Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup

Esensja ogląda: Maj 2014 (1)
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś krótkie wydanie Esensja Ogląda, w którym oczywiście najważniejsza jest przedpremierowa recenzja „Rio 2”. A dodatkowo dwa spojrzenia na dobrze się zapowiadające, ale ostatecznie rozczarowujące potencjalne przeboje zeszłego roku na DVD.

Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Maj 2014 (1)
[ - recenzja]

Dziś krótkie wydanie Esensja Ogląda, w którym oczywiście najważniejsza jest przedpremierowa recenzja „Rio 2”. A dodatkowo dwa spojrzenia na dobrze się zapowiadające, ale ostatecznie rozczarowujące potencjalne przeboje zeszłego roku na DVD.
Rio 2
Agnieszka Szady [90%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Rzadko się zdarza, aby sequel przewyższał jakościowo pierwszą część, ale tak właśnie jest w przypadku „Rio 2”. Przede wszystkim film jest olśniewający wizualnie: układy choreograficzne tańczących papug, kapibar i innych zwierzaków po prostu zapierają dech, piękne są też ujęcia z lotu ptaka i generalnie cała bajkowa dżungla. Doskonale wypadły piosenki – tu oczywiście dużą zasługą są gorące latynoskie rytmy, ale nie tylko, bo na przykład żabka wykonująca numer w stylu przedwojennego kabaretu to coś, co zdecydowanie zapada w pamięć. Dobrze sprawdzają się też bohaterowie: wyraziści i, kiedy trzeba, komiczni. Fabuła nie niesie zbyt wielu niespodzianek, ale za to jest całkiem „dorosła”: porusza nie tylko temat niszczenia lasów deszczowych, ale przede wszystkim konflikty rodzinne (ciamajdowaty zięć kontra teść o psychice i aparycji sierżanta) i dokonywanie życiowych wyborów. Blu i Julia, w poprzedniej części jedyni przedstawiciele swego gatunku, trafiają w głębi dżungli na całe stado ar błękitnych – co więcej, znajdują się tam najbliżsi krewni i przyjaciele Julii. Dla żony Blu jest więc oczywiste, że zostaną w Amazonii na zawsze, tymczasem on jest typowym mieszczuchem i będzie musiał wybierać między miłością do rodziny a przywiązaniem do stylu życia, w jakim się wychował… Równolegle prowadzony jest wątek uzdolnionego aktorsko samca kakadu, żądnego zemsty na naszym bohaterze, oraz wspominana już akcja z nielegalną wycinką lasu. Aha, nie można także zapomnieć o pobocznym, lecz dostarczającym wiele rozrywki wątku przesłuchań aktorskich i wokalnych, jakie wśród mieszkańców dżungli prowadzą Pedro i Nico – dwa miejskie ptaki, znane nam z pierwszego „Rio”. Wszystko to sprawia, że film może być nieco zbyt skomplikowany dla najmłodszych widzów, szczególnie, że w kadrze niemal bez przerwy coś miga, wiruje, fruwa i przemyka.
• • •
DVD
Gra Endera
Jarosław Loretz [50%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Jak najbardziej rozumiem pominięcie niektórych wątków obecnych w powieści Carda. Nie płaczę też nad modyfikacją większości tego, co zostało, bo w końcu film rządzi się innym prawami niż książka. Jednak podwyższenie wieku bohaterów i uczynienie z nich praktycznie nastolatków całkowicie i nieodwracalnie spłyciło wymowę oryginału i ze stawiającego interesujące pytania dramatu uczyniło „Grę Endera” tuzinkową, bezrefleksyjną, tyle że zrobioną na wysokim budżecie kosmiczną strzelankę adresowaną do młodzieży. I to strzelankę bez strzelanki, bo samej walki w przestrzeni kosmicznej jest tylko kawałek, a i to – że tak powiem – z drugiej ręki. W efekcie wyszedł film tak naprawdę nudny, nie potrafiący wytworzyć większych emocji, a przy tym irytujący obecnością na ekranie ewidentnie chałturzącego Forda, który wyraźnie męczył się na planie, nie wiedząc, po co w ogóle wyciągnął rękę po gażę. Sytuację próbował jeszcze ratować Ben Kingsley, ale z tak niedużą rolą było to raczej niewykonalne zadanie. Film jest jednak ładny wizualnie i to, co mogło być wzbogacone efektami specjalnymi – jak szkolenia w przeszklonej komorze czy starcia flot – potrafi zrobić wrażenie rozmachem i dbałością o detal. Tylko co z tego, skoro cały ten film to takie nijakie, ciepłe kluchy…
R.I.P.D. Agenci z zaświatów
Jarosław Loretz [50%]
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
No niestety, jak twórcy by się nie wyginali i jak bajeranckich efektów by nie podsypali, film pozostanie bladym, średnio zabawnym cieniem „Facetów w czerni”. Jedyna różnica polega na tym, że bohaterowie – tym razem obaj biali – uganiają się nie za obcymi z kosmosu, a za nieumarłymi. Reszta jest toczka w toczkę ta sama – fikuśna broń, pełna technologicznych gadżetów centrala, odporni na fizyczne obrażenia przeciwnicy, nieświadoma istnienia niepożądanych gości ludzkość i zagrożenie, które można zażegnać odzyskując pewien gadżet. Żeby chociaż zafundowano widzom większą liczbę łowców, inny design broni czy oparto humor na czym więcej niż cyniczne przekomarzanki, komiksowe pranie się po pyskach i strzelanie w zad. Ale nie. Recepta na blockbustera była przecież na wyciągnięcie ręki. Co zabawniejsze, twórcy najwyraźniej byli świadomi ryzyka – w końcu komiks, na którego podstawie zrobili film, ewidentnie czerpał pełnymi garściami z „Facetów…” i chociażby z „Pogromców duchów” – bowiem postarali się o jak najniższą kategorię wiekową, żeby zagonić do kin tyle dzieciarni, ile się tylko da. Bo przecież wszyscy wiedzą, że to właśnie małoletnia widownia w USA decyduje o tym, czy coś będzie hitem box office’u, czy nie. A jednak mimo to film nie zwrócił – wliczając również zyski z Europy – nawet połowy poniesionych kosztów. Z drugiej strony – „R.I.P.D.” ogląda się w miarę gładko i dzięki rozbuchanym efektom specjalnym i fajnej roli Jeffa Bridgesa (cóż z tego, że skopiowanej z „Prawdziwego męstwa”) nie ma się po seansie aż tak silnego wrażenia straconego czasu.
koniec
8 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Młoda, piękna, wyzwolona
Sebastian Chosiński

