Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Michael Haneke
‹Miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość
Tytuł oryginalnyAmour
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery2 listopada 2012
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaDarius Khondji
Scenariusz
ObsadaJean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert, Alexre Tharaud, William Shimell, Ramón Agirre, Rita Blanco, Carole Franck, Dinara Drukarova
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiAustria, Francja
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

I nie opuszczę Cię…
[Michael Haneke „Miłość” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zdobywając w tym roku Złotą Palmę w Cannes za drugi kolejny film, Michael Haneke umocnił swoją pozycję w reżyserskiej ekstraklasie. Za sprawą znakomitej „Miłości” Austriak nie tylko zmiótł festiwalową konkurencję, lecz również potwierdził ciekawą tezę, że do autentycznego opowiadania pewnych tematów trzeba się najzwyczajniej zestarzeć.

Kamil Witek

I nie opuszczę Cię…
[Michael Haneke „Miłość” - recenzja]

Zdobywając w tym roku Złotą Palmę w Cannes za drugi kolejny film, Michael Haneke umocnił swoją pozycję w reżyserskiej ekstraklasie. Za sprawą znakomitej „Miłości” Austriak nie tylko zmiótł festiwalową konkurencję, lecz również potwierdził ciekawą tezę, że do autentycznego opowiadania pewnych tematów trzeba się najzwyczajniej zestarzeć.

Michael Haneke
‹Miłość›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość
Tytuł oryginalnyAmour
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery2 listopada 2012
ReżyseriaMichael Haneke
ZdjęciaDarius Khondji
Scenariusz
ObsadaJean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert, Alexre Tharaud, William Shimell, Ramón Agirre, Rita Blanco, Carole Franck, Dinara Drukarova
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiAustria, Francja
Czas trwania125 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Miłość” zaczyna się niejako od końca, obrazkiem zwłok w opuszczonym mieszkaniu. Następne dwie godziny upłyną na bolesnej obserwacji powolnego umierania, którego nikt i nic nie jest wstanie zatrzymać. Wpierw posłuszeństwa odmawiają kończyny, potem mowa, a na końcu umysł. Wraz ze starszym mężczyzną musimy co chwilę przełykać gorzką pigułkę rozpaczy, będąc biernym uczestnikiem transformacji ukochanej żony z osoby, którą znał przez niemal całe życie, w podłączoną do medycznej aparatury, ubezwłasnowolnioną ludzką roślinę.
Haneke biorąc na tytuł najmocniejsze z uczuć dał jasną odpowiedź na pytanie co będzie kierować optyką obrazu. Aczkolwiek nie doświadczymy tu miłości szalonej i pełnej namiętności, lecz tą dojrzałą i zahartowaną pełnią wspólnych doświadczeń. Wciąż jednak taką, w imię której można zrobić wszystko. Co ciekawe, przez pryzmat bolesnej obserwacji zaczynamy zupełnie inaczej wartościować moralne przyzwolenie na ukrócenie bezsensownej męki, której jesteśmy mimowolnymi świadkami. W aurze beznadziejności i bezradności znikają społeczne ograniczenia. Trudne wybory, choć ogółem nieakceptowane, wydają się jedynym słusznym rozwiązaniem.
Można tylko żałować, że Haneke ma już siedemdziesiąt lat na karku i filmową karierę w ostatniej fazie, choć przechodzącą obecnie etap prawdziwego rozkwitu. Jednakże gdyby nie wiek reżysera, to pewnie „Miłość” w tak poruszającym wydaniu nie miałaby szansy powstać. Przeprowadzony w filmie test na moc najsilniejszego z uczuć nie ma bowiem nic z atrybutów z młodzieńczej porywczości i namiętności, jakie z reguły kojarzylibyśmy z łzawymi romansidłami. To raczej portret wytrwałości i walki o zachowanie resztek uczucia, swoistej wykładni małżeńskiego przyrzeczenia wierności w zdrowiu i chorobie.
W przeciwieństwie choćby do „Białej wstążki” skala możliwej interpretacji wydaje się w filmie znacznie mniejsza i zamykająca się w jednej drodze, określonej mocną reżyserką kreską. W „Miłości” ekranowa rzeczywistość wypełniona jest bólem i cierpieniem. Sączące się powoli, kolejne etapy tracenia kontroli nad ciałem – przystankami na drodze ku śmierci. Lęk przez śmiercią i utraty godności w ostatnim etapie życia, czyni z „Miłości” dla Hanekego film o wymiarze osobistym. Przyprószony siwizną reżyser nie tyle rozprawia się z lękiem przed śmiercią, co poddaje go obserwacji i przygląda mu się z perspektywy osoby umierającej i jej bliskich – męża, córki i znajomych. W chłodnej analizie nie odziera jednakże miłości z resztek romantyzmu, odpowiadając niejako na pytanie czy jest to uczucie na tyle silne, by działając w jego imieniu móc usprawiedliwić dosłownie wszystko.
koniec
13 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 2. odc. 1. Tylko szaleniec może być wielkim człowiekiem
Marcin Mroziuk

2 X 2023

W poprzednim sezonie widzieliśmy , jak pierwszy kryzys przewidziany przez Hariego Seldona został zażegnany dzięki Salvor Hardin. Wszystko wskazuje na to, że z kolejnym znów zmierzy się ona, tyle że wraz ze swoją matką. Można się też spodziewać, że istotną rolę w nadchodzących wydarzeniach odegra też cyfrowa wersja świadomości twórcy psychohistorii.

więcej »

East Side Story: Miłość nie wszystko wybacza
Sebastian Chosiński

1 X 2023

Miłość musi być! Z takiego założenia wychodzi uzbecki reżyser Hilol Nasimow. Obojętnie czy kręci film o współczesnej wojnie z przemytnikami i terrorystami (jak w „Hayocie”), czy też o Wielkiej Ojczyźnianej – jak, przynajmniej częściowo, w omawianym dzisiaj „Dziedzictwie” – nie może zabraknąć w nich rozbudowanego wątku melodramatycznego. Tym razem staje się on pretekstem do snucia wspomnień o niełatwym losie Uzbeków i Kazachów.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Polecamy

Warzywny dramat

Z filmu wyjęte:

Warzywny dramat
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień ósmy
— Patrycja Rojek, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Wielkość i małość rodu Laurentów
— Sebastian Chosiński

Na obcej ziemi
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.