Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Len Wiseman
‹Pamięć Absolutna›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPamięć Absolutna
Tytuł oryginalnyTotal Recall
Dystrybutor UIP
Data premiery31 sierpnia 2012
ReżyseriaLen Wiseman
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaBryan Cranston, Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, John Cho, Bill Nighy, Ethan Hawke, Steve Byers, Will Yun Lee
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiKanada, USA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Płyńcie, łzy moje - powiedział syntetyczny policjant
[Len Wiseman „Pamięć Absolutna” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
…czyli absolutne equilibrium vendetty Bourne Runnera. Len Wiseman w nowej „Pamięci absolutnej” miksuje składniki, ale nowego drinka z tego nie będzie.

Michał Kubalski

Płyńcie, łzy moje - powiedział syntetyczny policjant
[Len Wiseman „Pamięć Absolutna” - recenzja]

…czyli absolutne equilibrium vendetty Bourne Runnera. Len Wiseman w nowej „Pamięci absolutnej” miksuje składniki, ale nowego drinka z tego nie będzie.

Len Wiseman
‹Pamięć Absolutna›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPamięć Absolutna
Tytuł oryginalnyTotal Recall
Dystrybutor UIP
Data premiery31 sierpnia 2012
ReżyseriaLen Wiseman
ZdjęciaPaul Cameron
Scenariusz
ObsadaBryan Cranston, Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, John Cho, Bill Nighy, Ethan Hawke, Steve Byers, Will Yun Lee
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiKanada, USA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Douglas Quaid (Colin Farrell) jest szeregowym robotnikiem w fabryce Syntetyków – robotów-żołnierzy. Quaid pochodzi z Kolonii (dawna Australia), więc mimo zapału i nadgodzin nie ma szans na awans w firmie ulokowanej po drugiej stronie globu, w Zjednoczonej Federacji Brytanii. Frustracje i marzenia, uwidaczniające się w snach, pomaga mu uporządkować piękna żona, Lori (Kate Beckinsale) oraz kumpel, Harry (Bokeem Woodbine). Jednak Dougowi to nie wystarcza – udaje się do firmy Rekall, by wszczepić sobie wspomnienia emocjonującej kariery tajnego agenta. Nawet zbyt emocjonującej, jak się wkrótce okaże, gdy oddział żołnierzy ZFB wdziera się do Rekall w trakcie zabiegu i usiłuje pojmać właśnie Douglasa Quaida. A ten zabija ich wszystkich, ku swemu szokowi i ku kiełkującemu wrażeniu, że może sen to nie sen, a wspomnienia to nie prawda. Dotarcie do prawdy będzie kosztować bardzo wiele.
Krótkie opowiadanie Philipa K. Dicka „Przypomnimy to panu hurtowo” stało się podstawą już drugiej wielkobudżetowej ekranizacji. Podobnie jak w pierwszej, tak i w obecnej filozoficzna baza tekstu Dicka – o naturze rzeczywistości i problemie rozróżnienia między wspomnieniami realnymi a wszczepionymi – stała się jedynie podbudową szybkiej akcji i efektownej strzelaniny z efektami specjalnymi. Niestety, na ekranie tę dickowską rozmytą granicę między ułudą a prawdą widać tylko w jednej scenie – rozmowy Quaida z Harrym, na muszkach kolejnego oddziału policji. Poza tą chwilą film zmusza do ruchu jedynie gałki oczne, śledzące kolejne eksplozje i pościgi.
O scenografii nie da się złego słowa powiedzieć – widoki wielopoziomowej megalopolii ZFB, zbudowanej nad dawnym Londynem, są porywające, podobnie jak bladerunnerowe scenerie zatłoczonej, multikulturowej i ociekającej deszczem Kolonii. Pojazdy, roboty, kolejka śródziemna robią wrażenie. Jednak działania bohaterów, historia tego świata i intryga mają mniej sensu niż w wersji sprzed 20 lat. Tam narzędzia ucisku, sens oporu były jasne – tu muszą być nam oznajmiane przez reporterów telewizyjnych. Także ekonomiczny sens codziennego przewożenia zwykłych robotników przez jądro planety (sic!) do fizycznej pracy na drugiej półkuli wymyka się zrozumieniu. Sam pomysł z kolejką przez jądro Ziemi jest ciekawy – ale jego rozwiązanie? Ot, metro, ze zmianą kierunku przyciągania w połowie trasy. A bohaterowie wyskakują sobie w czasie jazdy, łażą gdzie chcą, za nic mając szybkość pojazdu i przeciążenia (skoro Zjazd trwa 17 minut – z Australii do ZFB, to nie jest to komfort rejsu „Queen Elizabeth II”)… Już pal licho pauzowanie na czas wypowiedzenia ciętego onelinera, można ścierpieć, że przywódca wrogiego obozu absolutnie musi zostać zwyciężony przez naszego głównego bohatera i tylko jego, że antagonista totalnie bez szans na przetrwanie pojawi się jednak raz jeszcze – takie są wymagania konwencji. Jednak Len Wiseman zszywa swój projekt zbyt grubymi nićmi, patchwork jest widoczny. Roboty z „Ja, robot”, Ruch Oporu i Bezstrefy z „Equilibrium”, amnezja superagenta i jego nieświadoma sprawność z „Tożsamości Bourne’a” (na litość, skopiowali nawet scenę ze skrytką bankową), totalitarna Brytania z „V jak Vendetta”, wspomniane już scenerie rodem z „Blade Runnera"… Zapewne można też dodać Kate Beckinsale, grającą tak, jakby wciąż była wampirzycą Seleną. Najmniej w tym filmie starej „Pamięci absolutnej”. Trudno dostrzec, po co powstał ten obraz, a raczej: po co sięgał po tytuł i zestaw skojarzeń dickowsko-schwarzeneggerowych. Chociaż nie. Odpowiedź uniwersalna (kiedy nie wiesz, o co chodzi…) nasuwa się sama.
koniec
12 września 2012

