Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 stycznia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CXCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

kinowe

więcej »

dvd i blu-ray (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Doug Liman
‹Na skraju jutra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa skraju jutra
Tytuł oryginalnyEdge of Tomorrow
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery6 czerwca 2014
ReżyseriaDoug Liman
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton, Lara Pulver, Jeremy Piven, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Madeleine Mantock
MuzykaDarren Rutter
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

(I)grać i (wy)grać z czasem
[Doug Liman „Na skraju jutra” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Upalny sezon wielkich wakacyjnych blockbusterów z hukiem otworzył „Na skraju jutra”, nowy film z udziałem specjalisty od ekranowych przebojów spod znaku wielkich pieniędzy i misji niemożliwych. Tom Cruise ponownie musi obronić ludzkość przed totalną anihilacją, ale tym razem świat uratuje w scenerii science fiction i w stylu gier wideo. W tym celu niejednokrotnie umrze i zostanie wskrzeszony, wpadając w czasową pętlę.

Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
[Doug Liman „Na skraju jutra” - recenzja]

Upalny sezon wielkich wakacyjnych blockbusterów z hukiem otworzył „Na skraju jutra”, nowy film z udziałem specjalisty od ekranowych przebojów spod znaku wielkich pieniędzy i misji niemożliwych. Tom Cruise ponownie musi obronić ludzkość przed totalną anihilacją, ale tym razem świat uratuje w scenerii science fiction i w stylu gier wideo. W tym celu niejednokrotnie umrze i zostanie wskrzeszony, wpadając w czasową pętlę.

Doug Liman
‹Na skraju jutra›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
70,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNa skraju jutra
Tytuł oryginalnyEdge of Tomorrow
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery6 czerwca 2014
ReżyseriaDoug Liman
ZdjęciaDion Beebe
Scenariusz
ObsadaTom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton, Lara Pulver, Jeremy Piven, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Madeleine Mantock
MuzykaDarren Rutter
Rok produkcji2014
Kraj produkcjiUSA
Gatunekakcja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Na skraju jutra” posiada wszystko to, czego szukamy w blockbusterach – dynamiczną akcję, świetną stronę techniczną, walkę o przyszłość świata, pomysłowe koncepty wizualne, przerażających wrogów ludzkości i bohaterów, których losy chętnie się śledzi. Doug Liman wykonał rzetelną robotę, przenosząc na ekran japońską powieść Hiroshiego Sakurazakiego i filmując dwugodzinny materiał w taki sposób, że zainteresowanie losami protagonistów nie słabnie, chociaż ogólna konstrukcja historii, zwłaszcza w drugiej połowie, przywodzi na myśl wiele rozwiązań fabularnych z innych filmów gatunku i pozwala przewidzieć niektóre z posunięć twórców. To właśnie w logice scenariusza można doszukiwać się jedynych mankamentów, wystawiających tolerancję publiczności na próbę. Temat czasu i jego manipulowania to jednak twardy orzech do zgryzienia, motyw wiecznie generujący kontrowersje wśród widzów, którzy chętnie krytykują brak konsekwencji i nielogiczności. „Na skraju jutra” pada ofiarą podobnych błędów co inne fabuły każące igrać bohaterom z czasem, zwłaszcza w zakończeniu, niewyjaśniającym kwestii podstawowych w związku z tym, jak interpretować ostateczne rozwiązanie głównego wątku.
Bill Cage jest majorem, ale nigdy nie walczył na froncie. Przed wojną z Mimikami, potężną rasą obcych, prowadził firmę public relations. W przeddzień wielkiej bitwy o ludzkość, mającej się rozegrać na wybrzeżu Francji, Cage spotyka się z generałem w sprawie relacji na żywo z pola zmagań. Gdy odmawia pojechania na front z ekipą, zostaje zatrzymany, wysłany do bazy wojskowej i staje twarzą w twarz z kosmitami. Zaraz potem ginie, ale nie na próżno, ponieważ za sprawą przejęcia mocy jednego z obcych wpada w pętlę czasu i może powtarzać bez końca wydarzenia z frontu, aż do momentu gdy z pomocą najlepszej wojowniczki ludzkości, Rity Vratasky, rozpracuje słabe strony wroga.
W „Na skraju jutra” widać japoński rodowód pod względem nawiązania do struktury gry wideo. Wszyscy widzowie będący jednocześnie graczami poczują się na seansie filmu Limana jak w domu, ponieważ życie Cage’a „wczytuje” się jak stan gry na etapie, z którym nie umiemy sobie poradzić. Otoczenie i tok wydarzeń pozostają identyczne, ale bohater wszystko zapamiętuje, więc za każdym razem jest w stanie zmienić swoje zachowanie i ulepszyć je w celu pokonania kosmicznych antagonistów. Limanowi udaje się jednak uniknąć „etapowości” filmu. „Na skraju jutra” nie odtwarza mechanicznie kolejnych poziomów, a to dzięki zmieniającej się dynamice montażu i twórczego ukazania repetycji tych samych sytuacji. Polega to nie tylko na wizualnym zróżnicowaniu scen poprzez wybranie nowej perspektywy kamery, lecz również na pokazywaniu nowych aspektów znanych wydarzeń i wprowadzaniu zmian dyktowanych przez ingerencję protagonisty. W drugiej połowie filmu zabawy z kontrolowaniem czasu i resetowaniem bohatera ustępują miejsca bardziej klasycznej walce o ostateczne pokonanie dowództwa wroga. Wtedy napięcie nieco opada, a wszystko dryfuje w kierunku tradycyjnej wielkiej konfrontacji. Ale i wówczas Limanowi udaje się utrzymać poziom zręcznego, świetnie wykonanego kina rozrywkowego.
Tom Cruise, pozostawiony w dobrze znanym sobie środowisku kina akcji, jak zwykle sprawdza się jako obrońca ludzkości mimo woli, na początku doskonale wpasowując się również w postać żółtodzioba na polu bitwy. Mimo że to opowieść o globalnej wojnie z obcymi, fabuła koncentruje się na wycinku ekranowej rzeczywistości i perspektywie jednej osoby, co w pewien sposób czyni film kameralnym blockbusterem. Cage, zmuszony do pokonania strachu przed śmiercią, przechodzi drogę od tchórza do superżołnierza, co jednocześnie odzwierciedla przemianę każdej jednostki w momencie brania na barki odpowiedzialności za innych i odrzucania bezpiecznego egoizmu. Co ciekawe jednak, Cruise ma w „Na skraju jutra” konkurencję w zdobywaniu sympatii publiczność. Dla Emily Blunt film Limana to pierwsza główna rola w kinie akcji. Okazuje się, że utalentowana brytyjska aktorka sprawdza się także w takim repertuarze i często charyzmą i charakterem kradnie show swojemu bardziej doświadczonemu w gatunku koledze po fachu.
koniec
12 czerwca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