8 XII 2021

Kobietom radzieckim na pewno nie było łatwo. Zarówno tym mieszkającym w miastach (głównie prowincjonalnych), jak i – a może przede wszystkim – we wsiach, które w Polsce nazwalibyśmy pegeerowskimi. Dzięki melodramatowi Leonida Menakera „Młoda żona” dowiadujemy się jednak, że także wśród nich były jednostki ambitne, gotowe poświęcić wiele, aby wyrwać się z komunistycznego zaścianka.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Listopad 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Ewa Drab, Krystian Fred

Ender w wersji soft
— Konrad Wągrowski

Gra o wielką stawkę
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (2)
— Sebastian Chosiński, Joanna Pienio, Agnieszka Szady, Kamil Witek

Z tego cyklu

Marzec 2018 (2)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Marzec 2018 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Luty 2018 (2)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Luty 2018 (1)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Styczeń 2018 (1)
— Jarosław Loretz

Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Grudzień 2017 (2)
— Sebastian Chosiński

Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Kiedy wejdziesz między wrony…
— Marcin Mroziuk

Ender w wersji soft
— Konrad Wągrowski

Gra o wielką stawkę
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Boogie-woogie dla papugi
— Agnieszka Szady

Czar pluszowej świni
— Ewa Drab

Czas na czas
— Ewa Drab

Rosomaku, naostrz pazury!
— Jakub Gałka

Kino moralnego spokoju
— Urszula Lipińska

Zwariowałam?
— Ewa Drab

Bracia mniejsi
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Ona też miała kiedyś siedem lat
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Z filmu wyjęte: Moda terapeutyczna
— Jarosław Loretz

Niedoczarowana
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Z filmu wyjęte: Szerokie usta 2: Poszerzenie
— Jarosław Loretz

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Pod ochroną kruka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Z filmu wyjęte: Szerokie usta
— Jarosław Loretz

Moja wielka, grecka tragedia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.