Do kina marsz: Czerwiec 2010Skłamalibyśmy, gdybyśmy stwierdzili, że kinowy czerwiec zapowiada się fascynująco. Ale parę wartych uwagi się znajdzie. No i przede wszystkim – „Toy Story 3”!
EsensjaDo kina marsz: Czerwiec 2010Skłamalibyśmy, gdybyśmy stwierdzili, że kinowy czerwiec zapowiada się fascynująco. Ale parę wartych uwagi się znajdzie. No i przede wszystkim – „Toy Story 3”! W naszym cyklicznym zestawieniu przedstawiamy najciekawsze, naszym zdaniem, filmowe premiery nadchodzącego miesiąca. Uwaga! W wielu przypadkach nie możemy na 100% zagwarantować jakości obrazu – wspominamy o nim po prostu dlatego, że zapowiada się ciekawie, albo dlatego, że szanujący się kinoman nie powinien tego filmu nie znać, nawet jeśli z seansu wyjdzie zniesmaczony i skieruje się do kasy, by zażądać zwrotu pieniędzy za bilet. Dla jasności – od nas także nie należy się domagać tych pieniędzy. Niemniej jednak mamy nadzieję, że nasze typy będą w większości przypadków trafne, a sam cykl uznacie za pomocny przy planowaniu kinowych wizyt. A na wrażenia poseansowe zapraszamy oczywiście do serwisu Zgryźliwych Tetryków. MARSZ DO KINA: Mimo, że „Green Zone” poniósł za Oceanem spektakularną finansowa klapę i nie zachwycił krytyków to czekamy na niego z niecierpliwością. Duet Damon-Greengrass jeszcze nigdy nas nie zawiódł i choćby dlatego każdy ich wspólny projekt wydaje się niezwykle elektryzujący, nawet jeśli główny bohater nie ma problemów z pamięcią. W centrum filmu jest żołnierz jednostki specjalnej Roy Miller, którego zadaniem jest znalezienie broni masowego rażenia jaką domniemanie produkował w Iraku saddamowy reżim. Jak pokazała historia nigdy nie udowodniono istnienia takiej broni, co przecież było głównym oficjalnym powodem amerykańskiej interwencji. Na dodatek Miller nie jest też tylko ślepym instrumentem, i sam zaczyna widzieć, że to tylko chwytliwa przykrywka mająca usprawiedliwić przed światem inwazję… Nawet jeśli potwierdzą się opinie, że „Green Zone” będzie nieco odstawał poziomem do którego mogły przyzwyczaić na dwa ostatnie „Bourne’y”, to oglądanie Matta Damona w roli faceta z którym nie ma co zadzierać zawsze jest niekłamaną przyjemnością. Zresztą Greengrass w swojej karierze nie nakręcił jeszcze słabego filmu. Polecamy „Drużynę A” „z pewną taką nieśmiałością”, bo nie mamy żadnej gwarancji, czy film będzie fajny. Na razie wiemy, że Liam Neeson jako Hannibal Smith wygląda kapitalnie, a reszta obsady też niczego sobie. Wiemy też, że ekranizacja dziś niemiłosiernie kiczowatego (choć sympatycznego) serialu z lat 80. wygląda na dość karkołomne przedsięwzięcie. Ale co tam. W najgorszym razie będzie niewypał, o którym szybciutko zapomnimy. W najlepszym – kawał niezłej rozrywki, z nutką nostalgii za czasami dzieciństwa, gdy odcinki „Drużyny A”, dogrywane na końcówkach kaset VHS, nieodmiennie bawiły i śmieszyły. Ostatnia propozycja filmowa Joela i Ethana Coenów („To nie jest kraj dla starych ludzi”, „Tajne przez poufne”) to oparty na wspomnieniach braci obraz życia amerykańskich Żydów w Minnesocie pod koniec lat 60. Głównym bohaterem jest Larry Gopnik, profesor uniwersytetu, którego los doświadcza niemal niczym biblijnego Hioba. Jego żona chce rozwodu, jej kochanek wprowadza się do domu, student szantażuje go łapówką, a dzieci dają się we znaki. Obsada jest dość mało znana, ale miłośnicy twórczości reżyserskiego duetu z pewnością mogą liczyć na świetne zdjęcia Rogera Deakinsa, pełny czarnego humoru scenariusz i ciekawy wgląd w inną kulturę. „Poważny człowiek” został doceniony przez czołowych amerykańskich krytyków i Akademię Filmową (2 nominacje). Teraz polscy widzowie będą