Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

A.J. Edwards
‹The Better Angels›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Better Angels
ReżyseriaA.J. Edwards
ZdjęciaMatthew J. Lloyd
Scenariusz
ObsadaDiane Kruger, Wes Bentley, Jason Clarke, Brit Marling, Lola Cook, Casey Roberts, Cameron Mitchell Williams, Wayne Pyle
MuzykaHanan Townshend
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Berlinale 2014: Anioły w Ameryce
[A.J. Edwards „The Better Angels”, „Internationale Filmfestspiele Berlin 2014” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kim jest Abraham Lincoln? Byłym prezydentem, twarzą na banknocie, najsłynniejszą rolą Daniela Day-Lewisa? Według debiutującego filmem „The Better Angels” A.J. Edwardsa jest po prostu bystrym chłopcem, który późniejsze sukcesy w dużej mierze zawdzięcza dwóm niezwykłym kobietom.

Marta Bałaga

Berlinale 2014: Anioły w Ameryce
[A.J. Edwards „The Better Angels”, „Internationale Filmfestspiele Berlin 2014” - recenzja]

Kim jest Abraham Lincoln? Byłym prezydentem, twarzą na banknocie, najsłynniejszą rolą Daniela Day-Lewisa? Według debiutującego filmem „The Better Angels” A.J. Edwardsa jest po prostu bystrym chłopcem, który późniejsze sukcesy w dużej mierze zawdzięcza dwóm niezwykłym kobietom.

A.J. Edwards
‹The Better Angels›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Better Angels
ReżyseriaA.J. Edwards
ZdjęciaMatthew J. Lloyd
Scenariusz
ObsadaDiane Kruger, Wes Bentley, Jason Clarke, Brit Marling, Lola Cook, Casey Roberts, Cameron Mitchell Williams, Wayne Pyle
MuzykaHanan Townshend
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania95 min
Gatunekbiograficzny, dramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Gdy miałem osiem lat przenieśliśmy się z Kentucky do miejsca znanego obecnie jako Spencer County w Indianie. (…) Był to dziki region, z wieloma niedźwiedziami i innymi dzikimi zwierzętami wciąż zamieszkującymi las. Tam dorastałem.”

Szkic autobiograficzny dla Chester County Times, Abraham Lincoln
Mały Abraham Lincoln wyjeżdża wraz z rodziną do Indiany. Mieszkają w chatce w lesie, w zupełnej izolacji od reszty świata. Ojciec Abrahama, Tom Lincoln (Jason Clarke), pragnie zaszczepić synowi szacunek do ciężkiej pracy. Niepiśmienna matka (delikatna Brit Marling) dostrzeże w nim natomiast dar i zapragnie, by chłopiec zyskał dostęp do edukacji, jakiej nie mieli jego rodzice. Los sprawi jednak, że Abraham będzie musiał nauczyć się żyć bez jej wsparcia.
Filmy poświęcone dzieciństwu znanych ludzi nie są niczym nowym, ale „The Better Angels” nie przypomina typowych filmów biograficznych. Można zaryzykować stwierdzenie, że stanowi raczej esej poświęcony krótkiemu rozdziałowi życia przyszłego polityka. Stanowi to zarówno jego zaletę, jak i wadę.
„Wszystko to, czym jestem, zawdzięczam mojej anielskiej matce” – te słowa wygłoszone kiedyś przez Lincolna otwierają debiutancki film Edwardsa. „The Better Angels” poświęcony jest bowiem ludziom, którzy go ukształtowali: nauczycielom, członkom rodziny i przede wszystkim dwóm kochających go kobietom – zmarłej przedwcześnie matce i wspierającej go przez całe życie macosze, granej przez Diane Kruger. To one jako pierwsze zauważyły wyjątkowość Lincolna i za wszelką cenę dążyły do tego, aby jego talent się nie zmarnował. To ciekawy zabieg, ale niestety nie do końca się powiódł.
Edwards dobrze prowadzi aktorów, nawet tych najmłodszych. Najwyraźniej ma do tego dryg; to w końcu właśnie on stał za castingiem do „Drzewa życia”. Cameron Williams, McKenzie Blankenship i Braydon Denney wypadają przed kamerą bardzo naturalnie, choć dla każdego z nich był to pierwszy raz. Problem w tym, że nie mają tak naprawdę dużo do roboty.

‹Internationale Filmfestspiele Berlin 2014›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceBerlin
Od6 lutego 2014
Do16 lutego 2014
WWW
Nie tylko oni. W filmie bardzo niewiele się dzieje – bohaterowie mieszkają w lesie, chodzą po lesie, tańczą w lesie i bez końca gonią się…po lesie. Czarno-białe zdjęcia Matthew J. Lloyda przypominające spłowiałą fotografię są efektowne, ale wydaje się, że operator tak naprawdę nie wie, co kręcić. Rozkoszuje się więc grą światła i zamarzniętym lodem na gałęziach, ujęciami celebrującymi źdźbła trawy mógłby natomiast obdzielić kilka filmów.
Wszystkiemu towarzyszy spokojny głos kuzyna Lincolna, Dennisa, na wywiadzie z którym Edwards w dużej mierze się oparł. Całość przypomina opowiadaną przy kominku historię, a powolny rytm filmu i ciepły głos o kojącym akcencie z amerykańskiego południa sprawia, że czasem odczuwa się trudną do odparcia chęć na to, żeby zamknąć oczy. Choćby na pięć minut.
A.J. Edwards od lat blisko współpracuje z Terrencem Malickiem, razem zrealizowali zarówno „Drzewo życia”, jak i najnowsze produkcje „To the Wonder” i „Knight of Cups”. W przypadku „The Better Angels” słynny reżyser zajął wyłącznie krzesło producenta, lecz jego wpływ zauważa się na każdym kroku. Niekończące się ujęcia ukazujące bohaterów spacerujących po łące i muskających dłonią liście tak bardzo przypominają sceny z jego filmów, że gdyby nie oficjalny udział Malicka w projekcie Edwards musiałby się zapewne zmierzyć z zarzutami o bezczelne kopiowanie charakterystycznego stylu zdobywcy Złotej Palmy. Nie skompromitował się on może swoim pierwszym filmem, ale najwyraźniej dopiero szuka własnego głosu.
koniec
14 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 5. Pokerowa zagrywka
Marcin Mroziuk

9 VI 2023

Wprawdzie River Cartwright potrzebował sporo czasu, aby zrozumieć, czemu trafił do Slough House, ale teraz dzięki tej wiedzy może pomóc Jacksonowi Lambowi we wspólnym pokrzyżowaniu planów Diany Taverner. Pytanie brzmi, czy tej rozgrywki w łonie MI5 nie przypłaci życiem porwany Hassan Ahmed.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Leśni Bracia – estońscy „żołnierze wyklęci”
Sebastian Chosiński

7 VI 2023

Kinematografia estońska z czasów radzieckich nie miała w Polsce Ludowej szczególnego szczęścia. Jeśli już sprowadzano nad Wisłę filmy z republik nadbałtyckich, sięgano głównie po dzieła litewskie. A szkoda! Gdyby było inaczej, „Gniazdo na wietrze” Olava Neulanda, oparte na scenariuszu Grigorija Kanowicza i Isaaka Fridberga, mogłoby stać się sporym wydarzeniem.

więcej »

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Polecamy

Marzenie archeologa

Z filmu wyjęte:

Marzenie archeologa
— Jarosław Loretz

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Świat zapośredniczony
— Anna Kazejak-Dawid

Mała Lady Makbet
— Marta Bałaga

Rodzinny portret
— Marta Bałaga

Skok na głęboką wodę
— Hippolyte Girardot, Caroline Sihol

Podwójne życie Zhanga Zili
— Fan Liao

Ostrożnie, pożądanie
— Marta Bałaga

Teatr Telewizji
— Marta Bałaga

Maria łaski pełna
— Marta Bałaga

Mission: Impossible
— Marta Bałaga

Był sobie chłopiec
— A.J. Edwards

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.