Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Marius Holst
‹Wyspa skazańców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyspa skazańców
Tytuł oryginalnyKongen av Bastøy
Dystrybutor Alter Ego Pictures
Data premiery30 marca 2012
ReżyseriaMarius Holst
ZdjęciaJohn Andreas Andersen
Scenariusz
ObsadaBenjamin Helstad, Trond Nilsen, Kristoffer Joner, Stellan Skarsgård, Ellen Dorrit Petersen
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiNorwegia
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Norweskie (złe) wychowanie
[Marius Holst „Wyspa skazańców” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wyspa skazańców” to zastrzyk norweskiej surowości i bezwzględności. To oparta na faktach historia pewnej wyspy, na której dzieją się rzeczy bulwersujące i kontrowersyjne. Świetnie podane skandynawskie kino.

Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
[Marius Holst „Wyspa skazańców” - recenzja]

„Wyspa skazańców” to zastrzyk norweskiej surowości i bezwzględności. To oparta na faktach historia pewnej wyspy, na której dzieją się rzeczy bulwersujące i kontrowersyjne. Świetnie podane skandynawskie kino.

Marius Holst
‹Wyspa skazańców›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyspa skazańców
Tytuł oryginalnyKongen av Bastøy
Dystrybutor Alter Ego Pictures
Data premiery30 marca 2012
ReżyseriaMarius Holst
ZdjęciaJohn Andreas Andersen
Scenariusz
ObsadaBenjamin Helstad, Trond Nilsen, Kristoffer Joner, Stellan Skarsgård, Ellen Dorrit Petersen
MuzykaJohan Söderqvist
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiNorwegia
Czas trwania116 min
WWW
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Więzienie mieszczące się na norweskiej wyspie Bastøy to obecnie jeden z najmniej strzeżonych, liberalnych i ekologicznych tego typu obiektów na świecie. Nie ma tam drucianych ogrodzeń, murów, uzbrojonych strażników ani kajdanek. Dlaczego? Bo Bastøy to maleńka wyspa, której przejście wzdłuż średnicy zabiera mniej niż godzinę. Od brzegu dzieli ją jakieś 3,5 kilometra, a mimo to nikt już od dłuższego czasu nie próbował ucieczki. Bo osadzeni tam więźniowie – mordercy, złodzieje, handlarze narkotyków i fałszerze – wolą uprawiać ziemię i spacerować po wyspie niż trafić do więzienia o zaostrzonym rygorze.
Lecz taką pozytywną opinię Bastøy wyrobiła sobie dopiero całkiem niedawno. W latach 1900 – 1953 (do których nawiązuje „Wyspa skazańców”) była ośrodkiem dla trudnych chłopców. Miejsce to od początku budziło kontrowersje – zwłaszcza w zakresie stosowanych przez kadrę metod wychowawczych. I choć już w 1907 roku (za sprawą publikacji Bjorna Evje) ujawniono niczym nieuzasadnioną brutalność i kontrowersyjne środki resocjalizacji chłopców, ośrodek zamknięto dopiero 46 lat później.
„Wyspa skazańców” Mariusa Holsta przenosi nas do początków istnienia więzienia Bastøy, do którego trafia zbuntowany i niepokorny Erling. Od początku agresywnie nastawiony wobec wyspiarskiej instytucji i jej naczelnika, szuka sposobu na rychłą ucieczkę, powoli (i całkowicie przypadkowo) zjednując sobie sympatię wszystkich nieletnich wychowanków ośrodka. Wkrótce staje się inicjatorem brzemiennego w skutki buntu.
Historia opowiedziana w najnowszym filmie w reżyserii Mariusa Holsta zawitała do Polski już po raz drugi (po „premierze” na zeszłorocznej edycji MFF Nowe Horyzonty) i bardzo dobrze, bo to kolejny doskonały przykład, że kino skandynawskie ma się świetnie. „Wyspa skazańców” to posępna opowieść o tym, jak chętnie człowieczeństwo wykorzystuje przywileje, płynące z miejsca zajmowanego w hierarchii danej społeczności. Temat przewodni jest tym bardziej delikatny, że dotyczy dzieci, które równie łatwo kształtować, co zniszczyć. I choć trafiają na Bastøy za sprawą mniejszych lub większych przewinień, budzą jedynie empatię widzów i przypominają odwieczne pytanie: „Dlaczego najłatwiej krzywdzić najsłabszych?”. Ich historia to uniwersalna prawda, którą opowiadał już Almodovar w „Złym wychowaniu” czy Mullan w „Siostrach Magdalenkach”, ale „Wyspa skazańców” bynajmniej nie kalkuje żadnego z tych filmów. Holst z niezbyt patriotyczną szczerością opowiada niechlubny wycinek norweskiej historii, wzmacniając go melancholijną narracją i ponurymi, skandynawskimi widokami.
Reżyser zdecydowanie nie oferuje kina dla mas, ale unika też kuriozalnych czy wręcz przeciwnie – monotonnych – form i treści, więc jestem przekonana, że „Wyspa skazańców” trafi do szerszego grona odbiorców niż niejeden przedstawiciel skandynawskiej kinematografii. I choć temat przewodni nie rzuca na kolana oryginalnością, warto wybrać się do kina, bo to mądra, wartościowa, nieco kontrowersyjna historia, która tak naprawdę mogła wydarzyć się wszędzie.
koniec
28 marca 2012

Komentarze

29 III 2012   09:14:02

a igrzyska śmierci 90%... LOL

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Filmy Nowych Horyzontów 2011 (1/3)
— Ewa Drab, Karol Kućmierz, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Konrad Wągrowski, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

Czterej pancerni
— Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.