Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

J.J. Abrams
‹Super 8›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper 8
Dystrybutor UIP
Data premiery17 czerwca 2011
ReżyseriaJ.J. Abrams
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaElle Fanning, Amanda Michalka, Kyle Chandler
MuzykaMichael Giacchino
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania112 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Być jak Steven Spielberg
[J.J. Abrams „Super 8” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
J.J. Abrams, niczym Steven Spielberg przed laty, zabiera nas w pełną emocji podróż spod znaku wizyty w „Parku Jurajskim”, następnie zaprasza do uczestnictwa w „Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia”, by wreszcie zafundować przygodę, jakiej nie powstydziliby się „Poszukiwacze zaginionej Arki”. W „Super 8” znajdziemy wszystko to, czym Spielberg uwodził nas trzy dekady temu.

Krzysztof Czapiga

Być jak Steven Spielberg
[J.J. Abrams „Super 8” - recenzja]

J.J. Abrams, niczym Steven Spielberg przed laty, zabiera nas w pełną emocji podróż spod znaku wizyty w „Parku Jurajskim”, następnie zaprasza do uczestnictwa w „Bliskich spotkaniach trzeciego stopnia”, by wreszcie zafundować przygodę, jakiej nie powstydziliby się „Poszukiwacze zaginionej Arki”. W „Super 8” znajdziemy wszystko to, czym Spielberg uwodził nas trzy dekady temu.

J.J. Abrams
‹Super 8›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuper 8
Dystrybutor UIP
Data premiery17 czerwca 2011
ReżyseriaJ.J. Abrams
ZdjęciaLarry Fong
Scenariusz
ObsadaElle Fanning, Amanda Michalka, Kyle Chandler
MuzykaMichael Giacchino
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania112 min
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterami „Super 8” jest grupka chłopców, których łączy jedno – pragną nakręcić film. W dziecięcych postaciach nietrudno wyobrazić sobie Gearge’a Lucasa czy zwłaszcza Spielberga (notabene właśnie pod jego pieczą powstał „Super 8”), którzy z porównywalnym zapałem i niekłamaną pasją przed kilkoma dekadami kręcili „Gwiezdne Wojny” czy „Indianę Jonesa”. Obraz J.J. Abramsa można więc czytać jako hołd oddany Kinu Nowej Przygody. Kłaniając mu się, Abrams serwuje nam porównywalne emocje, na blisko dwie godziny przenosząc nas w inny wymiar. Zabierając do innego świata, świata, gdzie każdy może poczuć się jak Indiana Jones…
Jak to często ma miejsce w kinie Spielberga („Imperium Słońca”, „E.T.”, „Hook”), na świat patrzymy oczami dzieci; rzeczywistość wydaje się przefiltrowana przez dziecięcą wrażliwość. Abramsa interesuje świat młodzieży – pierwsze uniesienia i zawody miłosne, idealistyczne przyjaźnie i bolesne rozczarowania, emocjonowanie się błahostkami, wyznaczanie sobie naiwnych, acz szlachetnych celów. Na rzeczywistość spogląda Abrams – podobnie jak Spielberg – w kategoriach zabawy, uszlachetniając wewnętrzny świat swych bohaterów. Świat, w którym kręcenie filmu jest przede wszystkim dobrą zabawą, a pierwsze miłosne podrygi wydają się miłością do grobowej deski: chłopcy podkochują się w – jak się wydaje – niedostępnej i idealizowanej Alice (urocza Elle Fanning). Nieprzypadkowo dorośli nie rozumieją swych dzieci. Ojciec zaskakująco dojrzałego Joe (w tej roli Joel Curtney) nie pozwala mu się widywać z jego sympatią, z kolei ojca Alice stać jedynie na krzyk, wydobywający się w oparach alkoholu.
W „Super 8” nie zabrakło scen wbijających w fotel (wykolejenie się pociągu), przyprawiających o dreszcze (fragment na stacji benzynowej) czy wzruszających (finał). Nie zabrakło napięcia, ponieważ obcy jest tu naprawdę „Obcy” – niczym w klasyku Ridleya Scotta do ostatnich scen pozostaje praktycznie niewidoczny. Jednak ponad wszystko inne nie zabraknie emocji – każda scena posiada tu bowiem silny ładunek emocjonalny, niekiedy zabarwiony drobnymi smaczkami (walkman). Starsi widzowie być może nostalgicznie zatęsknią za klasycznym kinem, młodszych prawdopodobnie bez reszty pochłoną losy dziecięcych bohaterów, z którymi zapewne bez problemu się utożsamią.
Obraz Abramsa poskładany jest z elementów doskonale znanych, w kinie przetestowanych już wielokrotnie. Zamiast poczucia, że wszystko już widzieliśmy, pojawia się raczej odczucie tęsknoty za tego typu kinem. Twórca „Zagubionych” nie ma bowiem ambicji wymyślania go na nowo – swój film kieruje do tych, którzy wychowali się na dziełach Spielberga. Do wszystkich tych, którzy nie boją się przyznać, że mimo posiadania żony/męża i grupki dzieci, nie są do końca dorosłymi. Do tych, których niezmiennie fascynuje w kinie przygoda, dreszczyk emocji spod znaku wymykania się w środku nocy z domu tak, by rodzic niczego nie zauważył. Słowem, do wszystkich tych, którzy nie wstydzą się przyznać, że tkwi w nich dziecko. A jak pamiętamy z „Ostatniej krucjaty”, nawet Indiana Jones był dzieckiem…
koniec
20 czerwca 2011

