Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Nolan
‹Incepcja›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIncepcja
Tytuł oryginalnyInception
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery30 lipca 2010
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaLeonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas, Talulah Riley
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Data premiery Blu-ray7 grudnia 2010
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wygrać z podświadomością
[Christopher Nolan „Incepcja” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Główny bohater „Incepcji”, Dom Cobb, twierdzi, że najpotężniejszą bronią jest idea – odporna i zaraźliwa. Christopher Nolan dopowiada jeszcze słowo na temat mocy umysłu, pamięci, wspomnień i snów…W ten sposób reżyser umieszcza analizę myśli w obrębie pieczołowicie skonstruowanej fabuły i precyzyjnie określonych zasad świata przedstawionego, tworząc perłę intelektualnego kina głównego nurtu, w którym treść jest równie ważna jak forma jej podania.

Ewa Drab

Wygrać z podświadomością
[Christopher Nolan „Incepcja” - recenzja]

Główny bohater „Incepcji”, Dom Cobb, twierdzi, że najpotężniejszą bronią jest idea – odporna i zaraźliwa. Christopher Nolan dopowiada jeszcze słowo na temat mocy umysłu, pamięci, wspomnień i snów…W ten sposób reżyser umieszcza analizę myśli w obrębie pieczołowicie skonstruowanej fabuły i precyzyjnie określonych zasad świata przedstawionego, tworząc perłę intelektualnego kina głównego nurtu, w którym treść jest równie ważna jak forma jej podania.

