Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2019
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To już ostatnia edycja „Esensja ogląda” w tym miesiącu – już czwarta. Zrecenzowaliśmy dla Was 6 filmów – 5 kinowych („Sugar Man”, „Wspaniała”, „Polowanie”, „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” i „Strażnicy marzeń”) oraz jeden DVD („Merida Waleczna”).

Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
[ - recenzja]

To już ostatnia edycja „Esensja ogląda” w tym miesiącu – już czwarta. Zrecenzowaliśmy dla Was 6 filmów – 5 kinowych („Sugar Man”, „Wspaniała”, „Polowanie”, „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” i „Strażnicy marzeń”) oraz jeden DVD („Merida Waleczna”).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Sugar Man
Gabriel Krawczyk [70%]
Nagrodzony na tegorocznej gali oscarowej dokument (przynajmniej w konwencji, bo historia nosi wyraźnie znamię fanowskiego podejścia – i całe szczęście, bo ta właśnie perspektywa nadaje energię całości) to najciekawiej skonstruowany film muzyczny, jaki miałem okazję obejrzeć. Historia z człowiekiem-widmem w roli głównej i rock’n’rollowymi latami 60. w tle spełnia swoją funkcję tym lepiej, im mniej wie o niej widz z pozaseansowych źródeł. Tutaj odgrywa to szczególną rolę, mamy bowiem do czynienia w rasową opowieścią detektywistyczną. Dochodzenie tyczy się tekściarza porównywanego do samego Boba Dylana (przy czym to ten drugi miał ponoć czyścić buty pierwszemu), który pozostawił po sobie ledwo dwa krążki (wyprzedane w całym nakładzie) i słuch po nim zaginął. Próba rozwikłania tajemnic kariery muzycznej Sixto Rodrigueza staje się portretem wyjątkowej w czasach tak powszechnego celebrytyzmu osobowości, portretem „cichego kontestatora”, burzyciela naszych przyzwyczajeń i wyobrażeń na temat sław i osobistości. „Sugar Man” to wreszcie pean na cześć kulturowych fanów-zapaleńców, dzięki wytrwałości zdolnych ziścić własne pragnienia i własnymi marzeniami tworzyć niejako historię na nowo.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Wspaniała
Gabriel Krawczyk [50%]
Oto przysmak doskonały dla widzów o kubkach smakowych niezbyt wytrawnych, którym brak w kinie historii (prze)słodkiej, przyjemnej i z happy endem. Są tacy widzowie – nadchodząca zgaga z przesłodzenia wynikająca niestraszna im wcale, bo i zdrowo czasem przesłodzić w kinie, by z codziennej szarości nie zmarnieć. Od depresji zimowej wiosny takie właśnie kino jest i będzie ratunkiem zawsze – kino kolorowe, retro (Paryż lat 50.) i dynamiczne (rzecz opowiada o siedzeniu przy biurku… najszybszych w swoim fachu maszynistek), tak różne od szarej rzeczywistości. Z zadziornymi postaciami i pięknymi aktorami (Romain Duris i znana z „Artysty” Bérénice Bejo) w rolach głównych, z miłością jako siłą nadrzędną, wszechwładną i cudowną, zdolną przyciągnąć przeciwieństwa i doprowadzić do zwycięstwa tak w sferze uczuć, jak w mozolnej codzienności. Bo gdy serce uderza do głowy, i mozolna codzienność rumieńców nabiera.
WASZ EKSTRAKT:
90,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Polowanie
Grzegorz Fortuna [90%]
Nie przepadam za określaniem filmów nieco wyświechtanym i nadużywanym przymiotnikiem „ważny”, ale w przypadku znakomitego „Polowania” naprawdę ciężko od tego uciec. Film Thomasa Vinteberga jest bowiem nie tylko dojrzałym i kompletnym portretem ofiary małomiasteczkowego linczu (w tej roli obsadzony wbrew aktorskiemu emploi Mads Mikkelsen), ale też – a może przede wszystkim – wnikliwą i drobiazgową analizą zachowań społeczności, która gotowa jest zniszczyć życie niewinnemu człowiekowi bazując na niepewnych pogłoskach. Reżyser ucieka jednak od taniej publicystyki, nie stara się przepchnąć prostej tezy. Zamiast tego rejestruje moment, w którym