Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Incepcja›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIncepcja
Tytuł oryginalnyInception
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery30 lipca 2010
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaLeonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas, Talulah Riley
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Data premiery Blu-ray7 grudnia 2010
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wygrać z podświadomością
[Christopher Nolan „Incepcja” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Główny bohater „Incepcji”, Dom Cobb, twierdzi, że najpotężniejszą bronią jest idea – odporna i zaraźliwa. Christopher Nolan dopowiada jeszcze słowo na temat mocy umysłu, pamięci, wspomnień i snów…W ten sposób reżyser umieszcza analizę myśli w obrębie pieczołowicie skonstruowanej fabuły i precyzyjnie określonych zasad świata przedstawionego, tworząc perłę intelektualnego kina głównego nurtu, w którym treść jest równie ważna jak forma jej podania.

Ewa Drab

Wygrać z podświadomością
[Christopher Nolan „Incepcja” - recenzja]

Główny bohater „Incepcji”, Dom Cobb, twierdzi, że najpotężniejszą bronią jest idea – odporna i zaraźliwa. Christopher Nolan dopowiada jeszcze słowo na temat mocy umysłu, pamięci, wspomnień i snów…W ten sposób reżyser umieszcza analizę myśli w obrębie pieczołowicie skonstruowanej fabuły i precyzyjnie określonych zasad świata przedstawionego, tworząc perłę intelektualnego kina głównego nurtu, w którym treść jest równie ważna jak forma jej podania.

