Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

J. Mackye Gruber, Eric Bress
‹Efekt motyla›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEfekt motyla
Tytuł oryginalnyThe Butterfly Effect
Dystrybutor Monolith
Data premiery18 czerwca 2004
ReżyseriaJ. Mackye Gruber, Eric Bress
ZdjęciaMatthew F. Leonetti
Scenariusz
ObsadaWilliam Lee Scott, Ashton Kutcher, Amy Smart, Eric Stoltz, Melora Walters, Elden Henson, John Patrick Amedori, Irene Gorovaia, Kevin Schmidt, Jesse James, Logan Lerman, Sarah Widdows, Jake Kaese, Cameron Bright
MuzykaMichael Suby
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekdramat, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

A co by było gdyby…
[J. Mackye Gruber, Eric Bress „Efekt motyla” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Efekt motyla” jest obarczony syndromem „Blair Witch Project” – robi wrażenie, ale tylko na tych, którzy wcześniej nie mieli pojęcia, co zawiera fabuła. Osobom choć pobieżnie świadomym jego treści obraz niewiele może zaproponować. Jego siła opiera się, tak, jak przy niskobudżetowym filmie Myricka i Sancheza, na zaskoczeniu widza, na pokazaniu mu czegoś niezwykłego, na przedstawieniu prawdy banalnej, której nie każdy jest świadomy.

Łukasz Kustrzyński

A co by było gdyby…
[J. Mackye Gruber, Eric Bress „Efekt motyla” - recenzja]

„Efekt motyla” jest obarczony syndromem „Blair Witch Project” – robi wrażenie, ale tylko na tych, którzy wcześniej nie mieli pojęcia, co zawiera fabuła. Osobom choć pobieżnie świadomym jego treści obraz niewiele może zaproponować. Jego siła opiera się, tak, jak przy niskobudżetowym filmie Myricka i Sancheza, na zaskoczeniu widza, na pokazaniu mu czegoś niezwykłego, na przedstawieniu prawdy banalnej, której nie każdy jest świadomy.

