Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Stephen Daldry
‹Billy Elliot›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBilly Elliot
Dystrybutor UIP, Vue Movie Distribution
Data premiery9 lutego 2001
ReżyseriaStephen Daldry
ZdjęciaBrian Tufano
Scenariusz
ObsadaJamie Bell, Jean Heywood, Jamie Draven, Gary Lewis
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nieprawdziwa prawdziwa historia
[Stephen Daldry „Billy Elliot” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie znajdziemy w "Billym Elliocie" rzeczy pochodzących spoza tego świata - wszystkie zmartwienia ależą do przyziemnej sfery, jednak nie tracą przez to na dramatyźmie. I choć stawką, o którą w rodzinie Elliotów toczy się gra, nie są wydumane problemy świata czy wielkie czyny, wydarzenia na ekranie nie raz wstrząsną widzem.

Grzegorz Wiśniewski

Nieprawdziwa prawdziwa historia
[Stephen Daldry „Billy Elliot” - recenzja]

Nie znajdziemy w "Billym Elliocie" rzeczy pochodzących spoza tego świata - wszystkie zmartwienia ależą do przyziemnej sfery, jednak nie tracą przez to na dramatyźmie. I choć stawką, o którą w rodzinie Elliotów toczy się gra, nie są wydumane problemy świata czy wielkie czyny, wydarzenia na ekranie nie raz wstrząsną widzem.

Stephen Daldry
‹Billy Elliot›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBilly Elliot
Dystrybutor UIP, Vue Movie Distribution
Data premiery9 lutego 2001
ReżyseriaStephen Daldry
ZdjęciaBrian Tufano
Scenariusz
ObsadaJamie Bell, Jean Heywood, Jamie Draven, Gary Lewis
MuzykaStephen Warbeck
Rok produkcji2000
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania110 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wszystko zaczęło się od "Zakochanego Szekspira". Film dostał Oscara, a ponieważ dla mnie to właściwie antynagroda, stwierdziłem, że daruję sobie dzieło angielskiej kinematografii. W dwa lata później, dzięki DVD, przekonałem się jak bardzo myliłem się co do komedii Johna Maddena. Zatem gdy oto w kinach pojawił się kolejny okrzyczany i, co gorsza, pretendujący do Oscara angielski film pod tytułem "Billy Elliot" - dałem mu szansę. Mimo że miał być o tańcu, którego w kinie po prostu nie cierpię.
Powiedzmy sobie otwarcie - Angole mnie zaskoczyli. Stworzyli bardzo kompletny, kameralny film, świetnie osadzony w rzeczywistości. Poznajemy bowiem rodzinę Elliotów, złożoną z ojca, babci i dwóch braci. Matka umarła i jest już tylko odległym cieniem przeszłości. Jackie i Tony, ojciec i starszy brat, są górnikami. To niedobrze, ponieważ cała rodzina mieszka w górniczym miasteczku w hrabstwie Durham, a nastał właśnie koniec lat osiemdziesiątych i Margaret Thatcher postanowiła pozamykać nieopłacalne kopalnie. Trwa strajk, w którym obaj starsi Elliotowe biorą udział jako członkowie związków zawodowych. Najmłodszy Billy zgodnie z wolą ojca bierze udział w lekcjach boksu. Dużo bardziej jednak interesują go zajęcia baletu, które pani Wilkinson chwilowo zmuszona jest prowadzić w klubie bokserskim.
Film jest świetnie zrobiony w wielu płaszczyznach. Pokazuje społeczeństwo robotnicze małych angielskich miasteczek, których egzystencja zależy wyłącznie od pracy kopalni. Ilustruje marzenia i ideały zwykłych ludzi tamtych czasów, sprawy, o które należy walczyć, ich dramaty i smutki. Nie znajdziemy w "Billym Elliocie" rzeczy pochodzących spoza tego świata - wszystkie zmartwienia ależą do przyziemnej sfery, jednak nie tracą przez to na dramatyźmie. I choć stawką, o którą w rodzinie Elliotów toczy się gra, nie są wydumane problemy świata czy wielkie czyny, wydarzenia na ekranie nie raz wstrząsną widzem. Obok wątku obyczajowego sprawnie poprowadzona została też opowieść o samotnym chłopcu, który żyje swoim marzeniem. Jest dość silny, aby realizować własną wolę wbrew całemu światu, i swoim uporem sprawia, że inni także potrafią uwierzyć w marzenia i pomóc w ich spełnieniu.
Nie zawiedli aktorzy. Wprawdzie widok każdego z nich to dla mnie nowość, ale nie mam im nic do zarzucenia. Młody Jamie Bell w roli tytułowej sprawdza się doskonale. Nie wiem, ile godzin musiał ćwiczyć, aby być zdolnym do takiej ekspresji ruchowej, ale opłaciło się. Jest zupełnie naturalny zarówno jako aktor, jak i tancerz. Julie Walters (pani Wilkinson) nie pozostała w cieniu nastoletniego bohatera. Grana przez nią postać zgorzkniałej nauczycielki tańca, którą na moment opromienia talent przypadkowo spotkanego chłopaka, wbija się w pamięć, nasuwając jednocześnie pytania o sens życia, które mógłby zadać sobie każdy z nas. Wyróżniłbym także Gary′ego Lewisa (ojciec) i Jamie Dravena (starszy brat), na scenie z ich udziałem wzruszyłem się bodaj najmocniej. Cała ta czwórka wypełnia sobą szczelnie, aż do ostatniej minuty, cały film.
Nie żałuję szansy, którą dałem temu filmowi, nie żałuję ani jednej minuty na nim spędzonej. Nie jest to w żadnym razie lekka i przyjemna historia, jakich oglądało się wiele. Wręcz przeciwnie - pewne fragmenty ogląda się z trudem, odbiera nieprzyjemnie, niełatwo. Lecz to właśnie sprawia, że można z "Billy′ego Elliota" zaczerpnąć tak wiele prawdy, prawdy o tym jacy jesteśmy, albo jacy bylibyśmy.
koniec
1 kwietnia 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: W te dni majowe, gdy kończyła się wojna
Sebastian Chosiński

