Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Chris Columbus
‹Harry Potter i Komnata Tajemnic›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHarry Potter i Komnata Tajemnic
Tytuł oryginalnyHarry Potter and the Chamber of Secrets
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 stycznia 2003
ReżyseriaChris Columbus
ZdjęciaRoger Pratt
Scenariusz
ObsadaMaggie Smith, Robbie Coltrane, Daniel Radcliffe, Fiona Shaw, Harry Melling, Richard Griffiths, Ben Borowiecki, Warwick Davis, Julie Walters, Bonnie Wright, Chris Rankin, Rupert Grint, Emma Watson, Tom Felton, John Cleese, David Bradley, Alan Rickman, Richard Harris, Jason Isaacs, Kenneth Branagh
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA
CyklHarry Potter
Czas trwania161 min
WWW
Gatunekfamilijny, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Być ślicznym to za mało
[Chris Columbus „Harry Potter i Komnata Tajemnic” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.

Eryk Remiezowicz

Być ślicznym to za mało
[Chris Columbus „Harry Potter i Komnata Tajemnic” - recenzja]

Jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.

Chris Columbus
‹Harry Potter i Komnata Tajemnic›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHarry Potter i Komnata Tajemnic
Tytuł oryginalnyHarry Potter and the Chamber of Secrets
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery1 stycznia 2003
ReżyseriaChris Columbus
ZdjęciaRoger Pratt
Scenariusz
ObsadaMaggie Smith, Robbie Coltrane, Daniel Radcliffe, Fiona Shaw, Harry Melling, Richard Griffiths, Ben Borowiecki, Warwick Davis, Julie Walters, Bonnie Wright, Chris Rankin, Rupert Grint, Emma Watson, Tom Felton, John Cleese, David Bradley, Alan Rickman, Richard Harris, Jason Isaacs, Kenneth Branagh
MuzykaJohn Williams
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA
CyklHarry Potter
Czas trwania161 min
WWW
Gatunekfamilijny, fantasy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
"Harry Potter i Komnata Tajemnic" dotarł do naszej głuszy z tradycyjnym opóźnieniem i tradycyjnym brakiem wersji z napisami. Najwyraźniej dystrybutor założył sobie, że film jest dla dzieci i tylko dla dzieci, w związku z czym nie ma co zwracać uwagi na potrzeby dorosłych. Błędnie, bo drugi film z serii jest bardziej mroczny i ponury, niż pierwszy.
Druga część przygód Harry′ego Pottera to dreszczowiec. Tajemnicze szepty, napisy krwią na korytarzach, wiszące koty - nie znam się na dzieciach dnia dzisiejszego, ale mam wrażenie, że natężenie scen drastycznych jest wysokie, nawet jak na potrzeby maluchów chowanych na dzisiejszej telewizji. Osobiście nie uważam tego za wadę, ale niejedne rodzic może być innego mniemania, szczególnie po końcowych scenach wypełnionych chlustającą krwią i wyłupywanymi oczyma.
Natomiast jedną wielką wadą jest scenariusz tego filmu. Stworzono go mianowicie tak, żeby film był ładny - efekciarski, wypełniony monstrami, pełen krajobrazów i widoczków. Udało się to w 100% - "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zniewala wręcz zdjęciami. I niczym więcej.
Film poszatkowano na scenki, z których każda jest osobną miniopowieścią. Ma swój wstęp, rozwinięcie i kulminację. Pierwsze z tych scenek potrafią naprawdę widza wciągnąć, ale z czasem przychodzi znużenie. Brak jednej, ciągłej linii akcji, główne wydarzenia zdają się być jedynie dodatkiem do ładnego obrazka, czy też wymyślnego efektu. Spokojnie można by zrezygnować ze sceny z pająkami; ze Zgredka w szpitalu; z proszku fiuu i ulicy Przekątnej; z wycieczki do Weasleyów. Każda z tych scen jest jedynie ozdobnikiem - ślicznym, ale pozbawiającym film jego zalet.
A zalety te są dwie. Po pierwsze, tajemniczość i napięcie. Koncentrując się na poszczególnych scenach twórcy filmu zagubili zupełnie główną zagadkę filmu - Komnatę Tajemnic. Z każdą sceną coraz mniej istotne jest, co się tam dzieje, do odkrycia tajemnicy poruszamy się zbyt szerokimi meandrami, aby to mogło być ciekawe. Wszyscy wiemy, że Harry i spółka dadzą sobie radę i dobro wygra, ale tracimy zainteresowanie odpowiedzią na pytanie: "jak to się stanie?".
Po drugie - zupełnie zagubiono atmosferę Hogwartu. Obrazki zajęły miejsce przeznaczone na koleżeństwo, na sympatię, na stosunki między uczniami, a nauczycielami. Gdzieś tam na orbitach dookoła Harry′ego krążą jakieś postaci, ale tak naprawdę nie są niczym więcej niż satelitami. Efekt? Kiedy Harrego dotyka ostracyzm, ciężko się tym naprawdę przejąć - wcześniej też na niego nikt, poza Ronem i Hermioną, nie zwraca uwagi i nikt z nim nie rozmawia. Zniknęli też profesorowie z Hogwartu. Nauczyciele nie mają nic do gadania, wszystkie wydarzenia w ich gronie w ogóle nie odbijają się na dzieciach - i film na tym traci (chociażby poprzez całkowity zanik Snape′a i jego dylematów). Szkoda tym większa, że "Harry Potter i Komnata Tajemnic" zgromadził plejadę wybitnych brytyjskich aktorów, którzy już nieraz mieli okazję pokazać swoją wielkość.
To wszystko zaginęło w ładnych obrazkach. Wołam więc - mówcie, a nie pokazujcie. Nie jest to rzecz popularna w obecnym kinie, ale filmy o Harrym Potterze potrzebują jednak większej ilości gry aktorskiej, a mniejszej ilości ładnych obrazków. Przez koncentrację na efektach - niezwykłych, przyznaję - zagubiono dreszcz napięcia, zagubiono ducha Hogwartu, olano zupełnie sieci powiązań wewnątrz szkoły. Z opowieści interesującej, pełnej napięcia i dreszczu tajemnicy, zrobiono ruchome obrazki.
koniec
1 stycznia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Reacher: Odc. 6. Pora na zwierzenia
Marcin Mroziuk

4 VII 2022

Odkrycie trupa człowieka, którego Finlay dotychczas uważał za szefa przestępczej organizacji, powoduje, że konieczne jest zweryfikowanie dotychczasowych hipotez. Co ciekawe, niedługo później okazuje się, że było w nich jeszcze więcej błędnych założeń.

więcej »

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2016 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dozwolone od lat 45
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (14)
— Jakub Gałka

La vie bohème
— Ewa Drab

Duch poszukiwany
— Joanna Słupek

Tegoż autora

Najstarsza magia
— Eryk Remiezowicz

Kronika śmierci niezauważonej
— Eryk Remiezowicz

Zamknąć Królikarnię!
— Eryk Remiezowicz

Książka, która nie dotarła do nieba
— Eryk Remiezowicz

Historia żywa
— Eryk Remiezowicz

Na siłę
— Eryk Remiezowicz

Wpadnij do wikingów
— Eryk Remiezowicz

Gdzie korekta to skarb
— Eryk Remiezowicz

Anielski kryminał
— Eryk Remiezowicz

I po co ten pośpiech?
— Eryk Remiezowicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.