Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Steven Soderbergh
‹Wielki Liberace›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielki Liberace
Tytuł oryginalnyBehind the Candelabra
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery29 listopada 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman, Eddie Jemison, Randy Lowell, Tom Roach, Shamus Cooley, John Smutny, Jane Morris
MuzykaMarvin Hamlisch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
Gatunekbiograficzny, dramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
[Steven Soderbergh „Wielki Liberace” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś do naszych kina trafia najnowszy film Stevena Soderbergha „Wielki Liberace” – zapowiadany zresztą jako ostatnie już dzieło tego reżysera. Pisaliśmy o tym tytule przy okazji festiwalu Espoo Ciné 2013 i teraz przypominamy tę recenzję.

Marta Bałaga

Co nam w kinie gra: Wielki Liberace
[Steven Soderbergh „Wielki Liberace” - recenzja]

Dziś do naszych kina trafia najnowszy film Stevena Soderbergha „Wielki Liberace” – zapowiadany zresztą jako ostatnie już dzieło tego reżysera. Pisaliśmy o tym tytule przy okazji festiwalu Espoo Ciné 2013 i teraz przypominamy tę recenzję.

Steven Soderbergh
‹Wielki Liberace›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielki Liberace
Tytuł oryginalnyBehind the Candelabra
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery29 listopada 2013
ReżyseriaSteven Soderbergh
ZdjęciaSteven Soderbergh
Scenariusz
ObsadaMatt Damon, Scott Bakula, Eric Zuckerman, Eddie Jemison, Randy Lowell, Tom Roach, Shamus Cooley, John Smutny, Jane Morris
MuzykaMarvin Hamlisch
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
Gatunekbiograficzny, dramat, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Steven Soderbergh zrobił więcej „ostatnich” filmów niż Barbra Streisand pożegnalnych koncertów. Ten niezwykle płodny reżyser amerykański ma w swoim dorobku między innymi niskobudżetową psychodramę („Seks, kłamstwa i kasety video”), jeden z największych sukcesów komercyjnych ostatnich lat (trylogia „Ocean’s Eleven”), dramat o męskich striptizerach (Magic Mike) a nawet film akcji z udziałem zdobywczyni nagrody im. Chucka Norrisa Giny Carano („Ścigana”). W wywiadach podkreśla, że na każdy film zrobiony pod dyktando producentów odpowiada kolejnym, który kręci wyłącznie dla siebie. Wygląda na to, że tym razem udało mu się zrobić film dla wszystkich.
Na bohatera swojego ostatniego, zrealizowanego dla HBO obrazu wybrał kontrowersyjną postać amerykańskiego showmana Liberace (co ciekawe, matka pianisty była polskiego pochodzenia i to jej zawdzięczał swojsko brzmiące imię Władziu). Film narobił szumu w Cannes głównie za sprawą homoseksualnych scen w wykonaniu dwóch jak najbardziej heteroseksualnych gwiazd kina, Matta Damona i Michaela Douglasa. Warto go jednak zobaczyć nie tylko z niezdrowej ciekawości.
„Behind the Candelabra” nie jest klasycznym filmem biograficznym. Zamiast pokazać trwającą prawie 40 lat błyskotliwą karierę Liberace’a Soderbergh skupia się na burzliwym związku pomiędzy artystą a Scottem Thorsonem, który ten ostatni opisał w autobiograficznej książce.
W poprzednim filmie Soderbergha, „Panaceum”, wątek homoseksualny został pokazany w tak schematyczny sposób, że podczas tegorocznego festiwalu w Berlinie wywołał wybuchy śmiechu. Tym bardziej zaskakujące jest więc to, że mimo niezwykle ekscentrycznych bohaterów (Liberace słynął z pełnych przepychu kostiumów i stylizacji) ich relacja przekonuje i wzrusza. Gdy zapomni się o Rolls-Royce’ach i strusich piórach pozostaje prawda o wieloletnim związku dwóch ludzi, od pierwszych romantycznych momentów po późniejsze kryzysy, zdrady i wreszcie bolesne rozstanie w świetle wzajemnych pretensji.
Reżyser usuwa się tu w cień pozwalając w pełni zabłysnąć scenariuszowi Richarda LaGravenese’a oraz parze swoich aktorów. Bo nie da się ukryć, że „Behind the Candelabra” to film aktorski, pojedynek na dwie zupełnie inne, ale równie przekonywujące kreacje.
Michael Douglas poznał Liberace’a osobiście, podobno to właśnie wyjątkowo udana parodia pianisty w jego wykonaniu zachęciła Soderbergha do obsadzenia aktora. Mimo że rola zdecydowanie odstaje od emploi, do którego zdążył nas przyzwyczaić, Douglas dawno już nie miał takiego pola do popisu. Jego Liberace to postać rozkwitająca na scenie, z rozkoszą pławiąca się w luksusie i za wszelką cenę usiłująca ocalić swój jakże fałszywy wizerunek. Gdy w jednej ze scen filmu Scott po raz pierwszy widzi go bez peruki, w której nawet sypia, wreszcie dostrzegamy w niezmordowanym performerze starego, zmęczonego człowieka.
Rola Douglasa, jakkolwiek spektakularna, jest obliczona na to by robić wrażenie i wygrywać nagrody. Tak jak w życiu, na tle jego Liberace’a wszystko może wydawać się blade. Jednak Matt Damon wychodzi z tego pojedynku obronną ręką. To tak naprawdę jego historia, to jemu udaje się w przekonywujący sposób pokazać transformację z nieśmiałego chłopca z prowincji w zdeformowanego operacjami plastycznymi utrzymanka (Liberace namówił Thorsona do zabiegu, aby wyglądał bardziej jak…on). Jego rola jest wyciszona, tym większe wrażenie robi więc wybuch spowodowany strachem przed opuszczeniem i zostaniem z niczym.
Liberace na fortepianie zawsze stawiał świecznik. Na potrzeby publiczności stawał się innym człowiekiem, radosnym pianistą, uwodzicielem kobiet przechwalającym się swoimi fikcyjnymi podbojami. Jednak Soderbergha bardziej interesuje to, co znajdowało się „za świecznikiem”, za zamkniętymi drzwiami jego luksusowego domu gdzie stworzył sobie bezpieczną enklawę gdzie mógł otwarcie być sobą. Wśród fanek Liberace’a znajdowały się głównie starsze kobiety, którym przez myśl nie przeszłoby prawdziwe oblicze idola. „Ludzie widzą to, co chcą zobaczyć” mówi w pewnym momencie do skrępowanego obecnością pokojówki Scotta.
Liberace zmarł w 1987 na AIDS. Nigdy nie zadeklarował publicznie swojej orientacji i do końca zaprzeczał jakoby z Thorsonem łączyło go cokolwiek poza towarzyską znajomością.
koniec
29 listopada 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fundacja: Sez. 2. odc. 1. Tylko szaleniec może być wielkim człowiekiem
Marcin Mroziuk

