Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Sofia Coppola
‹Bling Ring›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBling Ring
Tytuł oryginalnyThe Bling Ring
Dystrybutor Forum Film
Data premiery21 czerwca 2013
ReżyseriaSofia Coppola
ZdjęciaChristopher Blauvelt, Harris Savides
Scenariusz
ObsadaEmma Watson, Leslie Mann, Taissa Farmiga, Erin Daniels, Israel Broussard, Nina Siemaszko, Katie Chang, Halston Sage, Maika Monroe
MuzykaDaniel Lopatin, Brian Reitzell
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Teledysk do artykułu?
[Sofia Coppola „Bling Ring” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sofia Coppola nakręciła film, z którego nic nie wynika. Niektórzy mogą powiedzieć, że to dobrze, bo przecież nie musi. Mamy wolność wyboru i interpretacji. Jednak reżyserka pod tym pozornym obiektywizmem – potęgowanym jeszcze przez dokumentacyjne wstawki z wypowiedziami bohaterów – wydaje się skrywać potępienie i moralizatorską zaciętość, dużo ostrzejszą od takiej wypowiedzianej wprost.

Karolina Ćwiek-Rogalska

Teledysk do artykułu?
[Sofia Coppola „Bling Ring” - recenzja]

Sofia Coppola nakręciła film, z którego nic nie wynika. Niektórzy mogą powiedzieć, że to dobrze, bo przecież nie musi. Mamy wolność wyboru i interpretacji. Jednak reżyserka pod tym pozornym obiektywizmem – potęgowanym jeszcze przez dokumentacyjne wstawki z wypowiedziami bohaterów – wydaje się skrywać potępienie i moralizatorską zaciętość, dużo ostrzejszą od takiej wypowiedzianej wprost.

