Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Tommy Wirkola
‹Hansel i Gretel: Łowcy czarownic›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHansel i Gretel: Łowcy czarownic
Tytuł oryginalnyHansel and Gretel: Witch Hunters
Dystrybutor UIP
Data premiery8 lutego 2013
ReżyseriaTommy Wirkola
ZdjęciaMichael Bonvillain
Scenariusz
ObsadaJeremy Renner, Gemma Arterton, Famke Janssen, Zoe Bell, Peter Stormare, Thomas Mann, Ingrid Bolsø Berdal, Pihla Viitala, Monique Ganderton, Joanna Kulig
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Lepsza od słodyczy
[Tommy Wirkola „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Gdy znani bohaterowie popularnej baśni dorastają, aby okazać się trapionymi traumą z dzieciństwa tropicielami wiedźm i czystej wody zabijakami, od razu wiadomo, że ich przygody nie będą grzeszyć mądrością ani sensem. Wszystko się zgadza – „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” Tommy’ego Wirkoli to film głupi, krwawy, zabawny i dostarczający wesołej rozrywki wąskiemu gronu miłośników kina klasy B.

Ewa Drab

Lepsza od słodyczy
[Tommy Wirkola „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” - recenzja]

Gdy znani bohaterowie popularnej baśni dorastają, aby okazać się trapionymi traumą z dzieciństwa tropicielami wiedźm i czystej wody zabijakami, od razu wiadomo, że ich przygody nie będą grzeszyć mądrością ani sensem. Wszystko się zgadza – „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” Tommy’ego Wirkoli to film głupi, krwawy, zabawny i dostarczający wesołej rozrywki wąskiemu gronu miłośników kina klasy B.

Tommy Wirkola
‹Hansel i Gretel: Łowcy czarownic›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHansel i Gretel: Łowcy czarownic
Tytuł oryginalnyHansel and Gretel: Witch Hunters
Dystrybutor UIP
Data premiery8 lutego 2013
ReżyseriaTommy Wirkola
ZdjęciaMichael Bonvillain
Scenariusz
ObsadaJeremy Renner, Gemma Arterton, Famke Janssen, Zoe Bell, Peter Stormare, Thomas Mann, Ingrid Bolsø Berdal, Pihla Viitala, Monique Ganderton, Joanna Kulig
MuzykaAtli Örvarsson
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiNiemcy, USA
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Aby uniknąć niedomówień bądź wątpliwości, należy wpierw wspomnieć, z czego znany jest reżyser filmu, Tommy Wirkola. Pochodzący z Norwegii filmowiec jest bowiem odpowiedzialny za absurdalny i krwawy „Dead snow”, komedię o zombie-nazistach, którzy tropią garstkę niedobitków z pogromu przebywających w norweskich górach. W kolejnym filmie reżyser otarł się natomiast o tematykę czarownic, którą rozwija w bardzo swobodnej adaptacji i kontynuacji losów Jasia i Małgosi. „Kurt Josef Wagle and the Legend of the Fjord Witch” również czerpała z czarnego humoru i brutalnej komedii. Po dorobku Wirkoli poprzedzającym amerykański debiut nie trudno zauważyć, czego można się po „Hansel i Gretel” spodziewać – przymrużenia oka, niesmacznych pomysłów, czarnego humoru i krwawej akcji. To właśnie otrzymujemy.
Jak już w zwiastunie filmu twierdzi wcielający się w głównego bohatera Jeremy Renner, on i jego siostra borykają się z trudną przeszłością. O jaką przeszłość chodzi, wiedzą wszyscy z kręgu kulturowego baśni braci Grimm – Jaś i Małgosia trafili do chatki z piernika, gdzie byli zmuszeni zmierzyć się ze wstrętną wiedźmą. Odnieśli zwycięstwo, wrzucając ją do pieca. Wirkola najwyraźniej doszedł do takiego wniosku, do jakiego powinien dojść każdy trzeźwo myślący człowiek, patrząc na baśń z dystansu. Po spaleniu człowieka żywcem (czy mielibyśmy do czynienia z wiedźmą, czy zwykłą starszą panią), nie ma szans, żeby dziecko uniknęło psychicznego szwanku. W fantastycznej wersji wydarzeń Wirkoli trauma głównych bohaterów i walka z demonami przeszłości odzwierciedla się w tropieniu i mordowaniu czarownic.
Młodociany fan działalności pary głównych bohaterów stawia pytanie: „Jak najlepiej zabić czarownicę?”. Wirkola podaje w czasie niedługiego, bo niespełna dziewięćdziesięciominutowego seansu wiele odpowiedzi, pokazując nie tylko niezliczone sposoby zabijania czarownic, lecz również sceny schodzenia z ziemskiego padołu przeciętnych obywateli, którzy pchali się do lasu, czyli na teren wiedźm, nie wtedy, gdy trzeba było. Na ekranie oglądamy wiedźmę poszatkowaną linkami rozciągniętymi między drzewami, wiedźmę z odciętą głową i wiedźmę spaloną. Warto jeszcze zaznaczyć obecność pewnego trolla o nacechowanym popkulturowo imieniu, który przemienia wrogów w mokrą plamę. Fabuła jest tak naprawdę nieważna, prowadzi bohaterów jak po sznurku do wielkiej konfrontacji, tak z głównym czarnym charakterem, jak i z mroczną przeszłością rodzeństwa. Bardziej liczy się to, co znajduje się pomiędzy, czyli krwawa, czasem niesmaczna zabawa. Wirkola aranżuje odlotowe ujęcia i kozaczy postrzelonymi pomysłami, takimi jak przypadłość Hansela lub biała wiedźma strzelająca z czegoś, co wygląda na prototyp działka CKM.
Role Gemmy Arterton i Jeremy’ego Rennera wcielających się w tytułowych Hansela i Gretel opierają się tylko i wyłącznie na noszeniu się jak twardziele, których byle wiedźma nie położy na łopatki, oraz na zręcznemu rzucaniu bezsensownych, ale zabawnych tekstów. Wychodzi im to gładko, a film Wirkoli więcej nie potrzebuje. Dlatego jeśli potraficie postawić znak równości między dobrą zabawą a głupią historyjką o parze łowców czarownic i uroczym trollu, pełną czarnego humoru i flaków, to „Hansel i Gretel” będzie dla was soczystym kąskiem. Ale pamiętajcie, cokolwiek by się nie działo, „nie jedzcie tych cholernych słodyczy”.
koniec
18 lutego 2013

