Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Denis Villeneuve
‹Wróg›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWróg
Tytuł oryginalnyEnemy
Dystrybutor M2 Films
Data premiery15 sierpnia 2014
ReżyseriaDenis Villeneuve
ZdjęciaNicolas Bolduc
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Isabella Rossellini, Sarah Gadon, Stephen R. Hart, Jane Moffat, Joshua Peace, Kiran Friesen
MuzykaDanny Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiHiszpania, Kanada
Czas trwania90 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

14. T-Mobile Nowe Horyzonty: Chaos to porządek, którego jeszcze nie rozumiemy
[Denis Villeneuve „Wróg” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zakończenie „Wroga” – najnowszego filmu Denisa Villeneuva, to jedno z tych, po których ciężko podnieść się z fotela. Zafundowany finałowy twist nie tyle przewraca snutą przez 90 minut historię do góry nogami, co nadaje jej wielość znaczeń i interpretacji, których nie da się w żaden sposób potwierdzić ani wykluczyć.

Kamil Witek

14. T-Mobile Nowe Horyzonty: Chaos to porządek, którego jeszcze nie rozumiemy
[Denis Villeneuve „Wróg” - recenzja]

Zakończenie „Wroga” – najnowszego filmu Denisa Villeneuva, to jedno z tych, po których ciężko podnieść się z fotela. Zafundowany finałowy twist nie tyle przewraca snutą przez 90 minut historię do góry nogami, co nadaje jej wielość znaczeń i interpretacji, których nie da się w żaden sposób potwierdzić ani wykluczyć.

Denis Villeneuve
‹Wróg›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWróg
Tytuł oryginalnyEnemy
Dystrybutor M2 Films
Data premiery15 sierpnia 2014
ReżyseriaDenis Villeneuve
ZdjęciaNicolas Bolduc
Scenariusz
ObsadaJake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Isabella Rossellini, Sarah Gadon, Stephen R. Hart, Jane Moffat, Joshua Peace, Kiran Friesen
MuzykaDanny Bensi, Saunder Jurriaans
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiHiszpania, Kanada
Czas trwania90 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Nic zatem dziwnego, że po premierze filmu na MFF w Toronto, wśród widzów i krytyków kipiało od domysłów czym w rzeczywistości jest film Kanadyjczyka, a samą finałową scenę ktoś nawet buńczucznie określił mianem najbardziej przerażającego zakończenia w historii kina. Nie inaczej działo się także we Wrocławiu, gdzie widzowie na długo po zakończonej projekcji spoglądali na „Wroga” pod każdym możliwym kątem.
Villeneuve po krótkim mariażu z kinem hollywoodzkim powrócił do rodzinnej Kanady z prozą noblisty Jose Saramago. W obcych i zimnych odcieniach Toronto zmieszał psychologiczną łamigłówkę z rozważaniem o indywidualizmie jednostki, a marazm i powtarzalność życia pożenił z thrillerem, w którym jednakże wrażenie nieustannego niepokoju definiuje nie tempo akcji a beznamiętny klimat.
W tej nieprzychylnej atmosferze funkcjonuje Adam, nauczyciel akademicki, na codzień wykładający historię totalitaryzmu, tłumaczący studentom mechanizmy tłamszenia jednostek przez systemy władzy. Sam w sobie zresztą jest oddychającym paradoksem. Jednocześnie panicznie obawiając się utraty własnej tożsamości odtwarza wciąż te same rytuały, powtarzając do znudzenia słowa w wykładach, przemierzając drogę do domu, mechanicznie kochając się z dziewczyną. Monotonię przerwie dopiero przypadek, gdy w podrzędnej komedii szpiegowskiej zauważy na dalszym planie swojego sobowtóra – Anthony’ego, którego za wszelka cenę będzie chciał odnaleźć.
„Wróg” poddaje pod wątpliwość założenia wyjątkowości każdego człowieka, jednakże zostawiając uchyloną furtkę dla rozważań o jego naturalnej dwoistości. Adam bowiem odczuwa personalny atak na swoje prawo do unikalności, zarazem narkotycznie intryguje go własne odbicie, które po cichu mu imponuje i wzbudza pierwiastek zazdrości. Uczucie to zresztą stoi po dwóch stronach równania, zgodnie z zasadą, iż najbardziej pragniemy tego, czego nie możemy mieć.
Snując domysły o przyczynach podobieństwa Adama i Anthony’ego widz mimowolnie wpada w pułapkę, z której Villeneuve ani myśli go wyrwać. Wraz z biegiem czasu zaczynamy plątać się w pajęczynie tez i hipotez. Ma się jednak wrażenie, że i reżyser poddał się atmosferze własnego filmu, uciekając w kulminacyjnym momencie od odpowiedzi na fundamentalne pytanie, jakby dochodząc do wniosku, iż jakiekolwiek zamknięte zakończenie nie udźwignęło by ciężaru jego treści.
koniec
27 lipca 2014

