Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Jim Jarmusch
‹Tylko kochankowie przeżyją›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTylko kochankowie przeżyją
Tytuł oryginalnyOnly Lovers Left Alive
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery7 marca 2014
ReżyseriaJim Jarmusch
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaTom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan
MuzykaJozef van Wissem
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiCypr, Francja, Niemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania123 min
Gatunekdramat, groza / horror, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Co nam w kinie gra: Tylko kochankowie przeżyją
[Jim Jarmusch „Tylko kochankowie przeżyją” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś premiera filmu „Tylko kochankowie przeżyją”, czyli wampiryzmu w ujęciu Jima Jarmuscha. Obraz relacjonowaliśmy przy okazji zeszłorocznego American Film Festival, dziś przypominamy tę recenzję.

Kamil Witek

Co nam w kinie gra: Tylko kochankowie przeżyją
[Jim Jarmusch „Tylko kochankowie przeżyją” - recenzja]

Dziś premiera filmu „Tylko kochankowie przeżyją”, czyli wampiryzmu w ujęciu Jima Jarmuscha. Obraz relacjonowaliśmy przy okazji zeszłorocznego American Film Festival, dziś przypominamy tę recenzję.

Jim Jarmusch
‹Tylko kochankowie przeżyją›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTylko kochankowie przeżyją
Tytuł oryginalnyOnly Lovers Left Alive
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery7 marca 2014
ReżyseriaJim Jarmusch
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaTom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan
MuzykaJozef van Wissem
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiCypr, Francja, Niemcy, USA, Wielka Brytania
Czas trwania123 min
Gatunekdramat, groza / horror, melodramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
U Jima Jarmuscha wampiry nie są bladymi bożyszczami seksu eksponującymi zadbane nagie torsy, a ich życie nie wypełniają epickie potyczki z wilkołakami. Rzadko kiedy też spijają krew z ludzi (to takie XV-wieczne!), w zamian za łapówki zdobywając zapasy pożywienia od „zaprzyjaźnionych” lekarzy. Choćby dlatego ujęte w charakterystyczną leniwą poetykę „Tylko kochankowie przeżyją” to nie tylko najlepszy film księcia kina niezależnego od wielu lat, lecz także jedno z ciekawszych podejść do tak popularnego obecnie gatunku vampire movies.
Adam mieszka w opuszczonej dzielnicy Detroit. Mieście mrocznym i pozbawionym dawnego blasku, będącym niejako odbiciem jego obecnego stanu ducha. Wampir-rockman już na pierwszy rzut oka odstaje od społeczeństwa. Kolekcjonuje stare gitary, pogrąża się w depresji i melancholii, zresztą nic dziwnego w końcu swego czasu zbyt długo trzymał się z Byronem i Shelleyem. Depresję pogłębia zawód na zombie – jak tutaj nazywa się ludzi – opanowanych przez nieustanny wyścig za pieniędzmi i sławą. Nie szanujących i doceniających prawdziwej sztuki i nauki. Wypchających poza swój nawias każdego, kto odważy się podejść pod prąd akurat funkcjonujących zasad i reguł.
Antidotum na zbolałą duszę wampira jest Eva, od wieków żona Adama, radząca sobie z upływającym czasem w kojącym, egzotycznym klimacie marokańskiego Tangieru. Melancholijny stan Adama nie jest dla niej większym zaskoczeniem. Kiedyś już miewał podobne załamania, a przez depresyjny stan zdarzyło mu się przegapić całą zabawę jaką oferowało średniowiecze czy czasy inkwizycji. Kochankowie łączą się po latach – jak wielu nie mamy pojęcia – by napisać kolejny rozdział wielowiekowego i naznaczonego nieśmiertelnością romansu.
Jarmusch wampiryczną opowieść podszywa delikatnym humorem. Nie tyle pokpiwa z długowieczności, co wpuszcza nieco świeżego powietrza w rzeczywistość gęstą od ciężkiej i sennej egzystencji. W znakomicie ważonych i wysmakowanych kadrach spogląda na panoszącą się wszędzie melancholię, jak wirus raz po raz zarażający głównych bohaterów. Ci, noszący na barkach bagaż doświadczeń kilkunastu wieków, coraz gorzej znoszą jego ciężar. Od natłoku wspomnień gubią się w teraźniejszości. Adam i Eva żyją bowiem przeszłością, mając do dyspozycji wieczność, patrzą wciąż za siebie.
Nawet jeśli w „Tylko kochankowie przeżyją” ekranowe snucie się z kąta w kąt wydaje się prowadzić do ponurej konstatacji, poczuciu przygnębienia nie udaje się zdominować w pełni optyki obrazu. Adam z Evą świadkując zmianom, upadkom ludzkości i jej podnoszenia się z kolan, wybierają z niej to co najcenniejsze. Otaczając się sztuką, koją zmysły. Poddając się muzyce i tańcząc do jej narkotyczno-leczniczego rytmu, nabierają chęć na przeżycie do następnej nocy. Kto bowiem powiedział, że życie wieczne nie może być piękne?
koniec
7 marca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Gdzie Rzym, gdzie Krym… a gdzie Władywostok
Sebastian Chosiński

