Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 14 sierpnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Panaceum›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPanaceum
Tytuł oryginalnySide Effects
Dystrybutor Monolith
Data premiery19 kwietnia 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaChanning Tatum, Vinessa Shaw, Rooney Mara, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
[Steven Soderbergh „Panaceum” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Przyglądając się bliżej twórczości Stevena Soderbergha, można pomyśleć, że w „Panaceum” reżyser wybrał nośny temat koncernów farmaceutycznych i skutków ubocznych leków, aby przeanalizować go pod względem szkodliwości społecznej. Ale Soderbergh zaskakuje, konstruując swój najnowszy film na wzór thrillera z efektownymi zwrotami akcji, w którym zgrabna intryga wysuwa się na pierwszy plan, wyprzedzając refleksje natury społecznej.

Ewa Drab

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
[Steven Soderbergh „Panaceum” - recenzja]

Przyglądając się bliżej twórczości Stevena Soderbergha, można pomyśleć, że w „Panaceum” reżyser wybrał nośny temat koncernów farmaceutycznych i skutków ubocznych leków, aby przeanalizować go pod względem szkodliwości społecznej. Ale Soderbergh zaskakuje, konstruując swój najnowszy film na wzór thrillera z efektownymi zwrotami akcji, w którym zgrabna intryga wysuwa się na pierwszy plan, wyprzedzając refleksje natury społecznej.

Steven Soderbergh
‹Panaceum›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPanaceum
Tytuł oryginalnySide Effects
Dystrybutor Monolith
Data premiery19 kwietnia 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaChanning Tatum, Vinessa Shaw, Rooney Mara, Jude Law, Catherine Zeta-Jones
MuzykaThomas Newman
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat, kryminał, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Soderbergh pokazuje w „Panaceum” współczesny świat, smutny i szary, oparty na pieniądzach, manipulacji i szybkich rozwiązaniach. W tej rzeczywistości nawet ofiary depresji stanowią żyłę złota, ponieważ nikt nie ma czasu na to, żeby tracić go na walkę z chorobą. Liczą się pośpiech i zysk, przeszkody pokonuje się bez wysiłku, a rezultaty wszystkich działań muszą mieć wymierny charakter. W tak określonych ramach Soderbergh umieszcza historię, która rozpoczyna się niczym krytyka działalności i chciwości koncernów farmaceutycznych. Jednak szybko okazuje się, że reżyser nie zamierza prawić kazań, zresztą podobnie jak w „Contagion – Epidemii strachu”, w którym wnioski samodzielnie miała wyciągnąć publiczność. W „Panaceum” Soderbergh idzie jeszcze dalej, poświęcając potencjalny temat na ołtarzu filmowego suspensu. Wszystko zostaje zatem podporządkowane precyzyjnie skonstruowanej intrydze i odmierzanemu w lekarskich dawkach napięciu.
Początkowo wydaje się, że główną bohaterką jest Emily, młoda kobieta, która czeka na wyjście męża z więzienia. Martin został oskarżony o oszustwa giełdowe i odsiaduje wyrok, ale szybko zbliża się moment, gdy wraca do żony. Wówczas pojawiają się jednak inne problemy: bohaterka zmaga się bowiem z nawrotem depresji. Wjeżdża w ścianę parkingu, zamierzając się w ten sposób na swoje życia, po czym trafia pod opiekę dr Banksa, psychiatry i terapeuty. Po konsultacji z byłą lekarką Emily, dr Siebert, Banks zmienia pacjentce leki, próbując znaleźć idealną kombinację. Jednak gdy depresja ustępuje, zaczynają się fazy lunatykowania i problemów z pamięcią. W czasie nieświadomości Emily zabija swojego męża. Rozpoczyna się dochodzenie. To wtedy okazuje się, że protagonistą nie jest Emily, lecz jej terapeuta, Jonathan Banks.
Soderbergh miarowo, wręcz sennie, rozwija fabułę, prowadząc widza krok po kroczku do – wyglądałoby na to – oczywistych konkluzji. Ale w połowie seansu, gdy wszystko wydaje się ułożone i poukładane, robi zwrot o sto osiemdziesiąt stopni. Jak przystało na klasyczny thriller usypia czujność publiczności w jednych rejonach, aby zintensyfikować poczucie niepokoju i stopniować napięcie w innych. Gdy wydaje się, że wszystko zmierza w określonym kierunku, Soderbergh ożywia akcję i rusza z kopyta w stronę precyzyjnie zaplanowanej intrygi. Ciągle jednak nie wiadomo, czy paranoja i spiski są tylko wytworem wyobraźni dr Banksa, czy mają coś wspólnego z prawdą. Nie tylko idealnie akcentowany scenariusz sprawia, że „Panaceum” łapie drugi oddech. Ogromny wkład w tę historię mają Jude Law wcielający się w Banksa i Rooney Mara jako Emily. On sprawia, że chce się kibicować jego bohaterowi, ona wprowadza do filmu ambiwalencję, która jeszcze bardziej mota w scenariuszu.
Jedynym mankamentem „Panaceum” jest podporządkowanie całości filmowej formie, zupełnie tak, jakby istotą bytu filmu Soderbergha była przynależność gatunkowa, nic innego. Następstwem przywiązania do konwencji jest prześlizgnięcie się po wielu ciekawych tematach, które reżyser jedynie sygnalizuje, takich jak choroby cywilizacyjne, podejście społeczeństwa do depresji, nastawienie na farmakologię czyli szybkie efekty, powstanie społeczeństwa manipulacyjnego. Można jednak powiedzieć, że te deficyty to skutek uboczny wybranej wizji reżyserskiej, a w niektórych sytuacjach zysk przewyższa straty. W przypadku „Panaceum” z pewnością zysk jest duży: to świetnie skonstruowany i wciągający thriller. Miejmy nadzieję, że Soderbergh jednak nie wycofa się z reżyserii.
koniec
22 kwietnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Peryferia: Odc. 2. Nie ma ucieczki od przeznaczenia
Marcin Mroziuk

12 VIII 2022

Mogłoby się wydawać, że upadek w bezdenną przepaść powinien nieuchronnie zakończyć się śmiercią. Szybko przekonamy się jednak, że w przypadku dziury na polu Abbottów tak się nie dzieje. Nieco więcej na temat właściwości tego niezwykłego obiektu dowiadujemy się dopiero pod koniec odcinka.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zdradzony koniokrad
Sebastian Chosiński

10 VIII 2022

Kirgiski reżyser Bołotbek Szamszyjew zasłynął jako jeden z najwybitniejszych ekranizatorów twórczości swego rodaka Czingiza Ajtmatowa. Mało kto jednak przy tym pamięta, że jego dwa pierwsze filmy pełnometrażowe były easternami. Zaczął od „Wystrzału na przełęczy Karasz” – opowieści o samotnym mścicielu Bachtygule.

więcej »

Lista śmierci: Odc. 5. Wszystko ma swoją cenę
Marcin Mroziuk

8 VIII 2022

Nie jest żadnym zaskoczeniem ani dla widzów, ani dla głównego bohatera, że Steve Horn jest naprawdę doskonale chroniony. Dobranie mu się do skóry wymaga więc długotrwałych przygotowań, a James Reece do ostatniej chwili nie może być pewny, czy jego plan się powiedzie.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
— Marcin Mroziuk

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.