Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Susanne Bier
‹W lepszym świecie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW lepszym świecie
Tytuł oryginalnyHævnen
Dystrybutor Vivarto
Data premiery8 lipca 2011
ReżyseriaSusanne Bier
ZdjęciaMorten Søborg
Scenariusz
ObsadaMikael Persbrandt, Wil Johnson, Eddy Kimani
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiDania, Szwecja
Czas trwania113 min
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Którędy do lepszego świata?
[Susanne Bier „W lepszym świecie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W lepszym świecie” po prawie roku od światowej premiery dumnie, choć raczej po cichu wkracza na ekrany polskich kin. Co jest absolutnie niezrozumiałe, bo film nagrodzono Złotym Globem i Oscarem za film nieanglojęczyny.

Joanna Pienio

Którędy do lepszego świata?
[Susanne Bier „W lepszym świecie” - recenzja]

„W lepszym świecie” po prawie roku od światowej premiery dumnie, choć raczej po cichu wkracza na ekrany polskich kin. Co jest absolutnie niezrozumiałe, bo film nagrodzono Złotym Globem i Oscarem za film nieanglojęczyny.

Susanne Bier
‹W lepszym świecie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW lepszym świecie
Tytuł oryginalnyHævnen
Dystrybutor Vivarto
Data premiery8 lipca 2011
ReżyseriaSusanne Bier
ZdjęciaMorten Søborg
Scenariusz
ObsadaMikael Persbrandt, Wil Johnson, Eddy Kimani
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiDania, Szwecja
Czas trwania113 min
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Czy człowiek jest z natury dobry, czy zły?
Czy umie wybaczać innym doznane krzywdy?
Czy drzemią w nim zwierzęce instynkty?
„W lepszym świecie” to film wielu pytań, na które reżyserka Susanne Bier próbuje odpowiedzieć, przeplatając historie kilku osób. Szwedzki lekarz Anton (Mikael Persbrandt) pracuje w obozie dla uchodźców w Sudanie, sporadycznie odwiedzając swoją rodzinę w Danii. Afryka staje się dla niego prawdziwą szkołą życia i moralności… Jego syn Elias (Markus Rygaard) uczęszcza do szkoły, w której jest regularnie dręczony przez tamtejszą bandę. Upokorzenia chłopca trwają do czasu, gdy poznaje Christiana (William Jøhnk Nielsen), który po śmierci matki wraz z ojcem powraca do Danii i trafia do tej samej szkoły co Elias. Żal Christiana szybko przeradza się w agresję. Widząc krzywdę Eliasa, natychmiast reaguje, dając bolesną nauczkę jego ciemiężycielowi. Chwilowy upust złości tylko ją potęguje, prowadząc do brzemiennych w skutkach wydarzeń…
„W lepszym świecie” to czwarte (po „Tuż po weselu”, „Otwartych sercach” i „Braciach”) dziecko reżyserki Susanne Bier i scenarzysty Andersa Thomasa Jensena. Bier i Jensen skupili się na motywie nienawiści i wybaczenia, choć film porusza również wiele innych, ludzkich bolączek. Dosłowne tłumaczenie oryginalnego tytułu „Haevnen” – „zemsta” – skromnie uchyla rąbka tajemnicy, ukrytej w scenariuszu tej produkcji. Bo historia ta rozgrywa się na wielu płaszczyznach i trudno odgadnąć, jakie zakończenie zaserwuje nam duński duet.
Choć „W lepszym świecie” to film zrealizowany w dużej mierze przez kobietę, jego charakter i dominacja męskich bohaterów ani przez moment nie pozwalają widzowi odczuć żeńskiego wkładu w tę produkcję. Maskulinizację swoich dzieł Bier „usprawiedliwia” swoim dzieciństwem, spędzonym głównie w otoczeniu chłopców… Jeśli jednak „W lepszym świecie” ujawniają się jakieś tendencje reżyserki, to wyłącznie jej fascynacja tematyką granic ludzkiej moralności.
Najnowszy film Susanne Bier to doskonały, społeczny dramat, którym utorowała sobie drogę do kanonu najważniejszych twórców kina europejskiego. Głównie dzięki zdobyciu dwóch najbardziej prestiżowych nagród w branży filmowej: Złotego Globa i Oscara. Warto nadmienić, że w wyścigu po tą drugą statuetkę wygrała z niekwestionowanym faworytem – „Biutiful” w reżyserii I.G.Iñárritu („Amores perros”, „Babel”). Tym samym Bier została trzecią w historii żeńską laureatką Oscara za film pełnometrażowy. Jej „W lepszym świecie” wyróżnia się ciekawą historią, przeplataną wątkami opartymi na autentycznych wydarzeniach (afrykański „wielkolud” rozcinający kobiece łona, by sprawdzić płeć dziecka). Powściągliwość i stoicyzm, z jaką zrealizowano ten film, od razu nasuwa skojarzenia z dorobkiem Sofii Coppoli, choć to amerykańska reżyserka mogłaby czerpać garściami z twórczości starszej koleżanki.
Bier stworzyła wiarygodny dramat bez udziału wielkich nazwisk i dawki filmowej rutyny. Męski charakter „W lepszym świecie” sprawia, że produkcja nie jest ani ckliwa, ani senna jak gros zachodnich przedstawicieli tego gatunku. Ja wchłonęłam ją jednym tchem, choć jeśli ktoś szuka luźnej weekendowej odskoczni, to polecam obrać zdecydowanie inny kierunek.
koniec
9 lipca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nienagannie ułożony drapieżnik
— Anna Nieznaj

San Sebastian 2014: Krytyczna decyzja
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.