Komentarze

22 VI 2011   13:38:44

Film rzeczywiście świetny, dobra bezpretensjonalna rozrywka z emocjami i nostalgią, w sam raz na piątkowy wieczór. Recenzja niestety po prostu słaba, pare sloganów i powtórek z innych opinii o filmie, niezręczności słowne typu: "miłosne podrygi" i literówki (w imieniu Lucasa !!!) Jak na poziom Esensji żenada.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Cinergia 2019: Dżihad trzynastolatka
Konrad Wągrowski

10 XII 2019

Co może być przyczyną religijnego fanatyzmu? Czy możemy traktować go jak chorobę. A jeśli tak – jak można go leczyć?

więcej »

Mandalorian. Odcinek 5: Powrót do przeszłości
Kamil Witek

9 XII 2019

O tym, że w Galaktyce po „Powrocie Jedi” nastały nowe czasy, przekonujemy się z każdym kolejnym odcinkiem „The Mandalorian”. Jednak nawet jeśli po Imperium nie ma śladu, a droidy mogą nie tylko przebywać w kantynie a i operować za barem, w tej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości są rzeczy constans: Tatooine dalej pozostaje idealną oazą dla uciekinierów.

więcej »

East Side Story: Rosyjscy „chłopcy z ferajny”
Sebastian Chosiński

8 XII 2019

W ubiegłym tygodniu „Byk” – debiutancki film Borisa Akopowa – do licznych nagród zdobytych już wcześniej dołożył dwa kolejne laury. Tym razem wywalczone na warszawskim Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” – nagrodę jury oraz nagrodę publiczności. Czy zasłużenie? Ci, którzy cenią kino gangsterskie w stylu „Psów” Władysława Pasikowskiego, nie będą mieli najmniejszych wątpliwości, że tak.

więcej »

Polecamy

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga

Do sedna:

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przebudzona niemoc
— Jarosław Loretz

Powrót do Odległej Galaktyki
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (4)
— Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (2)
— Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Śmiało podążać… wydeptaną ścieżką
— Jakub Gałka

Star Trek Nowej Przygody
— Konrad Wągrowski

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (4)
— Jakub Gałka

Star Trek: Nowa nadzieja
— Konrad Wągrowski

Vera Cruise
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Kryminalna zagadka Luizjany
— Krzysztof Czapiga

Strach ma wiele twarzy
— Krzysztof Czapiga

Bracie, gdzie (i kim) jesteś?
— Krzysztof Czapiga

Medium z wyboru
— Krzysztof Czapiga

Make radio, not war
— Krzysztof Czapiga

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Siedź i patrz
— Krzysztof Czapiga

Między filmami
— Krzysztof Czapiga

Indiana Jones i… telewizja śniadaniowa
— Krzysztof Czapiga

Nowy stary Allen
— Krzysztof Czapiga

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.