Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

2. American Film Festiwal: Dzień pierwszy i drugi
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Film o grupce znajomych z collegu, spotykających się by rozegrać mecz futbolu, najsmutniejsza komedia Todda Solondza, thriller o tempie powolnego dramatu, – zapraszamy na pierwszą relację naszego specjalnego wysłannika na American Film Festival.

Kamil Witek

2. American Film Festiwal: Dzień pierwszy i drugi
[ - recenzja]

Film o grupce znajomych z collegu, spotykających się by rozegrać mecz futbolu, najsmutniejsza komedia Todda Solondza, thriller o tempie powolnego dramatu, – zapraszamy na pierwszą relację naszego specjalnego wysłannika na American Film Festival.
Indycze rozgrywki („Turkey Bowl” reż. Kyle Smith)
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Ekstrakt: 50%
Grupka starych znajomych z collegu spotyka się by rozegrać mecz futbolu amerykańskiego. Rytuał odbywa się raz do roku, trofeum dla zwycięzców to żaden błyszczący puchar, ale… zamrożony indyk. Przez nieco ponad godzinę jesteśmy świadkami amatorskiego meczu – skutecznych obron, zwycięskich akcji, podań i strat. Wybuchów emocji, radości i sportowej złości. Wykorzystując tło sportowej rywalizacji reżyser Kyle Smith nakreślił pełny pejzaż charakterów uczestników przyjacielskiej gry. W naradach, przerwach i samej grze ujawniają się ich poszczególne ambicje i oczekiwania, nie gasną problemy i dawne zatargi. Sportowa formuła broni się jednak do momentu, gdy widz oczekuje zejścia gry na drugi plan, i ustąpienia miejscu obyczajowej potyczce. Choć emocje na boisku są gorące do samego końca to temperatura relacji między bohaterami rzadko kiedy skacze powyżej średniej. Konflikty udaje szybko się ugasić, kumple pozostaną kumplami. W końcu tak naprawdę college nigdy się nie skończył. Do zobaczenia za rok.
Czarny koń („Dark Horse”, reż. Todd Solondz)
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Ekstrakt: 70%
Jak przyznał przed projekcją sam Todd Solondz, „Czarny koń” to prawdopodobnie jego najsmutniejsza komedia. Słowa dotrzymał. Nie mogło być inaczej, skoro reżyser „Happiness” tradycyjnie na celownik wziął życiowych wykolejeńców, pragnących szczęścia za wszelką cenę. Abe jest grubiutkim, nieatrakcyjnym trzydziestolatkiem. Do pracy chodzi w dresie, kolekcjonuje figurki i daje życiu swobodnie przepływać między palcami. Od zawsze chowa się w cieniu o wiele bardziej zdolnego brata. Mieszka z rodzicami, pracuje u zaborczego ojca a życie już dawno postawiło na nim krzyżyk. W słodko-gorzkim posmaku solondzowej dywagacji nad sensem egzystencji tym razem można wyczuć więcej dziegciu niż miodu. Abe winnych swoich klęsk szuka wokoło siebie, rozbryzgując gorycz życiowej porażki na bliskich. Jego zwichrowana osobowość desperacko poszukuje zastępczych tematów, które jak najdalej odsuną go od spojrzenia krytycznie na samego siebie. Solondz prezentując wizerunek osób całkowicie nie podobnych do urodzonych zwycięzców daje im jednak odrobinę nadziei. Sugeruje, ze niezależnie od startu każdy może być czarnym koniem w wyścigu o szczęście i sukces. Nie można tylko oglądać się bez przerwy na innych. Trzeba przeć cały czas do przodu, bo życie ma się tylko jedno. W razie niepowodzenia nie ma szans na wymianę lub zwrot.
Zeszłej nocy („Last Night” reż. Massy Tadjedin)
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Ekstrakt: 90%
Małżeństwo z kilku letnim stażem przechodni drobny kryzys. Jo (Knightley) po firmowej imprezie swojego męża Michaela (Worthington) podejrzewa go otwarcie o niewierność. Następnego dnia Michael wyjeżdża w delegację z atrakcyjną współpracowniczką (Mendes), Jo podczas porannego spaceru spotyka dawno znajomego (Canet). Mimowolnie na oczach widza rozpoczyna się dramat, pełen napięć i emocji, pragnień i wątpliwości. „Zeszłej nocy” ogląda się bowiem chwilami jak thriller, choć tempo jest tu właściwe dla powolnego dramatu. Zwroty akcji zastępują drobne gesty i spojrzenia, mocne sceny - emocjonalna gorączka. Michael i Jo bronią się przed zdradzą słowami, z zakazanymi owocami rozmawiają o pokusach i niewierności. Z biegiem czasu i przyjętych drinków ich małżeńska skała wierności jest podmywana coraz silniejszą niepewnością, pokusa czyhająca na wyciągniecie ręki staje się coraz trudna do odparcia. Tadjedin umiejętnie dzieląc fabułę na dwójkę protagonistów co chwilę przenosi ciężar odpowiedzialności za ostateczny finał na każdego z małżeńskiej dwójki. Kusi ich zupełnie czymś innym. Michael stara się okiełznać popęd do diabelsko uwodzicielskiej koleżanki, Jo ma do czynienia z dawną miłostką, która nigdy nie miała szansy przerodzić się w coś więcej. W gruncie rzeczy jednak pragną tego samego – wierności i emocjonalnej bliskości. Oboje stoją na rozdrożu wyboru – poddać się pokusie czy pozostać wiernym - z której w żaden sposób nie mogą wyjść bez żalu z podjętej decyzji. Reżyserce nie chodzi jedynie o ukazanie słabości człowieka wobec otaczających go pragnień. Dlatego wstrzymuje emocjonalny oddech niemal do samego końca. Widzowie również.
koniec
17 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Reacher: Odc. 5. Zemsta ważniejsza od sprawiedliwości
Marcin Mroziuk

27 VI 2022

Nie mamy wątpliwości, że kończąca poprzedni odcinek śmierć Molly Beth to dotkliwy cios dla Jacka Reachera, ale równie bolesna jest utrata przewożonych przez nią dokumentów z dochodzenia prowadzonego przez zabitego brata głównego bohatera. Po powrocie do Margrave trzeba będzie więc wrócić do starych tropów, ale problem tkwi w tym, że czekają tam już kolejne kłopoty.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.