Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Ang Lee
‹Życie Pi 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie Pi 3D
Tytuł oryginalnyLife of Pi
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaAng Lee
Scenariusz
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, dramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z kamerą wśród zwierząt
[Ang Lee „Życie Pi 3D” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Seans „Życia Pi” dostarcza ponad dwugodzinnego wizualnego oszołomienia doprawionego szczyptą religijnego dydaktyzmu o poszukiwaniu sensu wiary. Jeśli jednak najnowszy film Anga Lee rozbudził w was apetyt na coś więcej niż cieszące oko krajobrazy i egzotyczne zwierzęta w nietypowej scenerii, możecie się rozczarować.

Małgorzata Steciak

Z kamerą wśród zwierząt
[Ang Lee „Życie Pi 3D” - recenzja]

Seans „Życia Pi” dostarcza ponad dwugodzinnego wizualnego oszołomienia doprawionego szczyptą religijnego dydaktyzmu o poszukiwaniu sensu wiary. Jeśli jednak najnowszy film Anga Lee rozbudził w was apetyt na coś więcej niż cieszące oko krajobrazy i egzotyczne zwierzęta w nietypowej scenerii, możecie się rozczarować.

Ang Lee
‹Życie Pi 3D›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŻycie Pi 3D
Tytuł oryginalnyLife of Pi
Dystrybutor Imperial CinePix
Data premiery11 stycznia 2013
ReżyseriaAng Lee
Scenariusz
MuzykaMychael Danna
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekanimacja, dramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Życie Pi” opowiada historię nastoletniego Piscine „Pi” Patela (Suraj Sharma), którego rodzice prowadzą zoo w Indiach. Problemy finansowe sprawiają, że rodzina bohatera decyduje się na przeprowadzkę do Kanady, gdzie będzie można sprzedać zwierzęta z dużym zyskiem i rozpocząć życie od nowa. W trakcie podróży dochodzi jednak do katastrofy. Ocalały Pi trafia na niewielką szalupę ratunkową, którą odtąd dzielić będzie z zebrą, hieną, orangutanem oraz tygrysem bengalskim o wdzięcznym imieniu Richard Parker. A kiedy Richard Parker zgłodnieje, liczba pasażerów zacznie kurczyć się w zastraszającym tempie…
Adaptacja powieści Yanna Martela przypomina nieco dokumentalny film w stylu „z kamerą wśród zwierząt”. Najlepsze fragmenty „Życia Pi” to te, w których palmę pierwszeństwa Ang Lee oddaje operatorowi Claudio Mirandzie. Są tu momenty zapierającej dech w piersiach wizualnej maestrii, jak chociażby w scenie, kiedy oglądamy dryfującą szalupę na tafli gładkiego oceanu lub podczas ewakuacji bohaterów (trójwymiarowa zebra uciekająca z tonącego statku na długo pozostanie w mojej pamięci…). Pojawia się też tajemnicza wyspa rodem z „Lost – Zagubieni”, która w dzień przypomina rajski ogród, nocą zaś zamienia się w mięsożerną pułapkę. Wisienką na torcie są zaś ujęcia bogatej fauny otaczającej zewsząd bohaterów (moim prywatnym faworytem jest wyłaniający się z morskiej toni fosforyzujący wieloryb). Bajkowa konwencja i odpowiednio wysoki budżet stają się ostatnimi czasy pretekstem do (nie zawsze uzasadnionego) korzystania przez twórców z technologii 3D. Trudno jednak w przypadku „Życia Pi” wystosować zarzuty o tanie efekciarstwo i niechlujstwo spowodowane chęcią podwojenia zysków, jakie często padają pod adresem kina trójwymiarowego. 3D w filmie Anga Lee jest świadomie stosowanym zabiegiem stylistycznym, będącym równoprawnym składnikiem filmowego opowiadania. Technologia trójwymiarowa pomaga wyciągnąć na pierwszy plan baśniowość historii Pi, jednak bez przesadnego popadania w manierę „jak 3D, to musi na widza lecieć”.
Wizualne szaleństwa twórców są niestety równoważone fragmentami miałkich dyskusji dotyczących wiary, jakie przeprowadza dorosły już bohater z pisarzem, któremu opowiada swoją niezwykłą historię. I choć ogromną zaletą „Życia Pi” jest brak opowiadania się po którejkolwiek ze stron (główny bohater wyznaje równocześnie trzy największe religie świata – hinduizm, islam i chrześcijaństwo), filozoficzne refleksje tej dwójki są niespecjalnie odkrywcze i zamiast obiecanego objawienia mogą wywołać co najwyżej beznamiętne wzruszenie ramion.
Trudno najnowszy film twórcy „Tajemnicy Brokeback Mountain” zaliczyć do jego najlepszych dzieł, co nie oznacza, że „Życie Pi” należy jednoznacznie spisać na straty. Poza wspomnianą oszałamiającą oprawą wizualną uwagę przykuwa przede wszystkim debiutujący Suraj Sharma, którego intuicja aktorska w niczym nie ustępuje 9-letniej Quvenzhané Wallis, nominowanej do Oscara za „Bestie z południowych krain”. Młody Hindus wprawdzie nie wpadł w oko Amerykańskiej Akademii, ale będzie miał szansę powalczyć o nagrodę BAFTA dla najlepszej wschodzącej gwiazdy kina.
„Życie Pi” powinno przypaść do gustu wszystkim spragnionym „świeżej krwi” w wysokobudżetowym kinie, jak i zapalonym wyznawcom technologii trójwymiarowej. W innym przypadku seans najnowszego filmu Anga Lee może okazać się czasem straconym. No chyba że marzycie o tym, aby zobaczyć, jak fosforyzujący wieloryb wyłania się z oceanu w środku nocy. W czy-de.
koniec
23 stycznia 2013

