Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Paul Thomas Anderson
‹Mistrz›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMistrz
Tytuł oryginalnyThe Master
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery16 listopada 2012
ReżyseriaPaul Thomas Anderson
ZdjęciaMihai Malaimare Jr.
Scenariusz
ObsadaJoaquin Phoenix, Price Carson, Mike Howard, Sarah Shoshana David, Bruce Goodchild, Matt Hering, Dan Anderson, Andrew Koponen, Jeffrey W. Jenkins
MuzykaJonny Greenwood
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania137 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

3. American Film Festival: Dzień drugi
[Paul Thomas Anderson „Mistrz”, Abel Ferrara „4:44 Ostatni dzień na Ziemi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Długo oczekiwana rewelacja z Wenecji - "Mistrz" Paula Thomasa Andersona i apokaliptyczny "4:44 Ostatni dzień na Ziemi" Abla Ferrary. Przed Wami drugim dzień 3. American Film Festivalu.

Kamil Witek

3. American Film Festival: Dzień drugi
[Paul Thomas Anderson „Mistrz”, Abel Ferrara „4:44 Ostatni dzień na Ziemi” - recenzja]

Długo oczekiwana rewelacja z Wenecji - "Mistrz" Paula Thomasa Andersona i apokaliptyczny "4:44 Ostatni dzień na Ziemi" Abla Ferrary. Przed Wami drugim dzień 3. American Film Festivalu.

Paul Thomas Anderson
‹Mistrz›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMistrz
Tytuł oryginalnyThe Master
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery16 listopada 2012
ReżyseriaPaul Thomas Anderson
ZdjęciaMihai Malaimare Jr.
Scenariusz
ObsadaJoaquin Phoenix, Price Carson, Mike Howard, Sarah Shoshana David, Bruce Goodchild, Matt Hering, Dan Anderson, Andrew Koponen, Jeffrey W. Jenkins
MuzykaJonny Greenwood
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania137 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Mistrz” (The Master, reż. Paul Thomas Anderson)
W „Mistrzu” człowiek miota się po miejscach nie mogąc znaleźć żadnego sensu. Zmienia pracę, otoczenie, dławi lęki alkoholem. Beznadzieja egzystencji dotykająca wojennego weterana Freddy’ego Quella zdaje się nie mieć końca. Do czasu gdy na jego drodze stanie Lancaster Dodd - tajemniczy przywódca Sprawy, NewAgowego ruchu naukowo-religijnego. Freddie wydaje się być idealnym rekrutem. Pozbawiony wiary w otaczające wartości otrzymuje propozycję pozbycia się wszelkich trosk i szansę na uleczenie umęczonego ducha.
Początkowo w tytułowym Mistrzu dostrzegamy delikatną aurę magnetyzmu. Poznajemy go jako człowieka uczonego, szukającego w swoich psychologicznych sesjach naukowej prawdy. Jednocześnie ciepłego i pełnego dobroci, otaczającego swych uczniów i wyznawców płaszczem niewidzialnego bezpieczeństwa. Dopiero z czasem dopuszczamy do myśli prawdopodobieństwo, iż widzimy przed sobą nie tyle naukowca i poszukiwacza, co fałszywego mistyka, sprytnie wykorzystującego hipnotyzerskie sztuczki zwyczajnego szarlatana.
Jawna aluzja do ruchu scjentologów i ich założyciela L.Rona Hubbarda nie jest tu przypadkowa. Jednakże w „Mistrzu” Paul Thomas Anderson wymierza w jego stronę nie tyle miecz co profesorski wskaźnik. Poddając pod wnikliwą obserwację sektę i jej otoczenie wyciąga na światło dzienne wszelkie absurdy związane z pseudonaukowym ruchem. Jednocześnie wskazuje na źródło powstawania nowych religii, zawartego w specyficznej kombinacji czasów i miejsca, i wynikających z niej potrzeby wiary w coś zupełnie nowego i bardziej namacalnego niż dotychczasowe wierzenia.
Złożoność „Mistrza” nie pozwala od razu docenić jego pełni wartości. Znakomite, warte każdych nagród kreacje Joaquina Phoenixa i Phillipa Seymoura Hoffmana przysłaniają większość drobnych ubytków. Częściowa zachowawczość w jasnej ocenie scjentologów i pokrewnych sekt, otoczonych wokół charyzmatycznego przywódców, miejscami hamuje film, lecz trudno zarzucić mu brak drapieżności. Sam Anderson skupiając się w dużej mierze na emocjonalnym turbowaniu Freddy’ego, nie daje mu szans na drugie życie. Pozostawia go jeszcze mocniej zagubionego, zniszczonego i zmęczonego, będącego na końcu tak samo blisko odpowiedzi na nękającego go pytania co na początku. Jednocześnie każe szukać przyczyn wszelkich klęsk i sukcesów w nas samych, konkludując, iż to człowiek jest źródłem całego dobra, ale też i zła.

