Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Marius Holst
‹Wyspa skazańców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyspa skazańców
Tytuł oryginalnyKongen av Bastøy
Dystrybutor Alter Ego Pictures
Data premiery30 marca 2012
ReżyseriaMarius Holst
ZdjęciaJohn Andreas Andersen
Scenariusz
ObsadaBenjamin Helstad, Trond Nilsen, Kristoffer Joner, Stellan Skarsgård, Ellen Dorrit Petersen
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiNorwegia
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Norweskie (złe) wychowanie
[Marius Holst „Wyspa skazańców” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wyspa skazańców” to zastrzyk norweskiej surowości i bezwzględności. To oparta na faktach historia pewnej wyspy, na której dzieją się rzeczy bulwersujące i kontrowersyjne. Świetnie podane skandynawskie kino.

Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
[Marius Holst „Wyspa skazańców” - recenzja]

„Wyspa skazańców” to zastrzyk norweskiej surowości i bezwzględności. To oparta na faktach historia pewnej wyspy, na której dzieją się rzeczy bulwersujące i kontrowersyjne. Świetnie podane skandynawskie kino.

Marius Holst
‹Wyspa skazańców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyspa skazańców
Tytuł oryginalnyKongen av Bastøy
Dystrybutor Alter Ego Pictures
Data premiery30 marca 2012
ReżyseriaMarius Holst
ZdjęciaJohn Andreas Andersen
Scenariusz
ObsadaBenjamin Helstad, Trond Nilsen, Kristoffer Joner, Stellan Skarsgård, Ellen Dorrit Petersen
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiNorwegia
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Więzienie mieszczące się na norweskiej wyspie Bastøy to obecnie jeden z najmniej strzeżonych, liberalnych i ekologicznych tego typu obiektów na świecie. Nie ma tam drucianych ogrodzeń, murów, uzbrojonych strażników ani kajdanek. Dlaczego? Bo Bastøy to maleńka wyspa, której przejście wzdłuż średnicy zabiera mniej niż godzinę. Od brzegu dzieli ją jakieś 3,5 kilometra, a mimo to nikt już od dłuższego czasu nie próbował ucieczki. Bo osadzeni tam więźniowie – mordercy, złodzieje, handlarze narkotyków i fałszerze – wolą uprawiać ziemię i spacerować po wyspie niż trafić do więzienia o zaostrzonym rygorze.
Lecz taką pozytywną opinię Bastøy wyrobiła sobie dopiero całkiem niedawno. W latach 1900 – 1953 (do których nawiązuje „Wyspa skazańców”) była ośrodkiem dla trudnych chłopców. Miejsce to od początku budziło kontrowersje – zwłaszcza w zakresie stosowanych przez kadrę metod wychowawczych. I choć już w 1907 roku (za sprawą publikacji Bjorna Evje) ujawniono niczym nieuzasadnioną brutalność i kontrowersyjne środki resocjalizacji chłopców, ośrodek zamknięto dopiero 46 lat później.
„Wyspa skazańców” Mariusa Holsta przenosi nas do początków istnienia więzienia Bastøy, do którego trafia zbuntowany i niepokorny Erling. Od początku agresywnie nastawiony wobec wyspiarskiej instytucji i jej naczelnika, szuka sposobu na rychłą ucieczkę, powoli (i całkowicie przypadkowo) zjednując sobie sympatię wszystkich nieletnich wychowanków ośrodka. Wkrótce staje się inicjatorem brzemiennego w skutki buntu.
Historia opowiedziana w najnowszym filmie w reżyserii Mariusa Holsta zawitała do Polski już po raz drugi (po „premierze” na zeszłorocznej edycji MFF Nowe Horyzonty) i bardzo dobrze, bo to kolejny doskonały przykład, że kino skandynawskie ma się świetnie. „Wyspa skazańców” to posępna opowieść o tym, jak chętnie człowieczeństwo wykorzystuje przywileje, płynące z miejsca zajmowanego w hierarchii danej społeczności. Temat przewodni jest tym bardziej delikatny, że dotyczy dzieci, które równie łatwo kształtować, co zniszczyć. I choć trafiają na Bastøy za sprawą mniejszych lub większych przewinień, budzą jedynie empatię widzów i przypominają odwieczne pytanie: „Dlaczego najłatwiej krzywdzić najsłabszych?”. Ich historia to uniwersalna prawda, którą opowiadał już Almodovar w „Złym wychowaniu” czy Mullan w „Siostrach Magdalenkach”, ale „Wyspa skazańców” bynajmniej nie kalkuje żadnego z tych filmów. Holst z niezbyt patriotyczną szczerością opowiada niechlubny wycinek norweskiej historii, wzmacniając go melancholijną narracją i ponurymi, skandynawskimi widokami.
Reżyser zdecydowanie nie oferuje kina dla mas, ale unika też kuriozalnych czy wręcz przeciwnie – monotonnych – form i treści, więc jestem przekonana, że „Wyspa skazańców” trafi do szerszego grona odbiorców niż niejeden przedstawiciel skandynawskiej kinematografii. I choć temat przewodni nie rzuca na kolana oryginalnością, warto wybrać się do kina, bo to mądra, wartościowa, nieco kontrowersyjna historia, która tak naprawdę mogła wydarzyć się wszędzie.
koniec
28 marca 2012

Komentarze

29 III 2012   09:14:02

a igrzyska śmierci 90%... LOL

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ferajna z Baker Street: Odc. 4. Wszystkie twarze mordercy
Marcin Mroziuk

13 IV 2021

W kolejnym dochodzeniu, które doktor Watson zleca Bei i jej towarzyszom, wyjaśnienie popełnionej zbrodni znowu wymaga odwołania się do zjawisk nadprzyrodzonych. I chociaż nadzorujący to śledztwo inspektor Lestrade nie wyklucza, że sprawca posiadał takie moce, to możemy się przekonać, że policjant z wyraźną niechęcią współpracuje z Jessie.

więcej »

Sky Rojo: Odc. 1. Wolne w burdelu
Marcin Mroziuk

12 IV 2021

Cóż z tego, że „Sky Rojo” w sumie nie jest złym serialem, skoro w przypadku nowego dzieła twórców „Domu z papieru” poprzeczka była ustawiona znacznie wyżej. Dla zaspokojenia oczekiwań widzów nie wystarcza więc postawienie na mieszankę przemocy i seksu okraszoną sporą dawką czarnego humoru.

więcej »

East Side Story: „Zwyczajny” komunizm
Sebastian Chosiński

11 IV 2021

Czy można wyobrazić sobie coś bardziej fascynującego i dramatycznego niż dwudziestowieczna historia Rosji? Znaczona trzema rewolucjami, wojnami toczonymi w Europie i Azji, dyktaturą bolszewików, z której wyrósł totalitaryzm stalinowski. Okres ten przybliżają trzy zrealizowane w ostatnich dwóch latach filmy dokumentalne: „Puste strony” Marii Popricack, „Szaman” Andrieja Osipowa oraz „Klasztor. Kim jesteśmy” Ełły Tuchareli.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.