Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Ron Howard
‹Wyścig›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyRush
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery8 listopada 2013
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaNatalie Dormer, Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Daniel Brühl, Tom Wlaschiha, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Alexandra Maria Lara, Rebecca Ferdinando
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2013
Czas trwania123 min
WWW
Gatunekakcja, biograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
[Ron Howard „Wyścig” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wyścig” Rona Howarda to mocny kandydat do rankingu najlepszych filmów sportowych wszech czasów, a przy tym doskonała rozrywka, lekcja historii Formuły 1 i szansa na nutkę refleksji.

Konrad Wągrowski

Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz
[Ron Howard „Wyścig” - recenzja]

„Wyścig” Rona Howarda to mocny kandydat do rankingu najlepszych filmów sportowych wszech czasów, a przy tym doskonała rozrywka, lekcja historii Formuły 1 i szansa na nutkę refleksji.

Ron Howard
‹Wyścig›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWyścig
Tytuł oryginalnyRush
Dystrybutor Vue Movie Distribution
Data premiery8 listopada 2013
ReżyseriaRon Howard
ZdjęciaAnthony Dod Mantle
Scenariusz
ObsadaNatalie Dormer, Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Daniel Brühl, Tom Wlaschiha, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Alexandra Maria Lara, Rebecca Ferdinando
MuzykaHans Zimmer
Rok produkcji2013
Czas trwania123 min
WWW
Gatunekakcja, biograficzny, dramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filmy sportowe rządzą się od dawna swoimi prawami. Tradycyjny schemat takiego kina jest tak utrwalony, że aż nudny. Bohater (Młody Ambitny, albo Powracający Stary Mistrz) zaczyna odnosić sukcesy i zwraca na siebie uwagę. W pewnym momencie jednak jakieś przeszkody stają na jego drodze do ostatecznego triumfu. Mimo wszystko następuje przełamanie i hucznie fetowane zwycięstwo. Alternatywna opowieść dotyczy Drużyny, na którą nikt nie stawia, ale która odniesie Sukces, mimo tego, że po drodze pojawią się konflikty wśród jej ekipy. Konflikty zostaną jednakże przezwyciężone, duch współpracy zatriumfuje. To wszystko jest tak nudne i monotonne, że trudno się dziwić, że kino sportowe artystycznie rzadko zachwyca i bardzo rzadko wychodzi powyżej rzemieślniczej przyzwoitości. Nieprzypadkowo nieliczne filmy sportowe, które odniosły sukces, starały się odejść od tego schematu. „Rocky” jest mu bliski, ale jednak zaskakuje tym, że zwycięstwo bohatera zostanie odniesione na zupełnie innym polu niż oczekujemy (ten „błąd” został poprawiony w następnych częściach, w których już mamy sztampę). „Wściekły byk” opowiada nie o wzlocie, lecz o upadku. „Million Dollar Baby” neguje zaś happy end.
Jak się jednak okazuje można schemat wykorzystać twórczo – stworzyć opowieść o Młodych Ambitnych, którzy chcą zostać mistrzami, pokonują przeszkody, by ostatecznie triumfować, ale jednak schematu nie powielać, do końca trzymać widza w niepewności. Najwyraźniej takie historie nie biorą się z wyobraźni scenarzystów, takich historii należy poszukać w prawdziwym życiu, które, jak to się słusznie mówi, tworzy lepsze scenariusze niż najlepszy film. I taką właśnie historią jest rywalizacja dwóch kierowców Formuły 1 Jamesa Hunta i Nikkiego Laudy w 1976 roku, którą sfilmował Ron Howard do scenariusza Petera Morgana.
Na czym polega geniusz filmu Howarda? Na tym, że nie wybrał jednego bohatera, lecz opowiada równocześnie o dwóch – wybitnych kierowcach, poza tym ludziach różniących się w każdym aspekcie. Brytyjczyk James Hunt to playboy, bawidamek, ryzykant, chłopak, którego ekscesów obawiają się pracodawcy, ale publiczność i koledzy go uwielbiają. Mówi: „Im bliżej jesteś śmierci, tym bardziej czujesz, że żyjesz”. Austriak Nikki Lauda jest poukładany, systematyczny, analityczny. Także jest doskonałym kierowcą, ale w ludziach nie wzbudza sympatii. Pierwszy chce wygrywać, bo to sprawia mu frajdę, drugi chce wygrywać, bo uważa, że do tego został stworzony. Nie lubią się, ostro rywalizują, ale darzą szacunkiem (do czego oczywiście długo nie mogą się przyznać). Geniusz filmu polega na tym, że przy całych różnicach obie te postacie są równorzędne. Poznajemy ich wady, poznajemy zalety. W jednych momentach kibicujemy Huntowi, w innych Laudzie. Dzięki temu – o ile się nie zna historii tej rywalizacji (a o to jednak trudno, bo ten sezon i wydarzenia związane z walką o mistrzostwo to legenda Formuły 1) – do końca nie wiemy, kto będzie triumfował. I każde z rozwiązań będzie dla nas jednocześnie pozytywne i gorzkie.
Howard pieczołowicie odtwarza realia wyścigów Formuły I lat 70. – od wyglądu bolidów (zwracam uwagę na autentyczny pojazd sześciokołowy), poprzez wygląd torów, relacje między kierowcami, tło ekonomiczne wyścigów w tamtych czasach, a także ogromne ryzyko ówczesnych rajdów, dużo większe niż w dzisiejszych czasach – wszak pewien słynny i kluczowy wypadek będzie w samym centrum wydarzeń. Chris Hemsworth jest jakby pisany do roli Hunta, Daniel Bruhl, musi bardziej się starać, by oddać zachowania Laudy, ale radzi sobie bardzo dobrze. Oczywiście film dramatyzuje pewne elementy, ale poza tym dość wiernie trzyma się faktów. I tu niespodzianka – nawet jeśli zna się te fakty, to i tak seans jest bardzo udany, bo bohaterowie nakreśleni są ciekawie i wyraziście, wyścigi pokazane efektownie, a rywalizacja okraszona jest również humorem niezłej próby.
A przy tym wszystkim rozrywkowo znakomity „Wyścig” porusza delikatnie poważniejsze tematy – dotyczące życiowych wyborów, motywacji, determinacji, różnych podejść do życia. Hunt i Lauda to nie tylko bohaterowie filmu, to także pewne symbole postaw. Która z nich będzie bliższy dla widza – o tym już każdy sam będzie musiał zdecydować.
koniec
19 grudnia 2013

