Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Smith
‹Piąty wymiar›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiąty wymiar
Tytuł oryginalnyTriangle
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery10 grudnia 2010
ReżyseriaChristopher Smith
ZdjęciaRobert Humphreys
Scenariusz
ObsadaMelissa George, Joshua McIvor, Jack Taylor, Michael Dorman, Henry Nixon, Rachael Carpani, Emma Lung, Liam Hemsworth
MuzykaChristian Henson
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAustralia, Wielka Brytania
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wiem, ale nie powiem
[Christopher Smith „Piąty wymiar” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przed obejrzeniem „Piątego wymiaru” lepiej nie przeglądać fotosów z filmu. Można na nich bowiem zobaczyć atrakcyjną kobietę, zamaskowanego człowieka z karabinem w ręku oraz piętrzące się stosy ciał, a następnie uznać, że mamy do czynienia z kolejnym slasherem. Nic bardziej mylnego!

Krzysztof Czapiga

Wiem, ale nie powiem
[Christopher Smith „Piąty wymiar” - recenzja]

Przed obejrzeniem „Piątego wymiaru” lepiej nie przeglądać fotosów z filmu. Można na nich bowiem zobaczyć atrakcyjną kobietę, zamaskowanego człowieka z karabinem w ręku oraz piętrzące się stosy ciał, a następnie uznać, że mamy do czynienia z kolejnym slasherem. Nic bardziej mylnego!

Christopher Smith
‹Piąty wymiar›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiąty wymiar
Tytuł oryginalnyTriangle
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery10 grudnia 2010
ReżyseriaChristopher Smith
ZdjęciaRobert Humphreys
Scenariusz
ObsadaMelissa George, Joshua McIvor, Jack Taylor, Michael Dorman, Henry Nixon, Rachael Carpani, Emma Lung, Liam Hemsworth
MuzykaChristian Henson
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiAustralia, Wielka Brytania
Czas trwania99 min
WWW
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jeśli zestawimy ze sobą fotosy, jakimi „Piąty wymiar” jest promowany, z faktem, że trafia on do polskich kin prawie półtora roku po światowej premierze, możemy wysnuć wniosek, iż jest to kolejny tani slasher w stylu licznych klonów „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną”. A wniosek ten byłby tyleż niesprawiedliwy, co zwyczajnie nieprawdziwy. Przed seansem warto rzucić okiem na jedno ledwie zdjęcie – to mianowicie, na którym widać dwójkę bohaterów spoglądających na lustro z napisem „Idźcie do kina”. I następnie po prostu zastosować się do tej wskazówki. Cokolwiek innego, jak na przykład czytanie streszczeń czy oglądanie zwiastunów, może jedynie popsuć niespodziankę. Film twórcy „Lęku” to jeden z tych przypadków, kiedy im mniej wiemy o fabule, tym lepiej.
Obraz Christophera Smitha z produkcjami spod znaku „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” wspólny posiada jedynie początek, a i to nie do końca. Mimo że reżyser zaczyna podobnie, czyli od rzucenia grupki bohaterów w dziwne, odosobnione miejsce, równocześnie prowadzi z widzem inteligentną grę. A właściwie z jego oczekiwaniami: gdy postaci przechadzają się korytarzami opuszczonego statku, liczymy, że zza rogu wyskoczy zamaskowany, psychopatyczny i najlepiej seryjny morderca, by w dalszej kolejności zacząć efektownie eliminować jednego bohatera po drugim. Nic takiego się nie dzieje, jednak reżyser umiejętnie, igrając sobie z oglądającymi, przeciąga wspomniane sekwencje. Smith robi wiele, byśmy przez możliwie najdłuższy czas myśleli, że oglądamy krwawy slasher. Równocześnie przez pierwsze pół godziny tworzy podwaliny pod historię, którą zamierza opowiedzieć w dalszej części filmu. Przy tym wszystkim reżyser niezwykle wprawnie operuje niedopowiedzeniem, intryguje, buduje klimat niepewności, mnoży niewiadome, piętrzy zagadki i niewytłumaczalne zjawiska. Co kawałek podrzuca widzowi nowe puzzle (miłość głównej bohaterki do syna, mit o Syzyfie, słowo „trójkąt” w oryginalnym tytule), z których będzie on musiał samodzielnie ułożyć obrazek. Zgoda, podobne obrazki widzieliśmy już wielokrotnie, i to zarówno w kinie, jak i w telewizji (szkoda byłoby wymieniać tytuły, gdyż zepsułoby to niespodziankę), niemniej sam proces układania niezmiennie cieszy, a finałowe rozwiązanie dostarcza niemało satysfakcji.
W „Piątym wymiarze” udało się połączyć filmową łamigłówkę z niezwykle sugestywną wizją piekła, z którego nie ma ucieczki. Mimo swoistej zabawy, jaką proponują nam twórcy, „Piąty wymiar” jest również rzetelnym horrorem, tyle że nie straszy się tu wyskakującymi z zaułka przy gwałtownej muzyce potworami. Strach ma tu zupełnie inny, bo egzystencjalny, wymiar. Chodzi o sytuację, w jakiej znalazła się główna bohaterka, Jess (znana ze świetnych „30 dni mroku” Melissa George). I znów szkoda byłoby zdradzać cokolwiek ponad to, iż tego typu straszenie ma to do siebie, że zapisuje się gdzieś podskórnie i trudno o nim zapomnieć.
koniec
10 grudnia 2010

Komentarze

10 XII 2010   14:42:46

Błagam! Półtora roku! Nie półtorej!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 5: Uprowadzenie, ale wcale nie przez kosmitów
Marcin Mroziuk

2 VI 2020

Jedną z najbardziej intrygujących postaci w pierwszym sezonie był tajemniczy mężczyzna w kapeluszu, który wprawdzie przekazywał doktorowi Hynekowi cenne informacje, ale zarazem nim manipulował. Nic dziwnego więc, że nie będziemy zawiedzeni odcinkiem, w którym nasza uwaga koncentruje się właśnie na Williamie i towarzyszących mu facetach w czerni.

więcej »

Projekt Błękitna Księga, sez. 2 odc. 4: Czy to już inwazja?
Marcin Mroziuk

1 VI 2020

Kiedy mowa o małych zielonych ludzikach, wszyscy wiemy, że chodzi o przybyszów z kosmosu. Skąd jednak wzięło się takie wyobrażenie obcych? Otóż przyczynił się do tego incydent, który badają w tym odcinku kapitan Quinn i doktor Hynek.

więcej »

East Side Story: Rozpruwacz w Petersburgu
Sebastian Chosiński

31 V 2020

Od lat wzbudzają we mnie ogromny niepokój filmy, nad scenariuszami których pracowało zbyt liczne grono autorów. W przypadku „Dziewiątej” – historycznego kryminału grozy Nikołaja Chomierikiego – jest to aż jedenaście osób. I nie ma wśród nich samego reżysera, co oznacza, że nie miał on żadnego wpływu na fabułę, która chcąc nie chcąc musiała być wypadkową pomysłów osób o bardzo różnych doświadczeniu i wyobraźni.

więcej »

Polecamy

Richard Kelly. Pułapka.

Do sedna:

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nocna szychta
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.