Christopher Nolan
‹Incepcja›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIncepcja
Tytuł oryginalnyInception
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery30 lipca 2010
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaLeonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas, Talulah Riley
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Data premiery Blu-ray7 grudnia 2010
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Incepcja” stanowi idealnie wymierzone pod każdym względem widowisko. Film został nienagannie zrealizowany pod względem technicznym, świetnie zagrany i – co najważniejsze – zaopatrzony w oryginalną i głęboką historię. Skomplikowanie fabuły i ilość jej poziomów odpowiada złożoności ludzkiego umysłu i podświadomości, na których opiera się cała, misternie utkana, intryga. Nolan manifestuje „Incepcją”, że studium psychologiczne może iść w parze z akcją, napięciem i rozmachem inscenizacji, a rozrywka ma prawo być atrakcyjna również pod względem intelektualnym. Dotyczy to dwóch aspektów: pełnego zrozumienia opowiadanej historii z zauważeniem każdego kluczowego szczegółu oraz zinterpretowania działań bohaterów z perspektywy analizy ludzkiej umysłowości. Odnalezienie się w meandrach pełnego detali świata snów i pragnień sprokurowanego przez Nolana przynosi niemałą satysfakcję, a podziwianie wysmakowanych zdjęć autorstwa Wally’ego Pfistera i koncepcji plastycznych, składających się na wizualną płaszczyznę filmu, sprawia ogromną przyjemność.
W przypadku „Incepcji” przestępstwem byłoby zdradzanie z fabuły więcej, niż jest to absolutnie konieczne. Wystarczy powiedzieć, że cała intryga krąży wokół sprytnie zaplanowanego przedsięwzięcia rozgrywającego się w rzeczywistości snu. Światem snu rządzą się oczywiście określone zasady, których złamanie lub nagięcie prowadzi do groźnych komplikacji dla wszystkich bohaterów. Problem stanowi również lider grupy, Dom Cobb, który w podświadomości kryje bolesne wspomnienia, wystawiając w ten sposób resztę towarzyszy na niebezpieczeństwo zatracenia się w śnie i zapomnienie. To właśnie za pomocą postaci Cobba Nolan buduje psychologiczną stronę filmu, zadając pytania o siłę podświadomości, pragnienia manifestowane w marzeniach sennych, tożsamość budowaną na wspomnieniach. Nad tym ostatnim reżyser zastanawiał się już w znakomitym „Memento”. W filmie, w którym bohater uległ bezsilności spowodowanej zanikiem pamięci krótkotrwałej, wyraźnie podkreślona zostaje idea człowieka określanego w całości przez pamięć i psychikę. W „Incepcji” Nolan idzie o krok dalej i wchodzi w grząski temat nieokiełznanej podświadomości.
Cobb jest zmuszony do odrzucenia swojej dotychczasowej tożsamości poprzez skonfrontowanie się z zakorzenionym głęboko w umyśle poczuciem winy, a następnie wymazaniem ostrożnie przechowywanych wspomnień. Nolan nie czyni jednak z podróży bohatera łatwej drogi i sugeruje, że wykreślenie tego, co kryje się w psychice, nie pozwala na odrodzenie, lecz prowadzi do upadku. Słusznym rozwiązaniem wydaje się jedynie akceptacja przeszłości kształtującej umysł, bo tylko to pozwoli na otworzenie nowego rozdziału osobowościowego. W kontekście zrozumienia siebie i skonfrontowania się ze swoją ciemną stroną, natychmiast pojawia się skojarzenie z dwoma filozofami i specjalistami od psychoanalizy – Freudem i Jungiem. Ale jak może być inaczej skoro „Incepcja” bazuje na tym, na czym znali się najlepiej czyli na świadomości, nieświadomości i podświadomości, wzajemnej relacji tych elementów oraz kwestii zaakceptowania własnych słabości. Nolan zaznacza również, że żaden człowiek nie jest w stanie zdefiniować podświadomości, określić jej siły, odkryć prawdziwego znaczenia snów i opanować działania myśli. Umysł stanowi w „Incepcji” niebezpieczny obszar, który przeraża nieprzewidywalnością i niestabilnością. Próba jego zbadania i skontrolowania jest z kolei dowodem na zarozumialstwo człowieka. Bohaterowie „Incepcji” próbują zwalczyć siebie nawzajem, decydując się na próbą kontrolowanej wizyty w świecie snu i jego nagięcia pod własne cele, ale tylko Cobb przekroczy najdalszą granicę.
Cobba gra Leonardo DiCaprio, który z filmu na film zaskakuje doskonałymi wyborami ról. Niedawno mieliśmy okazję oglądać go w psychologicznej „Wyspie tajemnic” Martina Scorsese’ego, teraz wciela się w głównego bohatera z historii opowiadanej przez Nolana. Cobb w interpretacji DiCaprio to człowiek zdecydowany i zdeterminowany, balansujący na granicy załamania nerwowego. Okazuje się, że DiCaprio celuje w takich rolach – podobnie niestabilne, a co za tym idzie trudne postaci grał w „Awiatorze”, „Infiltracji”, a ostatnio także w „Wyspie tajemnic”. Za każdym razem był przekonujący i wiarygodny. Tak samo jest w przypadku „Incepcji”, chociaż aktor ma z kim rywalizować na planie. Ellen Page zrywa z wizerunkiem pyskatej Juno, Joseph Gordon-Levitt nie jest już słodkim chłopcem z „500 dni miłości”, Cillian Murphy nareszcie nie gra wyrzutka ani psychopaty, Ken Watanabe jest elegancki i pełen godności nawet w momentach porażki, a Tom Hardy jako Eames to prawdziwa perełka aktorstwa drugoplanowego. Z taką obsadą dałoby się kupić każdą pomniejszą dziurę w scenariuszu, ale na szczęście Nolan nie musi prosić widzów o przymknięcie oczu na niedociągnięcia.
Zasady rządzące światem „Incepcji” zostały nakreślone ze szczegółami i godną podziwu precyzją. Każde zachowanie ma swoją motywację, każda sytuacja wypływa logicznie z poprzedniej. Pomysł wyjściowy nie rozrasta się w niekontrolowane, chaotyczne monstrum scenariuszowe, bo Nolan potrafi narzucić sobie dyscyplinę. Wszystko odmierzono jak w zegarku, a mimo uporządkowania, filmowi nie brakuje tempa, napięcia i iluzji spontaniczności. Całość zdobi ostatnie ujęcie, które fantastycznie podsumowuje rozważania reżysera. Oznacza to tylko jedno: dzięki porządkowi twórczemu Nolan nie dał się zwieść najgroźniejszej broni świata – idei – i stworzył znakomite dzieło filmowe, w którym wszystko ma swoje miejsce i czas. Można mieć tylko nadzieję, że to wystarczy, aby zapisał się w historii kina.
koniec
2 sierpnia 2010

