Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Gareth Edwards
‹Godzilla›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGodzilla
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery16 maja 2014
ReżyseriaGareth Edwards
ZdjęciaSeamus McGarvey
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Bryan Cranston, Aaron Taylor-Johnson, Victor Rasuk, Juliette Binoche, Sally Hawkins, Ken Watanabe, David Strathairn
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
CyklGodzilla, MonsterVerse
WWW
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

17. Cropp Kultowe: Dzień 1. Potworna piękność
[Gareth Edwards „Godzilla” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy filmy kultowe zdobyły nowego reprezentanta? Za wcześnie na wydawanie sądów, chociaż reżyser Gareth Edwards z pewnością potrafi odtworzyć na ekranie unikalny nastrój nieprawdopodobnych monster movies. Za niewątpliwe w przypadku „Godzilli” można jednak uznać jeszcze jedno: z pompą otworzyła 17. edycję festiwalu Cropp Kultowe.

Ewa Drab

17. Cropp Kultowe: Dzień 1. Potworna piękność
[Gareth Edwards „Godzilla” - recenzja]

Czy filmy kultowe zdobyły nowego reprezentanta? Za wcześnie na wydawanie sądów, chociaż reżyser Gareth Edwards z pewnością potrafi odtworzyć na ekranie unikalny nastrój nieprawdopodobnych monster movies. Za niewątpliwe w przypadku „Godzilli” można jednak uznać jeszcze jedno: z pompą otworzyła 17. edycję festiwalu Cropp Kultowe.

Gareth Edwards
‹Godzilla›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGodzilla
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery16 maja 2014
ReżyseriaGareth Edwards
ZdjęciaSeamus McGarvey
Scenariusz
ObsadaElizabeth Olsen, Bryan Cranston, Aaron Taylor-Johnson, Victor Rasuk, Juliette Binoche, Sally Hawkins, Ken Watanabe, David Strathairn
MuzykaAlexandre Desplat
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
CyklGodzilla, MonsterVerse
WWW
Gatunekakcja, fantasy, przygodowy, SF, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To wydarzenie bezprecedensowe. Po raz pierwszy w historii katowickiego festiwalu imprezę rozpoczął premierowy seans filmu startującego jednocześnie w regularnej dystrybucji w multipleksach. Gdy dyrektor artystyczny festiwalu, Patryk Tomiczek, opowiadał ze sceny kina Kosmos o nadchodzących atrakcjach festiwalu i promował wybrane sekcje, na przykład retrospektywę Eda Wooda lub Najlepsze Filmy Świata, nie zapomniał podziękować również przedstawicielom firmy Warner Bros, dzięki którym imprezę mogła rozkręcić komputerowo wyliftingowana, amerykańska Godzilla. Skąd taki wybór na festiwalu skupionym przede wszystkim na przejawiającej się pod różnymi postaciami klasyce kina? Z pewnością przy procesie decyzyjnym w centrum zainteresowania organizatorów znajdował się nie tyle sam film, co legendarna bohaterka kina o potworach, jak i bogate pokłady wątków i motywów gatunkowych, z których czerpie. To dlatego nowa, technicznie wycyzelowana „Godzilla” była nie tylko oczekiwana z niecierpliwością przez fanów japońskiego potwora, ale także stała się słynna jeszcze przed oficjalną premierą.
Edwards ma wielki szacunek dla stareńkiego jaszczura. Przy nowoczesności i technologicznych rewelacjach widocznych w spektaklu efektów specjalnych nie znika groteskowy duch klasycznych monster movies z dudniącą muzyką ilustracyjną w tle (w nowej wersji z powodzeniem tym zadaniem zajął się Alexandre Desplat) i rzadkich, lecz manifestacyjnymi, pełnymi nabożnej czci objawieniami bestii. Edwards wpisuje również współczesne obawy w kontekst uniwersalnej metafory lęków ludzkości ucieleśnianych przez gigantycznego potwora. Pojawia się zatem konflikt człowieka i cywilizacji z potęgą natury, ale całość wydaje się zyskiwać nowe znaczenie w odniesieniu do elektrowni atomowych i w skojarzeniu z katastrofą w Fukushimie sprzed kilku lat. Wątek ekologiczny jest w „Godzilli” silnie zaakcentowany głównie dzięki skoncentrowaniu się na bezbronności człowieka wobec dzieł zniszczenia przyrody i na samej ruinie cywilizacyjnej, zamiast na nadnaturalnych monstrach. W ten sposób na pierwszy plan wychodzi człowiek, a nie zabawa efektami specjalnymi.
To właśnie jeden z najważniejszych – oczywiście obok spektakularnej strony wizualnej – atutów filmu Edwardsa: pokazanie potwora z perspektywy ludzi i skoncentrowanie się na ich reakcjach, jak i wątkach prywatnych. Można nawet powiedzieć, że w niektórych momentach reżyser gra na uczuciach publiczności, aranżując sceny chwytające za gardło, ale jeżeli osiąga zamierzony, a przy tym udany, efekt, można mu wiele wybaczyć, także zbyt natarczywą akcję pod koniec filmu i miejscami sztywne dialogi. W nastawieniu na człowieka i na jego miejsce w ekranowej historii widać inspirację kinem Stevena Spielberga, do czego Edwards chętnie się przyznaje, w budowaniu napięcia i pokazywaniu bestii dojrzeć można natomiast odniesienia do twórczości Ridleya Scotta. Z pewnością zatem, jeśli oczekuje się od nowej „Godzilli” tylko nawalanki potworów na sterydach, to lepiej przypomnieć sobie „Transformersów” Michaela Baya. U Edwardsa bezustanna akcja towarzyszy bowiem próbom skonfrontowania historii poszczególnych bohaterów z metaforą lęków cywilizacyjnych, jak i aluzjom do historii kina, przede wszystkim tradycjom old-schoolowych monster movies.
koniec
17 maja 2014

