Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

John Carney
‹Zacznijmy od nowa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZacznijmy od nowa
Tytuł oryginalnyBegin Again
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 lipca 2014
ReżyseriaJohn Carney
ZdjęciaYaron Orbach
Scenariusz
ObsadaJames Corden, Keira Knightley, Mark Ruffalo, Hailee Steinfeld, Mos Def, Karen Pittman, Paul Romero, Catherine Keener, Adam Levine
MuzykaGregg Alexander
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat, komedia, melodramat, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Depresja hipstera
[John Carney „Zacznijmy od nowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kto widział „Once”, ten wie, jaka jest recepta Johna Carneya na kino: potrzeba jedynie sympatycznych bohaterów i kilku uroczych piosenek, które oddają ich stan ducha, przy okazji ogrzewając spragnione pociechy serduszka widzów. Obawiam się jednak, że w „Zacznijmy od nowa” słychać zbyt wiele fałszywych tonów, by powtórzyć sukces tamtego filmu.

Jarosław Robak

Depresja hipstera
[John Carney „Zacznijmy od nowa” - recenzja]

Kto widział „Once”, ten wie, jaka jest recepta Johna Carneya na kino: potrzeba jedynie sympatycznych bohaterów i kilku uroczych piosenek, które oddają ich stan ducha, przy okazji ogrzewając spragnione pociechy serduszka widzów. Obawiam się jednak, że w „Zacznijmy od nowa” słychać zbyt wiele fałszywych tonów, by powtórzyć sukces tamtego filmu.

John Carney
‹Zacznijmy od nowa›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZacznijmy od nowa
Tytuł oryginalnyBegin Again
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery4 lipca 2014
ReżyseriaJohn Carney
ZdjęciaYaron Orbach
Scenariusz
ObsadaJames Corden, Keira Knightley, Mark Ruffalo, Hailee Steinfeld, Mos Def, Karen Pittman, Paul Romero, Catherine Keener, Adam Levine
MuzykaGregg Alexander
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania104 min
WWW
Gatunekdramat, komedia, melodramat, muzyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dan (Mark Ruffalo) jest producentem muzycznym, który najlepsze lata zdaje się mieć już za sobą – w pracy od dawna nie nadąża za trendami w popkulturze i w końcu zostaje zwolniony z wytwórni, którą zakładał; po rozstaniu z żoną w jeszcze większej rozsypce zdaje się jego życie prywatne. Zalewając burbonem kolejne niepowodzenia, robi wszystko, by skończyć na ulicy, ale szczęśliwie odkrywa bratnią duszę w spotkanej przypadkowo Gretcie (Keira Knightley), angielskiej piosenkarce, opłakującej zdradę partnera (też muzyka). Dan, urzeczony talentem dziewczyny, postanawia wyprodukować jej płytę: ponieważ jednak bohaterów nie stać na wynajęcie studia, nagrywają piosenki na ulicach Nowego Jorku, z akompaniamentem zaprzyjaźnionych muzyków i przypadkowych przechodniów. W niczym nie zmniejsza to ich entuzjazmu: nagrywanie na ulicy jest przecież takie autentyczne!
Carney chce bawić i krzepić, a nie odkrywać wielkie prawdy o ludziach, więc łatwo domyślić się, w którą stronę zmierzać będzie cała historia. „Zacznijmy od nowa” każe nam wierzyć, że muzyka jest lekiem na całe zło: alkoholizm Dana, spięcia z żoną i dojrzewającą córką, złamane serce Gretty – z wszystkim tym rozprawia się tu przy pomocy gitary i Steviego Wondera w słuchawkach iPhone’a, nawet nie markując psychologicznej wiarygodności. Niestety, reżyserowi wyraźnie brakuje środków, by obronić w filmie wdzięczne banały o terapeutycznej mocy muzyki. W „Zacznijmy od nowa” nie ma scenariusza – jest playlista; zamiast scen pogłębiających postaci są piosenki, które równie szybko wpadają w ucho, co z niego wylatują. Jedynym godnym odnotowania reżyserskim zabiegiem jest nielinearność narracji z początku filmu – tyle że pomysł ten nic nie wnosi i Carney szybko porzuca go na rzecz bardziej klasycznych rozwiązań.
„Zacznijmy od nowa” jest tak wolne od chropawości, że gdyby skupiać się jedynie na warstwie wizualnej filmu, trudno byłoby wpaść na pomysł, że którykolwiek z bohaterów może być na skraju załamania nerwowego: Nowy Jork jest tu piękny jak z pocztówki, a ciepłe oświetlenie i pastelowe kolory wnętrz sprawiają, że zagracone mieszkania i muzyczne kluby robią wrażenie niezwykle przytulnych. Aktorzy też wyglądają świetnie – Ruffalo (uroczy) i Knightley (zupełnie niewiarygodna w roli naiwnej, szarej myszki), w dużej mierze odtwarzający relację bohaterów „Once”, są niczym ładniejsi kuzyni Glena Hansarda i Markety Irglovej. Wymuskana gładkość filmu kłóci się też z tym, co mówi się tu o samej sztuce: niby bohaterowie bez przerwy podkreślają wagę autentyczności i niezważania na komercyjne wymogi, ale nawet na potrzeby scen „miejskich sesji” wokal Keiry Knightley – skądinąd zaskakująco przyjemny – dogrywany był w studiu.
Nie mam nic przeciwko artystom, którzy flirtują z komercją – nic w tym złego, że Carney postanowił nakręcić „Once” w wersji dla mas i w gwiazdorskiej obsadzie. Nieznośne są dla mnie jedynie festiwal słodkości podawanych przez reżysera oraz pretensjonalne fetyszyzowanie niezależności, podczas gdy „autentyczny” to ostatni epitet, którym „Zacznijmy od nowa” można obdarzyć.
koniec
16 lipca 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kasztanowy ludzik: Odc. 3. Źli rodzice muszą być ukarani
Marcin Mroziuk