15 IX 2019

Po ośmiu latach przerwy na ekrany telewizorów powrócił w dwóch pełnometrażowych filmach pułkownik Siergiej Michajłowicz Diedow – weteran chyba wszystkich wojen, w jakie zaangażowany był Związek Radziecki i Rosja od czasów interwencji w Afganistanie. I ponownie odpowiedzialny za jego „przygody” został Andriej Szczerbinin. Szkoda jedynie, że „Jeden za wszystkich” – czwarta odsłona serii „W stanie spoczynku” – tak bardzo odstaje poziomem od trzech wcześniejszych.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Kilka gorzkich scen z życia nomenklatury
Sebastian Chosiński

11 IX 2019

To ostatni wielki film kultowego radzieckiego reżysera, który jak nikt inny – może oprócz Gruzina Gierogija Danieliji – potrafił jednocześnie rozśmieszać i wzruszać. Choć akurat w „Zapomnianej melodii na flet” znacznie więcej jest powodów do wzruszeń. Nie bez powodu, wszak w czasie pracy nad tym melodramatem Eldar Riazanow przeżywał poważne kłopoty zdrowotne i musiał leczyć się po udarze.

więcej »

Krótko o filmach: Zabawa z żywymi trupami
Marcin Mroziuk

9 IX 2019

Skoro za kręcenie filmu o zombie wziął się Jim Jarmusch, to można było z góry zakładać, że „Truposze nie umierają” nie będą kolejnym krwawym horrorem mającym wzbudzić u widzów przerażenie. I rzeczywiście, sceny obserwowane na ekranie nie mrożą nam krwi w żyłach, lecz prowokują do śmiechu. Nie da się jednak ukryć, że autor „Inaczej niż w raju” ma w swym dorobku dzieła zdecydowanie bardziej udane.

więcej »

Polecamy

Dom jak malowanie

Z filmu wyjęte:

Dom jak malowanie
— Jarosław Loretz

Po szkielecie poznasz ich
— Jarosław Loretz

Uwaga na glizdoludzi!
— Jarosław Loretz

Rozbrykana rogacizna
— Jarosław Loretz

Polska szkoła plakatu
— Jarosław Loretz

Dlaczego sypanie soli na drogi jest złym pomysłem
— Jarosław Loretz

Drzewa-zabójcy
— Jarosław Loretz

A w zaświatach tańce i swawole
— Jarosław Loretz

Dla chcącego nic trudnego
— Jarosław Loretz

Gdy mści się niechlujstwo
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Ślepowidzenie
— Sebastian Chosiński

Umrika
— Sebastian Chosiński

„Tajemnice Bridgend” i „Czarodziejska góra”
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Jesteśmy waszymi przyjaciółmi
— Sebastian Chosiński

Slow West
— Sebastian Chosiński

Imigranci
— Marta Bałaga, Sebastian Chosiński

Steve Jobs
— Kamil Witek

Pakt z diabłem
— Marta Bałaga

Intruz
— Sebastian Chosiński

W piwnicy
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Zabawa z żywymi trupami
— Marcin Mroziuk

Wszyscy jesteśmy Patersonami
— Piotr Dobry

Tydzień z życia kierowcy
— Kamil Witek

Pułapka zamyślenia
— Ewa Drab

Droga ojca
— Urszula Lipińska

Nie dość uzależniające
— Bartosz Sztybor

Na ekranach: Październik 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Konrad Wągrowski

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Tegoż autora

Odwaga jest kobietą
— Kamil Witek

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Przesilenie
— Kamil Witek

Oszukani
— Kamil Witek

WyBLACKnięci
— Kamil Witek

Domek z kart
— Kamil Witek

Krótko o filmach: Sekretne życie emerytki
— Kamil Witek

Koniec podróży
— Kamil Witek

Wyścig
— Kamil Witek

Oscary 2019: Esensja przyznaje Oscary
— Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.