mogli ocenić, czy zasłużył on na uznanie. Kolski powraca w świetnym stylu. Podróż do tytułowej Wenecji jest szczytem marzeń 11-letniego Marka. Jego rodzina wyjeżdża tam regularnie od wielu lat. Chłopiec traktuje zbliżający się wyjazd jak swoistą inicjację, do której czyni staranne przygotowania. Wybucha jednak wojna i Marek ku swojej rozpaczy ląduje na polskiej prowincji. Wkrótce uświadomi sobie, że Wenecja to coś więcej niż wodne miasto. To symbol pragnień, które odnaleźć można nawet w domu szalonej ciotki Weroniki. „Wenecja” niewątpliwie cieszy oko. Opinię tę potwierdzili jurorzy Festiwalu w Gdyni, którzy postanowili uhonorować film nagrodami za zdjęcia i scenografię. Imponują także kreacje młodych aktorów, spośród których szczególnie wyróżnia się odtwórca roli Marka – Marcin Walewski. Urokliwa „Wenecja” wciąga i zachwyca. Animowana dystopiczna opowieść Tarika Saleha („GITMO – Nowe prawa wojny”) z Vicentem Gallo i Juliette Lewis w rolach głównych. W Europie przyszłości kończą się zapasy ropy naftowej, a pod ziemią funkcjonuje złożona sieć tuneli. Pewnego dnia żyjący w Sztokholmie Roger odkrywa, że każdy szczegół jego życia jest kontrolowany… Film został wykonany przy użyciu techniki polegającej na stylizacji i animacji zdjęć przy użyciu komputera. Jego styl wizualny zainspirowały dzieła Terry′ego Gilliama („Brazil”, „12 małp”), Roya Anderssona („Pieśni z drugiego piętra”) i Jurija Norszteina („Bajka bajek”). Brzmi intrygująco. Czy słusznie? – istnieje tylko jeden sposób, by się przekonać. Po przypomnieniu na ekranach kin poprzednich dwóch części zabawkowej serii w technice 3D, czas na stuprocentową nowość czyli długo oczekiwane „Toy Story 3”. W nowej odsłonie ziszcza się koszmar wszystkich zabawek – Andy jest już na studiach i musi coś zrobić ze swoimi towarzyszami z dzieciństwa. Z trailerów wiadomo, że nasi starzy znajomi trafią, między innymi, do przedszkola, gdzie padną ofiarą rozwrzeszczanych berbeci. Oprócz tego, bohaterowie zaplączą się w kolejne przygody – na pewno nie zabraknie akcji, humoru, przesłania i nowych bohaterów, takich jak Ken. Obowiązkowy seans dla małych i dużych! W ramach powrotów szacownej klasyki na ekrany kin, tym razem słynny western George′a Roya Hilla, który zapewnił nieśmiertelność nie tylko swym bohaterom, ale i odtwarzającym ich aktorom. Dziś, po latach, film ogląda się tak samo dobrze jak kiedyś – decyduje o tym nie dynamiczna fabuła, nie barwni bohaterowie, lecz pewien nostalgiczny nastrój odchodzącej epoki, przenikający cały film. Warto sprawdzić. Rozgrywający się w 1900 roku w Paryżu kostiumowy dramat Stephena Frearsa na podstawie powieści kronikarki Belle Époque, Colette. Michelle Pfeiffer gra starzejącą się kurtyzanę, która nawiązuje romans z młodym dandysem (Rupert Friend), tytułowym „Cheri”. To, co początkowo miało być przelotną miłostką, przeradza się w wielką miłość… Co prawda zdania krytyków co do tego, czy mamy do czynienia z drugimi „Niebezpiecznymi związkami”, są podzielone, ale do kina warto iść dla samej Pfeiffer. MARSZ DO KINA… DOMOWEGO: ![]() Kino Janusza Nasfetera dziś wydaje się być nieco zapomniane – niesłusznie. Gdy kręcił swe poważne filmy dziecięce, widz (nie tylko małoletni) oczekiwał raczej wesołej przygody niż opowieści serio. Dziś – gdy tej przygody w kinach i telewizji jest aż nadto warto powrócić do starych filmów, mówiących o tym, że okres dzieciństwa niekoniecznie zawsze i niekoniecznie dla wszystkich był czasem beztroskiej zabawy. ![]() „Chinatown” często jest przedstawiane jako najlepszy film Romana Polańskiego – i z pewnością wiele w tym prawdy. Tak klimatyczna, wyjątkowo mroczna