Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jonathan Glazer
‹Pod skórą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod skórą
Tytuł oryginalnyUnder the Skin
ReżyseriaJonathan Glazer
ZdjęciaDaniel Landin
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Antonia Campbell-Hughes, Paul Brannigan, Krystof Hádek, Scott Dymond, Joe Szula, Michael Moreland
MuzykaMica Levi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania108 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wenecja 2013: Obcy wśród nas
[Jonathan Glazer „Pod skórą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Under The Skin” Jonathana Glazera jest adaptacją powieści Michela Fabera o tym samym tytule. W przeciwieństwie do pierwowzoru, którego treść do złudzenia przypomina pierwszy film Petera Jacksona, kultowy „Zły smak”, film Glazera niewiele wyjaśnia. Większość pytań reżyser pozostawia bez odpowiedzi.

Marta Bałaga

Wenecja 2013: Obcy wśród nas
[Jonathan Glazer „Pod skórą” - recenzja]

„Under The Skin” Jonathana Glazera jest adaptacją powieści Michela Fabera o tym samym tytule. W przeciwieństwie do pierwowzoru, którego treść do złudzenia przypomina pierwszy film Petera Jacksona, kultowy „Zły smak”, film Glazera niewiele wyjaśnia. Większość pytań reżyser pozostawia bez odpowiedzi.

Jonathan Glazer
‹Pod skórą›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPod skórą
Tytuł oryginalnyUnder the Skin
ReżyseriaJonathan Glazer
ZdjęciaDaniel Landin
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Antonia Campbell-Hughes, Paul Brannigan, Krystof Hádek, Scott Dymond, Joe Szula, Michael Moreland
MuzykaMica Levi
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiWielka Brytania
Czas trwania108 min
WWW
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Gdy opadły emocje związane z tym, czy grająca główną rolę Scarlett Johansson rzeczywiście wystąpiła w filmie nago, można wreszcie spokojnie przyznać, że „Under The Skin” broni się jako udany eksperyment. Choć nie należy szafować tym określeniem, film ma z pewnością potencjał kultowy, zawarte w nim niedopowiedzenia zachęcą do długich dyskusji i snucia teorii na temat ich potencjalnego znaczenia.
Pozornie mamy do czynienia ze stosunkowo prostą fabułą; piękna, czarnowłosa kobieta jeździ bez celu po mieście. Wydaje się zagubiona w nieznanym sobie miejscu, zaczepia przypadkowych przechodniów za każdym razem pytając o inny cel. Jest jasne, że nie interesuje jej dotarcie w określone miejsce, ale zatrzymywane osoby, z którymi stara się nawiązać rozmowę. W ślad za nią i napotkanymi na drodze autostopowiczami podąża tajemniczy motocyklista.
Scarlett Johansson zasłynęła ostatnio rolą Czarnej Wdowy w przeboju kasowym„The Avengers”, to zabawny zbieg okoliczności, bo w filmie Glazera jest właśnie morderczą kusicielką. Nie wiemy, czemu uwodzi przypadkowo spotkanych mężczyzn, ani jaki spotyka ich los. Na pewno jest on nie do pozazdroszczenia.
Sceny, w których doprowadza ich do zagłady to najlepsze momenty filmu. Wybrane przez nią ofiary powoli pochłania dziwna, czarna ciecz, towarzyszy temu przejmujący motyw przewodni skomponowany przez Micachu, artystkę eksperymetalną znaną także jako Mica Levi. To bardzo atmosferyczne, hipnotyzujące ujęcia.
Gdy akcja rozgrywa się na powierzchni, robi się trochę gorzej. „Under The Skin” w dużej mierze kręcono za pomocą ukrytych kamer, tak małych, że trzeba było je skonstruować specjalnie na potrzeby filmu. Zamierzeniem Glazera było pokazanie prawdziwego świata bez statystów, aktorów, scenografii. Nie mógł być on sztucznie skonstruowany, ale, jak zauważył producent filmu James Wilson, obserwowany w stylu dokumentalnym. To interesujące podejście, ale na ekranie nie zawsze się sprawdza; szkockim amatorom grającym u boku Johansson brakuje naturalności, wydają się niecierpliwie czekać, aż zza rogu wyskoczy Ashton Kutcher.
„Myślę, że to, co mnie zafascynowało w powieści to historia tej istoty, pomysł, żeby spojrzeć na świat oczami Obcego. Właśnie to wznieciło we mnie iskrę” – powiedział dziennikarzom reżyser.
Scarlett Johansson nie gra pełnokrwistej postaci, zachowaniem przypomina trochę robota. Rola stanowiła dla niej spore wyzwanie, znalezienie właściwego podejścia zajęło jej wiele tygodni: „To bardzo nietypowa rola, nie ma się tu do czynienia z osobą, ale z Czymś. A jak zagrać Coś?” Jej twarz nie wyraża żadnych emocji, ruchy są sztywne i mechaniczne. To bardzo fizyczna rola, zmuszająca ją do przekazywania wszystkiego wyłącznie za pomocą języka ciała. Na jej tle gadatliwi Szkoci, choć niegrzeszący urodą, wręcz tryskają życiem.
Na pytanie o poruszane w filmie zagadnienia Glazer odparł z przekąsem: „seks, miłość, życie, śmierć.” Najważniejsze nie są tu zadawane pytania ani udzielane odpowiedzi, tylko kreowana atmosfera. Reżyser postanowił nie wyjaśniać widzom zbyt dużo i film bardzo dobrze na tym wychodzi, zamiast fabuły wywołującej pełen politowania uśmiech daje nam poczucie tajemnicy. Czasem niewiedza rzeczywiście jest błogosławieństwem.
koniec
9 września 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Devs: Odc. 5. Różne punkty na osi czasu
Marcin Mroziuk

24 I 2022

Wprawdzie w tym odcinku akcja niespecjalnie posuwa się do przodu, ale za to zyskujemy sporo nowych informacji na temat kluczowych postaci. Dość niespodziewanie na pierwszy plan wybija się zaś Katie, która dotychczas pozostawała w cieniu Foresta.

więcej »

East Side Story: Alkoholowy szamański trans
Sebastian Chosiński

23 I 2022

Bohaterką kolejnego wyśmienitego filmu urodzonego i tworzącego w Jakucji reżysera Dmitrija Dawydowa jest kobieta, która w mieszkańcach wsi wzbudza strach, pogardę i obrzydzenie. A jednak to do niej przychodzą, kiedy ich bliskim nie są w stanie pomóc wykwalifikowani lekarze. Wtedy przestaje być tytułowym „Straszydłem”, a staje się ich ostatnią deską ratunku.

więcej »

Devs: Odc. 4. Teoria i praktyka
Marcin Mroziuk

22 I 2022

Jak można się było spodziewać, nie wszyscy w Amayi przestrzegają zakazu podglądania przyszłości. Teraz będziemy się więc zastanawiać, czy naprawdę musi się ziścić to, co zobaczył Forrest.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Pani Zemsta
— Marta Bałaga

W drodze
— Marta Bałaga

Ze szkoły drukarskiej na festiwal w Wenecji
— Marta Bałaga

Samotność w wielkim mieście
— Marta Bałaga

Umarli milczą
— Marta Bałaga

Happy Ending
— Marta Bałaga

Mała najbliższa ojczyzna
— Marta Bałaga

Ladies Punk
— Marta Bałaga

Anarchy in Sweden
— Marta Bałaga

Złoty Lew dla „Sacro GRA”

Tegoż twórcy

Suita z lekka nieprzyzwoita
— Jarosław Loretz

Bestia dopadnie każdego
— Michał Chaciński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.