Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Mary Harron
‹Internat›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInternat
Tytuł oryginalnyThe Moth Diaries
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 października 2012
ReżyseriaMary Harron
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaLily Cole, Sarah Gadon, Sarah Bolger, Judy Parfitt, Melissa Farman, Laurence Hamelin, Gia Sandhu, Valerie Tian, Scott Speedman
MuzykaLesley Barber
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIrlandia, Kanada
Czas trwania82 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wampirzyca bez zębów
[Mary Harron „Internat” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Halloween to – podobnie jak Walentynki – taki specyficzny moment, kiedy polscy dystrybutorzy przeczesują szafy producentów w poszukiwaniu pominiętych wcześniej tytułów, które można by wprowadzić do kin w czasie chwilowo sprzyjającej koniunktury i wycisnąć ze spragnionych wrażeń widzów choć odrobinę pieniędzy. W tym roku padło na „Internat” – zmiażdżony przez zagranicznych krytyków horror reżyser „American Psycho”, Mary Harron.

Grzegorz Fortuna

Wampirzyca bez zębów
[Mary Harron „Internat” - recenzja]

Halloween to – podobnie jak Walentynki – taki specyficzny moment, kiedy polscy dystrybutorzy przeczesują szafy producentów w poszukiwaniu pominiętych wcześniej tytułów, które można by wprowadzić do kin w czasie chwilowo sprzyjającej koniunktury i wycisnąć ze spragnionych wrażeń widzów choć odrobinę pieniędzy. W tym roku padło na „Internat” – zmiażdżony przez zagranicznych krytyków horror reżyser „American Psycho”, Mary Harron.

Mary Harron
‹Internat›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułInternat
Tytuł oryginalnyThe Moth Diaries
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery26 października 2012
ReżyseriaMary Harron
ZdjęciaDeclan Quinn
Scenariusz
ObsadaLily Cole, Sarah Gadon, Sarah Bolger, Judy Parfitt, Melissa Farman, Laurence Hamelin, Gia Sandhu, Valerie Tian, Scott Speedman
MuzykaLesley Barber
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiIrlandia, Kanada
Czas trwania82 min
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W „Internacie” jest niby wszystko – seks, śmierć, wampiry i poezja; pseudo-wiktoriańska scenografia, cytaty z klasyki literatury wampirycznej i niepokojący podtekst, który w lepszym filmie rzeczywiście mógłby coś znaczyć. Mary Harron nie wie niestety, co to subtelność, a zasób jej reżyserskich środków ogranicza się do wprowadzania nieznośnie kiczowatych sekwencji snów i narracji z offu, która atakuje widza dokładnie wtedy, gdy jest najmniej potrzebna. Przedstawiona w „Internacie” historia oscyluje co prawda wokół tematu inicjacji, a całość można potraktować jako metaforę budzącej się seksualności – sugeruje to zresztą czołówka – ale co z tego, skoro wszystkie niedopowiedzenia tłumaczone są za pomocą dialogów pisanych prawdopodobnie przez egzaltowaną fankę twórczości Stephanie Meyer?
Ze „Zmierzchem” łączy zresztą „Internat” nie tylko tematyka wampiryczna i skłonność do objaśniania widzowi każdego niuansu, ale też swego rodzaju inscenizacyjna nieporadność, przejawiająca się w nudnych kadrach, brzydkiej kolorystyce i wyjątkowo słabym wyczuciu ekranowego napięcia – w „Internacie” suspensu jest mniej niż w przeciętnym teleturnieju, a oczywisty finał nie miałby szans wzbudzić emocji nawet w widzu, który kino odwiedza po raz pierwszy w życiu.
To niestety nie wszystko – film Mary Harron zdaje się być zbudowany właściwie tylko i wyłącznie z zapożyczeń, które nie zostały przez autorkę scenariusza w żaden sposób przetworzone. Zarys fabuły przywołuje na myśl „Suspirię” Dario Argento, jeden z głównych wątków żywcem wykrojono z „Draculi” (bohaterka tego wątku nosi zresztą takie samo imię, jak jedna z postaci w powieści Brama Stokera, co uważam za szczyt bezczelności), a wspomniany wyżej podtekst – sugerujący zresztą, że cała przedstawiona sytuacja może być jedynie wymysłem głównej bohaterki – przywołuje na myśl znakomitą „Walerię i tydzień cudów”, gdzie podobną tematykę poruszono w o wiele ciekawszy, oddziałujący na wyobraźnię sposób. Dla widzów obeznanych nieco z gatunkiem „Internat” – choć niezwykle krótki, bo zamykający się w osiemdziesięciu minutach – będzie więc drogą przez mękę. Każdego zwrotu fabuły można się domyślić podczas pierwszego kwadransa projekcji, a zakończenie brzmi jak puenta spalonego kawału.
W tej farsie męczy się przeokrutnie odgrywająca tajemniczą wampirzycę Lily Cole – aktorka o ciekawej, pasującej do roli urodzie i całkiem sporym talencie. Jej przenikliwe oczy i pozbawione emocji oblicze, przypominające twarz lalki, mogłyby powiedzieć widzowi wszystko to, co Harron woli wyłożyć za pomocą drętwych, ciągnących się w nieskończoność dialogów.
koniec
1 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy najbliżsi idą na wojnę…
Sebastian Chosiński

18 V 2022

Giennadij Bazarow, choć ani imię, ani nazwisko na to nie wskazują, był pierwszym kirgiskim (a czwartym w ogóle) reżyserem, który w latach 60. XX wieku przeniósł na ekran prozę Czingiza Ajtmatowa. Wybrał sobie nieco mniej znane (przynajmniej poza Związkiem Radzieckim) dzieło słynnego pisarza – powieść „Matczyne pole”.

więcej »

W zaśnieżonej Patagonii
Sebastian Chosiński

17 V 2022

Szczęście, że zdecydowana większość z nas nie ma podobnych doświadczeń! Trudno bowiem sobie nawet wyobrazić, jaką traumą może być niewyjaśnione zniknięcie przyjaciółki. A tego właśnie doświadcza nastoletnia Manuela Pelari, bohaterka „Zaginionej” Alejandra Montiela (będącej ekranizacją powieści Florencii Etcheves). Po czternastu latach, już jako pełnoprawna policjantka, Pipa wraca do tamtej sprawy.

więcej »

Upload: Sez. 2. odc. 6. Zamach na demokrację
Marcin Mroziuk

16 V 2022

Jeśli powiedziało się A, to trzeba powiedzieć B. Skoro więc para głównych bohaterów odkryła, że David Choak zlecił zabicie Nathana, zrozumiałe jest, ze teraz pilnie obserwują poczynania bogacza. Dzięki temu udaje im się wpaść na trop jego kolejnego niecnego planu.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Lisy w krainie wilków
— Grzegorz Fortuna

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Głupota jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową
— Grzegorz Fortuna

Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś

Źródła
— Grzegorz Fortuna

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Oswajanie melancholii
— Grzegorz Fortuna

Apokalipsa według Guillermo del Toro
— Grzegorz Fortuna

Zakleszczeni w postkomunie
— Grzegorz Fortuna

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.