Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Peter Stebbings
‹Defendor›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDefendor
ReżyseriaPeter Stebbings
ZdjęciaDavid Greene
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Elias Koteas, Michael Kelly, Sandra Oh, Kat Dennings, Clark Johnson, Lisa Ray, Alan C. Peterson, Kristin Booth
MuzykaJohn Rowley
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania101 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Superbohaterowie na Transatlantyku: Defendor
[Peter Stebbings „Defendor” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Defendor” to film superbohaterski z popularnego dziś nurtu rewizjonistycznego: a co by było, gdyby w naszym świecie ktoś uwierzył w komiksowe fabuły, ubrał się w kostium i sam zaczął naśladować superherosów, nie mając jednakże żadnych supermocy?

Konrad Wągrowski

Superbohaterowie na Transatlantyku: Defendor
[Peter Stebbings „Defendor” - recenzja]

„Defendor” to film superbohaterski z popularnego dziś nurtu rewizjonistycznego: a co by było, gdyby w naszym świecie ktoś uwierzył w komiksowe fabuły, ubrał się w kostium i sam zaczął naśladować superherosów, nie mając jednakże żadnych supermocy?

Superbohater niejedno ma imię. Na tegorocznym festiwalu Transatlantyk zobaczymy sekcję filmów poświęconych niestandardowym opowieściom o zamaskowanych herosach. Esensja objęła nad sekcją patronat medialny, a my w recenzjach przybliżamy Wam prezentowane tytuły.

Peter Stebbings
‹Defendor›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDefendor
ReżyseriaPeter Stebbings
ZdjęciaDavid Greene
Scenariusz
ObsadaWoody Harrelson, Elias Koteas, Michael Kelly, Sandra Oh, Kat Dennings, Clark Johnson, Lisa Ray, Alan C. Peterson, Kristin Booth
MuzykaJohn Rowley
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA, Wielka Brytania
Czas trwania101 min
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Defendor” to raczej słabo znany, choć wart uwagi reżyserski debiut filmowy Petera Stebbingsa, raczej znanego z występów aktorskich w serialach TV. Tytułowy bohater, grany przekonująco przez Woody’ego Harrelsona uważa się za supebohatera, którego misją jest walka ze złem, symbolizowanym przez mrocznego Kapitana Industry. W rzeczywistości Artur Poppington (bo tak brzmi jego właściwe imię) jest zwykłym pracownikiem budowlanym, człowiekiem o problemach psychicznych, mentalności dziecka, mieszającym fikcję z rzeczywistością. W trakcie filmu, w rozmowach z psychiatrą (Sandra Oh), która ma ocenić poziom niebezpieczeństwa pacjenta po jednej z jego „akcji” poznajemy traumy Artura, które doprowadziły go do obecnej sytuacji.
Artur działa w sposób nieskomplikowany – nosi dość kuriozalny kostium domowej roboty, nie ma żadnych mocy, nie ma żadnych specjalnych umiejętności, a główną metodą walki jest wysyłanie na przeciwników… rozwścieczonych pszczół. Defendor szuka oczywiście dla siebie misji, łatwo jednak nim manipulować, co właśnie robi młoda prostytutka Kat, którą on sam uznaje za wcielenie Lois Lane. Skierowany przez dziewczynę rozpoczyna walkę z lokalnym serbskim szefem mafii i skorumpowanym policjantem Dooneyem (w tej roli Elias Koteas). To oczywiście złoczyńcy małej skali, ale rzec można – jaki superbohater, takie arcyłotry.
Wbrew pozorom, mimo pierwotnych skojarzeń z „Kick-Ass” (zwłaszcza w początkowych scenach, gdy bohater zostaje w pierwszej scenie solidnie pobity, nie mając jednakowoż odporności na ból), „Defendor” nie jest ani parodią ani pastiszem gatunku. Nie jest również – a przynajmniej jest w bardzo małym stopniu – komedią. To kino w gruncie rzeczy całkiem poważne, dość ponure, badające jak może spełnić się superbohaterski mit w naszej smutnej rzeczywistości (smutnej, bo widać, że w miasteczku szaleje przestępczość i korupcja). Odpowiedź jest niejednoznaczna. Artur kieruje się fałszywymi przesłankami – wierzy, że lokalny szef mafii jest Kapitanem Industry, odpowiedzialnym ze śmierć jego matki (w trakcie filmu dowiadujemy się, co naprawdę stało się z matką bohatera i w jaki sposób wymyślił sobie takiego arcywroga), ale jednak walczy z autentycznym złem. Jest umysłowo upośledzony, ale kieruje się słusznymi wartościami, czym potrafi ująć nie tylko swego jedynego przyjaciela z budowy, ale także sprowadzić Kat na dobrą drogę. Jego sposoby działania są kuriozalne, jego moce nie istnieją, jego los jest w zasadzie przesądzony, ale już sama jego działalność może przebudzić ludzi i pokazać im, że warto brać sprawy we własne ręce. Stebbings w swym filmie stara się powiedzieć, że choć komiksowe fabuły dalekie są od wiarygodności i prawdopodobieństwa, to istotny jest sam mit superbohatera, mit, który trzeba wciąż podtrzymywać, bo pokazuje ludziom właściwy kierunek, choć niekoniecznie wymagający zakładania pelerynek i ruszania nocą do walki ze złem.
koniec
31 lipca 2013

