Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Martin Scorsese
‹Hugo i jego wynalazek›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHugo i jego wynalazek
Tytuł oryginalnyHugo
Dystrybutor UIP
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaMartin Scorsese
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaAsa Butterfield, Chloe Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ben Kingsley
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Martin Scorsese składa hołd
[Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niewielu twórcom filmowym udaje się sztuka opowiedzenia wzruszającej, familijnej historii bez patosu i nachalnego sentymentalizmu. Martin Scorsese w swojej najnowszej produkcji „Hugo i jego wynalazek” w znakomity sposób zamienia klasyczną opowieść o przyjaźni i miłości w błyskotliwy wykład o narodzinach sztuki filmowej, składając tym samym hołd pierwszym jej wizjonerom.

Marta Chojnacka

Martin Scorsese składa hołd
[Martin Scorsese „Hugo i jego wynalazek” - recenzja]

Niewielu twórcom filmowym udaje się sztuka opowiedzenia wzruszającej, familijnej historii bez patosu i nachalnego sentymentalizmu. Martin Scorsese w swojej najnowszej produkcji „Hugo i jego wynalazek” w znakomity sposób zamienia klasyczną opowieść o przyjaźni i miłości w błyskotliwy wykład o narodzinach sztuki filmowej, składając tym samym hołd pierwszym jej wizjonerom.

