Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Martin Scorsese
‹Hugo i jego wynalazek›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHugo i jego wynalazek
Tytuł oryginalnyHugo
Dystrybutor UIP
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaMartin Scorsese
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaAsa Butterfield, Chloe Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ben Kingsley
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Szczypta magii od Martina Scorsese
[Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pewnie nie raz słyszeliście historię o tym, jak widzowie, oglądając filmik braci Lumière przedstawiający wjazd pociągu na stację kolejową, odsuwali się z przestrachem od ekranu (w wersji bardziej podkręconej – uciekali z sali). Martin Scorsese w swoim nowym filmie daje nam szansę zobaczenia owych słynnych reakcji publiczności. Ważniejsze jest jednak to, że jego najnowsze dzieł pt. „Hugo i jego wynalazek” sprawia, iż tak jak ci pierwsi widzowie, mamy szansę poczuć wyjątkowość sztuki filmowej.

Tomasz Markiewka

Szczypta magii od Martina Scorsese
[Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek” - recenzja]

Pewnie nie raz słyszeliście historię o tym, jak widzowie, oglądając filmik braci Lumière przedstawiający wjazd pociągu na stację kolejową, odsuwali się z przestrachem od ekranu (w wersji bardziej podkręconej – uciekali z sali). Martin Scorsese w swoim nowym filmie daje nam szansę zobaczenia owych słynnych reakcji publiczności. Ważniejsze jest jednak to, że jego najnowsze dzieł pt. „Hugo i jego wynalazek” sprawia, iż tak jak ci pierwsi widzowie, mamy szansę poczuć wyjątkowość sztuki filmowej.

