Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Walter Salles
‹W drodze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW drodze
Tytuł oryginalnyOn the Road
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 września 2012
ReżyseriaWalter Salles
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaKristen Stewart, Amy Adams, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Garrett Hedlund, Steve Buscemi, Elisabeth Moss, Terrence Howard, Alice Braga
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
[Walter Salles „W drodze”, Joachim Trier „Oslo. 31 sierpnia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W relacji z ostatniego już dnia festiwalu proponujemy dwa przeciwstawne spojrzenia na film zamknięcia „W drodze” na motywach kultowej powieści Jacka Kerouaca, i norweski dramat „Oslo, 31 sierpnia”. Dziękujemy. Do przeczytania za rok.

Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień jedenasty i ostatni
[Walter Salles „W drodze”, Joachim Trier „Oslo. 31 sierpnia” - recenzja]

W relacji z ostatniego już dnia festiwalu proponujemy dwa przeciwstawne spojrzenia na film zamknięcia „W drodze” na motywach kultowej powieści Jacka Kerouaca, i norweski dramat „Oslo, 31 sierpnia”. Dziękujemy. Do przeczytania za rok.

Walter Salles
‹W drodze›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW drodze
Tytuł oryginalnyOn the Road
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery14 września 2012
ReżyseriaWalter Salles
ZdjęciaEric Gautier
Scenariusz
ObsadaKristen Stewart, Amy Adams, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Garrett Hedlund, Steve Buscemi, Elisabeth Moss, Terrence Howard, Alice Braga
MuzykaGustavo Santaolalla
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiFrancja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania137 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„W DRODZE” (ON THE ROAD), REŻ. WALTER SALLES
Długo oczekiwany film zamknięcia festiwalu nie przyniósł rozczarowania. Było dokładnie tak, jak miało być – żywiołowo, rytmicznie i ekscytująco. Główny bohater, młody Sal Paradise, szuka natchnienia do napisania swojej debiutanckiej powieści. Gdy przyjaciele poznają go z Deanem Moriartym, wie już, że żywą inspirację ma na wyciągnięcie ręki. Nowi przyjaciele w zmieniającym się składzie, liczącym zazwyczaj cztery-pięć osób, wyruszają w podróż po Stanach Zjednoczonych. Nie mają obranego celu, ważniejsza jest samo przemieszczanie się – pełne szalonych imprez, narkotyków i mniej lub bardziej zobowiązującego seksu. Ten dziki styl życia doprowadzi w końcu bitników do zastanowienia się nad jakością własnego życia, będzie to jednak refleksja o tyle wartościowa i pouczająca, że naturalnie wynikająca ze zwykłego przesytu, a nie powstała w wyniku kary zrzuconej przez moralizującego nadawcę utworu. Nie sposób uniknąć pytania o relację filmu Walera Sallesa z powieścią „W drodze” Jacka Kerouaca – arcydzieła literatury, którego ekranizacji obawiali się zarówno fani prozy, jak i krytycy filmowi. Wydaje się, że mamy tu do czynienia z tym samym, co w przypadku „Wojny polsko-ruskiej” – film ten należy oglądać jako zupełnie autonomiczne dzieło, które z założenia nie jest w stanie oddać wielu tych elementów pierwowzoru literackiego, jakie stanowią o jego wyjątkowości. W ich miejsce proponuje jednak inne walory, charakterystyczne tylko dla swojego rodzaju – montażową dynamikę obrazu, wspaniałą muzykę oraz znakomite aktorstwo. Jeszcze przed nakręceniem „W drodze” sceptycy orzekli, że jedyną osobą, która mogła dobrze przełożyć na ekran Kerouaca był John Cassavetes. Walter Salles stylowo rozprawił się z tym zabobonem.
Ekstrakt: 90%
Patrycja Rojek
Uznawana za niefilmowalną powieść Jacka Kerouca powinna dalej taką pozostać. Burzliwy okres amerykańskich bitników, jaki obrazował w swojej autobiograficznej książce Kerouac, w filmie Brazyliczyka Waltera Sallesa spłycono do wypadów wrzaskliwych nastolatków chcących po prostu dobrze się zabawić. „W drodze” jest równie chaotyczne co myśli w głowach jego bohaterów. Salles postanowił wrzucić seks, narkotyki, włóczęgę i poszukiwanie własnego miejsca do jednego kotła i zmiksować na bardzo szybkich obrotach. Wyszedł z tego dość mdły koktajl, którego ciężko przełknąć a tymbardziej usiąść po nim za kółko i ruszyć w tytułową drogę. W pędzącej donikąd historii gubią się gdzieś fundamenty generacji spod znaku beat. Zamiast życiowo przegranych bohaterów otrzymujemy nieciekawą gamę prostych charakterów, dla których tak częste wypuszczanie się w trasę bardziej wynikiem ogarniającej nudy niż nieskończonym poszukiwaniem i celem samym w sobie. Duszność ułożonego życia i budzący się na jego oparach krzyk wolności to tylko zapisywane seriami przemyślenia na kartkach. Trampowe szwędanie po świecie w poszukiwaniu miejsca dla umęczonego ducha jest niczym więcej jak miotaniem się z miejsca na miejsce. W ogólnym ujęciu kultowi bitnicy to ledwie przeciętni intelektualiści, którym zwyczajnie się w życiu nie powiodło. W trakcie swojej tułaczki bohaterzy czytają i cytują „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcela Prousta. Po filmie Sallesa widz może być pewien, że tego zmarnowanego na seans „W drodze” już nie odzyska.
Ekstrakt: 40%
Kamil Witek