Martin Scorsese
‹Hugo i jego wynalazek›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHugo i jego wynalazek
Tytuł oryginalnyHugo
Dystrybutor UIP
Data premiery10 lutego 2012
ReżyseriaMartin Scorsese
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaAsa Butterfield, Chloe Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ben Kingsley
MuzykaHoward Shore
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Gatunekfamilijny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Recenzja nadesłana na Konkurs Esensji.
Przenosimy się w czasy międzywojennego Paryża i poznajemy losy osieroconego chłopca imieniem Hugo Cabret. Młody bohater w zastępstwie swego wiecznie pijanego wuja, codziennie oliwi i nakręca zegary na dworcu Montparnasse. Mieszkając w sercu jednego z nich, stara się uruchomić automatom, który jest jedyną pamiątką po tragicznie zmarłym ojcu. Części potrzebne do naprawy maszyny wykrada ze sklepiku z zabawkami, prowadzonego przez zgorzkniałego, starszego pana. Pewnego dnia Hugo zostaje przyłapany na gorącym uczynku. Oczywiście, z góry wiemy, że spotkanie zmieni życie dziecka i starszego człowieka. Reżyserowi udaje się uniknąć banalnych, tradycyjnych rozwiązań, ponieważ starą jak świat historię o narodzinach przyjaźni i sensie życia, traktuje jako pretekst do opowiedzenia innej – związanej z tożsamością sprzedawcy. Kiedy Hugo i jego przyjaciółka Isabelle odkrywają, że sprzedawcą jest Georges Méliès, fabuła filmu stopniowo zaczyna zamieniać się w opowieść o powstawaniu sztuki filmowej.
Młodzi bohaterowie stają się przewodnikami po zaczarowanym świecie Georges Mélièsa – reżysera, iluzjonisty, aktora, kostiumologia, scenografa i scenarzysty w jednym, który zafascynowany wynalazkiem braci Lumière otwiera studio filmowe, aby tworzyć własne widowiska, które udowodnią, że kino może być sztuką. Ogromnym plusem filmu jest to, że mamy możliwość podglądania Mélièsa podczas pracy nad swoimi dziełami. Dowiadujemy się co nieco na temat tego, jak tworzono kiedyś efekty specjalne oraz w jaki sposób powstawały filmy kolorowe w czasach, gdy na ekranach królowała czerń i biel (Méliès własnoręcznie kolorował klisze klatka po klatce). Najważniejsze jest jednak to, że my – widzowie - przesiąknięci tworzonymi z wielkim rozmachem współczesnymi produkcjami, możemy podobnie jak pierwsi odbiorcy, na własnej skórze odczuć wyjątkowość, czar i bezpretensjonalność ruchomych obrazów. Oglądając niezwykłe sceny słynnej „Podróży na księżyc” z 1902 roku, uświadamiamy sobie, że kino oprócz tego, że ma w mądry sposób podejmować ważkie tematy – co często postulują krytycy – powinno także, a może nawet przede wszystkim, poruszać naszą wyobraźnię.
Zaznaczmy, że najnowszy obraz Martina Scorsese został zrealizowany z ogromną dbałością o szczegóły. Precyzyjne wykonanie i fantastyczne zdjęcia połączone z bardzo udaną w przypadku tej produkcji technologią trójwymiarową (świetnie użyte 3D daje nam na przykład możliwość przyjrzenia się wirującemu w powietrzu pyłkowi kurzu), sprawiają, że film jest niezwykle przyjemny w odbiorze. Strona techniczna filmu została zresztą doceniona w postaci pięciu statuetek Oscara (montaż dźwięku, dźwięk, zdjęcia, scenografia, efekty specjalne).
Na pozytywną ocenę obrazu pracuje również obsada. Znakomite kreacje Asy’a Butterfielda (Hugo) oraz Chloe Grace Moretz (Isabelle) przyćmiły samego Bena Kingsleya w roli Mélièsa. Młodzi aktorzy świetnie wcielili się w role samotnego chłopca oraz odrobinę teatralnej, ale niezwykle ciepłej miłośniczki literatury (swoją drogą dobrze, że w dziele poświęconym sztuce filmowej pamięta się także o pięknie literatury). Sporym zaskoczeniem jest kreacja Sacha Barona Cohena, kojarzonego przede wszystkim z bardzo ekspresywnej roli Borata. W „Hugonie” gra w sposób wyważony na pozór negatywną, ale posiadającą sporą dozę komizmu postać sokisty, który ostatecznie okazuje się być nieśmiałym romantykiem.
Martin Scorsese znany głównie ze swoich pełnych przemocy, okrucieństwa i niepokoju opowieści („Taksówkarz”, „Wściekły byk”, „Ulice nędzy”, „Infiltracja”, „Po godzinach”) stworzył film, będący hołdem złożonym klasyce kina, z której sam mistrz nieustannie czerpie inspiracje (przypomnijmy, że choćby jego ostatni film „Wyspa tajemnic” stylizowany jest na kino lat czterdziestych i pięćdziesiątych). Reżyser wykonał swoją robotę tak fachowo, że widz nie czuje żadnej niestosowności w łączeniu najnowszych technologii z duchem arcydzieł Harolda Lloyda, Charliego Chaplina, braci Lumière czy Georgesa Méliès. Wręcz przeciwnie, ma się poczucie, że „Hugo” nie tylko opowiada o wielkich dokonaniach kina, ale sam stanowi jedno z nich.
koniec
7 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Wzruszony Breżniew – bezcenne!
Sebastian Chosiński

6 X 2021

Po „neoprodukcyjnej”, opartej na scenariuszu Aleksandra Gelmana, „Premii” Siergiej Mikaleian postanowił nakręcić film zupełnie inny. W tym celu nawiązał kontakt z dziennikarzem Lwem Arkadjewem, który dekadę wcześniej napisał artykuł o trudnym losie wojennych wdów. On właśnie stał się podstawą kolejnego dzieła Ormianina – dramatu… „Wdowy”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Szczypta magii od Martina Scorsese
— Tomasz Markiewka

Tegoż twórcy

Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski

O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Nosił wilk razy kilka i trochę go poniosło
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wyspa śniących
— Tomasz Rachwald

Dobry i zły glina
— Kamil Witek

Upadek Ikara
— Ewa Drab

Rżną się gangi, rżnie się demokracja
— Marta Bartnicka

Tegoż autora

Pobawmy się w małżeństwo
— Marta Chojnacka

Trwaj chwilo, jesteś piękna? Nie według Sokurowa
— Marta Chojnacka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.