cywilizowani na pozór ludzie zaczynają niemal średniowieczne polowanie na czarownice. I choć pewne rozwiązania scenariuszowe po pierwszym seansie mogą się wydać niezbyt przekonujące, to o klasie filmu niech świadczy sposób zarysowania wątku, który rozgrywa się niejako w tle głównych wydarzeń – historii nastoletniego syna głównego bohatera, nie mogącego poradzić sobie z sytuacją, w jakiej postawiony został jego ojciec. W tym kontekście tytułowe polowanie ma wymiar nie tylko dosłowny (motyw polowania na jelenie przewija się przez cały film) i metaforyczny (nagonka na granego przez Mikkelsena mężczyznę); jest też symbolem wkraczania w dorosłość i stawania się częścią pewnej, niezdolnej do trzeźwej oceny społeczności. Wielkie, wieloznaczne kino, świetnie zagrane, wciągające i przerażające w wymowie. Szkoda, że przez nasze kina film Vinterberga przeleciał prawie bez echa.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Hansel i Gretel: Łowcy czarownic
Małgorzata Steciak [60%]
Ten film jest zły. Ma fatalny scenariusz, historia się nie klei, a trup ściele się gęsto, krwawo i trochę bez sensu. Obraz przedstawia losy dorosłych Jasia i Małgosi (choć widać dystrybutor uznał, że „Hansel i Gretel” będzie brzmiało bardziej atrakcyjnie!), którzy zajmują się zawodowym tępieniem czarownic i różnych innych obrzydlistw. Film Tommy’ego Wirkoli (autora m. in. „Zombie SS”) nie stara się być czymś więcej poza głupawą komedią z czerstwymi dialogami, idealnie wpisując się w kanon moich prywatnych guilty pleasures. Nic nie poradzę – kampowa stylistyka „Jasia i Małgosi” sprawiła, że bawiłam się na tej bezmyślnej naparzance wyśmienicie. Aha, a Jaś ma cukrzycę.
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Strażnicy Marzeń
Miłosz Cybowski [80%]
Typowa historia, sztampowa fabuła i niecodzienni bohaterowie. Jak się okazuje taki materiał na film w zupełności wystarcza do stworzenia (przy pomocy nowoczesnej grafiki komputerowej) przyjemnego, rodzinnego filmu, na którym dobrze mogą bawić się nie tylko dzieci. Na szczęście mimo solidnej i nieodzownej dozy pretensjonalności niektórych scen i typowego wątku „uwierz w siebie” całość ogląda się w miarę przyjemnie. Oczywiście mało rzeczy potrafi nas (z fabularnego punktu widzenia) zaskoczyć, ale niektóre drobiazgi (jedna z końcowych scen z Sandmanem, puchaty Bunnymund czy pracowite yeti i plączące się pod nogami elfy u Mikołaja) bardzo mocno ratują „Strażników”. Jest to też jedna z tych produkcji, w których główna postać znacząco ustępuje swoją barwnością bohaterom drugoplanowym. Graficznie – cudo. Fabularnie – sztampa. Ale i tak warto obejrzeć.
• • •
DVD i Blu-Ray
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Merida Waleczna
Miłosz Cybowski [90%]
Nie po raz pierwszy Pixar serwuje nam nietypową, zaskakująco dojrzałą opowieść, która nie tylko bawi, ale też zmusza do kilku refleksji. Ta kapitalna graficznie produkcja powinna przypaść do gustu zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Mimo fantastyczno-szkockiego klimatu filmu, nie sposób nie uśmiechnąć się obserwując niektóre bardziej współczesne odniesienia (vide wiadomość od wiedźmy). Zresztą, same postaci (w szczególności główna bohaterka) są kapitalnie przedstawione i tak życiowe, że każdy rodzić powinien uśmiechnąć się pod nosem przypominając sobie swoje lata nastoletnie i zatrwożyć z myślą o tym, co go czeka z własnymi pociechami. A jako dodatkowy smaczek (dla wytrwałych) polecam oglądanie „Meridy” w wersji oryginalnej. Niepowtarzalny szkocki akcent wszystkich podkładających głos aktorów może śmiało konkurować z akcentami Bunnymunda czy Mikołaja ze „Strażników”.
koniec
30 marca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Miłość w cieniu czerwonej gwiazdy
Sebastian Chosiński

