Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 31 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Gore Verbinski
‹Jeździec znikąd›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJeździec znikąd
Tytuł oryginalnyThe Lone Ranger
Dystrybutor Disney
Data premiery19 lipca 2013
ReżyseriaGore Verbinski
ZdjęciaBojan Bazelli
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Helena Bonham Carter, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Barry Pepper, Ruth Wilson, James Badge Dale, James Frain
MuzykaJack White
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
[Gore Verbinski „Jeździec znikąd” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nowy „Jeździec znikąd” to dziwny film. Niby western, ale z elementami baśni, a nawet horroru (króliki…), niby beztroska przygodówka, ale z bardzo ponurymi wtrętami. Tonto wcale nie jest Sparrowem, zaś prawnik-idealista to postać w swej istocie irytująca, lecz mimo wszystko sympatyczna. Natomiast sceny akcji zadowolą najwybredniejszego nawet wielbiciela komedii sensacyjnych.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdyby Tarantino pracował u Disneya
[Gore Verbinski „Jeździec znikąd” - recenzja]

Nowy „Jeździec znikąd” to dziwny film. Niby western, ale z elementami baśni, a nawet horroru (króliki…), niby beztroska przygodówka, ale z bardzo ponurymi wtrętami. Tonto wcale nie jest Sparrowem, zaś prawnik-idealista to postać w swej istocie irytująca, lecz mimo wszystko sympatyczna. Natomiast sceny akcji zadowolą najwybredniejszego nawet wielbiciela komedii sensacyjnych.

Gore Verbinski
‹Jeździec znikąd›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
60,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJeździec znikąd
Tytuł oryginalnyThe Lone Ranger
Dystrybutor Disney
Data premiery19 lipca 2013
ReżyseriaGore Verbinski
ZdjęciaBojan Bazelli
Scenariusz
ObsadaJohnny Depp, Helena Bonham Carter, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Barry Pepper, Ruth Wilson, James Badge Dale, James Frain
MuzykaJack White
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
WWW
Gatunekakcja, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Opowieść o zamaskowanym stróżu prawa na białym koniu to jedna z ikon amerykańskiej popkultury, uwieczniona we wszystkich rodzajach twórczości - od słuchowiska radiowego po komiks. Największe tryumfy święciła w latach 30-50 XX wieku, a odniesienia i cytaty do dziś można znaleźć w wielu miejscach, na przykład w „Dilbercie” („Adios, Tonto, razem ze swoim koniem”) albo filmie „RED 2” (John Malkovich w jednej z pierwszych scen zwraca się do Bruce’a Willisa per „Kemosabe”).
W najnowszym „Jeźdźcu znikąd” fabuła ujęta jest w ramy opowieści snutej dziecku przez starca, co natychmiast kojarzy się z „Narzeczoną księcia”, jednak u Verbinskiego przejścia z jednego planu na drugi zrobione są z większym wdziękiem. Taka kompozycja ma niewątpliwie za zadanie zdystansować widza do tego, co ogląda, bo wszak wiekowy narrator ma prawo nieco koloryzować, mieszać chronologię czy pomijać drobne szczegóły. A koloryzuje, i to w sposób, który samego pana Zagłobę odesłałby ze wstydem do kąta. Ku własnemu zdziwieniu, kupiłam bez zastrzeżeń wszystko, nawet mięsożerne króliki i konia na dachu budynku, nie mówiąc już o wydobywaniu srebra w postaci elegancko wypolerowanych samorodków. Zaś ułamek sekundy, w którym przenikają się oba plany – zwróćcie baczną uwagę na scenę przy wykopanych grobach – wręcz mnie zachwycił. Momentami miałam wrażenie oglądania jakiejś onirycznej wizji, co potęgowane było nienaturalnie wypłowiałymi kolorami i wysmakowaną kompozycją niektórych ujęć.
Co sprawiło, że do tego stopnia wsiąkłam w opowiadaną historię? Na pewno duża w tym zasługa aktorów – i nie mam na myśli jakichś szczególnie wybitnych kreacji, ale raczej coś na kształt ogólnej charyzmy, „emanacji Mocy”, jak mawia jedna moja przyjaciółka. Postaci w tym filmie są kwintesencją westernowych klisz (Przyjazna Burdelmama, Twarda Osadniczka, Knujący Korporacjonista) i jako takie podane są przekonująco. Tytułowy bohater jest irytujący w swym naiwnie idealistycznym podejściu do życia, ale Armie Hammer gra tę irytującość z sercem. Z kolei Tonto wygląda bardziej jak wyobrażenie Karola Maya o „szlachetnym dzikusie” niż jak realna osoba, szczególnie, że schowany jest pod makijażem, który niemal zaciera mu rysy twarzy. Ale robi dokładnie to, co „powinien” robić westernowy Indianin: ma kamienną minę i wypowiada się lakonicznie oraz nieco wzniośle (z tym ostatnim polski tłumacz nieco sobie poszalał) i tylko w jednej ze scen na dachu jadącego pociągu zostaje przywołany duch kapitana Jacka Sparrowa, kiedy Tonto przez chwilę porusza się w charakterystyczny sposób.
Swoją drogą, wątki indiańskie w westernach rzadko bywają radosne, ale w tym filmie wypadły porażająco ponuro na skutek kontrastu z radosną i nieco absurdalną przygodowością głównej fabuły. Może „radosną” to niepasujące stwierdzenie w kontekście tragedii, jakich doświadczyli obaj bohaterowie, ale po wyjściu z kina ma się w pamięci głównie szaloną finałową galopadę koni i pędzących pociągów do wtóru uwertury z „Wilhelma Tella” (wykorzystywanej również w najstarszych przygodach Lone Rangera), a nie masakrę całego plemienia. Gdyby Tarantino kręcił filmy dla Disneya, całościowy efekt mógłby być nieco podobny.
koniec
5 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Basmacz zły i basmacz dobry
Sebastian Chosiński