Komentarze

18 II 2013   15:00:58

no dobra pośmialiśmy się... a teraz serio ile dostał ten gniot?

18 II 2013   16:04:16

No co? Dobra, uczciwa recenzja. Film dla miłośników gatunku, jak słusznie zaznaczyłam Pani Ewa. Znawcy Felliniego czy innego Bergmana dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa niech się od tego "dzieła" trzymają z daleka.

18 II 2013   17:28:49

Uważam, że przy kinie klasy B, lub stylizowanym na takowy powinno się stosować odwróconą skale ocen. W końcu, im więcej cech uznawanych za wady w "normalnym" kinie (np. głupi scenariusz, groteskowa przemoc, żerowanie na najniższych instynktach), tym lepsza zabawa.

18 II 2013   19:24:57

Ja! Ja jestem miłośnikiem gatunku! Tylko jak film ma do tego gatunku należeć, to powinien być zrobiony sprawnie i z humorem, a to się tak wlecze i postacie tak mało zabawne kwestie wypowiadają, że aż smutno się robi...

19 II 2013   00:28:36

Kretynowi, który pozostawił w tytule "Hansel i Gretel" zamiast "Jaś i Małgosia" uścisnąłbym chętnie dłoń. Imadłem.

19 II 2013   07:46:30

Ja się tylko zapytam co to jest "działko CKM" ?!?!?

19 II 2013   12:51:02

Zdecydowanie - "Jaś i Małgosia - pogromcy wiedźm" brzmiałoby lepiej.

A film, cóż, mój luby mnie zabrał, bo miał ogromną ochotę zobaczyć, to poszliśmy. Jemu podobało się bardzo, mnie nie aż tak (nie lubię tryskającej krwi i flaków) ale i tak nie uważam czasu w kinie za zmarnowany. Fajna wstawka animowana, bohaterowie zabawni, troll Edward robiący maślane oczy rządzi. Brakowało mi tylko do szczęścia słupka HPków z boku ekranu tudzież PDków pojawiających się nad każdą zabitą wiedźmą.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Potęga wiary, miłości i nadziei
Sebastian Chosiński

26 I 2022

Stanisław Rostocki przyzwyczajał się do ludzi, z którymi pracował. Stąd częsta obecność na planach jego filmów aktora Wiaczesława Tichonowa, kompozytora Kiryła Mołczanowa i operatora Wiaczesława Szumskiego. Miał do nich zaufanie. A oni odwzajemniali mu się najlepiej, jak potrafili. W dużej mierze to dzięki ich talentom „Dom na rozstajach” – trzecie pełnometrażowe dzieło reżysera – uznać można za jego pierwszy wielki obraz.

więcej »

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
— Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.