Martin Scorsese
‹Hugo i jego wynalazek›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHugo i jego wynalazek
Tytuł oryginalnyHugo
Dystrybutor UIP
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaMartin Scorsese
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaAsa Butterfield, Chloe Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ben Kingsley
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Hugo i jego wynalazek” przeczy niepisanej zasadzie, że zwiastuny robionych z rozmachem dzieł są zazwyczaj lepsze od samych filmów, które reklamują – tym razem mało atrakcyjny trailer jest zapowiedzią znakomitego dzieła. Sama fabuła nie zapowiada jeszcze niczego rewelacyjnego. Głównym bohaterem jest Hugo (bardzo dobry Asa Butterfield) – osierocony chłopiec, mieszkający na paryskim dworcu i zajmujący się tamtejszymi zegarami (w zastępstwie rozpijaczonego wuja). Już w pierwszych partiach filmu wdaje się on w konflikt ze sprzedawcą w podeszłym wieku o imieniu Georges (Ben Kingsley). Kiedy starszy, zgorzkniały człowiek spotyka na swojej drodze zaradnego i pełnego wigoru młodzieńca, z góry możemy przewidzieć, że to spotkanie zmieni życie ich obu. Trzeba nie lada biegłości, aby opowiedzieć tę znaną historię w taki sposób, aby nie irytowała zbytnią schematycznością i tanim sentymentalizmem.
Głównym powodem, dla którego ta przerabiana już na setki różnych sposobów opowieść potrafi raz jeszcze poruszyć, jest zabieg polegający na spleceniu losów głównego bohatera z historią powstawania sztuki filmowej. Tym samym film Scorsese staje się autotematyczny. Opowiada o tym, jak zbawienną funkcję może pełnić kino. O tym, że dla niektórych twórców – takich jak np. Méliès (czyli oczywiście ów zgorzkniały sprzedawca) – jedną z głównych funkcji sztuki filmowej było pobudzanie naszej wyobraźni i zabieranie nas do świata marzeń. Film był czymś w rodzaju jeszcze bardziej wyszukanej sztuczki magicznej. Pozwalał dokonywać rzeczy, które wydawały się niemożliwe – wysyłać ludzi na księżyc bądź konfrontować ich z wielkim smokiem. Spora pochwała należy się twórcom „Hugona” za to, że ożywiają na ekranie te pierwsze twory wyobraźni filmowej i przypominają nam o tym, jak niesamowitym wynalazkiem jest kino. Zblazowanemu współczesnemu widzowi, który bez specjalnej ekscytacji ogląda kolejne przeładowane efektami specjalnymi produkcje, takie przypomnienie z pewnością się przyda.
Scorsese pokazał, że wie, jak wykorzystać nową technologię tak, aby widz nie poczuł się po raz kolejny nabity w butelkę przez kino 3D. Trzeci wymiar nie jest w „Hugonie” tylko zbędnym dodatkiem, lecz integralnym składnikiem filmu, który pomaga bardziej zanurzyć się w historię i pełniej doświadczyć jego estetycznego wyszukania.
Twórcom udała się jeszcze jedna rzecz. Kiedy głównymi bohaterami filmu są dzieci (oprócz Hugona mamy jeszcze jego przyjaciółkę Isabelle), istnieje poważne ryzyko, że będzie on dla wielu zbyt infantylny. Nie tym razem. To, co mogło być wadą, Scorsese obraca w atut. Kwestie, które wypowiadane przez dorosłych autorów brzmiałyby patetycznie bądź zbyt naiwnie, w ustach dzieci brzmią autentycznie. Gdy Isabelle mówi do Hugona, że być może jego przeznaczeniem jest naprawiać różne rzeczy, w tym życie innych ludzi, to nie brzmi to sztucznie, a dzieje się tak właśnie ze względu na fakt, że mówi to bardzo młoda osoba. Poza tym owo przesłanie zręcznie wpasowuje się w kontekst całej historii (Hugo jest biegły w naprawianiu różnych urządzeń mechanicznych, a gdy zostaje wypowiedziana wspomniana kwestia, jest nimi otoczony) – co bardzo dobrze świadczy o scenariuszu (powstałym na podstawie książki). Jeśli twórcom udaje się przemycić w filmie wzniosłe dialogi o celach ludzkiego życia w taki sposób, że widz nie przewraca oczami, to znaczy, że robota została wykonana dobrze.
Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić, to do wykorzystania ścieżki muzycznej (skądinąd nominowanej do Oskara). Howard Shore skomponował bardzo ładną melodię, która rozbrzmiewa we wszystkich ważniejszych momentach filmu. Problem polega na tym, że pojawia się ona zbyt często i można odnieść wrażenie, że całe dzieło opiera się przede wszystkim na tym jednym motywie (zbyt nachalnie czasem podpowiadającym widzowi, jaki nastrój powinna wywołać w nim dana scena).
„Hugo i jego wynalazek” nie jest może skończonym arcydziełem, filmem, w którym czar kina – jeden z głównych tematów dzieła Scorsese – dochodzi do pełni głosu. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy do czynienia z bardzo dobrym kinem przyprawionym szczyptą magii.
koniec
17 lutego 2012

Komentarze

20 II 2012   06:39:27

Byłem z rodziną w dniu premiery, film nas zachwycił. Począwszy od najmłodszej 13 letniej córki, po mnie 41 faceta. Jedyne co mi się nie podobało, to fakt, że film wyświetlany jest jedynie w 3d... a nie każdy lubi tę technologię :( To taki paradoks, ale jak film mogę obejrzeć w 2d to od razu ma u mnie plus...

05 III 2012   00:10:06

tak oto kino zatoczyło koło. Wróciło, już za sprawą Lucasa i Spielberga do kina atrakcji wizualnej z początków wieku XX. Scorsese to cudownie podsumował...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Martin Scorsese składa hołd
— Marta Chojnacka

Tegoż twórcy

Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski

O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Nosił wilk razy kilka i trochę go poniosło
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wyspa śniących
— Tomasz Rachwald

Dobry i zły glina
— Kamil Witek

Upadek Ikara
— Ewa Drab

Rżną się gangi, rżnie się demokracja
— Marta Bartnicka

Tegoż autora

Recenzenci kontra „Hobbit”
— Tomasz Markiewka

Niedosyt
— Tomasz Markiewka

Nie wszystko, co chcielibyście wiedzieć o pewnej metodzie
— Tomasz Markiewka

Czarodzieje idą na wojnę
— Tomasz Markiewka

Zadyszka czarodzieja
— Tomasz Markiewka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.