29 III 2023

W drugim odcinku nakręconego w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku miniserialu historyczno-rewolucyjnego Uczkuna Nazarowa „Było to w Kokandzie” akcja zagęszcza się. Z jednej strony do walki o miasto przystępują fundamentalistyczni basmacze, z drugiej – bronią go oddziały bolszewickie. Zaskakująco bierną postawę zachowują natomiast przedstawiciele Autonomii Turkiestańskiej, którzy, jak można było wnioskować z treści poprzedniej części, znajdowali się w najlepszym położeniu.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 8. Mroczne echo przeszłości
Marcin Mroziuk

27 III 2023

Po tym, jak wychodzi na jaw, że zabójca fleur-de-lis pierwszą kobietę zabił przed trzydziestu laty w Ourense, oczywiście konieczne jest podążenie przez Marinę tym nowym tropem. Co istotne, w odcinku tym nie tylko poznajemy rozwiązanie tej zagadki kryminalnej, ale możemy też liczyć na sporo emocji w związku z działaniami głównej bohaterki.

więcej »

East Side Story: Ból fantomowy
Sebastian Chosiński

26 III 2023

To, jak do tej pory, jedyny taki film w dorobku Akana Satajewa – współczesny thriller psychologiczny, któremu blisko do inspiracji dokonaniami Kanadyjczyka Denisa Villeneuve’a. „Samotna” (względnie „Ona”) to historia kobiety, która próbuje poradzić sobie z traumą. A wszystko to sfilmowane zostało w futurystycznie wyglądającym centrum Astany.

więcej »

Polecamy

Pieczęć średniego zapieczętowania

Z filmu wyjęte:

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Marzec 2014 (1)
— Miłosz Cybowski, Konrad Wągrowski

Sztorm
— Ewa Drab

Piraci wszystkich krajów…
— Marcin Łuczyński

Stukadełko w umrzyka skrzyni
— Marcin Łuczyński

Miej serce i patrzaj w serce
— Ewa Drab

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: Piraci z Karaibów. Klątwa Czarnej Perły
— Konrad Wągrowski

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Chała z Karaibów
— Marta Bartnicka

Powiew przygody
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Coperdzikon
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oko podarowane przez wilka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dżungla w browarze i burza w bramie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Malarka na walizkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stawka większa niż qilin
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Piękna-chan i Bestia-kun
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hej ho, przez dżunglę by się szło
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Osobno, ale razem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magiczny matriarchat małomiasteczkowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.