Abel Ferrara
‹4:44 Ostatni dzień na Ziemi›

EKSTRAKT:10%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł4:44 Ostatni dzień na Ziemi
Tytuł oryginalny4:44 Last Day on Earth
ReżyseriaAbel Ferrara
ZdjęciaKen Kelsch
Scenariusz
ObsadaWillem Dafoe, Shanyn Leigh, Natasha Lyonne, Paul Hipp, Dierdra McDowell, Triana Jackson, Trung Nguyen, Anita Pallenberg, José Solano
Rok produkcji2011
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania85 min
Gatunekdramat, fantasy, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
4:44 Ostatni dzień na Ziemi (4:44 The Last Day on Earth, reż. Abel Ferrara)
Apokalipsa według Abla Ferrary. O 4:44 powłoka ozonowa przestanie istnieć i całe życie zostanie zmiecione w jednej chwili z powierzchni Ziemi. Co ciekawe ludzie nie przejmują się zbytnio świadomością końca istnienia. Na świecie nie ma paniki, większość społeczności stara się po prostu dalej wykonywać swoje obowiązki nie zważając na rychłą unicestwienie. W oddali słychać zwyczajny zgiełk miasta, korki, od czasu do czasu gdzieniegdzie pojawi się niemrawo policyjna syrena.
Absurdalność ludzkich zachowań(kto chciałby dostarczać chińszczyznę wiedząc, że za kilka godzin umrze?) w obliczu ich końca to niestety nie jedyny mankament filmu. Scenariusz sprawia wrażenie napisanego na połowie kartki papieru. Nieliczne i pustawe dialogi są niczym innym jak wymuszonym wypełniaczem ekranowej przestrzeni. Sami bohaterowie snują się od sceny do sceny chcąc odbębnić swój udział w holokauście. Ze znudzenia kłócą się, żegnają ze znajomymi i rodziną, uprawiają seks i egzystują bez większego celu. Choćby dlatego nie można wywnioskować czym w zamyśle reżysera miał być „4:44 Ostatni dzień na Ziemi” dla widza. Przestrogą przed wyniszczaniem planety? Ekologiczną agitką? Portretem człowieka u końca? Cokolwiek Ferrara miał na myśli, swoim filmem zaliczył poważną wpadkę. Reakcje publiczności mówią same za siebie. Ekranową powagę zbywano śmiechem, niekończącą się nudę przerywano trzaskaniem drzwi wyjściowych przez opuszczających salę. Dlatego można tylko żałować, że u Ferrary koniec świata nie nastąpił już w pierwszej minucie filmu.
koniec
15 listopada 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Transatlantyk 2013: Dzień 6
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Zuzanna Witulska

Próby mistrza Andersona
— Karol Kućmierz

Z tego cyklu

Dzień szósty i ostatni
— Kamil Witek

Dzień piąty
— Kamil Witek

Dzień czwarty
— Kamil Witek

Dzień trzeci
— Kamil Witek

Dzień pierwszy
— Kamil Witek

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Szycie wewnętrzne
— Jarosław Robak

Transatlantyk 2015: Dzień 3
— Sebastian Chosiński

Boże, widzisz i nie grzmisz?
— Urszula Lipińska

DVD: Lewy sercowy
— Konrad Wągrowski

Nowości: Październik 2003
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.