Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Agnieszka Holland
‹W ciemności›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ciemności
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2012
ReżyseriaAgnieszka Holland
ZdjęciaJolanta Dylewska
Scenariusz
ObsadaRobert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Weronika Rosati
MuzykaAntoni Łazarkiewicz
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiKanada, Niemcy, Polska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Po kolana w czyśćcu
[Agnieszka Holland „W ciemności” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„W ciemności” do końca nie przekonuje. Czegoś zabrakło, żeby ten film mógł zostać w pamięci na dłużej.

Łukasz Gręda

Po kolana w czyśćcu
[Agnieszka Holland „W ciemności” - recenzja]

„W ciemności” do końca nie przekonuje. Czegoś zabrakło, żeby ten film mógł zostać w pamięci na dłużej.

Agnieszka Holland
‹W ciemności›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW ciemności
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery5 stycznia 2012
ReżyseriaAgnieszka Holland
ZdjęciaJolanta Dylewska
Scenariusz
ObsadaRobert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Maria Schrader, Herbert Knaup, Weronika Rosati
MuzykaAntoni Łazarkiewicz
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiKanada, Niemcy, Polska
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„W ciemności” budzi oczywiste skojarzenia z „Kanałem”. Wajda ujął w martyrologicznym skrócie los warszawskich powstańców – tragicznie romantycznych, do końca próbujących ocalić swoje życie. Kanały stały się wizualizacją zaświatów, po których błądzą na wpół umarli bohaterowie - miejscem, w którym tradycja romantyczna łączy się z dantejską wizją piekła. U Holland lwowskie kanały są pozbawione romantycznych konotacji – to plątanina wąskich korytarzy, w których więcej jest kurzu niż wody. Tak widzą je ukrywający się w nich Żydzi. Dla Leopolda Sochy – drobnego złodziejaszka i kanalarza – staną się jednak swego rodzaju czyśćcem. Żydzi walczą w kanałach o życie, zaś Socha o duszę. Holland co chwila wodzi go na pokuszenie – wydać Żydów, czy nie wydać. Okazja goni okazję, ale Socha cały czas nie może się zdecydować. Kanały zna jak własną kieszeń, ale okazuje się, że jeszcze wielu rzeczy nie wie o sobie samym.
Holland przygląda się powolnej przemianie bohatera, który ku swemu własnemu zdumieniu odkrywa w sobie potrzebę niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. Żydzi z początku są dla niego okazją na duży zarobek, z czasem ich wzajemna relacja zaczyna przeradzać się w obopólną więź. Żydzi zaczynają dostrzegać w nim nie tylko łasego na pieniądze cwaniaczka, ale kogoś wartego zaufania. Socha zaś schodzi do kanałów już nie tylko po pieniądze, ale z troski o ludzi, którzy bez niego sobie tam nie poradzą. „W ciemności” to film głównie o tym, że dobroć może narodzić się w każdym. To dar, który niesie ze sobą wiele obowiązków, ale dzięki niemu ciemność zostaje oswojona.
Socha, w znakomitej interpretacji Roberta Więckiewicza, to typowy chłopek-roztropek, poczciwina, która do posiadłości Niemców włamuje się nie tylko z chęci z zysku, co z przekonania, bo jak okradać to obcych i po zmroku, bo łatwiej uciec. Lwowski odpowiednik Dzidziusia Górkiewicza nie ma tego uroku osobistego, co daleki kuzyn z Warszawy, ale dzieli z nim podobną filozofię życiową – najlepiej się nie wychylać i próbować żyć, nawet jeśli oznacza to akompaniament wystrzałów z artylerii. Bohater „Eroiki” w końcu kruszeje i rusza na wojnę, ale spornym pozostaje fakt, czy to nie romantyczne pobudki wzięły w nim górę. W przypadku Sochy decyzja o pomaganiu Żydom, choć z początku zdaje się być wykalkulowana, jest podyktowana wrodzoną dobrocią bohatera. On sam zaś musi jedynie dojrzeć do tego, aby to zrozumieć. Dlatego też jego „przemiana” to nie do końca przemiana, jaką chcielibyśmy zobaczyć – Socha to nie Rocky i nie wbiega na schody samoświadomości. Podąża za instynktem, który podpowiada mu – trzeba pomóc.
Ktoś trafnie określił „W ciemności” mianem lekcji humanizmu. Faktycznie, jest w nim coś z atmosfery szkolnej ławy – dusznej, trącącej dydaktyzmem i nudą. Filmowi brakuje dramatyzmu, sceny nachodzą po sobie bez animuszu, całość jest nieco rozwleczona w czasie. Za mało tu zmyślenia, sztywne ramy „prawdziwej historii” nie pozwalają filmowi rozwinąć skrzydeł, utrzymując go na poziomie szkolnego bryku. Łatwo przy nim o wzruszenie, ale humanizmu lepiej uczyć się od Akiego Kaurismäkiego. Holland stać najwyżej na wykład z pogranicza historii i etyki.
koniec
5 stycznia 2012