Sofia Coppola
‹Bling Ring›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBling Ring
Tytuł oryginalnyThe Bling Ring
Dystrybutor Forum Film
Data premiery21 czerwca 2013
ReżyseriaSofia Coppola
ZdjęciaChristopher Blauvelt, Harris Savides
Scenariusz
ObsadaEmma Watson, Leslie Mann, Taissa Farmiga, Erin Daniels, Israel Broussard, Nina Siemaszko, Katie Chang, Halston Sage, Maika Monroe
MuzykaDaniel Lopatin, Brian Reitzell
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Bling Ring” to historia o amerykańskich nastolatkach, którzy wpadają na pomysł wchodzenia do cudzych domów, kiedy właścicieli nie ma w środku, a byli na tyle nieuważni, żeby zostawić uchylony balkon albo klucz pod wycieraczką. To samo tyczy się aut. Bohaterowie wykorzystują brak wyobraźni właścicieli, żeby zabrać sobie to, co akurat znajduje się w domu czy aucie – pieniądze, torebki, narkotyki. Przez cały film właściwie nie pojawia się pytanie o to, czemu ludzie zostawiają cokolwiek tak drogocennego, na przykład, pod łóżkiem (czy to nie główna nauka płynąca z filmu: celebrities trzymają w pudłach pod łóżkami niezłe pieniądze?). Za głównych bohaterów można by uznać Rebeccę i Marca, ich widzimy na ekranie najczęściej, co nie znaczy, że dowiadujemy się o nich dużo więcej niż o pozostałych bohaterach. Marc dopiero co się przeprowadził i zaczął chodzić do „szkoły dla wyrzutków” (jak mówią o niej bohaterowie), gdzie uczą się dzieci z problemami. Sam chłopak ma kłopoty z samooceną – przynajmniej w deklaracjach – a może i z orientacją seksualną. Właściwie trudno powiedzieć. Wiemy tyle, ile nam opowie. Z obrazków pokazywanych przez Coppolę dowiemy się niewiele więcej (na pewno lubi robić zdjęcia i ma konto na Facebooku, jak zresztą większość bohaterów).
W końcu razem z Rebeccą wpadają na pomysł grasowania po domach celebrytów. Starają się zabrać jak najwięcej, ale nie aż tak dużo, by właściciel zauważył. Wpadają do Paris Hilton, Lidsey Lohan, idolki Rebecci, czy do Orlando Blooma i Mirandy Kerr. Wszędzie udaje im się bez problemu wejść. Tu i ówdzie zostawiają po sobie ślad w postaci nagrań na kamerach bezpieczeństwa. W panoptikum współczesnej „kultury przejrzystości” nie można się ukryć? Ale przecież bohaterowie wcale się nie kryją – wrzucają zdjęcia na FB, fotografują się z ukradzionymi dobrami, pozując w modnych klubach.
Młodzi aktorzy nie mają w tym filmie zbyt wiele do grania. W gruncie rzeczy, „Bling Ring” wypada pod tym względem trochę jak niegrzeczny „High School Musical”. Dziewczęta balansują na granicy okropnej maniery, wybałuszając oczy i bez przerwy popadając w egzaltację. Jedyny ich rówieśnik płci męskiej poza rwaniem włosów z głowy ze zdenerwowania serwuje nam jeszcze – w paradokumentalnych wstawkach – pełne powagi miny osoby dokonującej autoanalizy i składającej samokrytykę. Niespójność obrazu czy przemyślana mozaikowa konstrukcja ilustrująca paradoksy naszej rzeczywistości?
Czy Coppola dokonuje w tym filmie diagnozy pokolenia? Nie sądzę. Pokazuje obrazki wplecione w teledyskowy montaż, zapewnia na samym początku, że film powstał na podstawie prawdziwych wydarzeń (i artykułu w „Vanity Fair”). Ale czy to jest diagnoza, czy raczej pokazanie najbardziej kuriozalnych momentów z życia niezbyt reprezentatywnej grupy bohaterów? Nie budzą oni sympatii, tak samo jak ich otoczenie. Relacjom między postaciami brakuje głębi, rodzice bohaterów są albo nieobecni w całej opowieści, albo narysowani bardzo grubą kreską. Najlepszym tego przykładem jest zwariowana matka jednej z bohaterek, fanatyczna wyznawczyni New Age. Oparcie filmu na śledzeniu sprawców bez pokazania ofiar sprawia, że nie wiadomo, kto ma budzić współczucie – okradani bogacze czy zmanierowane nastolatki? A może nikt nie ma budzić w nas żadnego uczucia, mamy wyjść z seansu zastanawiając się nad idiotycznymi poczynaniami bohaterów, którzy chyba chcieliby być zagubieni, czy uchodzić za zagubionych, ale jednak nie są? I czy wynika to z braków w scenariuszu, czy jest zaplanowanym krokiem reżyserki i scenarzystki? Przychylałabym się do wersji pierwszej.
koniec
20 czerwca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 2. To dopiero początek koszmaru
Marcin Mroziuk

3 XII 2021

Kiedy Mark Hess wytrwale podąża tropem, który inni uznali za błędny, wprawdzie nie mamy pewności, czy uda mu się rzeczywiście odkryć coś istotnego, ale za to oczywiste się dla nas staje, czemu nie najlepiej dogaduje się on z przełożonymi.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Czerwiec 2013 (3)
— Jarosław Loretz, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Quo vadis, Coppolo?
— Joanna Pienio

Moleskine: Wysmakowane ciasteczka
— Dominik Herman

Echo pustych komnat
— Ewa Drab

Na ekranach: Marzec 2004
— Tomasz Kujawski, Jacek Łaszcz, Eryk Remiezowicz, Konrad Wągrowski

Zrozumienie doskonałe
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Teatr mój widzę ogromny
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Kujawski swing
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Wszystko będzie dobrze?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

O Dannym Collinsie to piosenka
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Mafia w rytmie disco
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Czy chrzcić Marsjan?
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Dokąd oczy poniosą, a scenariusz pozwoli
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Tabula rasa
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Porażki i sukcesy 2014
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Jarosław Robak, Grzegorz Fortuna, Jacek Walewski, Konrad Wągrowski, Krystian Fred, Kamil Witek, Miłosz Cybowski, Adam Kordaś

Truskawki zamiast armat!
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.