WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Cykl | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych |
Miejsce | Gdynia |
Od | 24 maja 2010 |
Do | 29 maja 2010 |
WWW | Strona |
35. FPFF: Dzień 5. – FiniszOstatnie filmy i spotkania z twórcami zakończyły pokazową część 35. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Kto zaprezentował się najlepiej, okaże się już w sobotni wieczór, kiedy to odbędzie się oficjalna gala podsumowująca festiwal.
Patrycja Rojek35. FPFF: Dzień 5. – FiniszOstatnie filmy i spotkania z twórcami zakończyły pokazową część 35. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Kto zaprezentował się najlepiej, okaże się już w sobotni wieczór, kiedy to odbędzie się oficjalna gala podsumowująca festiwal. ‹35. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych›![]()
Zaprezentowany rano „Chrzest” Marcina Wrony przedstawiał historię Michała (Wojciech Zieliński) – szczęśliwego męża i ojca. Z okazji zbliżającego się chrztu syna, zaprasza on Janka (Tomasz Schuchardt) – przyjaciela z dawnych lat. Michał prosi go o opiekę nad swoją żoną i małym synkiem, gdyż wie, że koszmary gangsterskiej przeszłości powracają. Nieprzypadkowo fabuła ta nasuwa skojarzenia z poprzednim filmem Marcina Wrony – „Moja krew”. Reżyser przyznał, że temat zastępowania fascynuje go. Motyw ten ma być myślą przewodnią trylogii, której częścią będą owe dwa pierwsze filmy Wrony. Film do pewnego stopnia inspirowany jest wydarzeniami prawdziwymi, a niektórzy bohaterowie zbudowani zostali na bazie autentycznych charakterów. Ponadto, aby lepiej wczuć się w gangsterskie klimaty, twórcy spędzili kilka dni w więzieniu, prowadząc rozmowy ze skazanymi, co miało urealnić pewne elementy scenariusza. Podczas konferencji autorzy podzielili się wiadomością otrzymaną przed momentem – „Chrzest” został zakwalifikowany do prestiżowego festiwalu w Karlowych Warach, który odbędzie się w lipcu. Pojawiła się także nowa komedia Janusza Kondratiuka „Milion dolarów”. Tytułowa suma jest obiektem pożądania kilkorga mieszkańców pewnej gdańskiej kamienicy, a z ich dążeniami do jej pozyskania wiążą się rozmaite perypetie. Reżyser, zapytany o powód powstania takiego akurat filmu, odpowiedział treściwie: „Aby można było pośmiać się, pobawić, wyjść z kina trochę lepszym i zastanowić się, czy warto zabijać się za błyskotki. To tak w skrócie”. Muzykę skomponował Leszek Możdżer, ale w filmie pojawiły się też znane szlagiery Tercetu Egzotycznego w wykonaniu przedstawionego na ekranie zespołu, którego członków zagrali: Andrzej Grabowski, Tomasz Karolak i Rafał Mohr. Autorzy zapowiadają nakręcenie teledysku z udziałem owego trio. Być może panów czeka jeszcze wielka kariera estradowa. ![]()
Wyszukaj / Kup „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego była jedynym filmowym powrotem do PRL-u podczas tegorocznego festiwalu. Film na nowo podejmuje dyskusję na temat szerokiej działalności agentów SB oraz wydarzeń roku 1968. Opowiedziana fabuła jest zasadniczo fikcyjna – autorzy nie posiłkowali się drobiazgowymi źródłami, choć pewne elementy scenariusza przywołują na myśl historię Pawła Jasienicy. W myśl konwencji o mieszaniu prawdy z fikcją, postanowiono przeplatać elementy zainscenizowane na potrzeby filmu ze zdjęciami archiwalnymi – tak, by stapiały się ze sobą. Producenci żałowali, że życie filmu w kinach jest tak krótkie – przeciętnie wynosi 4-6 tygodni. Wprowadzona na polskie ekrany w marcu „Różyczka” zakończyła więc już swój żywot wśród szerokiej, kinowej publiczności. Twórcy byli świadomi faktu, iż nadzieją na przedłużenie istnienia na wielkim ekranie są teraz festiwale filmowe. W tym momencie odezwali się obecni na sali przedstawiciele festiwali amerykańskich, wyrażając swoje zainteresowanie filmem. Być może to szansa dla „Różyczki” na drugie życie. Filmem, który zakończył pokazy konkursu głównego były „Skrzydlate Świnie” Anny Kazejak. Jest