Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Panaceum›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPanaceum
Tytuł oryginalnySide Effects
Dystrybutor Monolith
Data premiery19 kwietnia 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaChanning Tatum, Vinessa Shaw, Rooney Mara, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
[Steven Soderbergh „Panaceum” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przyglądając się bliżej twórczości Stevena Soderbergha, można pomyśleć, że w „Panaceum” reżyser wybrał nośny temat koncernów farmaceutycznych i skutków ubocznych leków, aby przeanalizować go pod względem szkodliwości społecznej. Ale Soderbergh zaskakuje, konstruując swój najnowszy film na wzór thrillera z efektownymi zwrotami akcji, w którym zgrabna intryga wysuwa się na pierwszy plan, wyprzedzając refleksje natury społecznej.

Ewa Drab

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
[Steven Soderbergh „Panaceum” - recenzja]

Przyglądając się bliżej twórczości Stevena Soderbergha, można pomyśleć, że w „Panaceum” reżyser wybrał nośny temat koncernów farmaceutycznych i skutków ubocznych leków, aby przeanalizować go pod względem szkodliwości społecznej. Ale Soderbergh zaskakuje, konstruując swój najnowszy film na wzór thrillera z efektownymi zwrotami akcji, w którym zgrabna intryga wysuwa się na pierwszy plan, wyprzedzając refleksje natury społecznej.

Steven Soderbergh
‹Panaceum›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPanaceum
Tytuł oryginalnySide Effects
Dystrybutor Monolith
Data premiery19 kwietnia 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaChanning Tatum, Vinessa Shaw, Rooney Mara, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Soderbergh pokazuje w „Panaceum” współczesny świat, smutny i szary, oparty na pieniądzach, manipulacji i szybkich rozwiązaniach. W tej rzeczywistości nawet ofiary depresji stanowią żyłę złota, ponieważ nikt nie ma czasu na to, żeby tracić go na walkę z chorobą. Liczą się pośpiech i zysk, przeszkody pokonuje się bez wysiłku, a rezultaty wszystkich działań muszą mieć wymierny charakter. W tak określonych ramach Soderbergh umieszcza historię, która rozpoczyna się niczym krytyka działalności i chciwości koncernów farmaceutycznych. Jednak szybko okazuje się, że reżyser nie zamierza prawić kazań, zresztą podobnie jak w „Contagion – Epidemii strachu”, w którym wnioski samodzielnie miała wyciągnąć publiczność. W „Panaceum” Soderbergh idzie jeszcze dalej, poświęcając potencjalny temat na ołtarzu filmowego suspensu. Wszystko zostaje zatem podporządkowane precyzyjnie skonstruowanej intrydze i odmierzanemu w lekarskich dawkach napięciu.
Początkowo wydaje się, że główną bohaterką jest Emily, młoda kobieta, która czeka na wyjście męża z więzienia. Martin został oskarżony o oszustwa giełdowe i odsiaduje wyrok, ale szybko zbliża się moment, gdy wraca do żony. Wówczas pojawiają się jednak inne problemy: bohaterka zmaga się bowiem z nawrotem depresji. Wjeżdża w ścianę parkingu, zamierzając się w ten sposób na swoje życia, po czym trafia pod opiekę dr Banksa, psychiatry i terapeuty. Po konsultacji z byłą lekarką Emily, dr Siebert, Banks zmienia pacjentce leki, próbując znaleźć idealną kombinację. Jednak gdy depresja ustępuje, zaczynają się fazy lunatykowania i problemów z pamięcią. W czasie nieświadomości Emily zabija swojego męża. Rozpoczyna się dochodzenie. To wtedy okazuje się, że protagonistą nie jest Emily, lecz jej terapeuta, Jonathan Banks.
Soderbergh miarowo, wręcz sennie, rozwija fabułę, prowadząc widza krok po kroczku do – wyglądałoby na to – oczywistych konkluzji. Ale w połowie seansu, gdy wszystko wydaje się ułożone i poukładane, robi zwrot o sto osiemdziesiąt stopni. Jak przystało na klasyczny thriller usypia czujność publiczności w jednych rejonach, aby zintensyfikować poczucie niepokoju i stopniować napięcie w innych. Gdy wydaje się, że wszystko zmierza w określonym kierunku, Soderbergh ożywia akcję i rusza z kopyta w stronę precyzyjnie zaplanowanej intrygi. Ciągle jednak nie wiadomo, czy paranoja i spiski są tylko wytworem wyobraźni dr Banksa, czy mają coś wspólnego z prawdą. Nie tylko idealnie akcentowany scenariusz sprawia, że „Panaceum” łapie drugi oddech. Ogromny wkład w tę historię mają Jude Law wcielający się w Banksa i Rooney Mara jako Emily. On sprawia, że chce się kibicować jego bohaterowi, ona wprowadza do filmu ambiwalencję, która jeszcze bardziej mota w scenariuszu.
Jedynym mankamentem „Panaceum” jest podporządkowanie całości filmowej formie, zupełnie tak, jakby istotą bytu filmu Soderbergha była przynależność gatunkowa, nic innego. Następstwem przywiązania do konwencji jest prześlizgnięcie się po wielu ciekawych tematach, które reżyser jedynie sygnalizuje, takich jak choroby cywilizacyjne, podejście społeczeństwa do depresji, nastawienie na farmakologię czyli szybkie efekty, powstanie społeczeństwa manipulacyjnego. Można jednak powiedzieć, że te deficyty to skutek uboczny wybranej wizji reżyserskiej, a w niektórych sytuacjach zysk przewyższa straty. W przypadku „Panaceum” z pewnością zysk jest duży: to świetnie skonstruowany i wciągający thriller. Miejmy nadzieję, że Soderbergh jednak nie wycofa się z reżyserii.
koniec
22 kwietnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

East Side Story: „Złota Viagra” na męską niedoskonałość
Sebastian Chosiński

19 III 2023

Czosnek uprawiany jest przez ludzi od pięciu tysięcy lat. Jest nie tylko popularną przyprawą, ale przede wszystkim rośliną leczniczą, co dowiodły zresztą badania kliniczne. Przypisuje mu się także nadzwyczajne moce, dzięki którym odstrasza wampiry i czarownice. Czy można zatem dziwić się, że niejednokrotnie stał się również „bohaterem” filmów. Jak chociażby w obyczajowej tragikomedii kazachskiego reżysera Eldara Szybanowa zatytułowanej – adekwatnie do jej treści – „Górski czosnek”.

więcej »

The Last of Us: Odc. 7. Niezapomniana noc w centrum handlowym
Marcin Mroziuk

17 III 2023

Kiedy zastanawiamy się, jak ciężka jest rana Joela i czy Ellie da radę się nim zaopiekować, znienacka otrzymujemy rozbudowaną retrospekcję rozgrywająca się w okresie, gdy dziewczyna uczęszczała jeszcze do szkoły w Bostonie, którą prowadziła FEDRA. No cóż, ta historyjka o dwóch przyjaciółkach mogłaby być nawet interesująca, ale musiałaby się pojawić w innym momencie serialu.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
— Marcin Mroziuk

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.