Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Shawney Cohen, Mike Gallay
‹The Manor›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Manor
ReżyseriaShawney Cohen, Mike Gallay
ZdjęciaMike Gallay, Chris Mably
ObsadaGillian Brown, Brenda Cohen, Roger Cohen, Sammy Cohen, Shawney Cohen, Susan Dent, Bobby Ranger
MuzykaJim Guthrie
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiKanada
Czas trwania80 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

DocPoint 2014: Rodzinny biznes
[Shawney Cohen, Mike Gallay „The Manor”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Shawney Cohen uważa się za filmowca, ale od lat pracuje w The Manor, podrzędnym klubie ze striptizem w Guelph w Ontario. To właśnie w tym miejscu odbywały się wszystkie ważne uroczystości jego dzieciństwa, a na swoje trzynaste urodziny w prezencie dostał…prywatny taniec erotyczny. Z chęcią zmieniłby swoją pracę na inną, ale nie jest to takie proste – od ponad trzydziestu lat klub stanowi rodzinny biznes.

Marta Bałaga

DocPoint 2014: Rodzinny biznes
[Shawney Cohen, Mike Gallay „The Manor”, „DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival” - recenzja]

Shawney Cohen uważa się za filmowca, ale od lat pracuje w The Manor, podrzędnym klubie ze striptizem w Guelph w Ontario. To właśnie w tym miejscu odbywały się wszystkie ważne uroczystości jego dzieciństwa, a na swoje trzynaste urodziny w prezencie dostał…prywatny taniec erotyczny. Z chęcią zmieniłby swoją pracę na inną, ale nie jest to takie proste – od ponad trzydziestu lat klub stanowi rodzinny biznes.

Shawney Cohen, Mike Gallay
‹The Manor›

EKSTRAKT:0%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Manor
ReżyseriaShawney Cohen, Mike Gallay
ZdjęciaMike Gallay, Chris Mably
ObsadaGillian Brown, Brenda Cohen, Roger Cohen, Sammy Cohen, Shawney Cohen, Susan Dent, Bobby Ranger
MuzykaJim Guthrie
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiKanada
Czas trwania80 min
Gatunekdokument
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wbrew powszechnym wyobrażeniom praca w klubie ze striptizem nie jest specjalnie ekscytująca; trzeba płacić rachunki, szorować czerwone neony, pilnować dziewczyn i managera klubu, który dorabia sobie na boku handlem heroiną. Przynosi zyski i pozwala na utrzymanie kiczowatej rezydencji z jeziorkiem, po którym pływa para łabędzi, ale nie zapewnia sympatii sąsiadów. Nawet nazywanie klubu „hotelem”, tak jak robi to matka głównego bohatera, niewiele w tej kwestii zmienia. Czy Cohenowie przypłacą swój nietypowy wybór miejsca pracy rozpadem rodziny?
O rodzinie i o chorobie najbliższych można mówić z czułością, nawet jeśli dotyka się bolesnych, nieprzyjemnie intymnych tematów. Doskonale widać to na przykładzie „Tarnation” Jonathana Caouette, w którym ukazał swoje życie z cierpiącą na schizofrenię matką, czy „Historii rodzinnych”, najnowszego filmu aktorki Sarah Polley. Odkrywanie przed światem wstydliwych sekretów wymaga jednak pewnej delikatności. Niestety, „The Manor” udowadnia, że Shawney Cohen ma wyjątkowo ciężką rękę.
Największą słabością filmu jest dobiegający nieprzerwanie z offu komentarz reżysera. Wydaje się, że za jego pośrednictwem usiłuje zakleić dziury w narracji, ale dodatkowo je przez to uwypukla. Traktuje widza jak idiotę, któremu nie tylko trzeba dokładnie wyjaśnić, co się w danej chwili dzieje, ale też co ogląda. Trudno się temu dziwić, bo „The Manor” to właściwie dwa filmy w jednym.
Wygląda na to, że początkowo Cohen chciał nakręcić dokument o wpływie, jaki nietypowy rodzinny interes wywiera na każdego członka rodziny, by ostatecznie skończyć na obserwowaniu postępującej choroby matki. Brenda Cohen ma poważne problemy psychiczne i cierpi na zaburzenia odżywiania, kamera napawa się jej szkieletem w takim stopniu, że widz może się poczuć autentycznie zawstydzony. Cohena nie interesuje jakaś forma rodzinnej terapii, po obejrzeniu filmu odnosi się wrażenie, że pewnego dnia, gdy śmiertelnie nudził się w „biurze” uznał, że zaburzenia matki wzbogacone o przemykającą co kilka minut w tle striptizerkę okażą się materiałem na dobry film. I tu się pomylił.

‹DocPoint - Helsinki Documentary Film Festival›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceHelsinki, Finlandia
Od28 stycznia 2014
Do2 lutego 2014
WWW
Rodzina Cohenów, mimo że na papierze może wydać się interesująca, na ekranie wypada dość blado; naśladujący Tony’ego Soprano monstrualnie gruby ojciec, który w każdym pokoju eksponuje wspólne zdjęcie z ukochany labradorem, brat wyglądający jak uczestnicy „Jersey Shore”, wiecznie gotująca matka-anorektyczka i wreszcie sam reżyser – pasywny trzydziestolatek, który wciąż właściwie nie ma pomysłu życie. Jedynym interesującym bohaterem filmu wydaje się mało rozgarnięty Bobby, którego ojciec Cohena zatrudnił w klubie wiele lat temu pomimo jego problemów z narkotykami. W koszulce z napisem „z góry przepraszam za moje zachowanie dziś wieczorem” i utlenionymi na żółto włosami Bobby jest ciekawszy od całej rodziny Cohenów wliczając spasionego psa. „Jestem agresywny i brutalny, ale nie ma we mnie gniewu” – oburza się, gdy ktoś sugeruje, że powinien nauczyć się kontrolować złość. Pomimo dowodów świadczących o czymś zdecydowanie przeciwnym jego reakcja wydaje się szczera i jako jedyny wzbudza sympatię.
„The Manor” to nieprzyjemny seans. Jedyne, co po sobie pozostawia to niesmak i zażenowanie. Reżyser tak naprawdę nie lubi chyba swojej rodziny i z pewnością nie ułatwia tego widzowi. Nikt nie chciałby spotkać Cohenów na ulicy i nie ma powodu, aby robić to w kinie.
koniec
4 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.