6 XII 2021

Nie ulega wątpliwości, że po tym, jak Thulin ocaliła życie Hessowi, ich współpraca zaczyna się coraz lepiej układać. To, co razem odkryją, pozwoli im zaś na przygotowanie pułapki na mordercę. Szkopuł tkwi w tym, że plan ten będzie wiązać się ze sporym ryzykiem.

więcej »

Niedoczarowana
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XII 2021

Mirabelle to wyrodek: jako jedyna z potomkiń i potomków abueli Almy nie ma magicznych umiejętności. Czy silny charakter zrekompensuje tak drastyczne braki? „Nasza magiczne Encanto” to opowieść o dojrzewaniu… w pewnym sensie całej rodziny.

więcej »

Kasztanowy ludzik: Odc. 2. To dopiero początek koszmaru
Marcin Mroziuk

3 XII 2021

Kiedy Mark Hess wytrwale podąża tropem, który inni uznali za błędny, wprawdzie nie mamy pewności, czy uda mu się rzeczywiście odkryć coś istotnego, ale za to oczywiste się dla nas staje, czemu nie najlepiej dogaduje się on z przełożonymi.

więcej »

Polecamy

Kevin Smith. Sprzedawcy 2

Do sedna:

Kevin Smith. Sprzedawcy 2
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Jay i Cichy Bob kontratakują
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Dogma
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. W pogoni za Amy
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Szczury z supermarketu
— Marcin Knyszyński

Kevin Smith. Sprzedawcy
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Pułapka
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Koniec świata
— Marcin Knyszyński

Richard Kelly. Donnie Darko
— Marcin Knyszyński

Alejandro González Iñárritu. Zjawa
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Żmije
— Jarosław Robak

American Film Festiwal 2018 (1)
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Pretty in Pink
— Jarosław Robak

Szycie wewnętrzne
— Jarosław Robak

Film o filmie tak złym, że aż dobrym
— Jarosław Robak

Czarująca historia miłosna
— Jarosław Robak

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ameryka jak wielki park Disneya
— Jarosław Robak

Duch Ameryki a kwestia rasowa
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.