Komentarze

31 VII 2013   14:48:20

"Artur kieruje się fałszywymi przesłankami – wierzy, że lokalny szef mafii jest Kapitanem Industry, odpowiedzialnym ze śmierć jego matki (w trakcie filmu dowiadujemy się, co naprawdę stało się z matką bohatera i w jaki sposób wymyślił sobie takiego arcywroga), ale jednak walczy z autentycznym złem."

Autor chyba źle zrozumiał dialog albo dwuznaczność. Captain of the Industry to amerykański idiom na elitę przemysłu. Używany jest również w zupełnie nieheroicznych sprawach.

31 VII 2013   20:48:52

Autor bardzo dobrze zrozumiał dialog albo dwuznaczność, ale nie chciał zdradzać pointy filmu.

31 VII 2013   20:52:07

SPOILERS BE HERE: Defendor uważa, że odpowiedzialny za śmierć jej matki jest tajemniczy Kapitan Industry - wiedzę swą czerpię z wypowiedzi własnego ojca, który właśnie tak niegdyś powiedział, mając na myśli wspomnianą elitę przemysłu. Co nie zmienia faktu, że Defendor postrzega to w sposób dosłowny, jako imię jakiegoś konkretnego superwroga.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Miłość i rewolucja na lodzie
Sebastian Chosiński

17 X 2021

Polski dystrybutor nie byłby sobą, gdyby wprowadzając ten film do oferty Netflixa, nie zmienił jego tytułu. Zamiast oryginalnych (w podwójnym tego słowa znaczeniu) „Srebrnych łyżew” mamy komercyjnie brzmiący „Zimowy romans”. I chociaż wszystko – w teorii – się zgadza, to jednak film Michaiła Łokszyna nie zasługuje na to, by postrzegać go jedynie w kategoriach obrazu miłosnego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: O jeden ząb za daleko
Sebastian Chosiński

13 X 2021

W normalnym kraju człowiek z trzydziestoma trzema zębami wybrałby się do dentysty i poprosił go o usunięcie nadmiarowego trzonowca (kła albo siekacza). W Związku Radzieckim ktoś taki mógł stać się sensacją naukową i celebrytą. Przynajmniej tak to sobie wyobrażał Gieorgij Danielija, który na podstawie tych domysłów zbudował oś fabularną „nienaukowo-fantastycznej” (jak poinformowano w napisach) komedii… „Trzydzieści trzy”.

więcej »

East Side Story: Z rodziną najlepiej wychodzi się na…
Sebastian Chosiński

10 X 2021

Co byście zrobili, dowiedziawszy się, że zostało Wam kilka bądź kilkanaście miesięcy życia? Część osób zapewne doszłaby do wniosku, że to najlepszy moment na spełnienie swego największego, skrytego dotąd marzenia. W takiej właśnie sytuacji znajduje się główny bohater „Krewnych” – komediodramatu Ilji Aksionowa – który rusza w podróż, aby… To będzie zaskoczenie!

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Dokumenty superbohaterskie
— Konrad Wągrowski

Alter Egos
— Konrad Wągrowski

Special
— Konrad Wągrowski

Super
— Konrad Wągrowski

Griff the Invisible
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.