Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Uwaga, gleba
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
…czyli w wolnym tłumaczeniu „terrain ahead”, jak zwykły beznamiętnie, acz z pewną nutką dramatycznego fatalizmu ostrzegać komputery pokładowe skazanych na upadek samolotów. Ale nie o fabularną „Katastrofę w przestworzach” Zemeckisowi chodzi, ani o niskie loty stalowych ptaków, ani paralele między morderczą brzozą, a wieżą kościoła, a o zwyczajne – by nie powiedzieć „banalne” – stoczenie się człowieka. I to sporo poniżej gleby.

Jakub Gałka

Uwaga, gleba
[Robert Zemeckis „Lot” - recenzja]

…czyli w wolnym tłumaczeniu „terrain ahead”, jak zwykły beznamiętnie, acz z pewną nutką dramatycznego fatalizmu ostrzegać komputery pokładowe skazanych na upadek samolotów. Ale nie o fabularną „Katastrofę w przestworzach” Zemeckisowi chodzi, ani o niskie loty stalowych ptaków, ani paralele między morderczą brzozą, a wieżą kościoła, a o zwyczajne – by nie powiedzieć „banalne” – stoczenie się człowieka. I to sporo poniżej gleby.

Robert Zemeckis
‹Lot›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLot
Tytuł oryginalnyFlight
Dystrybutor UIP
Data premiery22 lutego 2013
ReżyseriaRobert Zemeckis
ZdjęciaDon Burgess
Scenariusz
ObsadaNadine Velazquez, Denzel Washington, Carter Cabassa, Adam C. Edwards, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Kelly Reilly, Conor O'Neill, Charlie E. Schmidt
MuzykaAlan Silvestri
Rok produkcji2012
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania138 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
O glebę bohater Denzela Washingtona obija się nader często, ale nie może to dziwić. W końcu jest alkoholikiem, który ma w zanadrzu cały arsenał typowych dla swojej przypadłości rozrywek. Raz wpada w kilkudniowy cug, innym razem odpędza kaca kokainą, ale nader często lubi się po prostu zniszczyć – doświadczyć bliskiego spotkania z podłogą, a jeszcze lepiej z krawędzią sedesu. Dzięki znakomitemu aktorstwu Washingtona wygląda to wszystko wiarygodnie i odpowiednio przygnębiająco, ale też trzeba powiedzieć, że w pokazywaniu zeszmacenia człowieka Zemeckis zatrzymuje się w pół kroku. Jest tu agresja pijaka wobec martwej natury, ale nie wobec ludzi, jest utrata świadomości i spanie z sedesem w objęciach, ale brak tak prozaicznych, a przecież bardzo wymownych i nieodłącznych atrakcji alkoholizmu jak obszczane spodnie i zarzygana koszula.
Być może powodowała reżyserem chęć zachowania choć minimum godności bohatera i utrzymania doń sympatii widzów, o czym świadczyć też może fabularny kręgosłup filmu. Grany przez Washington Whip Whitaker to bowiem pilot, w dodatku znakomity, który mimo kilku promili, ratuje z katastrofy lotniczej blisko setkę ludzi, sadzając zepsutą maszynę niczym kapitan Wrona. Problem w tym, że kilka osób ginie, a w Ameryce, jak wiadomo, każda strata – finansowa, moralna, fizyczna czy zdrowotna – musi pociągnąć za sobą pozew i odszkodowanie. Oraz winnego.
I choć „Lot” jest przede wszystkim „historią pewnego alkoholika” to dużo ciekawsze od jego zmagań z etanolem wydaje się obserwowanie systemowych rozwiązań, które fundują sobie Amerykanie w takich sytuacjach. I wynikających z nich implikacji etycznych. Whip jest przestępcą czy bohaterem? Mordercą czy zbawcą? Czy mimo, że przyczyną katastrofy była usterka maszyny, a każdy ekspert przyznaje, że żaden inny pilot nie byłby w stanie ich uratować, ofiary i ich rodziny mają prawo mieć żal do pijanego kapitana? A może Whip uratował samolot nie „mimo”, a „dzięki” alkoholowi?
Co prawda nikt w filmie nawet nie stara się choć nadepnąć na tę ścieżkę rozumowania, która mogłaby sugerować, że to alkohol dodał bohaterowi odwagi, by wyczyniać w powietrzu niespotykane ewolucje, ale sama sytuacja wyjściowa jest intrygująca i zmusza do zastanowienia (raczej widzów niż bohaterów: przesłuchanie Whipa i doszukiwanie się przyczyn katastrofy jest tutaj na drugim planie). Chociaż przełamania poprawności politycznej nie należy oczekiwać: Zemeckis idzie utartą ścieżką zbrodni i kary, oświecenia i odkupienia każąc bohaterowi cierpieć za swoje grzeszki w imię społecznego poczucia sprawiedliwości, choć nie zamyka przed nim drogi do zwycięstwa symbolicznego.
Trąci to trochę patosem i banałem zwłaszcza, że również w sferze formalnej twórca „Powrotu do przyszłości” idzie przetartym szlakiem, który tylko podkreśla swoistą wtórność „Lotu”. Zemeckis serwuje widzom chwyty stosunkowo ograne („uśmiechająca się” do narkomanki igła), wymuszone scenariuszowo (wizyta u rodziny, która ma na celu chyba tylko wprowadzenie postaci syna), czasem zwyczajnie kiepskie (niepotrzebnie spowolnione ujęcia, które mają podkreślić ich wagę), a chwilami o mocno kontrowersyjnym wydźwięku (nagość, która zdaje się naznaczać bohatera wyuzdaniem i nihilizmem – przecież w amerykańskich filmach porządni ludzie budzą się po upojnej nocy pod kołderką, a nie paradują "full frontal"…).
Na szczęście przez większość czasu „Lot” sprawia wrażenie raczej solidnego rzemiosła, które za sprawą dobrego aktorstwa i ciekawej historii jest w stanie zainteresować widza. I wymusić przejęcie się losami bohatera, a poniekąd również pochylenie się nad tematem alkoholizmu. Nawet jeśli w nieco innym kontekście niż to sobie założyli twórcy filmu.
koniec
4 marca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Kac Atlanta
— Michał Kubalski

Tegoż twórcy

Za wysoko
— Jarosław Robak

Gdzie są sutki Angeliny Jolie?
— Agnieszka Szady

Bezludna wyspa w centrum Hollywood
— Michał Chaciński

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.