Joachim Trier
‹Oslo. 31 sierpnia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOslo. 31 sierpnia
Tytuł oryginalnyOslo, 31. august
Dystrybutor Aurora Films
Data premiery13 stycznia 2012
ReżyseriaJoachim Trier
ZdjęciaJakob Ihre
Scenariusz
ObsadaAnders Borchgrevink, Andreas Braaten, Hans Olav Brenner, Malin Crépin, Petter Width Kristiansen, Johanne Kjellevik Ledang, Anders Danielsen Lie, Emil Lund, Tone Beate Mostraum
MuzykaTorgny Amdam, Ola Fløttum
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiNorwegia
Czas trwania95 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„OSLO, 31 SIERPNIA” („ OSLO, 31. AUGUST”) REŻ. JOACHIM TRIER
Anders ma nieco ponad trzydzieści lat. Lista jego uzależnień obejmuje papierosy, alkohol i narkotyki. To ten ostatni z nałogów wpędził mężczyznę i najbliższe mu osoby w największe tarapaty. Po kilkumiesięcznym odwyku, 31 sierpnia Anders wychodzi na przepustkę i staje przed wyborem: zaaplikować złoty strzał, czy może zacząć wszystko od nowa? Pomimo wsparcia przyjaciół, to drugie rozwiązanie wydaje się być niemożliwe. Trudno wytłumaczyć przyszłemu pracodawcy rażącą lukę w CV. Trudno wejść w grono dawnych znajomych, kiedy w ciągu tylu lat ich życie diametralnie się zmieniło. Co z tego, że codzienność innych jest tylko pozornie usłana różami. Problemy Andersa w jego oczach urastają do rangi małej apokalipsy. Brzmi jak wytarta klisza? Pewnie. Trzeba jednak nadmienić, że reżyserem filmu jest Joachim Trier, odpowiedzialny za błysktotliwy „Reprise: od początku raz jeszcze”. O wcześniejszym filmie norweskiego twórcy wspominam nie bez kozery. Tam, młodzi ludzie, rozpoczynali wciąż od nowa. Jako bohaterowie filmu, cały czas byli potencjalni, a historia, której byli częścią, zmieniała swoje tory, wracała do punktu wyjścia, nigdy się nie kończyła, dając wciąż to nowe szanse. Anders, w przeciwieństwie do Phillipa i Erika z „Reprise”, nie jest już bohaterem filmowym a bohaterem życia. Po pierwszym papierosie jaki zapali, bardzo szybko pojawi się pierwszy kieliszek wina. Raz rozpędzona machina już się nie zatrzyma, nie obróci się raz jeszcze. W ruch wprawiają ją drobne incydenty, niechciane słowa, spotkania, które pomimo oczekiwań mężczyzny nie dochodzą do skutku i te, które mają miejsce a których wolałby uniknąć. Trier, w przeciwieństwie do wielu filmów poruszających ten temat, nie hiperbolizuje, nie pragnie, byśmy otwierali oczy ze zdumienia czy krzywili się w grymasie obrzydzenia. Posługuje się za to bardzo subtelnymi znakami, wywołującymi rodzaj podskórnego napięcia i roztaczającymi wokół bohatera niemożliwą do przezwyciężenia aurę melancholii, tak charakterystyczną dla norweskiej kinematografii.
Ekstrakt: 80%
Zuzanna Witulska
koniec
30 lipca 2012

Komentarze

30 VII 2012   19:02:13

Ja również dziękuję

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Młoda, piękna, wyzwolona
Sebastian Chosiński

8 XII 2021

Kobietom radzieckim na pewno nie było łatwo. Zarówno tym mieszkającym w miastach (głównie prowincjonalnych), jak i – a może przede wszystkim – we wsiach, które w Polsce nazwalibyśmy pegeerowskimi. Dzięki melodramatowi Leonida Menakera „Młoda żona” dowiadujemy się jednak, że także wśród nich były jednostki ambitne, gotowe poświęcić wiele, aby wyrwać się z komunistycznego zaścianka.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Kwiecień 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady

Co nam w kinie gra: W drodze
— Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Dzień dziesiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień dziewiąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Dzień siódmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień piąty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień czwarty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień trzeci
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień drugi
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Dzień pierwszy
— Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

Tegoż twórcy

Thelma. Tym razem bez Louise
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.