Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Michael Apted
‹Opowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu
Tytuł oryginalnyThe Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader
Dystrybutor CinePix
Data premiery25 grudnia 2010
ReżyseriaMichael Apted
ZdjęciaDante Spinotti
Scenariusz
ObsadaBen Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Tilda Swinton, Gary Sweet, Liam Neeson, Simon Pegg, William Moseley, Anna Popplewell, Laura Brent
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiWielka Brytania
CyklOpowieści z Narnii
Czas trwania115 min
Gatunekfamilijny, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Fantasy na koturnach
[Michael Apted „Opowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Myślę, że autor cyklu narnijskiego byłby zadowolony z ekranizacji „Podróży Wędrowca do Świtu”. Klimat książki został zachowany, a wprowadzone zmiany pasują do świata wymyślonego przez Lewisa. Niestety, pasują do niego również drewniane dialogi…

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fantasy na koturnach
[Michael Apted „Opowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu” - recenzja]

Myślę, że autor cyklu narnijskiego byłby zadowolony z ekranizacji „Podróży Wędrowca do Świtu”. Klimat książki został zachowany, a wprowadzone zmiany pasują do świata wymyślonego przez Lewisa. Niestety, pasują do niego również drewniane dialogi…

Michael Apted
‹Opowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowieści z Narnii: Podróż Wędrowca do Świtu
Tytuł oryginalnyThe Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader
Dystrybutor CinePix
Data premiery25 grudnia 2010
ReżyseriaMichael Apted
ZdjęciaDante Spinotti
Scenariusz
ObsadaBen Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Tilda Swinton, Gary Sweet, Liam Neeson, Simon Pegg, William Moseley, Anna Popplewell, Laura Brent
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiWielka Brytania
CyklOpowieści z Narnii
Czas trwania115 min
Gatunekfamilijny, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początek filmu w zgrabnym skrócie przedstawia nam sytuację bohaterów: trwa druga wojna światowa, Edmund i Łucja mieszkają u krewnych, znosząc towarzystwo wyjątkowo niesympatycznego Eustachego, który więzi owady w słoikach, a na ścianie z dumą trzyma dyplom za higienę osobistą. Po tym wprowadzeniu trafiamy do Narni (piękna scena z morzem tryskającym z ożywającego obrazu, choć nie dorównuje ona „zdzieraniu dekoracji” w poprzedniej części) i bierzemy udział w rejsie, który podjął król Kaspian dla odszukania siedmiu baronów, zaginionych na wschodnim oceanie.
Kiedy fabuła polega na pływaniu od wyspy do wyspy, utworowi grozi upodobnienie się do gry planszowej. Ja miałam dla odmiany skojarzenia z sesją RPG prowadzoną przez niezwykle dobrotliwego mistrza gry. Kolejne osoby udzielające ważnych wskazówek pojawiają się nie stąd ni zowąd (w jednym przypadku dosłownie z nieba), kolejne kluczowe artefakty same wchodzą postaciom w ręce. Niewątpliwie jest to uzasadnione potrzebą przyspieszenia akcji, by film zmieścił się w powszechnie przyjętych ramach czasowych, jednak sprawia wrażenie mocno deux ex machinowate (z drugiej strony, w sumie to pasuje, zważywszy, że wszystkie historie narnijskie są zakulisowo sterowane przez Aslana…).
Jak można się spodziewać po obejrzeniu poprzednich dwóch ekranizacji, scenografia jest niezwykle malownicza. Ujęcia zachodów słońca nad bezkresnym morzem, skalistych zatok i wysp wręcz zapierają dech w piersi, a ruiny czy wnętrze tajemniczego pałacu mają odpowiednio nastrojowy wygląd. Jedynie miasteczko opanowane przez piratów sprawia wrażenie atelierowej dekoracji, może dlatego, że kamera unika szerokich ujęć, a tam, gdzie się trafiają, nazbyt rzuca się w oczy, że tło jest dorysowane komputerowo. Natomiast doskonale wypadają postaci animowane cyfrowo, szczególnie Ryczypisk, oraz efekty specjalne, takie jak snujące się tu i tam „macki” zielonej mgły.
Młodzi aktorzy sprawiają się dobrze. Łucja jest bardzo naturalna czy to w przejawach radości czy strachu; Eustachy balansuje na granicy przerysowania, nie przekraczając jej jednak; Kaspian jest odpowiednio rycersko-baśniowy, a Edmund – w kontraście do niego – zwyczajny. Pozostałe postaci są właściwie tłem i trudno o nich coś konkretnego powiedzieć. Kwestie wygłaszane przez bohaterów dramatycznym tonem w momentach grozy brzmiały nieco zbyt koturnowo; może to wina polskiego dubbingu, a może takie samo wrażenie miałabym też oglądając oryginalną wersję. Co prawda trudno tu mieć pretensje do twórców filmu, bo przecież bardzo podobne wypowiedzi padają w książce Lewisa. Teoretycznie scenarzysta mógł obniżyć poziom patosu, skoro wprowadził do akcji dość istotne zmiany1), widać jednak uznał, że takie dialogi pasują do ducha filmu. Ponieważ jest to jedyne poważniejsze zastrzeżenie, jakie mam do ekranizacji „Podróży…”, przyznaję filmowi ocenę 7/10.
koniec
29 grudnia 2010
1) W książce nie było mowy o zagrożeniu ze strony zielonej mgły ani o misji złożenia mieczy na Stole Aslana, nie ma też scen dziejących się na Wyspie Ciemności ani snu-wizji Łucji marzącej, by urodą doścignąć starszą siostrę (skądinąd znakomita scena).

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Potęga wiary, miłości i nadziei
Sebastian Chosiński

26 I 2022

Stanisław Rostocki przyzwyczajał się do ludzi, z którymi pracował. Stąd częsta obecność na planach jego filmów aktora Wiaczesława Tichonowa, kompozytora Kiryła Mołczanowa i operatora Wiaczesława Szumskiego. Miał do nich zaufanie. A oni odwzajemniali mu się najlepiej, jak potrafili. W dużej mierze to dzięki ich talentom „Dom na rozstajach” – trzecie pełnometrażowe dzieło reżysera – uznać można za jego pierwszy wielki obraz.

więcej »

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na filmowym szlaku: Indianin z Waszyngtonu
— Adam Lewandowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (5)
— Sebastian Chosiński, Kamil Witek

Jeszcze! Jeszcze!
— Michał Chaciński

Krótko o filmach: Październik 2002
— Michał Chaciński, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Irlandzki taneczny blues i kapelusze
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ona też miała kiedyś siedem lat
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niedoczarowana
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Moja wielka, grecka tragedia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oboje nie cierpią osób, którym są poślubieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Smętne miny tygrysicy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.