Komentarze

19 XII 2013   10:05:09

Rajd nie jest synonimem wyścigu! Wyścigi F1 rajdami na pewno nie są. Błąd razi tym bardziej, że znajduje się we fragmencie opisującym dbałość o szczegóły. :)

19 XII 2013   15:12:36

Kapitalny film. Z seansu wyszedłem uchachany, jak mały dzieciak. Kurczę, jak to wszystko jest sfotografowane pięknie... Jak zagrane. Cudo.

19 XII 2013   21:48:11

Zgadzam się. Jeden z lepszych filmów 2013 roku. Szkoda tylko, że w Polsce przechodzi bez większego echa.

19 XII 2013   23:24:16

Jeśli podobał sie ten film to polecam dokument o Sennie. Ta sama historia, tylko wszystko w realu, ponad dekadę później.

20 XII 2013   08:46:34

Świetny film! Ja akurat historii nie znałam, więc miałam dodatkową frajdę, nie wiedząc jaki będzie jej finał. Jeśli ktoś kompletnie nie interesuje się Formułą 1 (ja), to nie jest to wcale takie oczywiste, że zna historię rywalizacji Hunta i Laudy. Ja znałam tylko nazwisko Laudy, poza tym - nic więcej.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Wiedza nie chroni przed naiwnością
Sebastian Chosiński

27 X 2021

Reżyserski debiut Karena Szachnazarowa nie wypada tak rewelacyjnie, jak jego cztery kolejne filmy z lat 80. XX wieku. Ale to nie oznacza, że „Dobrych ludzi” nie warto poznać. To mądry i wiele mówiący o rzeczywistości radzieckiej epoki Leonida Breżniewa komediodramat, który rozgrywa się w środowisku naukowców. Wartością dodaną jest legendarny aktor Gieorgij Burkow, który pojawia się na ekranie w roli głównej.

więcej »

East Side Story: Współczesna baśń w blasku zorzy polarnej
Sebastian Chosiński

24 X 2021

Ten niepozornie rozpoczynający się film okazuje się być jedną z bardziej interesujących produkcji rosyjskich tego roku. Pod ironicznym płaszczykiem „Mleko” Karena Oganesiana skrywa bowiem nadzwyczaj ważne tematy: dla kobiet i mężczyzn, dla dorosłych i nastolatków. Od reżysera i aktorów udział w nim wymagał też niemałej odwagi, ponieważ jego obyczajowa śmiałość niektórych może szokować.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nie nadeptuj (przyszłemu) teściowi na odcisk!
Sebastian Chosiński

20 X 2021

Reżyserski dorobek Siergieja Sidieliowa jest nadzwyczaj mizerny: zaledwie cztery filmy pełnometrażowe, w tym tylko trzy zrealizowane samodzielnie. Z tych trzech jeden to inscenizacja opery. A mimo to z dwóch pozostałych autor mógł być dumny. Zwłaszcza z komedii „Ulica pełna niespodzianek”, która w drugiej połowie lat 50. i kolejnych dekadach aż do upadku Związku Radzieckiego cieszyła się statusem kultowej.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Suplement filmowy 2019
— Adam Lewandowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Krótko o filmach: Han Solo
— Marcin Osuch

Krótko o filmach: Han Solo
— Sebastian Chosiński

Pozwól Wookieemu wygrać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Solo, ale w drużynie
— Konrad Wągrowski

Scenarzysta bez Wergiliusza
— Marcin T.P. Łuczyński

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (8)
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Dżinn w akceleratorze
— Marcin T. P. Łuczyński

O aniołach i rozrywce
— Przemysław Romański

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.