Komentarze

« 1 2
04 VIII 2010   15:00:31

Ciekawe zastosowanie piosenki Edith Piaf. Osoby sniące mają się wybudzać (wracać do rzeczywistości) na dźwięk melodii słynnej piosenki francuskiej piosenkarki. W rolę Mal, żony głównego bohatera wystąpiła Marion Cotilard. Mal ciągnie nas z powrotem w głąb snu, pcha nas w tą nierealność i nierzeczywistość. Marion Cotilard jest najbardzej znana z roli Edith Piaf w filmie "Niczego nie żałuję". Udawała prawdziwą Edith Piaf, a u Nolana jest projekcją fałszywą, nierzeczywistą.

05 VIII 2010   08:48:55

Nie rozumiem komentarzy zarzucających, że "takie coś już było". No, paczpan, opowieść o utracie i tęsknocie - TO JUŻ BYŁO. Czy wszystko, co wykorzystuje już wykorzystane motywy jest zrzynką? Mogę do listy wymienianych filmów dopisać Cypher, tylko co z tego?
Jaki bullet-time? W Incepcji nie ma ani jednego ujęcia z bullet-time. Owszem, są walki z "agentopodobnymi" projekcjami, są zabawy z grawitacją - ale to wszystko trzyma się kupy, jest po coś - nie tylko po to, żeby pokazać "patrzcie, jak potrafimy".

shambler - uważam, że masz rację. SPOILERY!!!


Całość filmu to był sen Cobba, Eames, Caroline, Arthur - to tylko projekcje części osobowości Cobba, a Mal miała rację.

Wg mnie.

05 VIII 2010   10:11:38

nie tak zachwycające jak pieje większość, nie tak słabe jak wybrzydza Orliński, nie tak dobre jak mogłoby być...
takie 7-8/10, więcej w najbliższym SPF-ie

05 VIII 2010   10:13:51

also this: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/show.php?num=1&loc=D2002-033&s=date

21 VIII 2010   15:58:18

A dlaczegóż to
nie puściła bączka Mal
siedząc na gzymsie?

07 II 2012   18:20:47

Puścił Cobb, gdy spojrzał na dół. Ale nie tego, którego pokazano...
Czy to się liczy?

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość jak rozpalone żelazo
Sebastian Chosiński

28 II 2021

Drugi pełnometrażowy film Kseni Zujewej jest wprawdzie melodramatem, ale nie polecałbym jego seansu młodym narzeczonym, na dodatek w okolicach Walentynek. Mogliby to później uznać za prowokację. „Ingerencja” opowiada bowiem o dramatycznej miłości, o fatalnym zauroczeniu, które w ostatecznym rozrachunku nikomu nie przynosi szczęścia.

więcej »

Ręka La Garduñi: Odc. 4: Uderzenie w czuły punkt
Marcin Mroziuk

26 II 2021

Oczywiste jest, że nieudana próba zamachu na hrabiego Pontecorvo nie mogła pozostać bez reakcji. Trzeba jednak przyznać, że burmistrz potrafił bardzo umiejętnie wykorzystać tę sytuację do zaprowadzenia własnych porządków w mieście.

więcej »

Lupin: Odc. 4. Prawdziwa potęga mediów
Marcin Mroziuk

22 II 2021

Po tym, co widzieliśmy w poprzednim odcinku, oczywiście należało się spodziewać, że główny bohater weźmie na celownik Huberta Pellegriniego. Dawny pracodawca Babakara będzie jednak dla Assane’a niezwykle trudnym przeciwnikiem.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.