Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Zapowiedzi

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

John Cameron Mitchell
‹Między światami›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiędzy światami
Tytuł oryginalnyRabbit Hole
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery29 kwietnia 2011
ReżyseriaJohn Cameron Mitchell
ZdjęciaFrank G. DeMarco
Scenariusz
ObsadaNicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne Wiest, Miles Teller, Tammy Blanchard, Sandra Oh, Giancarlo Esposito
MuzykaAnton Sanko
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Między filmami
[John Cameron Mitchell „Między światami” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
A może i trafnie polski dystrybutor przetłumaczył „Rabbit Hole” na „Między światami”? Na przykładzie filmu Mitchella doskonale bowiem widać różnicę między dwoma światami – rzeczywistym i wykreowanym na potrzeby kampanii reklamowej.

Krzysztof Czapiga

Między filmami
[John Cameron Mitchell „Między światami” - recenzja]

A może i trafnie polski dystrybutor przetłumaczył „Rabbit Hole” na „Między światami”? Na przykładzie filmu Mitchella doskonale bowiem widać różnicę między dwoma światami – rzeczywistym i wykreowanym na potrzeby kampanii reklamowej.

John Cameron Mitchell
‹Między światami›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiędzy światami
Tytuł oryginalnyRabbit Hole
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery29 kwietnia 2011
ReżyseriaJohn Cameron Mitchell
ZdjęciaFrank G. DeMarco
Scenariusz
ObsadaNicole Kidman, Aaron Eckhart, Dianne Wiest, Miles Teller, Tammy Blanchard, Sandra Oh, Giancarlo Esposito
MuzykaAnton Sanko
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania91 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oryginalny tytułu filmu Johna Camerona Mitchella, „Rabbit Hole” („Królicza nora”) zmieniono na „Między światami”, z czego można wysnuć wniosek, że mamy do czynienia raczej z kolejnym „Donnie Darko” niż choćby „Pokojem syna”. Co więcej, polski zwiastun mylnie sugeruje, jakoby „Między światami” było horrorem, straszącym powracającym zza grobu duchem syna. „Zaskakuje jak »Inni«”, „Wzrusza jak »Uwierz w ducha«”, „Uwierz, a poczujesz” – takimi słowami reklamuje polski dystrybutor swój film. Jeśli uwierzyć w tę kampanię promocyjną, to rzeczywiście poczujemy się, ale oszukani.
Dystrybutor, być może inspirując się tytułem jednej z odsłon przygód Jamesa Bonda, doszedł do wniosku, że świat to za mało i na potrzeby kampanii promocyjnej wykreował kolejny. Nie dajmy się jednak zwieść – mamy do czynienia z realistycznym dramatem psychologicznym spod znaku znakomitego „Za drzwiami sypialni”. Idea światów równoległych pojawia się tylko i wyłącznie w jednej krótkiej rozmowie. I dalej: z „Innymi” obraz Mitchella łączy jedynie Nicole Kidman w roli głównej, a z „Uwierz w ducha” to, że Aaron Eckhart ma podobną do Patricka Swayze fryzurę. Nic więcej. Nie pierwszy już raz dystrybutorzy próbują zwieść widzów, sugerując mylną przynależność gatunkową filmu. Ostatnio doświadczyliśmy tego przy okazji „Co nas kręci, co nas podnieca”, reklamowanego jako… komedia romantyczna, podczas gdy romantyzmu było tam tyle, ile optymizmu w Woodym Allenie.
Nie trzeba chyba dodawać, że prowadzona w ten sposób kampania promocyjna działa na niekorzyść samego filmu, ponieważ „Między światami” jest czymś dokładnie przeciwnym, niż można by wnosić choćby tylko z polskiego zwiastuna. Zgoda, można o śmierci dziecka opowiadać przez pryzmat horroru, jak na przykład w „Nie oglądaj się teraz” czy „Sierocińcu”, jednak „Między światami” jest filmem ze wszech miar realistycznym. Dramat jest tu prawdziwy, namacalny, a sami bohaterowie od niego nie uciekają (choćby w światy równoległe, jak sugeruje tytuł), lecz starają się z nim zmierzyć, stanąć twarzą w twarz.
„Między światami” sporo jednak traci, gdy zestawimy go z serialem „Sześć stóp pod ziemią”. Doskonale wtedy widać, o ile więcej ma dziś do zaoferowania telewizja niż kino. W starciu z kultowym serialem Alana Balla, blaknie większość zalet wartościowego przecież „Między światami”, gdyż wszystko to już widzieliśmy i to w lepszym wydaniu. Warto jednak docenić przekonującą psychologię bohaterów i dobre aktorstwo (zwłaszcza Kidman, kiedy już oswoimy się z jej nowymi ustami). Wartych odnotowania jest również kilka scen: popalanie trawki i późniejsze wybuchy śmiechu w najmniej odpowiednim momencie, próby sprzedania domu i dialog w pokoju syna czy zwłaszcza liczne sceny kłótni między Eckhartem i Kidman.
Film twórcy „Calu do szczęścia” sprawdza się więc jako kameralna opowieść o małżeństwie, mierzącym się z traumą po stracie dziecka, lecz nie wykracza poza schematy tego typu kina. To obraz rzetelny, sprawnie nakręcony, przekonująco zagrany, lecz niewiele do tematu wnoszący, przeciętny. Pośród filmów opowiadających o śmierci, sytuujący się gdzieś między sukcesami i porażkami. Między powiedzmy „Sierocińcem” a „Drogą do przebaczenia”. Po prostu, między filmami.
koniec
29 kwietnia 2011

Komentarze

01 V 2011   21:14:12

Pieknie, popieram! Każda Twoja recenzja jest niezwykle trafna!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: W mroku przeszłości, u schyłku życia
Sebastian Chosiński

26 I 2020

Uzbecki reżyser Jusup Razykow od lat pozostaje wierny swemu autorskiemu kinu. Kręci filmy, które – twórca ma tego pełną świadomość – niekoniecznie przebiją się do powszechnej świadomości, ale na pewno nie przejdą niezauważone na festiwalach. Nie inaczej jest z ubiegłoroczną „Naftą” – opowieścią o miłości do bliskich i przywiązaniu do swojego miejsca na świecie.

więcej »

Krótko o serialach: For All Mankind odc.9: Kosmiczna jesień średniowiecza
Marcin Osuch

25 I 2020

Ten odcinek podłamał mnie. Nie, nie dlatego, że był słaby. Wciągnęła mnie ta historia, zarówno wątki poszczególnych bohaterów jak i amerykańskiego programu kosmicznego jako całości. I wygląda na to, że wszystko właśnie rozsypało się jak pudełko puzzli.

więcej »

Najwięcej rozumu ma papuga
Agnieszka ‘Achika’ Szady

24 I 2020

Mrówka jako mafioso, lis jako komandos, wieloryb jako zwierzę pociągowe. Dość daleko odeszliśmy od książek Hugh Loftinga, bo przecież musi być filmowo, więc ciekawszy biały niedźwiedź od prosięcia, a goryl od małpki kataryniarza. Pytanie, czy to dobrze, źle, czy… wszystko jedno?

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nie staraj się nawet pocieszać…
— Paulina Sieradzka

Historia pewnego cierpienia
— Joanna Pienio

Tegoż twórcy

Ekspresjonistyczna ejakulacja
— Karol Kućmierz

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Nowy stary Allen
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.