16 X 2019

Jeszcze kilka lat wcześniej, w czasach stalinowskich, taki film, jak „A jeśli to miłość…” Julija Rajzmana, nie mógłby powstać. Radziecka młodzież miała bowiem kochać nade wszystko Partię, Ojczyznę i Josifa Wissarionowicza, a nie siebie nawzajem. Pewne oznaki takiego myślenia można zresztą dostrzec w kreacji postaci dyrektorki szkoły i nauczycielki języka niemieckiego.

więcej »

East Side Story: Latający Kiwaczek na tropie Smoczego Króla
Sebastian Chosiński

13 X 2019

Takiego zagęszczenia gwiazd zagranicznych na metr kwadratowy planu filmowego nie było chyba w rosyjskim (względnie radzieckim) kinie od czasu „Czerwonego namiotu” Michaiła Kałatozowa. Jason Flemyng, Jackie Chan, Arnold Schwarzenegger, Charles Dance, świętej pamięci Rutger Hauer (a to jeszcze wcale nie wszyscy) – uświetnili „Tajemnicę smoczej pieczęci” Olega Stiepczenki, obraz będący kontynuacją głośnego „Wija” sprzed pięciu lat.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Sowiecki marynarz nigdy się nie poddaje!
Sebastian Chosiński

9 X 2019

Prowincjonalna filia mniej cenionej wytwórni filmowej, aktorzy bez znanych nazwisk (i nierzadko po przejściach) oraz drugoligowy reżyser. Jak się okazało, taka właśnie była recepta na największy frekwencyjny sukces w dziejach radzieckiej kinematografii. Brzmi jak żart, lecz to wszystko prawda. „Piratów XX wieku” Borisa Durowa przed upadkiem ZSRR obejrzało bowiem blisko 120 milionów widzów w całym kraju!

więcej »

Polecamy

Dalekowschodnie nauki

Z filmu wyjęte:

Dalekowschodnie nauki
— Jarosław Loretz

Jubileuszowy ptak
— Jarosław Loretz

Jak w plener, to z przyjaciółmi
— Jarosław Loretz

Pamiętajcie o higienie!
— Jarosław Loretz

Dom jak malowanie
— Jarosław Loretz

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Rozbrykana rogacizna
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Karolina Ćwiek-Rogalska, Agnieszka Szady

Różowa i pozytywna!
— Ewa Drab

Społeczeństwo nigdy nie zapomina
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Lepsza od słodyczy
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Grudzień 2012 (DVD i BR)
— Sebastian Chosiński, Krystian Fred, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Dziękuję ci, DreamWorks!
— Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Wrzesień 2012 (kino)
— Ewa Drab, Mateusz Kowalski, Alicja Kuciel, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (kino)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Kiedy matce odbiorą głos…
— Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Jasne oblicze Zła i mroczna strona Dobra
— Sebastian Chosiński

Skazani na śmierć
— Sebastian Chosiński

Spider-Manowie wszystkich wymiarów, łączcie się!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Trzęsienie ziemi
— Kamil Witek

Kiedy matce odbiorą głos…
— Zuzanna Witulska

Anatomia fascynacji
— Urszula Lipińska

Bardzo ponura „Uroczystość”
— Katarzyna Michalak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.