Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Christopher Morris
‹Cztery lwy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCztery lwy
Tytuł oryginalnyFour Lions
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 sierpnia 2012
ReżyseriaChristopher Morris
ZdjęciaLol Crawley
Scenariusz
ObsadaKayvan Novak, Nigel Lindsay, Riz Ahmed, Adeel Akhtar, Preeya Kalidas, Mohammad Aqil, Craig Parkinson, Karl Seth, William El Gardi
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania97 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czterej pancerni
[Christopher Morris „Cztery lwy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Brytyjscy twórcy nie przebierają w obiektach swoich filmowych kpin. Osoby niepełnosprawne, starsi ludzie, rząd, śmierć, rasizm czy religia – każdy z tych tematów ma równe szanse, by stać się motywem przewodnim brytyjskiej komedii. Christopher Morris z trójką innych scenarzystów postanowił dla odmiany ponabijać się z… terrorystów. Ok, tylko po co od razu kręcić o tym film?

Joanna Pienio

Czterej pancerni
[Christopher Morris „Cztery lwy” - recenzja]

Brytyjscy twórcy nie przebierają w obiektach swoich filmowych kpin. Osoby niepełnosprawne, starsi ludzie, rząd, śmierć, rasizm czy religia – każdy z tych tematów ma równe szanse, by stać się motywem przewodnim brytyjskiej komedii. Christopher Morris z trójką innych scenarzystów postanowił dla odmiany ponabijać się z… terrorystów. Ok, tylko po co od razu kręcić o tym film?

Christopher Morris
‹Cztery lwy›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCztery lwy
Tytuł oryginalnyFour Lions
Dystrybutor M2 Films
Data premiery17 sierpnia 2012
ReżyseriaChristopher Morris
ZdjęciaLol Crawley
Scenariusz
ObsadaKayvan Novak, Nigel Lindsay, Riz Ahmed, Adeel Akhtar, Preeya Kalidas, Mohammad Aqil, Craig Parkinson, Karl Seth, William El Gardi
Rok produkcji2010
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania97 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zaczyna się całkiem zabawnie: od nieudolnych prób nagrania wiarygodnego,œ mrożącego krew w żyłach przekazu terrorystycznego przez grupę brytyjskich dżihadystów. Tych kilku naturszczyków pragnie dorównać swoim wschodnim„ kolegom po fachu i trafić na pierwsze strony gazet. Niestety bezskutecznie. Dopiero wyjazd na obóz dla terrorystów w Pakistanie, otwiera im oczy na to, co muszą zrobić, by wstrząsnąć zachodnimœ światkiem… Oczywiście im bliżej erupcji ataku terrorystycznego, tym więcej potknięć czyha bandę niezaradnych islamistów. Niektóre z nich mogą okazać się silnie wybuchowe…
Rozważając seans„ „Czterech lwów” zastanówcie się, czy w ogóle lubicie albo przynajmniej trawicie brytyjskie poczucie humoru w czarnym wydaniu – jeśli niesmaczą Was żarty o podtekstach religijnych, śmierci, trupach i innych tabu, to proponuję z miejsca obrać kierunek na inną salę kinową. Produkcja początkującego reżysera Christophera Morrisa wymaga od widzów jednego – absolutnie wyluzowanego podejścia do wszelkich świętości. Tym bardziej, że scenariusz do tej satyry powstał przy kooperacji reżysera z członkami brytyjskiej loży szyderców – Samem Bainem, Simonem Blackwellem i Jessem Armstrongiem, którzy nie zawahają się wyśmiać kogokolwiek i czegokolwiek. Nie są to, co prawda, żarty na poziomie Sachy Barona Cohena, wymykające się wszelkim konwenansom, ale tematyka – zwłaszcza w świetle zamachów bombowych w Londynie w 2005 roku – wydaje się odważna i kompletnie niepoprawna politycznie.
Kwartet: Morris, Bain, Blackwell i Armstrong chciał najwidoczniej wyśmiać śmiertelnie poważny temat i jednocześnie spuścić nieco z balonu, nadmuchanego przez ogólnoświatową, podszytą religijnymi utarczkami, działalność terrorystyczną, jakby podpisując się pod słowami Umberto Eco, że „Śmiech zabija strach, a bez strachu nie ma wiary”. Niezależnie jednak od pobudek twórców (scenariusz może być równie dobrze wynikiem mocno zakrapianego wieczoru), film nie jest tak zabawny, jak mógłby być. „Cztery lwy” to mozaika gagów i ironii słownej, dość nierównomiernej, biorąc pod uwagę poziom dowcipów. Czasem jest naprawdę wesoło (tekst o kurach i królikach), a czasami dynamizm i długość ustnych potyczek zaczyna przypominać smętny pojedynek zawziętych szachistów. Ogromnym plusem całego przedsięwzięcia są za to kapitalni odtwórcy ról zwariowanych terrorystów: Riz Ahmed i Kayvan Novak. Obydwaj panowie z praktycznie zerowym, komediowym dorobkiem wypadli świetnie i wyciągnęli z „Czterech lwów” maksymalną porcję humoru. Jeśli coś tu kuleje, to tylko scenariusz, w którym przewrotnie więcej dzieje się na początku filmu niż pod jego koniec.
No i gdyby tak „Cztery lwy” miały chociaż nieco więcej z ironii i figlarności w stylu Franka Oza. Bo o ile samą tematykę mogę jakoś przetrawić, o tyle fakt, że film, którego prymarnym założeniem jest rozśmieszyć widza, a misji swej do końca nie wypełnia, już nie. Choć kiedy zerkam na zachwalające opinie krytyków na jednym z większych, amerykańskich portali filmowych, z przykrością stwierdzam, że pozostaję w średnio poruszonej tą produkcją mniejszości.
koniec
27 sierpnia 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Pyr-Con Epizod XV: Fani nacierają
— Joanna Pienio

Stary człowiek i Park Chan-wook
— Joanna Pienio

Budzi się zło. Martwe zło
— Jarosław Loretz, Joanna Pienio

To jeszcze nie czas
— Joanna Pienio

Kupili ZOO – i co z tego?
— Joanna Pienio

Norweskie (złe) wychowanie
— Joanna Pienio

Zmysł utracony
— Joanna Pienio

W matni
— Joanna Pienio

Brzemię
— Joanna Pienio

Była sobie kobieta
— Joanna Pienio

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.