Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 lipca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Opowiadanie historii mających zaczepienie w rzeczywistości stało się już specjalnością Bennetta Millera. Na faktach oparte były zarówno jego poprzednie, doskonale przyjęte filmy, „Capote” i „Moneyball”, jak i tegoroczny „Foxcatcher”. Dobrze jednak, że w przypadku tego ostatniego tytułu informuje się o tym widzów już na samym początku. W przeciwnym razie nikt chyba by w to nie uwierzył.

Marta Bałaga

Cannes 2014: Propozycja nie do odrzucenia
[Bennett Miller „Foxcatcher” - recenzja]

Opowiadanie historii mających zaczepienie w rzeczywistości stało się już specjalnością Bennetta Millera. Na faktach oparte były zarówno jego poprzednie, doskonale przyjęte filmy, „Capote” i „Moneyball”, jak i tegoroczny „Foxcatcher”. Dobrze jednak, że w przypadku tego ostatniego tytułu informuje się o tym widzów już na samym początku. W przeciwnym razie nikt chyba by w to nie uwierzył.

Bennett Miller
‹Foxcatcher›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFoxcatcher
Dystrybutor UIP
Data premiery9 stycznia 2015
ReżyseriaBennett Miller
ZdjęciaGreig Fraser
Scenariusz
ObsadaSteve Carell, Mark Ruffalo, Channing Tatum
Rok produkcji2014
Czas trwania130 min
WWW
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Zdobywca złotego medalu olimpijskiego Mark Schultz (Channing Tatum) odbiera pewnego dnia zaskakujący telefon; tajemniczy miliarder John du Pont (Steve Carell) pragnie się z nim spotkać. Od razu stawia sprawę jasno – Mark ma się wprowadzić do luksusowej rezydencji Foxcatcher Farm, gdzie niczego mu nie zabraknie i w spokoju będzie mógł przygotować się do kolejnych igrzysk w Seulu. Skuszony wielkimi pieniędzmi i możliwością wyjścia z cienia słynnego brata Dave’a (Mark Ruffallo) Schultz przystaje na korzystną propozycję. Przyjdzie mu jednak zapłacić za to wielką cenę.
O braciach Schultz Miller po raz pierwszy dowiedział się w 2006 roku podczas spotkania z fanami w Nowym Jorku. Gdy podpisywał płyty DVD ze swoim dokumentem „The Cruising” podszedł do niego nieznany mężczyzna z teczką wypchaną dokumentacją poświęconej tej sprawie. Był to producent Tom Heller.
Niezwykła historia od razu wywarła na nim wielkie wrażenie: „Okoliczności tych wydarzeń wydawały się komiczne i absurdalne, ale ich konsekwencje były jak najbardziej prawdziwe i przerażające – powiedział Miller. „Dziwne rzeczy, które wydarzyły się w tamtym miejscu nie przypominały niczego, o czym wcześniej słyszałem ani czego sam doświadczyłem.” Psychologiczne gry, które du Pont prowadził z braćmi, jego obsesja na ich punkcie doprowadziła do tragedii, ale Miller zdecydował się ukazać wszystko „na zimno”, bez fajerwerków i w oszczędny sposób. Może dlatego film tak poraża.
Reżyser poświęcił przygotowaniom wiele lat, szukając materiałów i przeprowadzając wywiady, ale nie chodziło mu tylko o dokumentowanie faktów: „Kilka miesięcy po premierze „Capote” otrzymałem list od Harper Lee, która napisała, że mój film stanowi przykład wykorzystania fikcji jako środka prowadzącego do prawdy. Zauważyła, że wiele scen zostało zmyślonych, ale jednocześnie udało się opowiedzieć prawdę o Trumanie. Ten sam efekt próbowałem osiągnąć w „Foxcatcher”.”
To, że udało mu się zrealizować swoje zamierzenie jest w dużej mierze zasługą aktorów, bo o „Foxcatcher” naprawdę nie da się wspomnieć nie koncentrując się na tym, co robią tu Channing Tatum i Steve Carell. Ucharakteryzowani nie do poznania zupełnie odchodzą od wizerunków, które przyniosły im popularność. O tym, że Channing jest najlepszy wiadomo już dzięki Jimmy’emu Kimmelowi. Jednak pomimo tego, że jako zagubiony Schultz jest naprawdę doskonały, większość pochwał przypadnie zapewne Carellowi. Jego transformacja jest tak zaskakująca, że oglądając go można nabawić się sporej traumy.
John du Pont to dziedzic wielkiej fortuny, filantrop, filatelista, ornitolog o pseudonimie „Złoty Orzeł” i… zupełny psychopata. Zostaje trenerem najlepszych zapaśników w kraju, bo każdemu jest w stanie złożyć ofertę, której ten nie będzie w stanie odrzucić. Carell tworzy postać potwora, nie popadając przy tym jednak w przesadę. Pod wrażeniem jego talentu był też sam reżyser: „W tej roli nie mogłem obsadzić znanego z podobnych kreacji aktora, bo najważniejszą cechą du Ponta była jego nieprzewidywalność. Nikt nie wierzył, do czego był zdolny. Gdy po raz pierwszy zobaczyłem Steve’a w akcji, przeszedł mnie dreszcz. Godzinami oglądałem materiały z du Pontem, byłem więc dobrze zaznajomiony z tym, kim był, jak brzmiał i jak się poruszał. Umiejętność Steve’a do uchwycenia tych fizycznych cech była niezwykła i przyprawiała wszystkich o gęsią skórkę.”
„Foxcatcher” ma spore szanse na to, by zdobyć w tym roku najważniejsze nagrody. To trudny, nieprzyjemny, przerażająco smutny film. Ale też bliski wielkości.
koniec
24 maja 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: Bierny opór też ma sens!
Sebastian Chosiński