opowieść kryminalna, do dziś robi ogromne wrażenie, a Jack Nicholson objawia się tu w swojej najlepszej formie. Do niedawna film praktycznie nie był dostępny na naszym rynku DVD (gdzieś tam krążyło jedynie wydanie bez polskich napisów), wypada więc nadmienić o wznowieniu. ![]() Jeden z najsłynniejszych filmów o wilkołakach wreszcie na polskim rynku. Do tej pory mieliśmy do czynienia tylko z o niebo słabszym sequelem „Amerykański wilkołak w Paryżu”, wreszcie w nasze ręce trafia film, w którym przemiana człowieka w wilka była naprawdę bolesna, a sama fabuła naprawdę solidna, serio, przejmująca, nie popadająca w parodię. Warto powrócić po latach. ![]() 31 maja 2010 |
W drugiej części wyreżyserowanego przez Andrzeja Zakrzewskiego spektaklu „Stirlitz” słynny sowiecki agent, w Polsce znany głównie z powieści „Siedemnaście mgnień wiosny” Juliana Siemionowa, musi nie tylko wysłać łącznika z arcyważną wiadomością z Berlina do Berna w Szwajcarii, ale również uniknąć śmiertelnie groźnej pułapki, jaką zastawia na niego szef Gestapo Heinrich Müller.
więcej »Dzisiaj przedstawiam żarłoczne pluszowe stwory z kosmosu, połykające swoje ofiary w całości, co też zresztą widać na załączonym obrazku.
więcej »Hans Kloss czy Max Otto von Stirlitz – który z nich narodził się wcześniej? Ten pierwszy zadebiutował w spektaklu teatralnym w styczniu 1965 roku, temu drugiemu Julian Siemionow przydał niemiecką tożsamość dopiero w wydanej dwa lata później powieści „Major Wicher”. Na słynne „Siedemnaście mgnień wiosny” trzeba było czekać jeszcze rok. A na dwuczęściowe przedstawienie polskiego Teatru Sensacji „Stirlitz” autorstwa Andrzeja Zakrzewskiego – kolejne cztery.
więcej »Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Interpol muzealny
— Jarosław Loretz
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku. Druga setka
— Esensja
100 najlepszych filmów XXI wieku
— Esensja
100 najlepszych filmów animowanych wszech czasów
— Esensja
Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz
50 najlepszych westernów wszech czasów
— Esensja
Złe misie
— Łukasz Gręda
Weekendowa Bezsensja: 10 jeszcze bardziej twardzielskich wcieleń Liama Neesona
— Jakub Gałka
Western, czyli wstydliwe marzenia kowboja
— Łukasz Twaróg
Filmowy rok 2010: Porażki i sukcesy 2010
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Karol Kućmierz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Artur Zaborski
Marzec 2020
— Esensja
Luty 2020
— Esensja
Styczeń 2020
— Esensja
Grudzień 2019
— Esensja
Listopad 2019
— Esensja
Październik 2019
— Esensja
Wrzesień 2019
— Esensja
Sierpień 2019
— Esensja
Lipiec 2019
— Esensja
Maj 2019
— Esensja
Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek
Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk
Esensja ogląda: Grudzień 2016 (4)
— Sebastian Chosiński
Bourne przechodzony
— Jarosław Robak
Co za dzień! Co za cudowny dzień!
— Piotr Dobry
Co nam w kinie gra: „Serce, serduszko” i „TOTART czyli odzyskiwanie rozumu”
— Karolina Ćwiek-Rogalska
Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna
Esensja ogląda: Luty 2014
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jarosław Loretz
Piraci XXI wieku
— Konrad Wągrowski
Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski
Zmarł Leonard Pietraszak
— Esensja
50 najlepszych filmów 2019 roku
— Esensja
Oscary 2019: Ranking filmów Oscarowych
— Esensja
50 najlepszych filmów 2018 roku
— Esensja
Prezenty świąteczne 2018: Najlepsze książki pod choinkę
— Esensja
20 najlepszych filmów animowanych XXI wieku
— Esensja
15 najlepszych filmów dokumentalnych XXI wieku
— Esensja
20 najlepszych polskich filmów XXI wieku
— Esensja