Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Zack Snyder
‹Sucker Punch›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSucker Punch
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery25 marca 2011
ReżyseriaZack Snyder
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaEmily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone, Vanessa Anne Hudgens, Jamie Chung, Carla Gugino, Jon Hamm, Scott Glenn, Oscar Isaac
MuzykaTyler Bates, Marius De Vries
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, fantasy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Teledyskowy miszmasz
[Zack Snyder „Sucker Punch” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Co powstanie z połączenia akrobatyki, karabinów maszynowych, walk samurajów, zombie, tańca i seksu z psychiatrykiem, smokiem, orkami i latającymi pojazdami? Coś… dziwnego. Może to niestrawność?

Gabriel Krawczyk

Teledyskowy miszmasz
[Zack Snyder „Sucker Punch” - recenzja]

Co powstanie z połączenia akrobatyki, karabinów maszynowych, walk samurajów, zombie, tańca i seksu z psychiatrykiem, smokiem, orkami i latającymi pojazdami? Coś… dziwnego. Może to niestrawność?

Zack Snyder
‹Sucker Punch›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSucker Punch
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery25 marca 2011
ReżyseriaZack Snyder
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaEmily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone, Vanessa Anne Hudgens, Jamie Chung, Carla Gugino, Jon Hamm, Scott Glenn, Oscar Isaac
MuzykaTyler Bates, Marius De Vries
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, fantasy, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Co jest najlepszego w seansie filmowym na dużym kinowym ekranie? Składna fabuła? Aktorstwo pełną gębą? Wieloznaczność opowieści, która zmusi widza do głębszych przemyśleń? Chyba nie… Większość stałych bywalców sali kinowej nie tego się spodziewa, gdy siada przed kilkunastometrowym ekranem. Znaczna część widzów pragnie obejrzeć prawdziwie oszałamiające widowisko, którego w świecie szarym i ponurym (a także na ekranie domowego kina) nie zobaczy.
Zack Snyder po raz kolejny wyszedł naprzeciw takim właśnie widzom. Reżyser pamiętnych „300”, „Watchmen”, a także widzianych ostatnio na naszych ekranach „Legend Sowiego Królestwa”, pierwszy raz nie działał odtwórczo. Co stworzył? Takiego miszmaszu na ekranie jeszcze chyba nie było. Czego tu nie ma…
Początek to dramat, który, jako teledysk, wychodzi znakomicie. Poznajemy główną bohaterkę, będącą z traumatycznymi przeżyciami za pan brat. Dziewczyna traci matkę, wraz z młodszą siostrą trafia pod opiekę podłego, chciwego ojczyma, przed którym broniąc się, przez przypadek zabija siostrę. To wszystko w dwie, może trzy minuty, bez dialogów, przy klimatycznym coverze „Sweet Dreams”. Już to solidne intro z charakterystyczną dla Snydera teledyskowością zapowiada dopieszczony i imponujący wizualnie obraz, po którym nie powinniśmy spodziewać się niczego więcej.
Baby Doll, bo tak nazywa się nasza bohaterka, trafia do psychiatryka, pod czułą opiekę pielęgniarza Blue Jonesa, który, jak wynika z umowy z ojczymem, podda ją zabiegowi lobotomii. „Laleczka” walczy więc, uciekając w sferę wyobraźni. I tu zaczyna się zabawa… Bohaterka tworzy w swojej wyobraźni urozmaicone do granic światy, sama staje się seksowną heroiną, która za pomocą tańca (notabene ani razu nie pokazywanego), hipnotyzuje i uzależnia od siebie ograniczających jej wolność. Pomocą dla niej są inne zmysłowe dziewczyny, o dekoltach, których rozmiar jest w stanie pobić jedynie rozmiar ich spluw. A władają nimi (spluwami, rzecz jasna) z gracją i finezją. Również miecze samurajskie nie są im obce. W świecie wykreowanym przez Baby Dolly, walczy się czym się chce i jak się chce. Smoki i orki rodem z powieści Tolkiena, cyborgi, olbrzymi samuraje, czy półżywi wojskowi – wszyscy oni zginą z pięści, obcasa, czy innej broni walecznych dziewcząt, co ukazują kolejne sekwencje, niczym kolejne poziomy gry komputerowej.
Zacząłem o miszmaszu, więc powrócić do niego wypada. Prócz obrazu fantasy (a nawet heroic fantasy), mamy tu lichą, lekko psychologizującą opowieść, jest też wojna w okopach, a nawet konwencja rodem z musicalowych parkietów. Niektórym może się podobać, dla mnie było tego za dużo. Gdyby jeszcze Snyder wyjaśnił naturę wyobrażeń Laleczki, nie popełnił kilku rażących błędów logicznych, być może nie podchodziłbym do „Sucker Punch” z taką rezerwą. A tak, widz nie do końca wie, dlaczego Laleczka widzi to, co widzi. Po „Incepcji” poprzeczka się podniosła i widza najbardziej satysfakcjonuje film dopracowany (wbrew temu, co napisałem na początku) pod każdym, nie tylko wizualnym, względem.
Może interesująca aparycja bohaterek miała przysłonić defekty fabularne… Znakomite efekty specjalne także po pewnym czasie przestały interesować, skoro nie współgrały z niczym więcej, co byłoby godne uwagi. Slow motion wraz z muzyką na teledysk może wystarczą, na film – niekoniecznie.
Recenzja nadesłana na konkurs „Esensji”.
koniec
22 kwietnia 2011

Komentarze

22 IV 2011   14:17:05

Ja rozumiem że ten film może się nie podobać i nie będę z tym polemizował. Zastanawiam się tylko jak "Incepcja" podniosła poprzeczkę fabularną? IMHO ten film był dziurawy, i miał straszne zakończenie.
Ale rozumiem - co kto lubi. Pozdrawiam i gratuluje "wydrukowania" :)

22 IV 2011   15:07:40

Zupełnie nie kupuję określenia "teledyskowość" w stosunku do filmów pełnometrażowych. Puste słowo-wytrych, a raczej łom.

22 IV 2011   22:38:13

Przecież autor wyjaśnia, co w tym wypadku oznaczania "teledyskowość". Zresztą pojęcie nie odnosi się do całego filmu tylko do fragmentu

25 IV 2011   00:06:49

Nic nie wyjaśnia oraz odnosi nie tylko do całego filmu, lecz także do twórczości reżysera.

02 V 2011   14:17:11

"Incepca dopracowana pod każdym względem"? Gratuluje recenzentowi poczucia humoru. Ja dawno już tak kulawego i dziurawego filmu nie oglądałem.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
Sebastian Chosiński

29 XI 2020

To nie jest film, który można uznać za bardzo dobry. Spokojnie da się go przypisać do kina klasy B. A jednak sensacyjny „Rosyjski nalot” Denisa Kriuczkowa, mimo że wszystko jest w nim umowne, ogląda się z zapartym tchem niemal od pierwszej do ostatniej minuty. Jest bowiem pokazaną z przymrużeniem oka opowieścią z pogranicza „Wejścia smoka” i „Wściekłych psów”, a z przykładów nam bliższych – „Fabryki” Jurija Bykowa i „Psów” Władysława Pasikowskiego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch

Dobro kontra… dobro
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Superman na dzisiejszą porę roku
— Jakub Gałka

Trójwymiarowy odlot
— Ewa Drab

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.