to opowieść o środowisku kibiców piłkarskich – ich podziały, zwyczaje i kodeksy moralne. W rolę braci, kibiców fikcyjnego klubu Czarni Grodzisk Wielkopolski, wcielili się Paweł Małaszyński i Piotr Rogucki – aktor będący także liderem zespołu rockowego Coma, którego muzyka została też częściowo wykorzystana w filmie. Filmową sytuację z nowo utworzoną drużyną bez kibiców, wielu widzów odczytało jako pewną aluzję do powstałego niegdyś w podobnych okolicznościach zespołu Groclin Grodzisk, na którego stadionie kręcone były zdjęcia. Autorzy scenariusza utrzymywali jednak, że analogie związane z tym konkretnym klubem nie były do końca zamierzone. Aktorzy, przygotowując się do roli, przebywali wiele z kibicami Polonii Warszawa, by uczyć się od nich naturalnych kibicowskich zachowań. Dzięki tym spotkaniom, jak sami przyznali, przekonali się, że kibice to normalni ludzie, którzy poza stadionem prowadzą normalne życie, pracują i mają rodziny. A co najważniejsze – „To ludzie z pasją”, stwierdziła występująca w filmie Olga Bołądź. ![]() 29 maja 2010 |
Harry Carmichael, który naprawdę nazywał się Leopold Horace Ognall, nie miał w Polsce Ludowej takiego szczęścia, jak inni klasyczni twórcy brytyjskiej powieści detektywistycznej. Nie tłumaczono jego powieści – a byłoby z czego wybierać! – choć jedna z nich stała się kanwą przedstawienia zaprezentowanego w ramach Teatru Sensacji „Kobra”. Spektakl nosił tytuł „Czy pan nie rozumie? To pomyłka!”.
więcej »O ileż prościej by było, gdyby zamiast wyciągać z ziemi jakieś skraweczki i okruszki – po prostu znajdować ładne, pełne pozostałości z dawnych epok…
więcej »Powoli zbliżają się wakacje – co ciekawego warto spakować do waszych pleckaów i walizek?
więcej »Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz
Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz
Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz
Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz
Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz
Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz
Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz
Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz
Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz
Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz
Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz
35. FPFF: Czas rozliczeń
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 4. – Słonecznie i krwawo
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 3. – Dziecięce racje
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 2 – Nagrobki, powroty i fałszerstwa
— Patrycja Rojek
35. FPFF: Dzień 1. – Pierwszy powiew filmowej bryzy
— Patrycja Rojek
Afirmacja progresu perspektywą sukcesu – czyli subiektywnie przed Gdynią
— Patrycja Rojek
Nie ma Różyczki bez kolców
— Piotr Pieńkosz
Czas rozliczeń
— Patrycja Rojek
Dzień 4. – Słonecznie i krwawo
— Patrycja Rojek
Dzień 3. – Dziecięce racje
— Patrycja Rojek
Dzień 2 – Nagrobki, powroty i fałszerstwa
— Patrycja Rojek
Dzień 1. – Pierwszy powiew filmowej bryzy
— Patrycja Rojek
Krótko o filmach: W ukryciu (DVD)
— Sebastian Chosiński
Esensja typuje Oscary 2012
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Co nam w kinie gra: Holy Motors
— Gabriel Krawczyk, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska
Esensja ogląda: Listopad 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Patrycja Rojek
Esensja ogląda: Październik 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Gabriel Krawczyk, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski
Co nam w kinie gra: Bestie z południowych krain
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
Co nam w kinie gra: W drodze
— Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Kamil Witek
Źle, źle, źle
— Patrycja Rojek
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska
12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska