Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Anna Kazejak-Dawid
‹Obietnica›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObietnica
Data premiery14 marca 2014
ReżyseriaAnna Kazejak-Dawid
ZdjęciaKlaudiusz Dwulit
Scenariusz
ObsadaEliza Rycembel, Mateusz Wieclawek, Magdalena Popławska, Dawid Ogrodnik, Andrzej Chyra, Jowita Miondlikowska, Bartłomiej Topa
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiDania, Polska
Czas trwania97 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Berlinale 2014: Mała Lady Makbet
[Anna Kazejak-Dawid „Obietnica”, „Internationale Filmfestspiele Berlin 2014” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Anna Kazejak ma na swoim koncie obsypaną nagrodami nowelę „Oda do radości”, dokument o wczasach wagonowych „Bocznica” oraz „Skrzydlate świnie” z udziałem Pawła Małaszyńskiego. Jej najnowszy film, „Obietnica”, został zaprezentowany właśnie na festiwalu w Berlinie.

Marta Bałaga

Berlinale 2014: Mała Lady Makbet
[Anna Kazejak-Dawid „Obietnica”, „Internationale Filmfestspiele Berlin 2014” - recenzja]

Anna Kazejak ma na swoim koncie obsypaną nagrodami nowelę „Oda do radości”, dokument o wczasach wagonowych „Bocznica” oraz „Skrzydlate świnie” z udziałem Pawła Małaszyńskiego. Jej najnowszy film, „Obietnica”, został zaprezentowany właśnie na festiwalu w Berlinie.

Anna Kazejak-Dawid
‹Obietnica›

EKSTRAKT:20%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułObietnica
Data premiery14 marca 2014
ReżyseriaAnna Kazejak-Dawid
ZdjęciaKlaudiusz Dwulit
Scenariusz
ObsadaEliza Rycembel, Mateusz Wieclawek, Magdalena Popławska, Dawid Ogrodnik, Andrzej Chyra, Jowita Miondlikowska, Bartłomiej Topa
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiDania, Polska
Czas trwania97 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Janek i Lila (Mateusz Więcławek i Eliza Rycembel) to zakochana po uszy licealna para. Pewnego dnia Janek popełnia głupi błąd. Dziewczyna nie jest w stanie mu wybaczyć i nieoczekiwanie z nim zrywa. Pomimo próśb i zapewnień o prawdziwości żywionych do niej uczuć zupełnie go ignoruje, nie odpowiada na wiadomości i nie odbiera telefonów. Gdy zrozpaczony chłopak nie daje za wygraną, Lila postanawia wymóc na nim pewną obietnicę. Jeśli ją spełni, znów będą razem. To jego ostatnia szansa.
W ostatnich latach mamy do czynienia z dość absurdalną sytuacją – nagradzane za granicami kraju dzieła młodych filmowców, zwłaszcza kobiet, w Polsce przyjmowane są z jadowitą złośliwością. Krytycy nie pozostawiają na nich suchej nitki, a twórczynie skarżą się na brak zrozumienia, chorą polską mentalność i stetryczały światek filmowy, który wybiera „Wałęsę” na kandydata do Oscara. Trudno nie przyznać im racji.
„Obietnica” to kolejny polski film, który zostaje ciepło przyjęty za granicą i kolejny sukces polskiej reżyserki. Niestety, jest to także kolejne rozczarowanie.
Film Anny Kazejak z wielu przyczyn bardzo chciałoby się polubić; opowiada o czymś innym niż Ważne Wydarzenia Historyczne, nie pokazuje polskiej martyrologii, nie pławi się we własnym nieszczęściu. Jest porządnie zrealizowaną, dobrze wyglądającą produkcją. Produkcją pustą w środku jak przysłowiowa wydmuszka.
Dramaty ukazane w filmie – nie poruszają. Emocjonalne rozterki bohaterów – nie obchodzą. W przypadku historii, która w zamierzeniu jest psychodramą dla nieletnich, stanowi to poważny problem.
Wydaje się, że winę ponosi zwłaszcza przypominający szkolne wprawki scenariusz, w którym B wynika z A i prowadzi do C. Nie ma tu wielu zaskoczeń. O ile jednak fabułę można oskarżyć „tylko” o przewidywalność, w przypadku dialogów robi się znacznie gorzej.
Bohaterowie „Obietnicy” nie rozmawiają ze sobą jak prawdziwe nastolatki, tylko recytują formułki od czasu do czasu wrzucając przekleństwo, żeby zrobiło się autentyczniej. Przypomina to trochę sytuację, w której dorosły próbuje mówić „po młodzieżowemu”. Po niektórych stwierdzeniach widzowie wybuchali w kinie śmiechem i nie można ich za to winić – to film, w którym padają tak błyskotliwe spostrzeżenia jak: „Idę sikać. Poradzę sobie”, lub „Nie jestem na bieżąco. Mieszkam w Kopenhadze.”

