Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Wielki Liberace›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielki Liberace
Tytuł oryginalnyBehind the Candelabra
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery29 listopada 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman, Eddie Jemison, Randy Lowell, Tom Roach, Shamus Cooley, John Smutny, Jane Morris
MuzykaMarvin Hamlisch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
Gatunekbiograficzny, dramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
[Steven Soderbergh „Wielki Liberace” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W 1989 roku Steven Soderbergh zadebiutował filmem „Seks, kłamstwa i kasety video” i na zawsze zmienił oblicze amerykańskiego kina niezależnego. Po prawie 25 latach żegna się z filmem, który znów okazał się zbyt kontrowersyjny dla Hollywood.

Marta Bałaga

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
[Steven Soderbergh „Wielki Liberace” - recenzja]

W 1989 roku Steven Soderbergh zadebiutował filmem „Seks, kłamstwa i kasety video” i na zawsze zmienił oblicze amerykańskiego kina niezależnego. Po prawie 25 latach żegna się z filmem, który znów okazał się zbyt kontrowersyjny dla Hollywood.

Steven Soderbergh
‹Wielki Liberace›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielki Liberace
Tytuł oryginalnyBehind the Candelabra
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery29 listopada 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman, Eddie Jemison, Randy Lowell, Tom Roach, Shamus Cooley, John Smutny, Jane Morris
MuzykaMarvin Hamlisch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
Gatunekbiograficzny, dramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Steven Soderbergh zrobił więcej „ostatnich” filmów niż Barbra Streisand pożegnalnych koncertów. Ten niezwykle płodny reżyser amerykański ma w swoim dorobku między innymi niskobudżetową psychodramę („Seks, kłamstwa i kasety video”), jeden z największych sukcesów komercyjnych ostatnich lat (trylogia „Ocean’s Eleven”), dramat o męskich striptizerach (Magic Mike) a nawet film akcji z udziałem zdobywczyni nagrody im. Chucka Norrisa Giny Carano („Ścigana”). W wywiadach podkreśla, że na każdy film zrobiony pod dyktando producentów odpowiada kolejnym, który kręci wyłącznie dla siebie. Wygląda na to, że tym razem udało mu się zrobić film dla wszystkich.
Na bohatera swojego ostatniego, zrealizowanego dla HBO obrazu wybrał kontrowersyjną postać amerykańskiego showmana Liberace (co ciekawe, matka pianisty była polskiego pochodzenia i to jej zawdzięczał swojsko brzmiące imię Władziu). Film narobił szumu w Cannes głównie za sprawą homoseksualnych scen w wykonaniu dwóch jak najbardziej heteroseksualnych gwiazd kina, Matta Damona i Michaela Douglasa. Warto go jednak zobaczyć nie tylko z niezdrowej ciekawości.
„Behind the Candelabra” nie jest klasycznym filmem biograficznym. Zamiast pokazać trwającą prawie 40 lat błyskotliwą karierę Liberace’a Soderbergh skupia się na burzliwym związku pomiędzy artystą a Scottem Thorsonem, który ten ostatni opisał w autobiograficznej książce.
W poprzednim filmie Soderbergha, „Panaceum”, wątek homoseksualny został pokazany w tak schematyczny sposób, że podczas tegorocznego festiwalu w Berlinie wywołał wybuchy śmiechu. Tym bardziej zaskakujące jest więc to, że mimo niezwykle ekscentrycznych bohaterów (Liberace słynął z pełnych przepychu kostiumów i stylizacji) ich relacja przekonuje i wzrusza. Gdy zapomni się o Rolls-Royce’ach i strusich piórach pozostaje prawda o wieloletnim związku dwóch ludzi, od pierwszych romantycznych momentów po późniejsze kryzysy, zdrady i wreszcie bolesne rozstanie w świetle wzajemnych pretensji.
Reżyser usuwa się tu w cień pozwalając w pełni zabłysnąć scenariuszowi Richarda LaGravenese’a oraz parze swoich aktorów. Bo nie da się ukryć, że „Behind the Candelabra” to film aktorski, pojedynek na dwie zupełnie inne, ale równie przekonywujące kreacje.
Michael Douglas poznał Liberace’a osobiście, podobno to właśnie wyjątkowo udana parodia pianisty w jego wykonaniu zachęciła Soderbergha do obsadzenia aktora. Mimo że rola zdecydowanie odstaje od emploi, do którego zdążył nas przyzwyczaić, Douglas dawno już nie miał takiego pola do popisu. Jego Liberace to postać rozkwitająca na scenie, z rozkoszą pławiąca się w luksusie i za wszelką cenę usiłująca ocalić swój jakże fałszywy wizerunek. Gdy w jednej ze scen filmu Scott po raz pierwszy widzi go bez peruki, w której nawet sypia, wreszcie dostrzegamy w niezmordowanym performerze starego, zmęczonego człowieka.
Rola Douglasa, jakkolwiek spektakularna, jest obliczona na to by robić wrażenie i wygrywać nagrody. Tak jak w życiu, na tle jego Liberace’a wszystko może wydawać się blade. Jednak Matt Damon wychodzi z tego pojedynku obronną ręką. To tak naprawdę jego historia, to jemu udaje się w przekonywujący sposób pokazać transformację z nieśmiałego chłopca z prowincji w zdeformowanego operacjami plastycznymi utrzymanka (Liberace namówił Thorsona do zabiegu, aby wyglądał bardziej jak…on). Jego rola jest wyciszona, tym większe wrażenie robi więc wybuch spowodowany strachem przed opuszczeniem i zostaniem z niczym.
Liberace na fortepianie zawsze stawiał świecznik. Na potrzeby publiczności stawał się innym człowiekiem, radosnym pianistą, uwodzicielem kobiet przechwalającym się swoimi fikcyjnymi podbojami. Jednak Soderbergha bardziej interesuje to, co znajdowało się „za” świecznikiem, za zamkniętymi drzwiami jego luksusowego domu gdzie stworzył sobie bezpieczną enklawę gdzie mógł otwarcie być sobą. Wśród fanek Liberace’a znajdowały się głównie starsze kobiety, którym przez myśl nie przeszłoby prawdziwe oblicze idola. „Ludzie widzą to, co chcą zobaczyć” mówi w pewnym momencie do skrępowanego obecnością pokojówki Scotta.
Liberace zmarł w 1987 na AIDS. Nigdy nie zadeklarował publicznie swojej orientacji i do końca zaprzeczał jakoby z Thorsonem łączyło go cokolwiek poza towarzyską znajomością.
koniec
22 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 9. Pionki na szachownicy przeznaczenia vel psychohistorii
Marcin Mroziuk

22 IX 2023

Chociaż z dużym zainteresowaniem obserwujemy, jak konflikt na Terminusie osiąga punkt kulminacyjny, to niestety w jego finałowej scenie otrzymujemy – niemal dosłownie – deus ex machina. Nic dziwnego, że na tym tle zdecydowanie lepiej wypada wątek rozgrywki między Świtem i Zmierzchem, która także wkracza w decydująca fazę.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Film o ludziach
— Marta Bałaga

Sztuka patrzenia
— Marta Bałaga

No to jak towarzysze, pomożecie? Pomożemy!
— Marta Bałaga

Nigdy nie rozmawiaj z nieznajomym
— Marta Bałaga

Potężna jest miłość matki
— Marta Bałaga

Piękna i szalona
— Marta Bałaga

Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga

Wybaw nas od złego
— Marta Bałaga

Pchła Szachrajka
— Marta Bałaga

Ukryte pragnienia
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
— Marcin Mroziuk

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Zrobieni w jajo… Faberge
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.