Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Chłopiec na rowerze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChłopiec na rowerze
Tytuł oryginalnyLe gamin au vélo
Dystrybutor Carisma
Data premiery11 listopada 2011
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaCécile De France, Thomas Doret, Egon Di Mateo
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Włochy
Czas trwania87 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Optymistyczni bracia Dardenne
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Chłopiec na rowerze” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od czasu Złotej Palmy dla „Rosetty” filmy braci Dardenne nieustannie opuszczają festiwal w Caness z jakąś nagrodą i „Chłopiec na rowerze” nie jest wyjątkiem. Tu i ówdzie słychać było nawet świergot wróbelków typujących go do nagrody głównej. Tegoroczna połowa Grand Prix była słusznym werdyktem, potwierdzającym wartościowość tego skromnego w środkach, lecz emocjonalnie potężnego filmu.

Agata Malinowska

Optymistyczni bracia Dardenne
[Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne „Chłopiec na rowerze” - recenzja]

Od czasu Złotej Palmy dla „Rosetty” filmy braci Dardenne nieustannie opuszczają festiwal w Caness z jakąś nagrodą i „Chłopiec na rowerze” nie jest wyjątkiem. Tu i ówdzie słychać było nawet świergot wróbelków typujących go do nagrody głównej. Tegoroczna połowa Grand Prix była słusznym werdyktem, potwierdzającym wartościowość tego skromnego w środkach, lecz emocjonalnie potężnego filmu.

Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
‹Chłopiec na rowerze›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChłopiec na rowerze
Tytuł oryginalnyLe gamin au vélo
Dystrybutor Carisma
Data premiery11 listopada 2011
ReżyseriaJean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ZdjęciaAlain Marcoen
Scenariusz
ObsadaCécile De France, Thomas Doret, Egon Di Mateo
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiBelgia, Francja, Włochy
Czas trwania87 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Mogę przychodzić do pani w weekendy?” – pyta Cyryl, 11-letni mieszkaniec ośrodka dla młodzieży. Samanta zgadza się, zapewne nie wiedząc, że chłopiec traktuje swoją prośbę instrumentalnie. Zamierza wykorzystać możliwość opuszczania ośrodka, by poszukiwać swego ojca. Ojca, który wyrzucił go ze swego życia i zniknął.
„Chłopiec na rowerze” to przede wszystkim poruszający portret porzuconego dziecka. Miłość Cyryla, jakby wyjęta z kart pism świętego Pawła, jest cierpliwa i nie pamięta złego. Świadomość tego, jak źle jest ulokowana i jak tragicznie musi się zakończyć konfrontacja z rodzicem, sprawia niemal fizyczny ból. Nieuniknione zerwanie pozostawi po sobie nie tylko straszliwą ranę w duszy, ale też pragnienie nawiązania emocjonalnego związku, który zagwarantuje choćby namiastkę tego, co bezpowrotnie utracone. W tych niebezpiecznych chwilach Samanta spróbuje zapewnić Cyrylowi niezbędne oparcie, on jednak nie zechce docenić jej wysiłków i zaprzyjaźni się z lokalnym łobuzem.
Być może dlatego, że bohaterem jest dziecko, postrzegające świat w sposób mniej zniuansowany, cała opowieść ma w sobie pewną czarno-białość, której trudno doszukać się choćby w poprzednim „Milczeniu Lorny”. Miejscowy diler jak prawdziwy zły duch kusi Cyryla do złego, cynicznie wykorzystując jego słabość. Samanta zaś, bezdzietna fryzjerka pozostająca w nieformalnym związku, postępuje niczym idealny rodzic. Daje Cyrylowi bezwarunkową miłość, równie mocną i pozbawioną małostkowości jak ta, którą chłopiec darzy swego ojca. Robi wszystko, by wydostać go spod złego wpływu, nauczyć odpowiedzialności, dać poczucie bezpieczeństwa. Wspaniały dar, znaleziony przypadkowo na ulicy.
Snując swoją opowieść w zwykłym dla siebie surowym stylu, bracia Dardenne wydają się przypominać, że w świecie bezrefleksyjnego, instynktownie popełnianego zła istnieje również miejsce na równie bezrefleksyjne dobro. Że słabi i samotni nie są z góry skazani na porażkę. Że miłość, choć nie rozwiązuje wszystkich życiowych problemów, jak zdają się sugerować romantyczne komedie, ma zbawczą moc, którą trudno jest przecenić. Sami autorzy lubią nazywać swój film bajką, być może próbując obłaskawić nieufność, którą zawsze budzi szczęśliwe zakończenie. Nie wolno wszakże zapomnieć, że każda baśń kryje w sobie, mniejsze lub większe, ziarno uniwersalnej prawdy.
„Chłopiec na rowerze” stanowi interesujący kontrast dla znakomitego konkurenta w canneńskim wyścigu – „Melancholii”. W swym wizualnie rozbuchanych filmie Lars Von Trier celebruje ostateczne zniszczenie ludzkości. Bracia Dardenne, przy użyciu bardzo ubogich środków, budzą nadzieję na jej ocalenie. Równowaga została zachowana.

Agata Malinowska, na co dzień redaktor serwisu Filmaster.pl, skupiającego miłośników kina. Więcej recenzji Agaty przeczytasz na jej blogu pod adresem esme.filmaster.pl.

koniec
23 listopada 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Na osłodę
— Łukasz Gręda

Tegoż autora

W poślubną podróż z Sherlockiem
— Agata Malinowska

Przygoda w niebieskim sweterku
— Agata Malinowska

Strefa X, czyli kosmici z garażu
— Agata Malinowska

Wasza matka urodzi psa
— Agata Malinowska

Amadeusz kontra Nieściszalni
— Agata Malinowska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.