3 VII 2022

Pełnometrażowy fabularny debiut gruzińskiej reżyserki Mariam Chaczwani spodobał się jurorom festiwalu w Karlowych Warach, którzy przed pięcioma laty przyznali „Macierzyństwu” nagrodę specjalną w sekcji „Na Wschód z Zachodu”. Czym ujęła ich opowieść o mieszkającej w górach Swanetii młodej Dinie? Zapewne siłą i determinacją bohaterki, która żyjąc w patriarchalnym świecie, postanowiła zawalczyć o szczęśliwą przyszłość.

więcej »

Wychowane przez wilki: Sez. 2, Odc. 8. Wysoka cena przetrwania
Marcin Mroziuk

1 VII 2022

Wydarzenia w tym odcinku służą głównie przygotowaniu gruntu pod kolejny sezon, natomiast trudno na razie przesądzić, czy kierunek obrany przez scenarzystów pozwoli serialowi złapać drugi oddech, czy raczej okaże się gwoździem do trumny. Oczywiście w mniejszym lub większym stopniu zostają też domknięte niektóre dotychczasowe wątki, chociaż nie zawsze w satysfakcjonujący widzów sposób.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Hymn do niespełnionej miłości
Sebastian Chosiński

29 VI 2022

Czingiz Ajtmatow przyzwyczaił czytelników do tego, że jest prozaikiem potrafiącym nadzwyczaj pięknie pisać o miłości. Zazwyczaj jednak uczucie to łączyło bohaterów żyjących w górskich aułach, z dala od cywilizacji. W opowiadaniu „Czerwone jabłko” głównymi bohaterami uczynił on małżeństwo intelektualistów mieszkających w stolicy sowieckiej Kirgizji. I ten właśnie tekst zdecydował się przenieść na ekran Tołomusz Okiejew.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Styczeń 2015 (1)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Marta Bałaga

Co nam w kinie gra: Foxcatcher
— Kamil Witek

5. American Film Festival: relacja
— Kamil Witek

Z tego cyklu

Duże dzieci z artretyzmem
— Marta Bałaga

Rysunek kontrolowany
— Marta Bałaga

Opowieść o przyjaźni
— Marta Bałaga

Dokumentalna fikcja
— Marta Bałaga

Nie jestem strategiem
— Alice Rohrwacher

Innego razu w Anatolii
— Marta Bałaga

Wszystko o Marii
— Marta Bałaga

Dwa dni w Belgii
— Marta Bałaga

Najdroższa mamusia
— Marta Bałaga

To nie jest kraj dla kobiet
— Marta Bałaga

Tegoż twórcy

Just enjoy the show…
— Kamil Witek

W kręgu chłodu
— Urszula Lipińska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.