Christopher Nolan
‹Incepcja›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIncepcja
Tytuł oryginalnyInception
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery30 lipca 2010
ReżyseriaChristopher Nolan
ZdjęciaWally Pfister
Scenariusz
ObsadaLeonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy, Tom Berenger, Michael Caine, Lukas Haas, Talulah Riley
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Data premiery Blu-ray7 grudnia 2010
WWW
GatunekSF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Incepcja” stanowi idealnie wymierzone pod każdym względem widowisko. Film został nienagannie zrealizowany pod względem technicznym, świetnie zagrany i – co najważniejsze – zaopatrzony w oryginalną i głęboką historię. Skomplikowanie fabuły i ilość jej poziomów odpowiada złożoności ludzkiego umysłu i podświadomości, na których opiera się cała, misternie utkana, intryga. Nolan manifestuje „Incepcją”, że studium psychologiczne może iść w parze z akcją, napięciem i rozmachem inscenizacji, a rozrywka ma prawo być atrakcyjna również pod względem intelektualnym. Dotyczy to dwóch aspektów: pełnego zrozumienia opowiadanej historii z zauważeniem każdego kluczowego szczegółu oraz zinterpretowania działań bohaterów z perspektywy analizy ludzkiej umysłowości. Odnalezienie się w meandrach pełnego detali świata snów i pragnień sprokurowanego przez Nolana przynosi niemałą satysfakcję, a podziwianie wysmakowanych zdjęć autorstwa Wally’ego Pfistera i koncepcji plastycznych, składających się na wizualną płaszczyznę filmu, sprawia ogromną przyjemność.
W przypadku „Incepcji” przestępstwem byłoby zdradzanie z fabuły więcej, niż jest to absolutnie konieczne. Wystarczy powiedzieć, że cała intryga krąży wokół sprytnie zaplanowanego przedsięwzięcia rozgrywającego się w rzeczywistości snu. Światem snu rządzą się oczywiście określone zasady, których złamanie lub nagięcie prowadzi do groźnych komplikacji dla wszystkich bohaterów. Problem stanowi również lider grupy, Dom Cobb, który w podświadomości kryje bolesne wspomnienia, wystawiając w ten sposób resztę towarzyszy na niebezpieczeństwo zatracenia się w śnie i zapomnienie. To właśnie za pomocą postaci Cobba Nolan buduje psychologiczną stronę filmu, zadając pytania o siłę podświadomości, pragnienia manifestowane w marzeniach sennych, tożsamość budowaną na wspomnieniach. Nad tym ostatnim reżyser zastanawiał się już w znakomitym „Memento”. W filmie, w którym bohater uległ bezsilności spowodowanej zanikiem pamięci krótkotrwałej, wyraźnie podkreślona zostaje idea człowieka określanego w całości przez pamięć i psychikę. W „Incepcji” Nolan idzie o krok dalej i wchodzi w grząski temat nieokiełznanej podświadomości.
Cobb jest zmuszony do odrzucenia swojej dotychczasowej tożsamości poprzez skonfrontowanie się z zakorzenionym głęboko w umyśle poczuciem winy, a następnie wymazaniem ostrożnie przechowywanych wspomnień. Nolan nie czyni jednak z podróży bohatera łatwej drogi i sugeruje, że wykreślenie tego, co kryje się w psychice, nie pozwala na odrodzenie, lecz prowadzi do upadku. Słusznym rozwiązaniem wydaje się jedynie akceptacja przeszłości kształtującej umysł, bo tylko to pozwoli na otworzenie nowego rozdziału osobowościowego. W kontekście zrozumienia siebie i skonfrontowania się ze swoją ciemną stroną, natychmiast pojawia się skojarzenie z dwoma filozofami i specjalistami od psychoanalizy – Freudem i Jungiem. Ale jak może być inaczej skoro „Incepcja” bazuje na tym, na czym znali się najlepiej czyli na świadomości, nieświadomości i podświadomości, wzajemnej relacji tych elementów oraz kwestii zaakceptowania własnych słabości. Nolan zaznacza również, że żaden człowiek nie jest w stanie zdefiniować podświadomości, określić jej siły, odkryć prawdziwego znaczenia snów i opanować działania myśli. Umysł stanowi w „Incepcji” niebezpieczny obszar, który przeraża nieprzewidywalnością i niestabilnością. Próba jego zbadania i skontrolowania jest z kolei dowodem na zarozumialstwo człowieka. Bohaterowie „Incepcji” próbują zwalczyć siebie nawzajem, decydując się na próbą kontrolowanej wizyty w świecie snu i jego nagięcia pod własne cele, ale tylko Cobb przekroczy najdalszą granicę.
Cobba gra Leonardo DiCaprio, który z filmu na film zaskakuje doskonałymi wyborami ról. Niedawno mieliśmy okazję oglądać go w psychologicznej „Wyspie tajemnic” Martina Scorsese’ego, teraz wciela się w głównego bohatera z historii opowiadanej przez Nolana. Cobb w interpretacji DiCaprio to człowiek zdecydowany i zdeterminowany, balansujący na granicy załamania nerwowego. Okazuje się, że DiCaprio celuje w takich rolach – podobnie niestabilne, a co za tym idzie trudne postaci grał w „Awiatorze”, „Infiltracji”, a ostatnio także w „Wyspie tajemnic”. Za każdym razem był przekonujący i wiarygodny. Tak samo jest w przypadku „Incepcji”, chociaż aktor ma z kim rywalizować na planie. Ellen Page zrywa z wizerunkiem pyskatej Juno, Joseph Gordon-Levitt nie jest już słodkim chłopcem z „500 dni miłości”, Cillian Murphy nareszcie nie gra wyrzutka ani psychopaty, Ken Watanabe jest elegancki i pełen godności nawet w momentach porażki, a Tom Hardy jako Eames to prawdziwa perełka aktorstwa drugoplanowego. Z taką obsadą dałoby się kupić każdą pomniejszą dziurę w scenariuszu, ale na szczęście Nolan nie musi prosić widzów o przymknięcie oczu na niedociągnięcia.
Zasady rządzące światem „Incepcji” zostały nakreślone ze szczegółami i godną podziwu precyzją. Każde zachowanie ma swoją motywację, każda sytuacja wypływa logicznie z poprzedniej. Pomysł wyjściowy nie rozrasta się w niekontrolowane, chaotyczne monstrum scenariuszowe, bo Nolan potrafi narzucić sobie dyscyplinę. Wszystko odmierzono jak w zegarku, a mimo uporządkowania, filmowi nie brakuje tempa, napięcia i iluzji spontaniczności. Całość zdobi ostatnie ujęcie, które fantastycznie podsumowuje rozważania reżysera. Oznacza to tylko jedno: dzięki porządkowi twórczemu Nolan nie dał się zwieść najgroźniejszej broni świata – idei – i stworzył znakomite dzieło filmowe, w którym wszystko ma swoje miejsce i czas. Można mieć tylko nadzieję, że to wystarczy, aby zapisał się w historii kina.
koniec
2 sierpnia 2010