2 X 2023

W poprzednim sezonie widzieliśmy , jak pierwszy kryzys przewidziany przez Hariego Seldona został zażegnany dzięki Salvor Hardin. Wszystko wskazuje na to, że z kolejnym znów zmierzy się ona, tyle że wraz ze swoją matką. Można się też spodziewać, że istotną rolę w nadchodzących wydarzeniach odegra też cyfrowa wersja świadomości twórcy psychohistorii.

więcej »

East Side Story: Miłość nie wszystko wybacza
Sebastian Chosiński

1 X 2023

Miłość musi być! Z takiego założenia wychodzi uzbecki reżyser Hilol Nasimow. Obojętnie czy kręci film o współczesnej wojnie z przemytnikami i terrorystami (jak w „Hayocie”), czy też o Wielkiej Ojczyźnianej – jak, przynajmniej częściowo, w omawianym dzisiaj „Dziedzictwie” – nie może zabraknąć w nich rozbudowanego wątku melodramatycznego. Tym razem staje się on pretekstem do snucia wspomnień o niełatwym losie Uzbeków i Kazachów.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Polecamy

Warzywny dramat

Z filmu wyjęte:

Warzywny dramat
— Jarosław Loretz

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Espoo Ciné 2013: W szafie i za świecznikiem
— Marta Bałaga

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Fundacje, trusty i zwykłe przekręty
— Marcin Mroziuk

Seks, kłamstwa i leki antydepresyjne
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Spisek brudnych rąk
— Ewa Drab

33 sceny z życia partyzanta
— Konrad Wągrowski

Bez szans na pięć gwiazdek
— Ewa Drab

Dwugłos: Ocean’s Twelve: Dogrywka
— Ewa Drab, Marcin T.P. Łuczyński

Klawo jak cholera!
— Marcin Łuczyński

Zrobieni w jajo… Faberge
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.