19 I 2022

Zanim w 1977 roku powstało monumentalne „Oswobodzenie Pragi” Otakara Vávry, osiemnaście lat wcześniej o tych samych wydarzeniach, choć w znacznie bardziej kameralnej i dużo mniej patetycznej formie, opowiedział Stanisław Rostocki w swej drugiej pełnometrażowej fabule czyli „Majowych gwiazdach”. Składająca się z czterech nowel historia urzeka poetyckim nastrojem i… zapachem wiosny.

więcej »

East Side Story: Gwiaździsty sztandar ponad wody Newy
Sebastian Chosiński

16 I 2022

To nie proste: z dnia na dzień porzucić dotychczasowe życie (niekoniecznie nawet najszczęśliwsze i najbardziej ustabilizowane) i zacząć nowe w zupełnie innym kraju, tysiące kilometrów od rodzinnych stron. A na to właśnie decyduje się bohaterka dramatu obyczajowego Aleksandra Mołocznikowa „Powiedz jej”, która na dodatek chce zostawić w Rosji męża i zabrać ze sobą ich jedynego syna.

więcej »

Rozwalanie ścian tyłkiem i inne rozterki czterdziestolatków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2022

Niech nikogo nie zwiedzie kpiarski tytuł recenzji. „Matrix: Zmartwychwstania” jest filmem głęboko symbolicznym i stuprocentowo poważnym.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Lipiec 2012
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Alicja Kuciel, Małgorzata Steciak, Konrad Wągrowski

Zaklęte między słowami
— Przemysław Pieniążek

Nowości: Listopad 2003
— Joanna Bartmańska, Konrad Wągrowski

Godziny rozpaczy
— Konrad Wągrowski

Nikomu nie jest łatwo
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Czarne chmury a la Lucas
— Grzegorz Wiśniewski

Konwent jak się patrzy
— Grzegorz Wiśniewski

Idzie ku lepszemu
— Grzegorz Wiśniewski

Klonowanie wyobraźni
— Grzegorz Wiśniewski

Przełom-off?
— Grzegorz Wiśniewski

Komiks 2001 w Polsce – dyskusja
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Marcin Osuch, Grzegorz Wiśniewski

Konwent jak Konwent 20(0)01
— Grzegorz Wiśniewski

Jak ubić debiutanta
— Grzegorz Wiśniewski

Byłe imperium od kuchni
— Grzegorz Wiśniewski

No Spirit Within
— Grzegorz Wiśniewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.