Komentarze

12 IX 2012   10:18:43

"Płyńcie, łzy moje - rzekł syntetyczny policjant" - FTFY

12 IX 2012   13:53:31

Cholera jasna, oczywiście. Dzięki. A mogłem spojrzeć na półkę...
Teraz już chyba nie ma sensu zmieniać.

15 IX 2012   01:52:03

"A bohaterowie wyskakują sobie w czasie jazdy, łażą gdzie chcą, za nic mając szybkość pojazdu i przeciążenia (skoro Zjazd trwa 17 minut – z Australii do ZFB, to nie jest to komfort rejsu „Queen Elizabeth II”)…".
Dokładnie. Można policzyć, że przeciążenie w takim pojeździe powinno wynosić 5g minus grawitacja Ziemi. Przy tym przyspieszeniu agent Quaid mógłby pokonać złego kanclerza przewracając się na niego. Zakładając, że wcześniej nasz bohater zdołałby podnieść się z fotela.

15 IX 2012   13:56:14

Jakiś anonimowy koleś zamiast Veerhovena, jakaś Kate Beckingsale zamiast Sharon Stone i creme de la creme - Colin Farrell zamiast Schwarzennegera. Innymi słowy: bitch, please. To jakby nakręcić "Conana" w tym ciotowatym kolesiem ze "Zmierzchu" w roli głównej.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Upload: Sez. 2. odc. 7. Powrót z zaświatów
Marcin Mroziuk

20 V 2022

Nie ulega wątpliwości, że para głównych bohaterów jest naprawdę zdeterminowana, aby uniemożliwić realizację planu Davida Choaka. W tym celu Nathan musi odzyskać dostęp do tylnych furtek ukrytych w jego programie, który został wykorzystany przez Freeyond. Dokonanie tego nie będzie jednak takie proste.

więcej »

Wśród kościołów i pałaców
Sebastian Chosiński

19 V 2022

Wnioskując z thrillera Daniela Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”, Vitoria-Gateiz, w którym rozgrywa się akcja filmu, to przepiękne miejsce, pełne zabytkowych kościołów i pałaców. Ale i niebezpieczne, ponieważ grasuje w nim wyjątkowo okrutny morderca. Aż dziw, że taki zwyrodnialec zrodził się w wyobraźni kobiety – baskijskiej pisarki Evy Garcíi Sáenz de Urturi.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Gdy najbliżsi idą na wojnę…
Sebastian Chosiński

18 V 2022

Giennadij Bazarow, choć ani imię, ani nazwisko na to nie wskazują, był pierwszym kirgiskim (a czwartym w ogóle) reżyserem, który w latach 60. XX wieku przeniósł na ekran prozę Czingiza Ajtmatowa. Wybrał sobie nieco mniej znane (przynajmniej poza Związkiem Radzieckim) dzieło słynnego pisarza – powieść „Matczyne pole”.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Przypominaj to sobie wybiórczo
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2012 (DVD i Blu-Ray)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Przypominaj to sobie wybiórczo
— Jakub Gałka

Esensja ogląda: Luty 2013 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz

Twarde umieranie
— Marcin Łuczyński

Nowości: Listopad 2003
— Piotr Dobry

Wilczo-wampirze love story
— Piotr Dobry

Tegoż autora

To nie jest straszne
— Michał Kubalski

W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje Pająka
— Michał Kubalski

Film, który poszedł naprzód
— Michał Kubalski

Good comic gone bad, czyli space opera rom-com
— Michał Kubalski

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nie taki dobry dinozaur
— Michał Kubalski

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Po rozum do głowy
— Michał Kubalski

Poszerzenie pola walki
— Michał Kubalski

Czego oczy nie widziały
— Michał Kubalski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.