‹Internationale Filmfestspiele Berlin 2014›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
MiejsceBerlin
Od6 lutego 2014
Do16 lutego 2014
WWW
„Obietnica” została zrealizowana jako koprodukcja polsko-duńska, dlatego też powstał film w założeniu uniwersalny, a w praktyce – dla nikogo. Wszyscy są piękni, mają idealne cery o złotawym odcieniu, a biel domu, w którym mieszka Lila, aż bije po oczach. Trudno odnaleźć się w pokazywanych przez Kazejak realiach. Gdyby nie zbrodnicze nastolatki, film można by wykorzystywać jako reklamę województwa zachodniopomorskiego.
Anna Kazejak zatrudniła zarówno doświadczonych aktorów (w rolach drugoplanowych wystąpili między innymi Andrzej Chyra, Dawid Ogrodnik i Magdalena Popławska), jak i zupełnych debiutantów. Jednowymiarowe role nie pozwalają im jednak na pokazanie swoich prawdziwych umiejętności. „Obietnica” irytuje, bo irytujący są jej bohaterowie. W przerwach od hipsterskich imprez wciąż wysyłają SMS-y lub rozmawiają/onanizują się na skajpie, a emocjonalną bezsilność wyrażają poprzez… walenie drzewa kijem. Aż chciałoby się, żeby pozabijali się nawzajem wpychając sobie iPhony do gardła.
Anna Kazejak ma talent i siłę przebicia. Jej najnowszy film nie do końca przekonuje, ale przynajmniej udowadnia, że nie zgadza się ona na kroczenie wytartymi ścieżkami. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejny stanowić będzie tak potrzebny kopniak wymierzony polskiemu środowisku filmowemu. Tym razem jeszcze się nie udało.
koniec
23 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Na tropie niebezpiecznego szaleńca
Sebastian Chosiński

4 VI 2023

„Spisek Oberona” to, jak dotąd, jedyny pełnometrażowy film kazachskiego, choć wykształconego poza granicami kraju, reżysera i scenarzysty Ajdara Batałowa (mimo że niebawem od jego premiery minie dekada). To klasyczne kino akcji, które powstało przede wszystkim po to, aby mile połechtać dowództwo wywiadu wojskowego. W każdym razie głównym pozytywnym bohaterem jest narażający życie dla ojczyzny oficer GRU Czingiz Arłanow.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 4. Sprawa się rypła
Marcin Mroziuk

2 VI 2023

Cóż z tego, że agenci z Slough House nie mają żadnego związku z niepowodzeniem operacji zaplanowanej przez Dianę Taverner, skoro idealnie nadają się na kozłów ofiarnych. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę Jackson Lamb, który nie ma zamiaru poddać się bez walki.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Nocą, w drodze nad Bałtyk
Sebastian Chosiński

31 V 2023

Zmarły w styczniu tego roku żydowski prozaik Grigorij Kanowicz był nie tylko autorem nadzwyczaj interesujących powieści o tematyce żydowskiej, ale także cenionym scenarzystą filmowym, którego teksty przenosili na ekran reżyserzy litewscy, łotewscy i estońscy. „Długa podróż nad morze” Algirdasa Araminasa to skromny, ale przejmujący współczesny obraz obyczajowy, w którego centrum pozostaje stara kołchoźnica jadąca na spotkanie z synem.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Świat zapośredniczony
— Anna Kazejak-Dawid

Rodzinny portret
— Marta Bałaga

Skok na głęboką wodę
— Hippolyte Girardot, Caroline Sihol

Podwójne życie Zhanga Zili
— Fan Liao

Ostrożnie, pożądanie
— Marta Bałaga

Teatr Telewizji
— Marta Bałaga

Maria łaski pełna
— Marta Bałaga

Mission: Impossible
— Marta Bałaga

Anioły w Ameryce
— Marta Bałaga

Był sobie chłopiec
— A.J. Edwards

Tegoż twórcy

Bohater na przekór
— Sebastian Chosiński

Prawdziwe czy zjadliwe?
— Patrycja Rojek

London is calling
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.