Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

J.C. Chandor
‹All Is Lost›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll Is Lost
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJ.C. Chandor
ZdjęciaFrank G. DeMarco, Peter Zuccarini
Scenariusz
ObsadaRobert Redford
MuzykaAlex Ebert
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

4. American Film Festival: Stary człowiek i morze
[J.C. Chandor „All Is Lost” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
We Wrocławiu rozpoczął się 4. American Film Festival. W pierwszej relacji recenzujemy "All Is Lost" z Robertem Redfordem, w roli samotnego żeglarza w starciu z siłami natury.

Kamil Witek

4. American Film Festival: Stary człowiek i morze
[J.C. Chandor „All Is Lost” - recenzja]

We Wrocławiu rozpoczął się 4. American Film Festival. W pierwszej relacji recenzujemy "All Is Lost" z Robertem Redfordem, w roli samotnego żeglarza w starciu z siłami natury.

J.C. Chandor
‹All Is Lost›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAll Is Lost
Dystrybutor UIP
ReżyseriaJ.C. Chandor
ZdjęciaFrank G. DeMarco, Peter Zuccarini
Scenariusz
ObsadaRobert Redford
MuzykaAlex Ebert
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania106 min
Gatunekakcja, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
J.C. Chandor wyjmuje z samotności człowieka wszystko co najlepsze. Mieszając ból i cierpienie z niezłomnością i hartem ducha stawia pomnik ludzkiej woli przetrwania. W przeciwieństwie jednak do „Cast Away: Poza światem” Zemeckisa unika zgranych chwytów, od początku emocjonalnie wiążących widza z losem głównego bohatera. Na tyle sprawnie, że nawet jeśli nie znamy imienia mężczyzny i motywacji samotnego rejsu, w walce o ratunek kibicujemy mu z całych sił.
Gdy mała żaglówka uderza w dryfujący kontener oznacza to tylko zapowiedź sporych kłopotów. Łódź momentalnie przecieka, sprzęt do nawigacji i komunikacji ulega zniszczeniu. W jednej chwili wiekowy żeglarz-amator zostaje sam na otwartym morzu. Zagubiony w niezrozumiałych mapach i otoczony niekończącym się horyzontem, na którym widać jedynie majaczącą się w oddali burzę.
Mam wrażenie, że gdyby „All is Lost” nakręcono kilkanaście lat wcześniej, film nie miałby tak miażdżącej siły odbioru. Paradoksalnie bowiem dopiero teraz niemal 80-letni Robert Redford „dojrzał” do swojej roli. W stetryczałych dłoniach widać ból życia, sterana, poprzecinana zmarszczkami twarz wyraża jeszcze dosadniej każdy grymas zmęczenia. Jesień życia nie ma wpływu jednakże na ogromną chęć przetrwania dzięki której poddanie się – mimo ciągłych przeciwności – nie wchodzi w grę. Dlatego „All Is Lost” nie przez przypadek rodzi oczywiste skojarzenia z prozą Hemingweya. Tak i tu człowiek z pozoru walczy z naturą, lecz w rzeczywistości ściera się co z siłą jeszcze potężniejszą – z samym sobą.
Ograniczając formę Chandor oparł się pokusie portretowania epickiej batalii bazującej na chwytających za serca motywach. Bohater Redforda nie mamrocze pod nosem, jego myśli nie poznamy w dialogu z piłką do siatkówki czy relacji z dzikim zwierzęciem. O wrodzonej niezłomności świadczą jedynie czyny, pytania o cel podróży i bagaż doświadczeń pozostają jedynie w sferze domysłów widza. Dryfując wraz z bohaterem nie mamy pojęcia czy łódź stanowi cały jego dobytek, czy dojrzały mężczyzna to tylko znudzony bogacz, na stare lata realizujący marzenia o samotnym rejsie po egzotycznych wodach.
W tej niejednoznacznej roli Redford kreuje występ genialny i godny zapamiętania na wiele lat. To także swego rodzaju manifest odchodzącego w zapomnienie starego Hollywood, którego aktor jest jednym z najznamienitszych przedstawicieli. Kolejne fale próbują zmyć mężczyznę z pokładu, rekiny już czekają na chwile słabości by rozszarpać go na strzępy. Choć nie jest już tak silny jak kiedyś a osobisty urok przykryły zmarszczki, swą wytrwałą postawą wydaje jasne oświadczenie: „jeszcze tu jestem!”. Nawet jeśli życie będzie go przewracać, rzucać na kolana i zadawać serię dotkliwych ciosów. Sztorm może niszczyć mu dobytek, złamać maszt i zatopić łódź, lecz nie jest wstanie złamać w nim ducha. Dlatego kiedy wszystko wydaje się już być stracone, nadzieja w „All Is Lost” – choć trąca to trywializmem – jeśli tylko będzie tlić się nawet najsłabszym płomieniem, umrze ostatnia.
koniec
24 października 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.