Komentarze

06 I 2012   16:30:14

Banalne klisze, nuda w narracji, schematyczność i zero dramaturgii.Męcząca próba obrażenia widza!

24 I 2012   23:13:33

nuda w narracji? to nie Dziewczyna z tatuażem, albo Muppety, kolego...

22 II 2012   16:25:08

A mi się podobał. Mimo mojego uprzedzenia do Agnieszki Holland. I bynjemniej się nie nudziłem. 50% to zdecydowanie za mało. Tyle to nieliche gnioty dostają a to naprawdę porządny film. Polecam

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Uciekając przed duszmenami…
Sebastian Chosiński

8 VII 2020

Po „Gorącym lecie w Kabulu” filmowcy z Kraju Rad przez kilka lat omijali temat wojny w Afganistanie szerokim łukiem. Dopiero po dojściu do władzy Michaiła Gorbaczowa powrócił on na wokandę ze zdwojoną siłą. tym reżyserem, który przerwał milczenie, był Siergiej Niłow, autor skromnego dramatu „Szurawi”, co na język polski przetłumaczyć można jako… „Radzieccy”.

więcej »

Zajęcia pozalekcyjne: Odc. 2. Trafiła kosa na kamień
Marcin Mroziuk

6 VII 2020

Prowadzenie przestępczej działalności wiąże się oczywiście ze sporym ryzykiem, ale na Oh Ji-soo cios spada z zupełnie niespodziewanej strony. Kiedy znika jego telefon, przez który może kontaktować się z panem Lee i namierzać miejsce pobytu pracujących dla niego kobiet, główny bohater wie, że w każdej chwili może zostać zdemaskowany. I wkrótce jego najgorsze obawy nabierają całkiem realnych kształtów.

więcej »

East Side Story: Niewiara, Beznadzieja i Nienawiść
Sebastian Chosiński

5 VII 2020

„Kochaj ich wszystkich” można odbierać jako portret współczesnej kobiety. Walczącej i zdeterminowanej. Wyzwolonej i dominującej nad mężczyznami. Gdyby nie fakt, że film ten jest dziełem reżyserki Marii Agranowicz, mogłyby go spotkać wręcz oskarżenia o męski szowinizm i chęć zdyskredytowania Wiary, Nadziei i Miłości (wyjaśnienie w tekście!).

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.

Do sedna:

Kevin Smith. Szczury z supermarketu.
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata.
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Birdman.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Biutiful.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Babel.
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. 21 gramów.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W kraju zbożem i mlekiem płynącym
— Sebastian Chosiński

Bez dobrej nowiny
— Adrian Jankowski

Niesamowity góral
— Tomasz Rachwald

Tegoż autora

Pozamiatane
— Łukasz Gręda

Ręce opadły
— Łukasz Gręda

Lost
— Łukasz Gręda

Dni jak ścięte wąsy
— Łukasz Gręda

Strzelają się
— Łukasz Gręda

Gumowe kule
— Łukasz Gręda

W ciemność
— Łukasz Gręda

Zaczęło się
— Łukasz Gręda

Słowiańska pełnia
— Łukasz Gręda

Pod wulkanem, czyli potworne kino Wesa Andersona
— Łukasz Gręda

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.