Komentarze

« 1 2
04 VIII 2010   15:00:31

Ciekawe zastosowanie piosenki Edith Piaf. Osoby sniące mają się wybudzać (wracać do rzeczywistości) na dźwięk melodii słynnej piosenki francuskiej piosenkarki. W rolę Mal, żony głównego bohatera wystąpiła Marion Cotilard. Mal ciągnie nas z powrotem w głąb snu, pcha nas w tą nierealność i nierzeczywistość. Marion Cotilard jest najbardzej znana z roli Edith Piaf w filmie "Niczego nie żałuję". Udawała prawdziwą Edith Piaf, a u Nolana jest projekcją fałszywą, nierzeczywistą.

05 VIII 2010   08:48:55

Nie rozumiem komentarzy zarzucających, że "takie coś już było". No, paczpan, opowieść o utracie i tęsknocie - TO JUŻ BYŁO. Czy wszystko, co wykorzystuje już wykorzystane motywy jest zrzynką? Mogę do listy wymienianych filmów dopisać Cypher, tylko co z tego?
Jaki bullet-time? W Incepcji nie ma ani jednego ujęcia z bullet-time. Owszem, są walki z "agentopodobnymi" projekcjami, są zabawy z grawitacją - ale to wszystko trzyma się kupy, jest po coś - nie tylko po to, żeby pokazać "patrzcie, jak potrafimy".

shambler - uważam, że masz rację. SPOILERY!!!


Całość filmu to był sen Cobba, Eames, Caroline, Arthur - to tylko projekcje części osobowości Cobba, a Mal miała rację.

Wg mnie.

05 VIII 2010   10:11:38

nie tak zachwycające jak pieje większość, nie tak słabe jak wybrzydza Orliński, nie tak dobre jak mogłoby być...
takie 7-8/10, więcej w najbliższym SPF-ie

05 VIII 2010   10:13:51

also this: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/show.php?num=1&loc=D2002-033&s=date

21 VIII 2010   15:58:18

A dlaczegóż to
nie puściła bączka Mal
siedząc na gzymsie?

07 II 2012   18:20:47

Puścił Cobb, gdy spojrzał na dół. Ale nie tego, którego pokazano...
Czy to się liczy?

« 1 2

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

East Side Story: Hej, kto Kazach – hajda na Szejbanszacha!
Sebastian Chosiński

7 VIII 2022

Premiera „Złotego tronu” – drugiej odsłony dylogii Rustema Abdraszewa „Chanat Kazachski” – miała miejsce dwa lata i trzy miesiące po pierwszych pokazach „Diamentowego miecza”. Co nieco zmieniło się w tym czasie w samym Kazachstanie, a dowodem na to fakt, że z filmu zniknęły tym razem wszelkie nawiązania do postaci prezydenta Nursułtana Nazarbajewa, któremu w grudniu 2016 roku oddawano na ekranie prawdziwe hołdy.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Gdzie twój dom, Ziemianinie?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Bruce Wayne odchodzi
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

#occupygotham
— Michał R. Wiśniewski

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.