J. Mackye Gruber, Eric Bress
‹Efekt motyla›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułEfekt motyla
Tytuł oryginalnyThe Butterfly Effect
Dystrybutor Monolith
Data premiery18 czerwca 2004
ReżyseriaJ. Mackye Gruber, Eric Bress
ZdjęciaMatthew F. Leonetti
Scenariusz
ObsadaWilliam Lee Scott, Ashton Kutcher, Amy Smart, Eric Stoltz, Melora Walters, Elden Henson, John Patrick Amedori, Irene Gorovaia, Kevin Schmidt, Jesse James, Logan Lerman, Sarah Widdows, Jake Kaese, Cameron Bright
MuzykaMichael Suby
Rok produkcji2004
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania113 min
WWW
Gatunekdramat, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Odwiecznym pytaniem ludzkości jest nie to „czy Bóg istnieje?” (nawet nie „czy Elvis wciąż żyje?”), ale „co by było, gdyby?”. Fabuła „Efektu motyla” wypływa z głęboko zakorzenionego w kulturze masowej mitu o alternatywnych wymiarach, w których historia, z takiego czy innego powodu, w pewnym momencie wywinęła hołubca i poszła w zupełnie innym kierunku niż nasza. Twórcy „Efektu motyla”, by uwiarygodnić swoje „gdybanie”, przytaczają popularną hipotezę teorii chaosu, jakoby ruch skrzydła motyla mógł spowodować huragan w przeciwległym miejscu globu. Tutaj jednak hipoteza rozciąga się nie na przestrzeń, lecz na czas. O słuszności tej teorii przekonuje się Evan Treborn. Z przerażeniem odkrywa, że jest obdarzony umiejętnością zmieniania swojego dzieciństwa. Przestawiając pojedyncze elementy przeszłości ingeruje w losy swoje i, co gorsza, swoich przyjaciół.
Za scenariusz i reżyserię odpowiedzialni są Eric Bress i Mackye Gruber. Wcześniej napisali scenariusz choćby do "Oszukać przeznaczenie 2". "Efekt motyla" to obraz ambitniejszy. Co nie znaczy, że nie zrobiony według tej samej filmowej szkoły. Podobnie jak w „Oszukać...” bohaterami są młodzi ludzie, studenci. Widownia zaś, do której film jest adresowany, to osoby w wieku 15 - 24 lat. Dlaczego właśnie taki target? Bo młodzież nie wymaga szerszego, naukowego spojrzenia i logiki w prezentowanych teoriach (jakkolwiek paradoksalnie by to nie zabrzmiało w przypadku teorii chaosu). A logika i naukowe zacięcie w filmie spółki Bress/Gruber to rzecz wielce deficytowa.
I choć zaliczam się do podanego wyżej przedziału wiekowego, to nijak „Efekt motyla” mnie nie porwał. Wynika to z prostego założenia - nie lubię filmów, które wielkie filozoficzne zagadnienia próbują przedstawiać za pomocą narzędzi kultury masowej. Z tego samego powodu nie zachwyciłem się wychwalanymi pod niebiosa „Stygmatami”. Bo to jakby doktorat z fizyki (filozofii, teologii) pisać opierając się na artykułach z popularnonaukowego „Focusa” czy „Świata techniki”. Są pewne granice, których popularnonaukowym językiem nie da się przeskoczyć bez zbytniego uproszczenia. Można oczywiście traktować teorię chaosu (czy religijną zagadkę stygmatów) jako przyczynek do rzewnej opowieści o nieudanym dzieciństwie, nieudanej miłości, nieudanym życiu. I owszem, czemu nie, ale czy przez takie ujęcie problemu, widz, który tej teorii kompletnie nie zna (i ja się do tego grona bezapelacyjnie zaliczam), dowiedział się na jej temat czegokolwiek więcej, prócz kilku banałów? A, kto wie, może i przekłamań?
„Efekt motyla” jest obarczony syndromem „Blair Witch Project” – robi wrażenie, ale tylko na tych, którzy wcześniej nie mieli pojęcia, co zawiera fabuła. Osobom choć pobieżnie świadomym jego treści obraz niewiele może zaproponować. Jego siła opiera się, tak, jak przy niskobudżetowym filmie Myricka i Sancheza, na zaskoczeniu widza, na pokazaniu mu czegoś niezwykłego, na przedstawieniu prawdy banalnej, której nie każdy jest świadomy.
Można było z tego kapelusza wyciągnąć wiele więcej. Ale tylko kosztem odarcia filmu z łatwej i przyjemnej fabularnej otoczki. Więc, drodzy twórcy, może lepiej zostawić skomplikowane tematy dla skomplikowanych książek, a wziąć się za rzeczy prostsze?
koniec
10 lipca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 6. Trudne nocne rozmowy
Marcin Mroziuk

28 I 2022

Po odzyskaniu wolności Lily staje przed trudnym wyborem – czy próbować gdzieś się ukryć, czy jak najdalej uciekać, czy jednak jeszcze raz stawić czoła ludziom odpowiedzialnym za śmierć Sergeia. Jak łatwo przewidzieć, zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, ale z kolei ta nieuchronna konfrontacja będzie miała dość zaskakujący przebieg.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Potęga wiary, miłości i nadziei
Sebastian Chosiński

26 I 2022

Stanisław Rostocki przyzwyczajał się do ludzi, z którymi pracował. Stąd częsta obecność na planach jego filmów aktora Wiaczesława Tichonowa, kompozytora Kiryła Mołczanowa i operatora Wiaczesława Szumskiego. Miał do nich zaufanie. A oni odwzajemniali mu się najlepiej, jak potrafili. W dużej mierze to dzięki ich talentom „Dom na rozstajach” – trzecie pełnometrażowe dzieło reżysera – uznać można za jego pierwszy wielki obraz.

więcej »

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Jak w kalejdoskopie
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Prawie magia w prawie świecie
— Łukasz Kustrzyński

Tego ciemny lud nie kupi
— Łukasz Kustrzyński

Sztuka wybaczania
— Łukasz Kustrzyński

Niewidoczny POPiS reżysera
— Łukasz Kustrzyński

Bigos z zepsutą kiełbasa i morze słowackiej wódki
— Łukasz Kustrzyński

Ci wspaniali mężczyźni w swych latających strojach Batmana
— Łukasz Kustrzyński

Obcy jest w nas
— Łukasz Kustrzyński

Posłyszałem szum w ciemności
— Łukasz Kustrzyński

Prowincjonalne ciasteczko, czyli bracia Coen trzymają poziom
— Łukasz Kustrzyński

U Rodrigueza (prawie) bez zmian
— Łukasz Kustrzyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.