Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Guy Ritchie
‹Przekręt›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzekręt
Tytuł oryginalnySnatch
Dystrybutor Syrena
Data premiery3 listopada 2000
ReżyseriaGuy Ritchie
ZdjęciaTim Maurice-Jones
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Alan Ford, Brad Pitt, Vinnie Jones, Ewen Bremner, Benicio del Toro, Robbie Gee, Lennie James, Dennis Farina, Rade Serbedzija, Jason Flemyng, Goldie
MuzykaNoel Gallagher, John Murphy
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekkomedia, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Łajdacy mniejsi i więksi
[Guy Ritchie „Przekręt” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ilość zaskakujących zwrotów akcji jest tak duża, że można by obdzielić nią kilka filmów, a i na obowiązkowe przewrotne zakończenie możemy także liczyć. Barwna galeria zróżnicowanych postaci ma jedną wspólną cechę - żadnego z bohaterów nie chcielibyśmy mieć za sąsiada. Wszyscy są mniejszymi lub większymi draniami, tak więc, chcąc nie chcąc, musimy z czasem zacząć kibicować tym najmniejszym łajdakom.

Konrad Wągrowski

Łajdacy mniejsi i więksi
[Guy Ritchie „Przekręt” - recenzja]

Ilość zaskakujących zwrotów akcji jest tak duża, że można by obdzielić nią kilka filmów, a i na obowiązkowe przewrotne zakończenie możemy także liczyć. Barwna galeria zróżnicowanych postaci ma jedną wspólną cechę - żadnego z bohaterów nie chcielibyśmy mieć za sąsiada. Wszyscy są mniejszymi lub większymi draniami, tak więc, chcąc nie chcąc, musimy z czasem zacząć kibicować tym najmniejszym łajdakom.

Guy Ritchie
‹Przekręt›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzekręt
Tytuł oryginalnySnatch
Dystrybutor Syrena
Data premiery3 listopada 2000
ReżyseriaGuy Ritchie
ZdjęciaTim Maurice-Jones
Scenariusz
ObsadaJason Statham, Alan Ford, Brad Pitt, Vinnie Jones, Ewen Bremner, Benicio del Toro, Robbie Gee, Lennie James, Dennis Farina, Rade Serbedzija, Jason Flemyng, Goldie
MuzykaNoel Gallagher, John Murphy
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekkomedia, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Guy Ritchie został okrzyknięty "europejskim Tarantino", a "Przekręt", film w jego reżyserii, reklamowano jako dzieło utrzymane w stylu tego słynnego amerykańskiego reżysera. Mimo wszystko nie do końca się z tym zgadzam. Muszę przyznać, że niespecjalnie lubię poetykę Tarantino - przewrotne, dynamiczne i agresywne filmy z błyskotliwymi dialogami, ale też dużą dawką przemocy. Chociaż "Przekręt" zawiera wszystkie te elementy, to jednak wydaje się filmem nieco odmiennym od "Pulp fiction", gdyż jest komedią. Czarną komedią, momentami nieco makabryczną, ale jednak komedią. A w dodatku autentycznie bardzo zabawną.
Fabuła opowiada o zamieszaniu w londyńskim środowisku gangsterskim spowodowanym kradzieżą pewnego diamentu, co wplecione jest w układy związane z nielegalnymi walkami gangsterskimi. Momentami, zwłaszcza na początku, niełatwo jest nadążyć za rozwojem akcji, ale w dalszej części układa się ona w spójną całość. Ilość zaskakujących zwrotów akcji jest tak duża, że można by obdzielić nią kilka filmów, a i na obowiązkowe przewrotne zakończenie możemy także liczyć. Barwna galeria zróżnicowanych postaci ma jedną wspólną cechę - żadnego z bohaterów nie chcielibyśmy mieć za sąsiada. Wszyscy są mniejszymi lub większymi draniami, tak więc, chcąc nie chcąc, musimy z czasem zacząć kibicować tym najmniejszym łajdakom. Czyli tym, którzy nie mają na koncie żadnego zabójstwa - są po prostu spokojnymi oszustami. A kogo nie ma wśród bohaterów! Jest dwójka krętaczy, żydowski handlarz diamentami, okrutny, cyniczny i odrażający szef mafii kierującej wynikami walk bokserskich, który przyznaje się, że ciałami swych wrogów karmi świnie, emerytowany oficer KGB, będący rosyjskim handlarzem bronią, elegancki zabójca, którego nie imają się kule, malowniczy, choć mało skuteczny gang murzyński i obóz cygański z bokserem o zabójczym ciosie na czele.
Siłą filmu jest dobry scenariusz, ciekawy montaż, znakomite, wręcz rewelacyjne dialogi i Brad Pitt. Nowoczesny, agresywny montaż przywodzi na myśl nie tylko filmy Tarantino, ale i "Podziemny krąg" Finchera, a także "Biegnij Lola, biegnij" Toma Tykwera, zwłaszcza w scenie wypadku ukazanej oczyma wszystkich uczestniczących w niej bohaterów. Kilka słów należy się Bradowi Pittowi, grającemu cygańskiego boksera, który wystąpił w "Przekręcie" za gażę o wiele niższą od swego zwykłego wynagrodzenia. Nie zgadzałem się nigdy z krytycznymi ocenami aktorstwa Pitta i z satysfakcją odnotowuje, że z każdą swą kolejną rolą udowadnia, że słowa krytyki nie były słuszne. Pitt dużo dokonał, aby uwolnić się od wizerunku "ślicznego chłopca", z jakim utożsamiano go po "Wichrach namiętności", czy też "Wywiadzie z wampirem". Dowiódł w "12 małpach", że potrafi grać (nominacja do Oscara), a w "Podziemnym kręgu" i "Przekręcie" ukazał zupełnie odmienne postacie od swych dotychczasowych ról. Cygan, mówiący specyficznym, prawie niezrozumiałym (również dla innych bohaterów) slangiem, powalający swych przeciwników jednym błyskawicznym ciosem i drwiący z układów przed walką jest postacią, którą chcemy oglądać bez przerw. To jeden z nielicznych przypadków w kinie, gdy czekałem z niecierpliwością, kiedy znów pojawi się na ekranie postać drugoplanowa. Ogromna zasługa w tym Pitta.
"Przekręt" jest jedną z najciekawszych, najlepszych i najzabawniejszych komedii tego roku i na pewno warto ten film obejrzeć. Nie polecam go jednak ludziom nie lubiącym czarnego humoru (innego w "Przekręcie" nie ma) i ludziom, którzy koniecznie muszą się z jakąś postacią utożsamiać. Absurdalną tezę pewnego recenzenta, że film ten gloryfikuje przemoc i zachęca do przestępstw pozwolę sobie pozostawić bez komentarza.
koniec
1 grudnia 2000