Komentarze

28 VII 2014   00:40:39

„Villeneuve po krótkim mariażu z kinem hollywoodzkim powrócił do rodzinnej Kanady z prozą noblisty Jose Saramago” – No niezbyt, „Wroga” nakręcił wcześniej.

28 VII 2014   01:02:42

Chronologicznie w filmografii reżysera "Wróg" jest po "Labiryncie" i tak też powinien być i jest rozważany...

28 VII 2014   23:55:28

Nie jestem przekonana. Skoro Villeneuve zaproponował Gyllenhaalowi rolę w „Labiryncie” po tym, jak już go poznał na planie „Wroga” to twierdzenie że „Wróg” jest filmem późniejszym jakoś mi nie leży…

08 VIII 2014   08:33:49

Film jest świetny, a jakiekolwiek inne zakończenie tylko osłabiłoby jego świetność. Nigdy nie byłem zwolennikiem poglądu, że każdy film trzeba wyjaśnić, rozebrać na czynniki pierwsze, zrozumieć "co autor miał na myśli". Zaletą Wroga jest właśnie, to że pozostawia widza w dziwnym stanie pomiędzy niepewnością,zaskoczeniem pomieszanym z irytacją i zachwytem. I ten klimat... Swoją drogą mam własny pogląd o czym jest ten film (całkiem niezłą;), ale nie będę się tutaj wymądrzał, bo jak już napisałem, nie w tym tkwi siła tego obrazu.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kolorowy zawrót głowy
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VI 2023

Druga część trylogii o multiwersum wszystkich możliwych Spider-Manów (wliczając kota i prosiaka) jest jeszcze bardziej oszałamiająca wizualnie niż pierwsza. Na szczęście efektom nie udało się przyćmić fabuły.

więcej »

Konsultant: Odc. 5. Nie wszystko złoto, co się świeci
Marcin Mroziuk

5 VI 2023

Na podstawie dotychczasowych wydarzeń mogliśmy podejrzewać, że zadzieranie z Regusem Patoffem z pewnością nie jest bezpieczne. W jeszcze bardziej niepojącym świetle stawia tego tajemniczego konsultanta historia, którą opowiada Craigowi Frank Florez.

więcej »

East Side Story: Na tropie niebezpiecznego szaleńca
Sebastian Chosiński

4 VI 2023

„Spisek Oberona” to, jak dotąd, jedyny pełnometrażowy film kazachskiego, choć wykształconego poza granicami kraju, reżysera i scenarzysty Ajdara Batałowa (mimo że niebawem od jego premiery minie dekada). To klasyczne kino akcji, które powstało przede wszystkim po to, aby mile połechtać dowództwo wywiadu wojskowego. W każdym razie głównym pozytywnym bohaterem jest narażający życie dla ojczyzny oficer GRU Czingiz Arłanow.

więcej »

Polecamy

Indianie też nie mieli się czego wstydzić

Z filmu wyjęte:

Indianie też nie mieli się czego wstydzić
— Jarosław Loretz

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Transatlantyk 2015: Dzień 6
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Wrzesień 2014 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Kamil Witek

Tegoż twórcy

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
— Konrad Wągrowski

W poszukiwaniu samego siebie
— Marcin Szałapski

Esensja ogląda: Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Muzyka stop!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niedojechanie
— Borys Jagielski

Dogadajcie się najpierw sami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czy kangur na pewno jest kangurem?
— Jarek Tokarski

Dotyk zła
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Październik 2013 (1)
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.