Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Rob Marshall
‹Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiraci z Karaibów: Na nieznanych wodach
Tytuł oryginalnyPirates of the Caribbean: On Stranger Tides
Dystrybutor Forum Film
Data premiery20 maja 2011
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDariusz Wolski
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Penélope Cruz, Ian McShane, Geoffrey Rush
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
CyklPiraci z Karaibów
Gatunekakcja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gdy na łajbie słabo buja…
[Rob Marshall „Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Istotą serii „Piraci z Karaibów” jest Jack Sparrow – pirat cudownie nieprzewidywalny, czarujący i pomysłowy, z dezynwolturą i humorem zagrany przez Johnny’ego Deppa. Czwarty odcinek serii pokazuje jednak, że nie wystarczą popisy świetnego aktora i duży budżet, żeby powstał porywający film.

Ewa Drab

Gdy na łajbie słabo buja…
[Rob Marshall „Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach” - recenzja]

Istotą serii „Piraci z Karaibów” jest Jack Sparrow – pirat cudownie nieprzewidywalny, czarujący i pomysłowy, z dezynwolturą i humorem zagrany przez Johnny’ego Deppa. Czwarty odcinek serii pokazuje jednak, że nie wystarczą popisy świetnego aktora i duży budżet, żeby powstał porywający film.

Rob Marshall
‹Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPiraci z Karaibów: Na nieznanych wodach
Tytuł oryginalnyPirates of the Caribbean: On Stranger Tides
Dystrybutor Forum Film
Data premiery20 maja 2011
ReżyseriaRob Marshall
ZdjęciaDariusz Wolski
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Penélope Cruz, Ian McShane, Geoffrey Rush
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
CyklPiraci z Karaibów
Gatunekakcja, komedia, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wszelkie niedostatki „Piratów z Karaibów: Na nieznanych wodach” wydają się mało ważne w porównaniu z rekordowymi wpływami filmu w Europie. Ludzie chcą oglądać Johnny’ego Deppa i bawić się z Jackiem Sparrowem. Jeśli chce się tylko podziwiać ulubionego aktora, blockbuster Roba Marshalla sprawdza się świetnie: Depp utrzymuje formę nieokiełznanego, szczwanego kapitana i wplątuje się w coraz to bardziej pomysłowe i szalone eskapady. Jeśli natomiast ma się ochotę na dobrze zagrane, ale także zrealizowane z werwą, porządne kino przygodowe, można się rozczarować. Zawód będzie oczywiście częściowy, bo „Piraci z Karaibów” to ciągle przyjemna rozrywka, ale niesmak pozostanie. I tak jak zawód, tak w filmie wszystko jest „częściowe”, czyli po prostu połowiczne: fantastyczne pomysły odpływają niewykorzystane razem z falami, a trybiki wielkiej filmowej machiny nie potrafią zaskoczyć na swoje miejsca.
Na pierwszy rzut oka fabuła pasuje do „Piratów…” idealnie. Jack Sparrow przybywa do Londynu ratować dobrego znajomego, Gibbsa. Po drodze trafia na audiencję do króla Anglii, który indaguje go na temat Źródła Wiecznej Młodości, szukanego przez Juana Ponce’a de Leona. Sparrow nie chce współpracować, ale król ma w zanadrzu zastępstwo: przemianowanego na korsarza floty kapitana Barbossę. Po widowiskowej ucieczce, drogi Jack szuka oszusta, który werbuje w jego imieniu marynarzy. Oszustem okazuje się piękna Angelica. Za jej przyczyną Jack budzi się na statku przerażającego Czarnobrodego, który także szuka legendarnego źródła. Zresztą kto tutaj źródła nie szuka! Sparrow, Czarnobrody, Angelica, Barbossa, Brytyjczycy i Hiszpanie. Po drodze mnóstwo manewrów i intryg, klątwy i niesamowite istoty, takie jak zombie lub żarłoczne syreny, epizody Judi Dench i Keitha Richardsa, a do tego postrzelony Jack zawsze na pierwszym planie.
Niestety wszystkie elementy układanki zostały ułożone w scenariuszu bardzo mechanicznie, bez polotu. Kolejne atrakcje pojawiają się na ekranie na zasadzie etapów, które należy przejść. Przerywnikiem dla akcji i często pustych dialogów są wyczyny kapitana Sparrowa. Oczywiście Depp sprawdza się dalej w kategoriach one man show. W niektórych momentach przechodzi wręcz sam siebie, na przykład w sekwencji ucieczki z pałacu króla lub w starciu z syrenami. W kontekście Sparrowa jedyne, co rozczarowuje, to podporządkowanie postaci innym bohaterom. Przecież istotną cechą Jacka była zawsze jego niezależność! Tymczasem, pozbawiony własnego statku i pchany rozkazami innych, nasz kapitan traci połączenie z wizją atrakcyjnej wolności. Motyw pirata symbolizującego wolność został w „Na nieznanych wodach” przygnieciony ciężarem głównej linii fabularnej.
Kolejnym problemem filmu jest brak wyrazistości innych postaci. Penélope Cruz dobrze czuje się jako zadziorna Angelica, lecz trudno zrozumieć motywacje jej bohaterki. Czarnobrody to morski złoczyńca jak się patrzy, ale nie ma możliwości solidnie postraszyć publiczności, jak kiedyś czynił to przemieniony w upiora Barbossa albo obślizgły Davy Jones. Nawet Barbossa, spętany rolą potulnego poddanego Jego Królewskiej Mości, wydaje się cieniem dawnego mistrza pirackiej sztuki. Motywy, dla których Barbossa zmienił charakter też wyglądają wątle. Poza tym, wyeliminowano wszystkich bohaterów drugoplanowych z poprzednich części – załogę „Czarnej Perły”, żołnierzy brytyjskich. Wszyscy zniknęli wraz z odejściem z serii Keiry Knightley i Orlando Blooma. Zamiast nich dostajemy kilku figurantów, którzy nie zaznaczają swojej obecności na planie. A już zupełnym marnotrawstwem okazuje się wątek młodego kaznodziei i złapanej w sidła Czarnobrodego urodziwej syreny. Cóż to mógł być za niezwykły romans! Szkoda, że Marshall traktuje go zdawkowo i bardzo swobodnie z logicznego punktu widzenia.
Świetnym rozwiązaniem okazał się natomiast pomysł włączenia w fabułę syren jako stworów nęcących żeglarzy w odmęty wód. Znakomicie prezentuje się także statek „Zemsta Królowej Anny” kontrolowany przez Czarnobrodego za pomocą kordelasa. Tym bardziej szkoda, że większość scen toczy się na lądzie. Z kolei dobrym pomysłem było ograniczenie fabuły do jednego wątku. W końcu nadmierna mnogość postaci i wątków stała się kulą u nogi trzeciego odcinka serii – „Na krańcu świata”. Ponadto Johnny Depp nadal daje radę jako Jack Sparrow, Dariusz Wolski zrobił piękne zdjęcia Hawajom, a jakość techniczna realizacji trzyma się najwyższego poziomu. Skąd więc pojawia się uczucie niewykorzystanej szansy? Odpowiedź jest prosta: „Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach” to wyliczanka kolejnych atrakcji, które nie dostają godnego rozwinięcia i zwieńczenia. Kultowy bohater, świetne pomysły i piękna realizacja – teoretycznie wszystko gra, w praktyce brakuje spójności i serca. Chyba jednak wolę trylogię z wszystkimi jej niedociągnięciami i wadami.
koniec
24 maja 2011