Komentarze

19 V 2014   08:39:19

no ale ostatecznie to fajne toto czy nie fajne?

22 V 2014   18:28:19

Fajne to jezeli lubisz japonskie orginaly i powolna akcje w ktorej ludzie sami nie wiedza co tu zrobic z sytuacją w jakiej sie znaleźli...
Ale jezeli jestes nastawiony na godzille jak robi hardcore to lepiej zobaczyc ta z 1998.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Rambo wchodzi jak smok
Sebastian Chosiński

29 XI 2020

To nie jest film, który można uznać za bardzo dobry. Spokojnie da się go przypisać do kina klasy B. A jednak sensacyjny „Rosyjski nalot” Denisa Kriuczkowa, mimo że wszystko jest w nim umowne, ogląda się z zapartym tchem niemal od pierwszej do ostatniej minuty. Jest bowiem pokazaną z przymrużeniem oka opowieścią z pogranicza „Wejścia smoka” i „Wściekłych psów”, a z przykładów nam bliższych – „Fabryki” Jurija Bykowa i „Psów” Władysława Pasikowskiego.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Zanim wybije północ. Ta Północ!
Sebastian Chosiński

25 XI 2020

W Związku Radzieckim istniała tradycja realizacji komedii obyczajowych, których akcja rozgrywała się w okresie noworocznym. Przodował w tym Eldar Riazanow, który praktycznie w każdej dekadzie swojej kariery reżyserskiej dostarczał spragnionym dobrej zabawy widzom jeden taki obraz. W latach 60. był to „Zakręt szczęścia” – opowieść, jak wiele z jego filmów, oparta na autentycznym wydarzeniu.

więcej »

East Side Story: Obłomow naszych czasów
Sebastian Chosiński

22 XI 2020

Irina Waśkowska nie jest postacią w Polsce całkowicie nieznaną; wielbiciele teatru mieli już możliwość poznać jej twórczość. Nie poznali natomiast dotąd sztuki „Rosyjska śmierć”, która w 2018 roku stała się najpierw kanwą tak zatytułowanej krótkometrażówki, a rok później została rozbudowana – jako „Jak Nadia poszła po wódkę” – do pełnego metrażu. W obu przypadkach za reżyserię odpowiadał Władimir Mirzojew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Czerwiec 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Maj 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Agnieszka Szady

Powrót Króla Potworów
— Krzysztof Spór

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz, Marcin Osuch

Gwiezdny pył
— Kamil Witek

Ciemna strona Rebelii
— Konrad Wągrowski

Strefa X, czyli kosmici z garażu
— Agata Malinowska

Tegoż autora

Porażki i sukcesy 2015
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna, Krystian Fred, Jarosław Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

Prezenty świąteczne 2014: Gry wideo pod choinkę
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

„Zniewolony”, „Grawitacja” i hitowe zdjęcie. Esensja komentuje Oscary
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Ewa Drab, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.