Komentarze

24 I 2013   11:06:35

Arcydzieło wizualne. Do tego niebanalnie pokazany problem filozoficzny. Po wyjściu z kina jest o czym myśleć i można obejrzeć jeszcze raz.
Dla mnie najlepszy kandydat do Oscara.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Miłość i zbrodnia w jednym żyły domu
Sebastian Chosiński

21 I 2022

Spieszcie się oglądać stare szwedzkie kryminały na platformie Netflix, bo nie wiadomo, jak długo będą udostępnione. A warto, ponieważ, choć nie są to filmy powszechnie znane, to jednak nadzwyczaj godne uwagi. Po „Gdy robi się ciemno” dzisiaj zachęcamy Was do zaznajomienia się z „Pod osłoną mgły” Larsa-Erika Kjellgrena, którego pierwowzorem była powieść Vika Sunesona, nieznanego w naszym kraju klasyka skandynawskiego kryminału.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2013 (1)
— Anna Kańtoch, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin T.P. Łuczyński

Esensja ogląda: Kwiecień 2013 (2)
— Ewa Drab, Gabriel Krawczyk

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Robinson transoceaniczny
— Agnieszka Szady

Tegoż twórcy

Nowości: Wrzesień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Przyczajony tygrys, ukryty smok
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Eryk Remiezowicz

Z czego w Stanach robią gacie?
— Tomasz Kujawski

Człowiek miarą wszechrzeczy
— Stanisław Witold Czarnecki

Przyczajony tygrys, ukryty smok
— Jarosław Loretz

Opowieść o pokonaniu smoka… w sobie
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Na tropie Króla w Żółci
— Gabriel Krawczyk, Krzysztof Spór, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Błyskotka
— Małgorzata Steciak

Bieda z nędzą
— Małgorzata Steciak

Porażki i sukcesy A.D. 2012
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Mateusz Kowalski, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Dla dużych dzieci
— Małgorzata Steciak, Onet

Wojna ma kolor jesiennych liści
— Małgorzata Steciak, Onet

Pobawmy się w reinterpretację
— Małgorzata Steciak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.