Komentarze

24 V 2011   18:04:13

Szkoda, że w moim mieście nie grali wersji 2D, bo byłem na tej 3D i jak dla mnie to nieporozumienie. Trailery przed filmem miały lepsze efekty i głębię. A co do samego filmu, to ratuje go tylko Jack Sparrow, bo inne postaci wypadły bardzo bledziutko.

25 V 2011   09:21:20

Zgadzam się: brak wyrazistości u bohaterów to główny mankament filmu, niestety. A i 2D jak najbardziej wystarczy.

25 V 2011   09:45:34

Też nie rozumiem po co to 3D. Totalne nieporozumienie. A główną wadą filmu, był jak dla mnie brak wyrazistych motywacji bohaterów, zwłaszcza Angeliki - czy ktoś uwierzył w to, że ona rzeczywiście chce ratować tatusia? Ja cały czas miałam nadzieję, że jednak ma jakieś ukryte plany, a tu...
A najbardziej rozbawiła mnie reakcja żeńskiej części publiczności - kiedy młody kleryk zdjął koszulkę, na sali rozległy się piski :)

26 V 2011   22:24:59

Bardzo trafna recenzja, uderzyło mnie to samo, zwłaszcza zupełne wyeliminowanie dawnych wątków i postaci, może też trochę za dużo nowych bohaterów.
Moim zdaniem powinni zatrzymać się na trzeciej części.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Seks, baśnie i krowa biała jak mleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Matka, żona i kochanka
— Urszula Lipińska

Modlitwa Sayuri
— Ewa Drab

Śpiewająco o obłudzie i cynizmie
— Tomasz Kujawski

Niewłaściwy człowiek na niewłaściwym filmie
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.