East Side Story: „Jeśli chcesz, to skacz!”
Sebastian Chosiński

19 I 2020

Jacy są młodzi, wielkomiejscy Rosjanie? Co siedzi w ich duszach i umysłach? Z jakimi borykają się problemami? Czego pragną i do czego dążą? Ile jest w nich buntu i przeciwko komu lub czemu go kierują? Te – i wiele innych pytań – stawia, a na niektóre nawet stara się odpowiedzieć, Aleksandr Gorczilin w swoim pełnometrażowym fabularnym debiucie zatytułowanym wieloznacznie… „Kwas”.

więcej »

Do sedna: Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
Marcin Knyszyński

18 I 2020

Alejandro González Iñárritu jest jednym z najbardziej znanych reżyserów meksykańskich. Na dużym ekranie zadebiutował w 2000 roku – jego „Amores perros” zdobył wielkie uznanie widzów i krytyków oraz otworzył reżyserowi drogę do wielkiej kariery. Iñárritu opowiada o ludziach, których kontrola nad własnym życiem (a dotyczy to każdego z nas) jest tylko iluzją. Bohaterowie wyczuwają ten fakt podświadomie – nie przestają jednak dążyć do szczęścia, spełnienia a przede wszystkim miłości.

więcej »

Kiedy rozum śpi, budzą się upiory
Jarosław Loretz

17 I 2020

„Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii” była swego rodzaju przełomem w horrorze, dowodząc, że dreszcze grozy może budzić również zupełnie spokojny, wręcz obyczajowy film. „Demony prerii” idą tym samym śladem – i wcale gorzej im to nie wychodzi.

więcej »

Polecamy

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.

Do sedna:

Alejandro González Iñárritu. Amores perros.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky „mother!”
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Noe: Wybrany przez Boga
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Czarny łabędź.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Zapaśnik.
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Źródło
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Requiem dla snu
— Marcin Knyszyński

Darren Aronofsky. Pi
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Lipiec 2014 (1)
— Sebastian Chosiński, Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Z dala od polityki
— Krzysztof Czapiga

Harry Teleporter i Zakon Nieświętych Paladynów
— Agnieszka Szady

Gwiazdorzenie na potęgę
— Urszula Lipińska

Iskrzy jak cholera
— Bartosz Sztybor

Nowości: Sierpień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Tożsamość Bourne’a
— Konrad Wągrowski

Jason Bourne naszych czasów
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Kompleks Edypa
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.