Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Richard Eyre
‹Niewinna›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewinna
Tytuł oryginalnyThe Other Man
Dystrybutor Best Film
Data premiery3 września 2010
ReżyseriaRichard Eyre
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Antonio Banderas, Laura Linney, Romola Garai, Amanda Drew
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Notatki o skandalu
[Richard Eyre „Niewinna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bohaterka rzeczywiście niewinna, winny jest bowiem reżyser, który nakręcił film przeciętny, rozwlekły i nudny. Rozczarowanie jest tym większe, że Richard Eyre ma na swym koncie tak świetne pozycje, jak „Iris” czy „Notatki o skandalu”. Tutaj skandalem jest ponad wszystko inne reżyseria i aktorstwo, a poniższa recenzja – o tym skandalu notatkami.

Krzysztof Czapiga

Notatki o skandalu
[Richard Eyre „Niewinna” - recenzja]

Bohaterka rzeczywiście niewinna, winny jest bowiem reżyser, który nakręcił film przeciętny, rozwlekły i nudny. Rozczarowanie jest tym większe, że Richard Eyre ma na swym koncie tak świetne pozycje, jak „Iris” czy „Notatki o skandalu”. Tutaj skandalem jest ponad wszystko inne reżyseria i aktorstwo, a poniższa recenzja – o tym skandalu notatkami.

Richard Eyre
‹Niewinna›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewinna
Tytuł oryginalnyThe Other Man
Dystrybutor Best Film
Data premiery3 września 2010
ReżyseriaRichard Eyre
ZdjęciaHaris Zambarloukos
Scenariusz
ObsadaLiam Neeson, Antonio Banderas, Laura Linney, Romola Garai, Amanda Drew
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania88 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z początku „Niewinna” przypomina inny film z Liamem Neesonem – „Uprowadzoną”. Podobnie jak w obrazie Pierre’a Morela, Neeson traci bliską osobę i wyrusza w podróż, by ją odzyskać. Tyle że tam główny bohater widział, co robi, i był w tym dobry. W „Niewinnej” nie wie: jest zagubiony, brakuje mu przekonania i obranego celu. W efekcie Neeson albo siedzi przed laptopem żony, przeglądając jego zawartość i starając się złamać hasło do jednego z folderów, albo tylko siedzi. A jeśli już się ruszy, to tylko po to, by posnuć się leniwie po mieście. Do rangi wielkiego wydarzenia urasta tu tym samym partia szachów z Antonio Banderasem. Ot i cała „Niewinna”.
Aż dziw bierze, że reżyser filmu, Richard Eyre, podpisał wcześniej tak fantastyczne obrazy, jak „Iris” i „Notatki o skandalu”. Tym razem zawodzi na całej linii: nie wykorzystuje potencjału tkwiącego w interesującej skądinąd historii, sprawiając, że widza nie ruszają takie gorące kwestie, jak małżeńska zdrada czy porzucenie życiowego partnera. W dużej mierze dlatego, że Eyre nieumiejętnie prowadzi aktorów, w co – mając w pamięci kreacje Kate Winslet z „Iris” czy Cate Blanchett z „Notatek o skandalu – uwierzyć wyjątkowo trudno. Neeson, jak to często on, jest nijaki, a jego gra nie wzbudza żadnych emocji. Udaje mu się nie lada sztuka – nie współczujemy mężczyźnie opuszczonemu przez żonę. Banderas z kolei strasznie się miota, by uwiarygodnić swego bohatera, co mu się jednak nie udaje. Na uwagę zasługuje wyłącznie świetna jak zwykle Laura Linney, ale jest jej na ekranie zdecydowanie zbyt mało.
Podobnie jak sensu w całej historii, bogatej w nielogiczności i nieudolnie opowiedzianej. Zbyt wiele jest tu na przykład retrospekcji, niepotrzebnie spowalniających akcję i mimo wszystko niewiele wnoszących. Oprócz tego „Niewinna” porusza zdecydowanie za wiele wątków, traktowanych siłą rzeczy powierzchownie (albo po prostu porzucanych). Rozwinięcia nie znajduje na przykład interesujący konflikt dwóch odmiennych życiowych postaw: reprezentowanej przez Neesona wierności jednej kobiecie i oddaniu się licznym romansom, jaką symbolizuje Banderas. Nie dowiemy się, czy reżyser usprawiedliwia porzuceniu męża po wielu latach małżeństwa ani czy zemsta na kochanku żony jest uzasadniona. Eyre woli nam pokazać Neesona piszącego e-maila.
Wszystko to rozgrywa się przy niezwykle monotonnej, by nie powiedzieć: smętnej, ścieżce dźwiękowej, sprawiającej, że nieciekawie opowiedziana historia ciągnie się niemiłosiernie. Eyre opowiada i opowiada, tyle że w gruncie rzeczy o niczym. A już tylko same retrospekcje mogły posłużyć do pokazania mechanizmu, w jaki sposób idealizujemy bliskie nam osoby, których nie ma już wśród nas. Mimo że – jak każdy – miały wady, zapamiętujemy raczej ich dobre cechy, jakby nie posiadały tych negatywnych. Z „Niewinną” nie będzie tego problemu – posiada bowiem same niedociągnięcia, które nie tak łatwo wyrzucić z pamięci.
koniec
1 września 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Fatalne zauroczenie
— Kamil Witek

Odkrywcza choroba
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.