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

The Last of Us: Odc. 8. Żeby żyć, trzeba jeść
Marcin Mroziuk

24 III 2023

Trzeba przyznać, że ten odcinek – w odróżnieniu od poprzedniego – wreszcie dostarcza widzom atrakcji, na jakie czekają. Para głównych bohaterów musi bowiem przetrwać nie tylko borykając się z chorobą Joela i niedoborem jedzenia, ale także stawić czoła grupie naprawdę groźnych ludzi.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: W starej twierdzy w Kokandzie
Sebastian Chosiński

22 III 2023

Po trzech tadżyckich miniserialach opowiadających o instalowaniu władzy radzieckiej w Turkiestanie przyszła kolej na telewizyjne dzieło rodem z Uzbekistanu (chociaż z licznym udziałem aktorów rosyjskich, w tym samego Aleksandra Kajdanowskiego). Trzyczęściowa historia „Było to w Kokandzie” autorstwa Uzbeka Uczkuna Nazarowa oparta została na motywach wydanej w 1939 roku powieści Nikołaja Nikitina.

więcej »

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

Polecamy

Dekoracje waść niszczysz!

Z filmu wyjęte:

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
— Konrad Wągrowski

Co cechuje dżentelmena?
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Czerwiec 2017 (3)
— Kamil Witek

Szpiedzy, szpiedzy wszędzie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W poślubną podróż z Sherlockiem
— Agata Malinowska

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (12)
— Jakub Gałka

Rozpieprzmy pół Londynu, drogi Watsonie…
— Marcin T.P. Łuczyński

Genialny socjopata w Londynie
— Konrad Wągrowski

Gra, której reguły pojmiesz. Jeśli zechcesz.
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
— Konrad Wągrowski

Pościgi, wybuchy, cięte dialogi
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.